چطور وقت شناس باشیم

اینکه به هر جلسه دیر میرسی، میتونه برات استرس داشته باشه! و برای دیگران سوال بوجود بیاد که با این شرایط چطور میشه بهت اعتماد کرد! احتمالا دوست داری که هر زمانی که به هرجا میری، به موقع اونجا باشی. اما طبیعتا هر کسی نمیتونه وقت شناس باشه! یعنی اینکه هر کسی مادرزادی وقت شناس نیست! خبر خوب اینکه تو میتونی با آموزش روی خودت، با تغییر عادتهات و دیدگاهت در مورد وقت شناسی، آدم سر وقتی یا به قولی آنتایمی باشی. گام اول رو ببین و بعد از اون هم ترفندهای سریع و استراتژی های بلند مدت رو برای وقت شناس بودن یاد بگیر!

 

روش اول: استفاده از ترفندهایی برای خارج شدن سریع از در!

همه چیز رو شب قبل آماده کنی اگه تو مطمئن نیستی که چرا به نظر خودت دیر میرسی

۱-همه چیز رو شب قبل آماده کنی اگه تو مطمئن نیستی که چرا به نظر خودت دیر میرسی

پس بهتره قبل اینکه خونه رو ترک کنی یه نگاهی به اونچه که اتفاق میفته داشته باشی. تو احتمالا یه مقدار مشخصی از زمانت رو کنار میذاری برای آماده شدن و اینکه بری بیرون، و در نهایت در تلاش و تقلا می کنی تا لیستی از کارهات رو بگیری. اما اگه تو از قبل همه چیز رو برای رفتن آماده کرده باشی، به خوبی میتونی جلو بیفتی! و دیگه یه سری از موانع رو بین خودت و جایی که لازمه بری، نخواهی داشت! هر شب، اگه بتونی از طریق روالی که اینجا توضیح داده میشه جلو بری، میتونی وقت کمتری رو توی صبح از دست بدی.

  • لباسهایی که میخواهی بپوشی رو آماده کن.
  • هر کاری که ممکنه صبح بخواهی انجامش بدی رو کاملش کن. مثل ایمیل نوشتن یا چاپ کردن اسناد.
  • ساکت یا کیفت رو با هر چیزی که برای روز بعد نیاز داری، آماده اش کن.
  • همه چیز آماده هس پس میتونی یه صبحانه سریع درست کنی یا میتونی نیاز به پخت و پز رو حذف کنی!
  • ۲-وسایل ضروریت رو نزدیک در نگه داری

  • بسیاری از افرادی که اغلب دیر میرسن، وقت زیادی رو دنبال کلیدشون، موبایلشون، شارژر یا کیف پولشون هستن. اگه که وسایل ضروریت رو توی کشو یا توی جعبه ای نزدیک در بذاری، دیگه زمان کافی برای ترک کردن خونه داری.
  • -اگه دوست داریکه از در خونه پیاده بری و از قبل کلیدهات رو روی کانتر بذاری، کیف پولت رو توی اتاق خوابت و موبایلت رو روی میز آشپزخونه، تو نیاز به زمان زیادی خواهی داشت که دنبال هرچیزی بگردی در حالی که میتونستی اونها رو سر راهت قرار بدی. اینطوری هر باری که یه وسیله مهم رو فراموش کردی و برای پیدا کردنش برمیگردی، ممکنه دیرت بشه.
  • -در عوض، لحظه ای که میخواهی از در خونه پیاده بری، جیبهات رو از هر وسیله ضروری خالی کن و اونها رو توی جای مشابه ای اون لحظه بذارش. همچنین اگه هر چیزی رو داخل کیفت نگه می داری، جای مشخصی توی خونه ات اون لحظه میتونی بذاری.
  • یه ناحیه عملیاتی نزدیک در بسازی
  • ۳-یه ناحیه عملیاتی نزدیک در بسازی

  • همانطوری که در زندگی روزمره ات درمورد چیزهایی که برای سفر بعدی نیاز خواهی داشت فکر میکنی، زمانی رو هم برای تنظیم یه منطقه عملیاتی در نظر بگیر (منظور اینکه یه جای خاصی رو برای جمع کردن وسایلت داشته باشی). اگه تو به انجام این کار عادت کنی. اینجوری همه چی برای رفتن آماده خواهد بود و زمان رفتن، دیگه شمارش معکوس ذهنی برای کارهات نداری.
  • ۴- تاخیرها رو پیش بینی کنی قبل اینکه اتفاقی بیفته

  • تو فکر میکنی که بهانه هایی داری که به نظر حقته؟؟ ترافیک بد بود یا قطار تاخیر داشت. اگه فکر میکنی که هر روز این تاخیرات پیش بینی شده برات رخ میده پس بدون که  اینها برای  دیرکردنت دلیل درست و حسابی نیستن.
  • – چیزهایی که اغلب اتفاق میفته رو پیش بینی کن. بودن توی ماشین مترویی که متوقف شده، تجربه ای نیست که یکبار توی عمرت باشه. توی زودتر اونجا رو ترکش کن و به تاخیرات پیش بینی نشده ات غلبه کن.
  • – وضعیت ترافیک و آب و هوا رو بررسی کن و هر چیزی که ممکنه نگه ت داره. زودتر خونه رو ترک کن تا زمان ذخیره داشته باشی . همچنین به یاد داشته باش که امکان تاخیرها در آب و هوای بد بالاتر هست.
  • – اگه تو سوار یه اتوبوس هستی. مسیرت رو باید بلد باشی. کرایه ات رو داشته باشی و توی موارد اضطراری پول تاکسی رو توی دستت نگه داری.
  • – اگه هم برای سوار شدن وابسته به کسی دیگه هستی یه برنامه ریزی داشته باش.
  • خودت رو برای 15 دقیقه زودتر برای هر کاری متعهد کنی
  • ۵- خودت رو برای ۱۵ دقیقه زودتر برای هر کاری متعهد کنی

  • اگه قراره که در دانشگاه و یا مدرسه سر ساعت هشت حاضر باشی،برنامه ات را یه ربع زودتر تنظیم کن. میتونی به خودت بگی که: من سر ساعت ۷:۴۵ باید اونجا باشم. اگه بتونی این کار رو انجام بدی. تو حتی برای وقفه های پیش بینی نشده هم زمان کمتری صرف خواهی کرد. تو حتی ممکنه که با یه ترافیک شلوغ هم روبرو بشی و زمان کمتری هم از دست بدی و در واقع نشون بده که ۱۵ دقیقه هم زودتر اومدی
  • – اگه هم نمیتونی که جایی منتظر بمونی، میتونی در زمانی که زود میرسی یه چیزی را بخونی و مطالعه کنی. در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قبل از ملاقات تو میتونی که چند صفحه در بخونی. این باعث میشه تو احساس کنی در حال انجام دادن کاری هستی در حالی که اینطور نیست و تو اینجا منتظر هستی وکسی هم بویی نبرده!
  • ۶ – دست بالا گرفتن زمان رو اینجا میتونی ببینی.

  • – گاهی اوقات، واقعا سخته که بدونی دقیقا چه مدت زمانی برای رسیدن به جایی صرف میشه. اگه تو در حال آماده شدن برای یه جلسه مهم هستی مثل یک مصاحبه، تو ممکنه بخواهی که پیش از روز ملاقات، مسیرت رو رانندگی کنی یا با قطار رفت و آمد کنی. پس لازم داری که بدونی چه موقعی از خونه میخواهی بیرون بیایی.
  • – فراموش نکن که به حساب تاخیر داشتن، به زمان سفرت ۱۵ دقیقه اضافه کنی. اگه به این شکل باشه که ۴۰ دقیقه برای رسیدن به محل ملاقات وقت لازم داری، پس ۵۵ دقیقه زودتر در مورد این سفرها باید از خونه بیرون بیایی.

 

 

روش دوم: تشکیل عادتهای بهتر

برای بار دوم که آلارمت رو به خاموشی میره بلند بشی

۱- برای بار دوم که آلارمت رو به خاموشی میره بلند بشی

برای اینکه بیشتر بخوابی، توی رختخوابت به دکمه ساعتت ضربه نزن و وقتت رو هم تلف نکن که روزت رو با تماشای تلویزیون شروع کنی. احتمالا دلیلی نداره که بخواهی ۱۰ یا ۱۵ دقیقه رو توی رختخوابت باشی. با دیر بیدار شدن در واقع داری یه الگویی رو برای تاخیر در بقیه روز ایجاد می کنی. اینجوری وقت زیادی توی رختخوابت اضافه میشه و همه چی بهم فشار میاره. پس بهتره تا میتونی به سرعت بیدار بشی.

  • ۲- سعی کن به بدنت کشش بدی، به صورتت آب بپاشی و دندونات رو مسواک بزنی تا بتونی بدنت رو با سرعت بیشتری بیدار کنی.

  • اگه نمیتونی به موقع از رختخوابت بیرون بیایی، ممکنه که دیر به رختخوابت رفته باشی. پس زودتر بخواب تا کمکی که بهت میشه رو ببینی. این باعث میشه که آسونتر و به موقع از خواب بیدار بشی و بهت کمک میکنه که برای انجام کارهات در طول روز وقت داشته باشی.
  • دوباره بررسی کن که واقعا چه مدت زمانی کارهای روزانه طول می کشه
  • ۳- دوباره بررسی کن که واقعا چه مدت زمانی کارهای روزانه طول می کشه

  • برای مثال، ممکنه که با خودت بگی ۱۵ دقیقه ای دوش میگیری، با فرض اینکه از ۶:۳۰ شروع کنی تو میتونی در ۶:۴۵ تمومش کنی. اما واقعا چقدر حمام کردنت طول میکشه؟؟ ممکنه که ۲۰ یا حتی ۳۰ دقیقه رو توی حموم بمونی. به همین دلیل هرگز نمیتونی که ۶:۴۵ تمومش کنی. پس بهتره که برنامه ت را واقعی بنویسی.
  • – زمان انجام کارهات را اندازه بگیر. میتونی از یه ماشین حساب یا کورنومتر استفاده کنی و در طول یک هفته ثبتش کنی. این بهت کمک میکنه که برای هر فعالیتی برنامه ریزی کنی و بفهمی چقدر زمان نیاز داری.
  • ۴- ببین که اغلب کجا بیشترین وقتت تلف میشه

  • چه چیزی تو رو گرفتار میکنه و مانعی واس خارج شدنت از در هست؟ “مخمصه زمان”!! مثل گیج شدنت موقعی که ایمیلت رو چک میکنی. یا صرف کردن زمان زیادی برای پیچوندن موهات. یا توقف کردن توی یه کافی شاپ سر راهت که اغلب توسط ما انجام میشه، میتونن که برنامه ریزی روزانه ات رو به تعویق بندازن.
  • – وقتی که مخمصه ای رو کشف میکنی، سعی کن که عادتهات رو در مورد فعالیتت تغییر بدی تا بتونی سریعتر انجامش بدی. برای مثال، در حالی که ایستادی به سرعت ایمیلت رو میتونی چک کنی، اینطوری سخته که بتونی به طور تصادفی هم که شده به سایتهای دیگه سر بزنی و یه ساعت وقتت رو از دست بدی.
  • زمان ساعت جیبیت رو تغییر بده
  • ۵- زمان ساعت جیبیت رو تغییر بده

  • پنج دقیقه زودتر از زمان واقعی اون رو تنظیم کن. این به این معناست که تو بایستی همیشه حداقل پنج دقیقه زودتر برای هر جلسه یا رویدادی حاضر باشی.
  • ۶- بخاطر بسپار که با توجه به زمانی که داری کجا باید باشی

  • اگه مجبوری که سر ساعت هشت خونه رو ترک کنی. به خودت بگو که: ساعت ۷:۲۰ من باید یه دوشی بگیرم. ساعت ۷:۳۵ من باید دندونهام رو مسواک بزنم. این بهت کمک میکنه که زمان کافی داشته باشی. این موارد مفیده که برنامه ریزی صبحگاهی داشته باشی و به عنوان عادت ازش استفاده کنی.
  • – در نظر داشته باش که میتونی یه برنامه چاپ کنی و در طول صبح نگاهش کنی. میتونی این برگه چاپ شده رو داخل اتاق خوابت، دفتر، آشپزخونه یا هر جای دیگه که مطمئنی بهش دید داری،  به دیوار بزنی.
  • ۷- خودت رو با کارهای زیاد درگیر نکن

  • شاید تو اغلب دیر میرسی بخاطر اینکه برنامه ریزی برای ملاقاتهات پشت سر هم هست بدون اینکه زمان کافی داشته باشی تا از جایی به جایی دیگه بری. برنامه ریزیت رو بررسی کن و مطمئن شو که چندین دقیقه زمان قبل و بعد هر فعالیت داری تا بتونی که حرکت کنی، استراحت کنی، غذا بخوری و یا هر چیز دیگه ای که بین قرار ملاقات هات نیاز داری که انجام بدی.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *