واسه خودت بیشتر وقت بذار

 

گاهی انقدر سرمون شلوغ میشه که یادمون میره مراقب خودمون باشیم بعد تعجب میکنیم که چرا دلم گرفته؟ چرا حالم خوب نیس؟ چرا انرژی ندارم؟ من چم شده؟ در ادامه چند راهکار گفته شده که میتونی خودت برای خودت انجام بدی و احساس بهتری داشته باشی.

کاری انتخاب کن که فقط واسه سرگرمی انجامش بدی

  1. یه کاری انتخاب کن که فقط واسه سرگرمی انجامش بدی و هر وقت تونستی انجامش بده

این جمله رو که میگن “کار خوب باارزش  فقط اگه به خوبی انجام بشه ارزشمنده”، فراموش کن. سعی نکن کامل باشی چون اصلا امکان نداره و سعی بر کامل بودن فقط  باعث اضطراب میشه و شاید این ترس از کامل نبودن باعث بشه دیگه هیچ کاری نکنی. نخوا که توو همه کاری حرفه ای باشی بعضی کارها رو فقط واسه تفریح نگه دار.

  1. هر روز به خودت یه چیز لذت بخش و بامزه و جالب بده

 

میتونه هر چیزی باشه فقط واسه خودت باشه. موزیک گوش کن، فیلمی که دوست داریو ببین، آواز بخون، توو پارک بشین و به صدای باد لابلای درخت ها گوش کن. یه ایده دیگه اینکه حموم کف درست کنی.

خودتو ببخش

  1. بخاطر کارای نادرستی که توو گذشته انجام دادی خودتو ببخش

 

همه ما کارایی رو انجام دادیم که میگیم کاش انجام نمیدادیم. ما همه به احساسات دیگران صدمه زدیم. اما ما نباید به خاطر گذشته احساس غمگینی، گناهکاری یا شرمندگی برای بقیه زندگیمون داشته باشیم. یه کاریو که در گذشته انجام دادی، انتخاب کن. آخرین باری که انجامش دادیو یادت بیار. راجب تمام چیزهایی که اوندفه اتفاق افتاد فکر کن بعد چشاتو ببند و بگو: “متاسفم اما خودمو میبخشم” و رهاش کن بره.

  1. حداقل روزی یه کار که برای بدنت مفیده انجام بده

مثلا نیم ساعت پیاده روی کن،دوچرخه سواری کن،کمی بدو،اسکیت سواری کن. فعالیت های بدنی علاوه بر اینکه عزت نفس رو تقویت میکنن،تصویر بدنی مثبت رو ایجاد میکنه و کمکت میکنه تا خوش اندام و سالم بمونی.

یه کار که برای مغزت مفیده انجام بده

یه کار که برای مغزت مفیده انجام بده

  1. حداقل روزی یه کار که برای مغزت مفیده انجام بده

 

مثلا یه پازل درست کن یا یه بازی فکری انجام بده. کتاب بخون، قسمتی از یه موزیک، شعر یا یه نمایشنامه رو حفظ کن به یه آواز توو رادیو گوش کن. موزه برو یا یه چیز جدید یاد بگیر. هر کاری که مغزتو به چالش بکشه براش مثل ورزشه.

  1. چند نفر بزرگ تر رو پیدا کن که بتونی بهشون اعتماد کنی و باهاشون حرف بزنی

 

بزرگ ترها کمک میکنن تا مشکلاتت رو حل کنی، با ترسات روبرو بشی و به هدفات برسی. بذار احساساتت تو رو به سمت آدمای مناسب راهنمایی کنن. ۳ نفر یا بیشتر روکه بهشون اعتماد داری و بهت امنیت میدن انتخاب کن. اونایی رو انتخاب کن که به اندازه کافی اهمیت میدن تا حرفاتو بشنون و سعی میکنن تا احساساتتو بفهمن. این یکی از بهترین کارایی هست که میتونی برا خودت انجام بدی.

 

مراقبت از خود کلید اصلی حال خوب یا حال بد، موفقیت یا شکست، خوشحالی یا غمگینی و… هست، وقتشه که بیشتر هوای خودتو داشته باشی.

 

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. حنانه گفت:

    واقعاً مطلب خوبی بود.ممنونم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *