چطور خجالتی نباشیم ؟

خجالتی بودن یک نوع احساس ناراحتیه که شما ممکنه توی رفتار های اجتماعی تون داشته باشید و مانع این میشه که به هدف های شخصی یا اجتماعی تون برسید. آیا شما فردی خجالتی هستین؟ آیا شروع مکالمه با یه شخص غریبه باعث میشه استرس بگیرین؟ مشکلی نیست. خجالتی بودن یه اشکال رایج بین خیلی از مردمه. مثل هر مشکل دیگه ای با ابزار ها و روش های مختلف می تونید به این مشکل هم غلبه کنید.

سعی کنید اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید .

اون چیزی رو که میخواید عوضش کنید و اینکه چرا میخواید عوضش کنید در نظر بگیرید.

۱-اون چیزی رو که میخواید عوضش کنید و اینکه چرا میخواید عوضش کنید در نظر بگیرید.

آیا شما از نداشتن مهارت های اجتماعی رنج می برید؟ آیا در گفتگو های خودمونی و معمول م مشکل دارید؟ در ابراز احساساتتون چطور؟ آیا موقع حرف زدن با بقیه مکث زیادی می کنید؟ یا سایر مشکلات مشابه…؟ یا شاید هم مهارت کافی برای ارتباطات اجتماعی دارید اما نوز هم نقص ها و کمبودهایی تو اونا می بینید…

از خودتون بپرسید که واقعا تا چه حد میخواید تغییر کنید.(البته همه هم نمی تونن این چنین مهارت هایی رو به دست بیارن) وقتتونو با مقایسه ی شخصیتتون با بقیه تلف نکنید. به خودتون نگید که من باید شبیه فلان کس باشم. این مقایسه ها فقط باعث میشه احساسات بد به خودتون تلقین کنید و پیش خودتون بگید من شخصیتی متفاوت، تنها و پایین تر از بقیه ملت هستم.

نحوه ی تفکرتون رو عوض کنید.

۲-نحوه ی تفکرتون رو عوض کنید.

معمولا افراد غیر اجتماعی تو ذهن خودشون مورد هجوم افکار منفی زیادی هستن. مثلا: “من چقد زشتم”، “کسی با من صحبت نمیکنه” ” من شبیه احمقا به نظر می رسم”. اینا نمونه هایی از افکاری هستن که تو یه چرخه ی معیوب تو ذهنشون قرار می گیره. این ها فقط افکار منفی ای هستن که باعث میشن بیشتر و بیشتر احساس خجالت کنید و اعتماد به نفستونو پایین میارن.

اگه به چنین طرز فکری عادت دارید سعی کنید با آگاهی به اونا و با منطق درست بهشون غلبه کنید. مثلا : اگه تو یه مهمونی شما عصبی میشید دلیل نمیشه که فکر کنید زشت هستید! شاید خیلی از افراد دور و برتون هم عصبی شده باشن ولی چنین فکری نکنن.

عوض کردن طرز تفکر به این معنی نیست که فقط به چیزای مثبت فکر کنید بلکه طوری فکر کنید که به واقعیت نزدیک باشه. خیلی از افکار منفی ریشه در اعتقادات غلط داره. سعی کنید منشا این افکار رو پیدا کنید و در شرایط مختلف از زوایای گوناگون اونا رو بررسی کنید.

توجهتون رو به محیط بیرون جلب کنید، نه به خودتون.

۳-توجهتون رو به محیط بیرون جلب کنید، نه به خودتون.

این یکی از جنبه های مهم خجالتی بودن و عصبی بودن در اجتماعه. خیلی از افراد خجالتی متوجه این موضو نیستن و حین مکالماتشون تو افکار خودشون غرق میشن. همین تفکرات شما رو توی یه چرخه ی معیوب میندازه و دایما به این موضوع فکر می کنید. تحقیقات نشون داده این چرخه ی معیوب علت اصلی خیلی از حمله های عصبی تو مواجه با عوامل استرس زاس.

بدون اینکه به این توجه کنید که خجالتی هستید یا حین مکالمه حرفی زدید که باعث شرمندگی تون شده، سعی کنید با برخوردی نرم و مهربون کم و کاست های مکالمه تون رو جبران کنید. مثلا بخندید یا بحثو بدون اینکه چی گفته بودین ادامه بدید. این جوری مخاطبتون هم شما رو درک می کنه و احساس همدلی بین شما به وجود میاد.

به افراد دور و برتون توجه کنید. شاید فکر کنید خیلیا دارن شما رو نگاه می کنن و لی به طور معمول مردم همدیگه رو مورد قضاوت قرار نمیدن. برداشت اشتباه شما از شرایط میتونه منجر به ایجاد مشکلاتتون بشه. بقیه افراد دورتون هرکس سرش تو کار خودشه و تو بیشتر موارد کسی به شما توجه نمی کنه.

یه باور غلطی هم وجود داره و اونم اینه که افراد خجالتی درون گرا هستن. درون گرا ها معمولا به تک وتنها بودن و گوشه نشینی عادت دارن و از تنهایی شون هم لذت می برن. برعکس، افراد خجالتی دوست دارن با بقیه دم خور شن و معاشرت کنن اما ترس از قضاوت دیگران در اونا وجود داره.

به افراد اجتماعی نگاه کنید و ببینید اونا چجوری زندگی می کنن

۴-به افراد اجتماعی نگاه کنید و ببینید اونا چجوری زندگی می کنن

تقلید کردن از کارای بقیه کاری بیهوده اس و خیلیا اونو مثل چاپلوسی کردن می دونن. شما نباید دقیقا همون کاری بکنید که یه شخص دیگه انجام میده، اما سرمشق گرفتن از کسی که از نظر اجتماعی پذیرفته شده س میتونه راهنمای خیلی خوبی برای شما باشه که بتونین شرایط رو کنترل کنید.

اگه دور و اطرافتون چنین افرادی رو می شناسید، میتونید برای گرفتن راهنمایی به اونا مراجعه کنید. بهشون بفهمونید که شما رفتار های مناسب اونا رو تو اجتماع دیدید و ازشون نکته ها و راهنمایی های مناسب میخواید. شاید حتی چنین شخصی هم ، زمانی مثل شما خجالتی بوده و تونسته به این مشکلش به درستی غلبه کنه.

۵-اگه تو غلبه کردن حس خجالت در درون خودتون مشکل دارید، به یه متخصص سلامت روان مراجعه کنید

گاهی اوقات خجالتی بودن بیش از حد نشونه ای از بیماری های عصبی اجتماعیه. افرادی با چنین بیماری هایی معمولا ترس شدیدی از قضاوت شدن توسط دیگران دارن یا تو زندگیشون دوستای خیلی کمی دارن یا روابط رومانتیک و عاشقانه نمی تونن برقرار کنن.

روان پزشک یا روان شناس شما می تونه این مشکلات رو تشخیص بده و با مشاوره با اونا می تونید طرز تفکر سالمی به دست بیارید، یا اعتماد به نفستون رو در برخورد با شرایط و افراد مختلف به دست بیارید.

 

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *