آکنه و صورت نوجوان

درست موقعی که ظاهر و زیبایی برامون خیلی مهم میشه و میخوایم بهترین حالتمون دیده بشه آکنه شروع میشه. شاید واسه بعضیا خیلی مهم نباشه اما واسه بیشتر ماها آکنه خیلی ناراحت کننده اس. بیشتر از ۸۵ درصد نوجوون ها درگیر آکنه میشن. با اینکه آکنه یه بخش طبیعی نوجوون بودن هست، اما میخوایم بدونیم چی باعث به وجود اومدن آکنه میشه؟ اون یه رازه و دلیل دقیقی برای آکنه مشخص نشده. ممکنه وراثت، استرس یا هورمون ها دلیلش باشن. بهرحال ناشی از هر چیزی که باشن از این ۴ تا نیستن:

آکنه بخاطر شکلات یا سیب زمینی سرخ کرده نیست. حقیقت اینه که درسته اینها برای سلامتی شما مفید نیستن اما باعث به وجود اومدن آکنه هم نمیشن یا اینکه وضعیت آکنه رو بدتر نمیکنن. بعضیا وقتی شدیدا استرس دارن زیاد هله هوله میخورن. و تصادفا گاهی استرس باعث به وجود اومدن آکنه میشه.

اگه موها روی صورت بریزن جوش نمیزنید. پدرومادرا گاهی بهونه میکنن که موهای کثیف باعث جوش زدن میشه و اینطوری نمیذارن که بچه ها چتری هاشونو کوتاه کنن و روی صورتشون بریزن. اما روغن روی موها دلیل آکنه نیست بلکه چربی که در منافذ پوست گیر افتاده باعث آکنه میشه. بهرحال تمیز نگه داشتن موها هم ایده خوبی واسه تمیز موندن پوست صورت هست.

آکنه داشتن دلیل کثیف بودن نیست. بعضی ها باور دارند که که اگه کسی جوش میزنه یا آکنه داره حتما کثیف هست. علت این باور میتونه این باشه که جوش های سرسیاه کثیف به نظر میان. اما حقیقت اینه که آکنه برای خیلی از آدمای تمیز هم اتفاق میفته.

شستن زیاد صورت باعث نمیشه از دست آکنه خلاص بشید. یه باور غلط دیگه در مورد آکنه اینه که هرچی بیشتر صورت رو بشوییم زودتر از دست آکنه ها خلاص میشیم. این حقیقت نداره. تنها دوبار شستن صورت در طول روز برای تمیز موندن اون کفایت میکنه. خیلی پوست رو با صابون های ناملایم و مواد شیمیایی شست و شو ندید. این کار پوست صورت رو خشک میکنه تا حدی که نیاز به مرطوب کننده پیدا میکنید و این خودش میتونه منافذ پوست رو مسدود کنه و وضعیت آکنه رو بدتر کنه.

مراقبت در برابر آکنه

مراقبت در برابر آکنه

چطور میتونیم با آکنه مقابله کنیم

  1. با پوستتون مهربون باشید و با صابون ها و پاک کننده های ملایم اون رو شستشو بدید.
  2. از محصولات و کرم های پوست فاقد چربی، ملایم و مناسب پوست استفاده کنید.
  1. از محصولات ضدآکنه که توو هر داروخونه ای پیدا میشه استفاده کنید. اگه مناسب پوستتون نبود یا پوست رو خشک و قرمز میکرد یه محصول دیگه رو جایگزین کنین.
  1. جوش ها رو دستکاری نکنین و فشار ندین چرا که ممکنه باعث تورم پوست، عفونت باکتریایی یا ایجاد زخم و اسکار در پوست بشه.
  2. آب زیاد بنوشید. بخش زیادی از پوست رو آب شامل میشه. بنابراین وقتی هیدراته (آب رسانی) بشه عملکرد بهتری داره.

آشپزخانه و غذا

  1. وقتی غذاهای پر از چربی پخته میشن تا جایی که ممکنه توو آشپزخونه نباشید. اگرچه خوردن این غذاها باعث ایجاد آکنه نمیشه اما ایستادن کنار ظرف پر از روغن داغ یه لایه چربی رو روی پوست باقی میذاره.
  2. مواظب آفتاب سوختگی ها هم باشین. مردم فکر میکنن نور آفتاب به درمان آکنه کمک میکنه. اما در معرض آفتاب بودن لایه خارجی پوست رو ضخیم میکنه و منافذ پوست بسته میشه و باعث ایجاد مشکلات بیشتری میشه.
  3. تمرین کنین که سطح استرس رو پایین نگه دارین. استرس توو بعضی آدما باعث شروع آکنه میشه.
رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم

 

  1. رژیم غذایی سالمی داشته باشین. غذاها و نوشیدنی هایی رو انتخاب کنین که انواع ویتامین های آ، بی، سی و ای که برای پوست مفید هستند رو دارن. این ویتامین ها باعث میشن پوست بتونه خودشو بازسازی کنه و عملکرد بهتری داشته باشه.خصوصا میوه ها و سبزیجات سرشار از این ویتامین ها هست.
  2. اگه چیزی بیشتر از یه آکنه خفیف دارین حتما پیش یه دکتر برید.

 

 

 

 

 

 

 

T

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *