چطور برای امتحان آماده بشیم ؟

امتحانا یه بخش سخت زندگی و عامل استرس زیاد واسه خیلی از دانش آموزا هستن. چیزی که خیلی مهمه اینه که ما باید خودمون را برای امتحان از قبل آماده بکنیم.اما چطور برای امتحان آماده بشیم

بدونید ازتون چی خواسته شده

۱-بدونید ازتون چی خواسته شده

از برنامه درسیتون مطلع باشین و از معلمتون بخواین که بهتون بگه باید چه منابعی رو بخونین. اگه دقیقا بدونین که امتحان قراره از چه بخش هایی باشه، کمتر احساس گیجی و مبهم بودن دارین و امتحان رو تحت کنترل خودتون میبینین.

اگه توی هر بخشی شک دارین، از معلمتون بپرسین. معلما ترجیح میدن که به سوالات بچه ها جواب بدن بجای اینکه بچه ها ندونن که باید چه چیزایی رو بخونن.

حتما برنامه درسیتون  و هر اطلاعات دیگه ای رو که معلم بهتون داده رو قبل از سوال پرسیدن بخونین. مسلما معلمتون خوشحال نمیشه وقتی شما ازش سوالی بپرسین که قبلا توی برنامه درسی به صورت واضح براتون نوشته باشه.

توی موقعیتی مشابه با اتاقی که قراره توش آزمون بدین، درس بخونین.

۲-توی موقعیتی مشابه با اتاقی که قراره توش آزمون بدین، درس بخونین.

یه پدیده ای توی روانشناسی وجود داره به اسم حافظه وابسته به محیط. که به این موضوع اشاره داره که ما اگه توی محیطی مشابه با محیط یادگیریمون قرار بگیریم، راحت تر قادریم اون اطلاعات رو به یاد بیاریم. یه پدیده ی مربوط دیگه هم هست به نام حافظه ی وابسته به حالت، که به این معنیه که ذهن ما راحت تر اطلاعات رو به یاد میاره اگه در حالت بدنی مشابهی با زمان یادگیری اون اطلاعات قرار بگیریم.

اگه موقع امتحان توی یه اتاق آروم قراره باشین، سعی کنین اون شرایط رو برای خودتون شبیه سازی کنین. با این کار از حافظه ی وابسته به محیطتون برای بهبود حافظه تون کمک گرفتین.

یه مثال واسه حافظه وابسته به حالت اینه که اگه موقع خوندن واسه امتحان خوراکی های کافئین دار خوردین، بهتره که تو روز امتحان هم این کارو بکنین. یادتون باشه که اگه استرس امتحان به سراغتون اومد، این کارو بکنین و بدونین که دارین این کارای کمکی رو انجام میدین تا نمره ی امتحانتون رو به حداکثر برسونین.

توی کلاس یادداشت بردارین.

۳-توی کلاس یادداشت بردارین.

فقط به حافظه و کتابتون اکتفا نکنین. زمان کلاستون رو با یادداشت برداشتن از خلاصه ی اونچه که معلمتون گفته، جدی بگیرین. اگه استرس امتحان به سراغتون اومد، می تونین یادداشت ها رو مرور کنین، این کار بهتون کمک می کنه که اتفاقات کلاس رو به یاد بیارین و بهتون این احساس رو میده که روی همه موضوعات تسلط دارین.

در هنگام یادداشن برداشتن، روی کلمات کلیدی و موضعات اصلی تمرکز کنین به جای اینکه بخواین همه چیز رو واو به واو بنویسین. نوشتن همه جمله ها به اندازه نوشتن موضوعات اصلی اهمیت نداره.

هر هفته یادداشت هاتون رو مرور کنین. این کار بهتون کمک می کنه که موضعاتو خوب یاد بگیرین و به حافظه ی بلند مدتتون بسپرین. وقتی زمان امتحان برسه، شما احساس می کنین که کاملا آماده این.

زمانتون رو درست مدیریت کنین

۴-زمانتون رو درست مدیریت کنین

سعی نکین لحظه های آخر همه مطالبو تو ذهنتون جا بدین چون این کار مسلما باعث میشه استرس بگیرین. زمان مطالعتون رو بین چند روز یا حتی چند هفته تقسیم کنین. وقتی این کارو بکنین و زمان مطالعتون رو در بازه ی طولانی تری تقسیم بکنین، اطلاعات بهتر در ذهنتون میمونه.

اگه براتون ممکنه، با توجه به حافظه ی وابسته به حالت، سعی کنین توی همون ساعتی از روز که قراره امتحان بدین، مطالعه تون رو انجام بدین. با این کار همون حالتی که موقع مطالعه داشتین رو موقع امتحان هم دارین. و عادت می کنین به اینکه چه احساسی دارین وقتی با موضوعات امتحان برخورد کنین.

ببینین که کجا برای خوندن بهتره

۵-ببینین که کجا برای خوندن بهتره

به عواملی که باعث میشه موقع آماده شدن واسه امتحان، احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشین توجه کنین. وقتی قراره مکان مطالعتون رو تعیین کنید حواستون به این نکته ها باشه:

حواستون به درجه روشنایی اتاق باشه. بعضی ها توی نور زیاد بهتر درس می خونن و بعضی ها توی نور کمتر.

فضاتون رو بررسی کنین. ببینین که آیا عملکردتون توی فضایی که یه ذره درهمه بهتره یا یه فضای تمیز و منظم رو ترجیح میدین.

به صداهای زمینه هم توجه کنین. آیا موسیقی به افزایش تمرکزتون کمک می کنهیا برای خوندن نیاز به یه محیط کاملا آروم دارین.

یه گزینه ی دیگه هم برای خوندن پیدا کنین مثل کتابخونه یا کافی شاپ. قرار گرفتن توی محیط های مختلف باعث میشه که شما دید جدیدی به موضوعات داشته باشین و همچنین منابع بیشتری رو در اختیار شما میذاره.

بین خوندن استراحت کنین

۶-بین خوندن استراحت کنین

طبق مطالعات روانشناس ها، متوسط زمانی که ذهن انسان می تونه روی یه کار تمرکز کنه، ۴۵ دقیقه اس. علاوه بر این تحقیقات مربوط به علوم اعصاب تمرکز طولانی بر یه موضوع باعث کاهش توانایی مغز در پردازش دقیق اون مطالب میشه.

آب بخورین

۷-آب بخورین

سعی کنین آب زیادی بخورین. یعنی حداقل ۸ لیوان در روز رو بخورین. نخوردن آب کافی باعث ایجاد حس تنبلی و استرس در شما میشه.

کافئین باعث ایجاد حس آشفتگی در شما میشه که در نهایت منجر به ایجاد استرس و عصبانیت میشه. اگه دوس دارین فقط یه فنجون قهوه یا نوشابه بخورین اما ازین حد فراتر نرین. کارشناسا توصیه  می کنن که بزرگسالان نباید بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم کافئین رو در روز مصرف کنن. کودکان و نوجوانان باید مقدار حداکثر ۱۰۰ میلی گرم در روز رو مصرف کنن. (یعنی اندازه ی ۱ فنجون قهوه )

۱ فنجون نوشیدنی گیاهی باعث میشه که احساس آرامش بیشتری داشته باشین و سیراب باشین. دمنوش نعناع، بابونه و گل ساعتی گزینه های خوبین.

در مقابل دستاوردهاتون هر چقدر هم که کوچیک باشن به خودتون هدیه بدین

۸-در مقابل دستاوردهاتون هر چقدر هم که کوچیک باشن به خودتون هدیه بدین

اگه به خار امتحان استرس داشتین، یادتون باشه که به خاطر وقتی که برای مطالعه گذاشتین به خودتون هدیه بدین. این کار باعث میشه که شما تشویق به خوندن بشین و استرستون هم کم بشه.

مثلا بعد ازینکه یه ساعت خوب خوندین، یه استراحت به خودتون بدین و برای ۲۰ دقیقه توی اینترنت بچرخین یا یه قسمت از سریال های تلویزیون رو که دوس دارین تماشا کنین. این کار باعث میشه که حواستون از امتحان پرت بشه علی رغم اینکه مثل یه هویج باعث تشویق شما برای ادامه ی درستون بعد از تمام شدن زمان استراحت میشه.

ورزش کنین

۹-ورزش کنین

ورزش های منظم هوازی باعث از بین رفتن استرس میشه، پس اگه دیدن که قبل امتحان مضطربین ، برین و یه کم بدوین یا تمرین ضربه زدنرو انجام بدین.

گوش داده به موسیقی های شاد در هنگام ورزش کردن شما رو در حین تمرین با انگیزه می کنه.

غذای سالم بخورین

۱۰-غذای سالم بخورین

اگه غذای سالم بخورین امکان داره حس بدی داشته باشین که باعث میشه نتونین درست برای امتحان آماده بشین. پس خیلی مهمه که غذای خوب بخورین اگه می خواین بهترین شرایط رو برای خوب بودن توی امتحان  داشته باشین و برای امتحان استرس نداشته باشین.

گوشت بدون چربی،آجیل، میوه و سبزیجات بخورین.

از خوردن غذاهای خیلی شیرین یا دیر هضم خودداری کنین.

بخشی از سالم خوردن مربوط میشه به داشتن یه رژیم متعادل. پس سعی کنین از یه نوع غذا مقدار زیادی نخورین. شما می تونین با تغییر نوع غذاهایی که هر چند شب می خورین، تنوع رو در رژیم غذاییتون حفظ کنین.

به اندازه ی کافی بخوابین

۱۱-به اندازه ی کافی بخوابین

نداشتن یه خواب شبانه ی کامل باعث میشه خستگی، استرس و اضطراب به سراغتون بیاد.

اگه مشکل خواب دارین، سعی کنین اتاق خوابتون رو کاملا تاریک کنین.با پوشیدن گوش بند و یا تغییر محیطتون، سعی کنین از صداهای آزار دهنده اطرافتون خلاص بشین.

یه برنامه خواب مشخص داشته باشین و هر شب از اون برنامه پیروی کنین. یااداشت کنین و ببینین که باید چند ساعت بخوابین تا صبح احساس با نشاط بودن داشته باشین. و سعی کنین همون قدر که بدنتون نیاز داره بخوابین.

مثلا اگه قصد دارین که ۱۰:۳۰ شب بخوابین، و از نیم ساعت قبل باید توی تخت باشین تا خوابتون ببره، تا جایی که ممکنه این کارو دقیق انجام بدین. اینطوری به بدنتون یاد میدیدن که چطور اماده ی خواب بشه.

بینین که آیا شما ناتوانی برای یادگیری دارین یا نه؟

۱۲-ببینین که آیا شما ناتوانی برای یادگیری دارین یا نه؟

مثلا ممکنه ADHD یا اختلال یادگیری داشته باشین که باعث میشه شما نتونین توی امتحان خوب عمل کنین.ممکنه این مسئله باعث نگرانی شما بشه اما یادتون باشه که همه مدارس منابعی دارن که به شما کمک می کنه پیشرفت کنین.

اگه این مسئله نگرانتون کرد، سعی کنین که اون رو با مشاور یا معلمتون در میون بذارین تا راه حلی براش پیدا کنین.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *