وقتی کسایی که عاشقشون هستیم میمیرن

غم و اندوه برای همه مون ممکنه اتفاق بیفته و واکنش طبیعی و بدیهی به مرگ عزیزانمون هست. دردناک ترین و غم انگیزترین اتفاقی که ممکنه برای هر کسی بیفته اینه که یکی از عزیزانش بمیره. مواجه شدن با مرگ عزیزان یه موضوع کاملا طبیعیه اما بالاخره باید از این بحران ها عبور کرد و به زندگی عادی برگشت. زمان التیام بخش خوبیه و میتونه به شناخت غم و اندوه و برداشت قدم هایی برای رفع اون کمک کنه.

مرگ عزیزان

  1. در تمام مراسمات و تشریفات مربوط به او شرکت کنید

در تمام مراسم های تدفین، یادبود، گرامیداشت شرکت کنید تمامی سنت هایی که کمک میکنه روزهای اول رو بگذرونید و به کسی که فوت شده احترام بذارید رو اجرا کنید. صرفا حضور در بین افرادی که عزیز شما رو میشناسن میتونه آرامش بخش باشه.

  1. احساساتتون رو بروز بدید.

هیچ وقت جلوی گریه کردنتون رو نگیرید حتی اگه به صورت ناگهانی خواستید گریه کنید. طبیعیه اگه گوش دادن به بعضی آهنگ ها و انجام بعضی کارهای خاص براتون دردناک باشه چون میتونه خاطراتی از اون شخص رو برای شما تداعی کنه. به مرور زمان این اتفاق براتون کمرنگ خواهد شد. باور داشته باشید که با گذر رمان حالتون بهتر خواهد شد.

  1. هر موقع که میتونید راجبش صحبت کنید.

برای برخی صحبت کردن راجب اون شخص و یا احساساتشون به شدت میتونه آرامش دهنده و التیام بخش باشه. اما خب بعضی هم هستن که دوست ندارن راجب این اتفاق صحبت کنند. بهرحال نباید برای صحبت کردن تحت فشار باشید.

اگه نمیخواهید صحبت کنید سعی کنید راهایی رو برای بیان افکار و احساساتتون پیدا کنید. مثلا سعی کنید احساسات و خاطراتتون که با اون شخص دارید یا از وقتی که فوت شده چه حالی پیدا کردید رو بنویسید. یه آهنگ، شعر یا یه متن راجب اون شخص بنویسید. میتونید اینکارو به صورت خصوصی انجام بدید یا نه نوشته هاتونو با دیگران به اشتراک بذارید.

  1. از خاطراتتون محافظت کنید.

یه یادبود از اون شخص درست کنید یا یه کاری رو به یاد اون شخص انجام بدید. مثلا یه درخت یا گل بکارید، در یک کار خیرخواهانه شرکت کنید یا پیاده روی جمعی داشته باشید.

یه جعبه یا پوشه درست کنید و یادگاری هایی که از اون شخص دارید رو در اون نگه دارید. تمام یادداشت ها، عکس ها و هر چیزی که از اون شخص دارید. میتونید یه نامه برای اون شخص بنویسید و احساساتتون رو بهش بگید یا ازش بخاطر اینکه جزئی از زندگی شماست تشکر کنید یا اگه خاطره بدی باهاش دارید و عذاب وجدان دارید ازش معذرت خواهی کنید و …

  1. از افرادی که قبلا این اتفاق براشون افتاده الگو بگیرید یا با اون ها صحبت کنید.

همینکه احساس تنهایی نداشته باشد و بدونید که خیلی ها قبل شما این اتفاق براشون افتاده میتونه شمارو آرومتر کنه.

 

یادتون باشه انزوا و گوشه گیری هیچ کمکی به کنار اومدن با غم و اندوه ناشی از مرگ عزیز نمیکنه و حتی میتونه این دوره رو طولانی تر کنه. این اتفاق به شدت دردناکه اما سعی کنید با راهکارهایی که در بالا گفته شد و حضور در اجتماع به خودتون کمک کنید تا بتونید زودتر به حالت عادی برگردید.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *