تو شرایط بحرانی چجور بهترین تصمیم را بگیریم

تصمیم گیری صحیح در مواقع بحرانی، هنر تحلیل مسائل و تلاش برای رسیدن به تصمیم درست می مونه. اینکار به معنی بیشتر فکر کردن و یا سخت­تر فکر کردن نیست؛ بلکه به معنی بهتر فکر کردنه. تقویت مهارت­های تصمیم گیری درستمی­تونه باعث باز شدن درهای (کنجکاوی فکری) به سمت شما بشه. گرچه این مسیر خیلی هم راحت و درخشان نیست. تصمیم گیری درست نیاز به قوانین زیادی داره. برای این­که توی این مسیر باقی بمونید باید دارای انگیزه و رشد مداوم باشید و توانایی این رو داشته باشید که بتونید توی هر شرایطی صادقانه به خودتون نگاه کنید.

 

روش ۱: مهارت­های سؤال پرسیدن تون رو به حد اعلی برسونید

درباره فرضیاتتون سؤال کنید.

۱-درباره فرضیاتتون سؤال کنید.

ما تقریباً درباره همه چیز یه سری فرضیات توی ذهنمون داریم. براساس همین­ها مغزمون قسمت­های مختلف اطلاعات رو پردازش می­کنه و زندگی روزمره­مون پیش می­ره. در واقع می­شه گفت این فرضیات زیربنای تفکر انتقادی رو می­سازن. ولی اگه کل این فرضیات و یا حداقل بخشی از اون­ها غلط باشه چی؟ اونوقت تمام تفکرمون دچار مشکل می­شه و باید از اول ساخته بشه.

  • -سؤال پرسیدن درباره این فرضیات یعنی چی؟ انیشتین درباره این­که قوانین حرکت نیوتن می­تونه به طور دقیق جهان رو تشریح و تعریف کنه از خودش سؤال کرد. بعدش اون یه ساختار کاملاً جدید برای نگاه کردن به دنیا تعریف کرد.
  • -ما هم می­تونیم از راهی شبیه به این استفاده کنیم. چرا ما حس می­کنیم که حتماً باید صبحانه بخوریم، حتی اگه گرسنه نباشیم؟ چرا ما حتی اگه تلاش نکنیم هم باز حس می­کنیم شکست می­خوریم؟
  • -چه فرضیات دیگه ­ای هستن که برای ما شکل مسلم و قطعی ­ای دارن ولی اگر یه کم بیشتر و دقیق­تر راجع بهشون فکر کنیم، ممکنه بهشون شک کنیم؟

 روی هیچ اطلاعاتی تکیه نکنید مگر این­که درستیش براتون ثابت بشه.

۲-روی هیچ اطلاعاتی تکیه نکنید مگر این­که درستیش براتون ثابت بشه.

تکیه کردن به اطلاعات هم می­تونه مثل تکیه کردن به فرضیات مفید باشه. ما دوست داریم به جای این­که هر حرفی که از هر کسی می­شنویم رو چک کنیم، اطلاعات رو به دو دسته تقسیم­ بندی کنیم، اطلاعاتی که از منبع معتبر میان و اطلاعاتی که از منبع نامعتبر میان. این کار باعث می­شه مجبور نباشیم درستی هر چیزی که می­شنویم رو چک کنیم و باعث صرفه جوئی در وقت و انرژی می­شه. اما این کار باعث می­شه نتونیم اطلاعاتی که از منبع معتبر میاد رو خوب بررسی کنیم، حتی اگه درست هم نباشن. نمی­شه به اطلاعات فقط به خاطر این­که توی مجله چاپ شده و یا از تلویزیون پخش شده اعتماد کرد.

  • -عادت کنید که از حس ششمتون استفاده کنید و قسمتایی از اطلاعات که پتانسیل سؤال پرسیدن رو دارن کشف کنید. اگر به توضیحی شک داشتید، از طرف مقابل بخواید که بیشتر توضیح بده. اگر سؤال نپرسیدید برید و راجع بهش بخونید و یا این­که خودتون تجربه کنید و درستیش رو چک کنید. اگه این کار رو تکرار کنید خیلی زود حس خوبی پیدا می­کنید و متوجه می­شید که چه اطلاعاتی نیاز به تحقیقات بیشتر داره و چه اطلاعاتی رو می­تونید طبق قضاوت خودتون درست فرض کنید.

 

درباره همه چیز سؤال بپرسید.

۳-درباره همه چیز سؤال بپرسید.

تا الان خوندید که راجع به فرضیات و راجع به اطلاعاتی که قراره بهشون تکیه کنید، سؤال بپرسید. حالا داریم بهتون می­گیم که راجع به همه چیز سؤال بپرسید؟ سؤال پرسیدن شاید بارزترین شکل تصمیم گیر در مواقع بحرانیست. اگه نمی­دونید چی بپرسید، یا همون لحظه اول سؤال نمی­پرسید، ممکنه نتونید به خوبی به جواب برسید. در واقع هدف از  کل این کار رسیدن به جواب با ظرافت تمامه.

  • -رعد و برق چطوری کار می­کنه؟
  • -چطوری وسط استرالیا ماهی از آسمان میفته؟
  • -برای مبارزه با فقر جهانی چی­کار می­تونیم کنیم؟
  • -چطور می­تونیم تولید سلاح هسته­ ای در جهان رو متوقف کنیم؟

 

روش ۲: دیدگاهتون رو تنظیم کنید

تعصباتون رو بشناسید.

۱-تعصباتون رو بشناسید.

قضاوت­های آدم می­تونه شخصی، ضعیف و یا کینه توزانه باشه. تحقیقات جدید نشون می­ده، والدینی که بهشون اطلاعات اصلاح شده ­ای راجع به امنیت واکسیناسیون داده شد، تمایل کمتری به واکسینه شدن بچه ­هاشون داشتن. فرضیه اینه که والدینی که این اطلاعات بهشون داده شد قبول کردن که این اطلاعات درسته، ولی این کار باعث شد به عزت نفسشون (که برای بیشتر مردم مهمه) آسیب وارد بشه. بدونید که تعصباتون چیا هستن و کجا ممکنه روی چگونگی برخورد شما با اطلاعات تأثیر بذارن.

 

سعی کنید چند گام جلوتر رو فکر کنید.

۲-سعی کنید چند گام جلوتر رو فکر کنید.

فقط به یک یا دو قدم جلوتر فکر نکنید. بلکه چندین قدم جلوتر فکر کنید. فرض کنید استادبزرگ شطرنج هستید و دارید با کسی بازی می­کنید که این توانایی رو داره که می­تونه میلیون­ها حرکت بعدی رو با صدها جای گشت مختلف تصور کنه. شما باید متناسب با عقل اون بازی کنید. ممکنه لازم باشه آینده ­های ممکن بازی رو تصور کنید.

  • -جف بزوس، مدیرعامل آمازون، فواید این­که چندین گام جلوتر رو تصور کنه، فهمید. اون توی مصاحبه­ای گفت: (اگر هر کاری که شما می­کنید نیاز به افق زمانی سه ساله داشته باشه، اونوقت رقیبای زیادی خواهید داست. ولی اگر با افق زمانی ۷ ساله سرمایه ­گذاری کنید، رقیباتون خیلی کمتر خواهند شد، چون شرکت­های کمی تمایل به این کار دارن.) وقتی اولین کتابخوان الکترونیک Kindle در سال ۲۰۰۷ وارد بازار شد، بیش از ۳ سال بود که داشت روش کار می­شد، یعنی از زمانی که کسی حتی به کتابخوان الکترونیک فکر هم نمی­کرد.

 کتاب­های خوب بخونید.

۳-کتاب­های خوب بخونید.

هیچ چیز به اندازه کتاب خوب نمی­تونه در آدم تغییر ایجاد کنه. نوشته خوب قدرت این رو داره که به بحث­ها و صحبت­ها چهارچوب بده (ادبیات)، آگاهی ببخشه (غیرداستانی) و یا احساسات را آزاد کنه (شعر). و مطالعه کردن فقط برای یه آدم خوره کتاب نیست! ایلان ماسک، غول فناوری گفته که تونسته از طریق (خوندن و سؤال پرسیدن) روی علم موشک مسلط بشه!

با کفش بقیه راه برید.

۴-با کفش بقیه راه برید!

همدلی کردن باعث تقویت مهارت­های تصمیم گیرتون می­شه. حالا این کار یا باعث می­شه تاکتیک مذاکره­ تون بهتر بشه و یا باعث می­شه درک ادبیاتتون بهبود پیدا کنه، اگر خودتون رو جای دیگران بذارید و با کفش اون­ها راه برید، باعث می­شه بتونید انگیزه ­هاشون، اهدافشون و سردرگمی­ هاشون رو درک کنید. می­تونید از این اطلاعات استفاده کنید تا بتونید قدرت نفوذ و قانع کنندگی ­تون رو بهتر کنید و یا فقط تبدیل به یه آدم بهتر بشید. برای همدردی نیازی به این نیست که سنگدل باشید.

همه گزینه­ هاتون رو در نظر بگیرید و درک کنید.

۵-حداقل ۳۰ دقیقه از روزتون رو به این اختصاص بدید که عملکرد مغزتون رو بهبود ببخشید.

۳۰ دقیقه از روز پرمشغله ­تون رو به این اختصاص بدید که مغزتون رو بازتر و قوی­تر کنید. راه­های زیادی برای این کار وجود داره. در ادامه تعدادی از این راه­ها رو آوردیم:

  • -هر روز یه مسأله حل کنید. هر روز یه کم زمان صرف کنید تا مسأله­ای رو تصور کنید و بعدش سعی کنید حلش کنید. این مسأله می­تونه تئوری و یا یه مسأله شخصی باشه.
  • -زمانی رو پیدا کنید تا پیوسته ورزش کنید. ۳۰ دقیقه ورزش هوازی – می­تونه در حد پیاده­ روی باشه – عملکرد مغز رو بهبود می­بخشه.
  • -غذاهای مناسب بخورید. آووکادو، زغال اخته، ماهی قزل آلا، آجیل و مغزهای خوراکی و همچنین برنج قهوه­ای نقش مهمی در سلامت مغز دارن.

 

روش ۳: همه چی رو کنار بهم بذارید

همه گزینه­ هاتون رو در نظر بگیرید و درک کنید.

۱-همه گزینه­ هاتون رو در نظر بگیرید و درک کنید.

مهارت­های تفکر انتقادی کمک می­کنه که گزینه­ هاتون رو درک کنید. همه­شون رو کنار هم بذارید و بعد اون­ها رو ارزش­گزاری کنید. ما اغلب این باور رو داریم که تنها یک راه و یک گزینه داریم و گزینه­ های دیگه رو در نظر نمی­گیریم.

دورتون رو با آدمای باهوش­تر از خودتون پر کنید.

۲-دورتون رو با آدمای باهوش­تر از خودتون پر کنید.  

احتمالاً دوست دارید بزرگ­ترین ماهی برکه کوچیکتون باشید، چون این­طوری حس خوبی دارید. اما اگر واقعاً می­خواید بهتر بشید، بعضی چیزا رو بهتر انجام بدید و مهارت­های تصمیم گیری رو در خودتون توسعه بدید، با افراد باهوش­تر از خودتون معاشرت کنید. باهاتون شرط می­بندم که آدمای باهوش هم خودشون با آدمای باهوش­تر از خودشون معاشرت دارن و علاوه بر اون شما هوش اون­ها دیدگاه شما رو هم ارتقا می­بخشه.

اونقدر شکست بخورید تا بالاخره موفق بشید.

۳-اونقدر شکست بخورید تا بالاخره موفق بشید.

در مواجهه با شکست نترسید. شکست باعث می­شه بفهمید چه راهی درست نیست و کارآیی نداره. از شکست به نفع خودتون استفاده کنید و ازش درس بگیرید. یه فرض غلطی بین مردم وجود داره که فکر می­کنن آدمای موفق هیچوقت شکست نمی­خورن، درحالی­که حقیقت اینه که اونقدر شکست می­خورن تا بالاخره موفق می­شن. اما تنها چیزی که بقیه می­بینن فقط موفقیتشونه.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. عبدالکریم گفت:

    با سلام مطلبتون خیلی عالیییییییییییییییییییییییه ولی خط اون رو تغییر بدید نمیشه خوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *