بهداشت فردی در نوجوانان

بلوغ با تحولات جسمی همراهه. هورمون ها در این دوره چالش هایی رو برای نوجوون ها ایجاد میکنه. نه تنها نوجوون ها دچار آکنه، جهش ناگهانی رشد، قاعدگی برای دختران و تغییر صدا برای پسران میشوند بلکه این تغییرات روی بوی بدن اون ها و احساسی که به دیگران میدن تاثیر میگذاره. بنابراین این تغییرات نیازمنده مراقبت و توجه ویژه به بهداشت شخصی در نوجوون هاست.

بهداشت شخصی

بهداشت شخصی

از طرفی بهداشت شخصی و عادت های سالم یکی از مهارتهای مهم زندگیه و توجه به بهداشت شخصی برای نوجوون ها باید جز لاینفک روتین روزانه نوجوون ها باشه. توجه به بهداشت علاوه بر محافظت از نوجوون ها در برابر بیماری های مختلف، باعث ایجاد تصویر بدنی مثبت از خود و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتر میشه.
گفتیم که توجه به بهداشت شخصی برای نوجوون ها یه کار ضروریه و تبدیل به دغدغه برای نوجوون شده اما چرا؟
 تغییراتی در بدن اتفاق میفته که نیازمند ایجاد تغییر در عادت های روزمره اس.
 بلوغ یه عالمه تغییر برای پوست و مو ایجاد میکنه که ممکنه به شدت پوست و موهات چرب بشه
 ممکنه از عرق کردن زیاد و بوی نامطبوع بدن یا بوی دهان اذیت بشی
طبیعیه اگه این عوامل باعث اضطراب و خجالت بشه. عادت های بهداشتی مناسب برای یه بزرگسال مسئولیت پذیر و سالم لازمه اما با تغییراتی که در دوران بلوغ و نوجوونی اتفاق میفته اهمیت بیشتری برای نوجوون ها داره.

بهداشت فردی مناسب داشته باشید.

لیست زیر عادت های بهداشتی هستن که باید اونها رو حتما انجام بدی:
روزی دوبار مسواک بزنی و یه بار دندوناتو نخ بزنی.
به طور منظم با فاصله های زمانی مشخص حمام کنی و موهاتو بشوری
به طور منظم دستاتو بشوری
به طور منظم موهای زائد بدنتو اصلاح کنی
دستاتو به دهانت نزنی( مث گاز گرفتن انگشت یا ناخن جویدن)
غذاهای سالم بخوری و فست فود و هله هوله و نوشابه رو کم کم حذف کنی.
موهاتو حداقل یک بار در روز شونه کنی
به طور منظم ورزش کنی.
به طور منظم مغزت رو هم تمرین بدی. پازل درست کنی، شطرنج بازی کنی، جدول حل کنی و…
هفته ای یکبار ناخن های دست و پا رو بگیری و مرتبشون کنی.
به میزان کافی بخوابی. (بین ۷ تا ۸ ساعت)
تمام محصولات بهداشتی که استفاده میکنی باید شخصی باشن. مثل حوله، دئودورانت، وسیله اصلاح و …
لباس های تمیز بپوشی و روزانه لباس زیرتو عوض کنی.
اتاقتو تمیز و مرتب نگه داری.

در این ادامه سعی کردیم بیشتر راجع به بهداشت شخصی، تغییرات در دوره بلوغ و راههای مقابله با اون بپردازیم.

هر روز دوش بگیرید

هر روز دوش بگیرید

بوی بدن

هم چنان که وارد دوره بلوغ میشی تغییرات هورمونی و غده های عرقی که در زیر بغل و ناحیه دستگاه تناسلی ایجاد میشن، باعث بیشتر عرق کردن میشن. میدونیم که عرق به خودی خود بویی نداره بلکه باکتری های روی سطح پوست از طریق عرق که از این غده ها تولید شده تغذیه میشن و بوی مشخص تندی رو تولید میکنن.
مهمه که حتما حداقل یه روز در میون حمام کنی و هر روز صورتتو بشوری.
از یه دئودورانت (بوگیر) آنتی باکتریال برای زیربغل و پاهات استفاده کن. دئودورانت هیچوقت جایگزین حمام نمیتونه باشه.
ورزش کردن نه تنها باعث سلامت جسم و خوش اندامی میشه بلکه به مدیریت استرس و سلامت روان هم کمک میکنه اما لازمه بعد از هر فعالیتی یا ورزشی که عرق کردی حتما دوش بگیری و یا اگه اصلا وقتشو نداری با یه دستمال مرطوب هرجایی از بدنت که عرق کرده رو تمیز کنی.
لباس های زیر باید هر روز و بعد از ورزش کردن عوض بشن.

بوی پا

پای بدبو

بوی بد پا صرفا به خاطر ورزش کردن نیس و ربطی هم نداره. پای بدبو یه مشکل شایع بین اکثر نوجوون هاست کفش و پای بدبو بسیار زننده است و نیازمند رسیدگی فوری هستن.
پاهاتو توو آب گرم بذار و با اسکراب یا سنگ پا سلول های مرده روی پوست پاتو تمیز کن.
از کرم های مناسب پا استفاده کن بخصوص اون هایی که برای رفع بوی بد پا ساخته شدن.
واسه جلوگیری از تجمع میکروب و کثیفی و در نتیجه ایجاد بوی بد، ناخون های پارو به طور مرتب کوتاه کن.
قبل از پوشیدن جوراب و کفش پاها رو کاملا خشک کن.
جوراب ها رو روزانه باید شست و در فاصله های زمانی مشخص اون ها رو عوض کن.

 

لباس هات رو تمیز نگه دار و همیشه اتو کن

ممکنه عادت کرده باشی که چندین روز پشت هم لباسی که دوس داری رو بدون شستن بپوشیش. این عادتو باید یه بار واسه همیشه کنار بذاری و هرروز باید لباس های تمیز و شسته شده بپوشی جوراب و لباس زیر هم باید تمیز باشن و به محض کثیف بودن لباس ها فورا بندازشون توو ماشین لباسشویی یا خودت بشور بعدش اتو بزن. بهتر اینه که لباس های پنبه ای واسه خودت بخری تا عرق رو جذب کنن.

از دندانهای خود مراقبت کنید

دهان و دندان

مسواک زدن نه تنها کار وقت گیر نیس بلکه یکی از ضروریاته و بهداشت دهان و دندان کاملا به عادت مسواک زدن مربوط میشه. دو بار در روز هم دندوناتو سالم نگه میداره هم از بوی بد دهان جلوگیری میکنه.

موهای چرب

بسته به شدت چربی موهات لازمه که موهاتو شستشو بدی اگه موهات خیلی چربه هر روز یا یه روز در میون بشور اگه نه که میتونی حتی هفته ای یه بار موهاتو شستشو بدی.
به صورت هفتگی پوست سر رو ماساژ بده و بر اساس نوع مو شامپو، نرم کننده و سایر محصولات مراقبت از مو رو انتخاب کن.

موهای زائد بدن

روش های مختلفی برای از بین بردن موهای زائد وجود داره مثل شیو کردن، اپیلاسون، بند انداختن، لیزر، دکلره (بی رنگ) کردن و …. کافیه کمی راجع به این روش ها تحقیق کنی و روش مناسب برای خودت رو انتخاب کنی.

سال های اول نوجوونی بسیار سخت و وخیم میتونه باشه ممکنه از این تغییرات احساس خجالت کنی بهرحال پدرو مادر اولین کسایی هستن که توو این سال های سخت میتونی روشون حساب کنی و ازشون کمک بگیری.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. m گفت:

    سلام . خواهشا اینقدر بین مطالب تون فاصله زمانی نذارید . من از طرفداران سایت تون هستم و تمام مطالب تون رو میخونم . لطفا زودتر مطلب بذارید

  2. Amin گفت:

    سلام با تشکر از سایت خوبتون میشه لطفا درباره پرینتر سه بعدی و رشته دکتر دندان پزشکی هم مطلب بذارید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *