۸ راه برای بالا بردن تمرکز

تمرکز، نیاز به تلاش زیاد در آن واحد داره، اگه حتی روش تمرکز کردن رو برای هفته ها و ماه ها، تکرار و تمرین کنی، اگه حواست رو جمع نکنی، هیچ کدوم از روش ها سازگار نخواهد بود. اما حالا بریم چند تا روش خوب برای افزایش تمرکز رو با هم بخونیم.

بعد از خوندن این متن و روش هاش میتونی خیلی خوب و با دقت تمرکز کنی. میدونی که بدون تمرکز کیفیت زندگی خیلی پایین میاد، چون کیفیت زندگیت رابطه ی مستقیم با کاری داره که انجام میدی، اگه کارت رو درست انجام ندی، اونوقته که به دردسر میفتی و ممکنه شغلت رو از دست بدی. یا اگه دانش آموز هستی، ممکنه که نتونی نمره های خوب بگیری و به این ترتیب نتونی یه شغل درست و حسابی تو آینده به دست بیاری.اگه  تو تمرکز کردن مشکل داری، این مقاله خیلی بهت کمک خواهد کرد.

حالا دونه به دونه با من روش هایی که میگم رو تمرین کن تا بتونی قدرت تمرکزت رو بالا ببری و تو خیلی از زمینه ها موفق شی.

یکم استراحت کن

یکم استراحت کن

 

۱- یکم استراحت کن

مطالعات نشون داده، عامل و فاکتور خیلی مهمی که تمرکز هر شخصی رو تحت تاثیر قرار میده استراحت کردن هستش. برای تمرکز کردن خوب و موثر، باید یه ذهن آروم داشته باشی. اما باید دقت کنی که اگه به اندازه ی کافی استراحت نداشته باشی، ذهنت آروم نخواهد بود و در نتیجه نخواهی تونست خوب تمرکز کنی. دقت کن که در طول شب به اندازه بخوابی تا بتونی خوب تمرکز کنی. البته یه راه حل مناسب و خوب این هستش که در طول روز هم یه چرت کوتاه بزنی تا خستگی ناشی از فعالیت روزانه از تنت بیرون بره، البته باید دقت کنی که این چرت، خیلی طولانی نباشه. حتما میدونی که خوابیدن زیاد در کنار ورزش نکردن هم باعث بد فرم شدن بدن میشه، پس تا میتونی از خواب زیاد دوری کن.

*طولانی خوابیدن هم ایده ی خوبی نیستش. خواب طولانی میتونه ریتم طبیعی بدنت رو بهم بزنه و همچنین باعث بشه که بدنت تنبل بشه! میتونی با یه ساعت کوک دار، ساعات بیدار شدن و خوابیدنت رو کنترل کنی. پس اولین گام در جهت افزایش تمرکز، به موقع و به اندازه خوابیدنه.

 

۲- برای همه چیز برنامه ریزی کن

برای همه ی فعالیت هایی که میخوای در طول روز انجام بدی یه برنامه داشته باش. این برنامه باید همه ی کارهایی که میخوای در طول روز انجام بدی از خوابیدن گرفته تا قرارهای ملاقات با دوست هات و همچنین ساعت های مطالعه ت رو در بر بگیره.

زمانی که میخوای بدون داشتن هیچ برنامه ای شروع به کار کردن کنی، ممکنه به سادگی حواست پرت اینترنت و صحبت کردن با دوست هات، یا چت کردن و این جور چیزها بشه. بدون هیچ برنامه و هدفی فقط وقتت رو تلف خواهی کرد. خواهی دید که به جای فعالیت های مهم حواست پرت چیزهایی شده که اصلا لازم و ضروری نیستن و فقط وقتت رو میگیرن.

*برای جلوگیری از این چیزها، یه نقشه ی واضح که همه چیز رو داخلش نوشتی برای خودت آماده کن. بین همه ی فعالیت هایی که نوشتی بین پنج تا ده دقیقه زمان استراحت بزار. در این زمان، میتونی ایمیل هات رو چک کنی، تلفنت رو چک کنی و سریع جواب تماس ها و پیام هایی که از طرف دوست هات برات اومده رو بدی.

در این برنامه ای که برای خودت نوشتی، حتما یادت نره که زمان کافی و مناسب برای غذا خوردن و خوابیدن اختصاص بدی.

چون تمرکز نیازمند بدن و تن سالمه، اگه تغذیه ی کافی و خواب کافی نداشته باشه نخواهی تونست که اونطور که باید تمرکز کنی و به مشکل بر خواهی خورد.

 

 

تمرین تمرکز و یوگا

تمرین تمرکز و یوگا

۳- تمرین تمرکز و یوگا

این تمرین خیلی میتونه بهت در جمع کردن حواست کمک کنه. در واقع هدف از این تمرینات در مرحله ی اول رسیدن به تمرکز بالاست. اگه هر روز این کار رو انجام بدی خواهی دید که بعد از گذشت یه مدت به میزان زیادی تمرکزت افزایش پیدا خواهد کرد.

یوگا باعث آرام شدن اعصاب و مغز میشه و میدونی که هرکسی که آروم تر باشه، تمرکزش زیادتره. علاوه بر این ها خیلی از افراد از یوگا به عنوان ورزش کاهش وزن استفاده میکنن. پس با این تمرین ها با یه تیر دو نشون میزنی، هم تمرکزت رو بالا میبری هم این که تنت سالم تر خواهد بود.

 

۴-یه مکان خوب و آرام برای تمرکز انتخاب کن

واضح و مشخصه که بعضی از مکان ها خیلی بهتر از جاهای دیگه هستن چون حس خوبی به آدم میدن. کتابخونه های مدرسه ها و اتاق های خصوصی در این کتابخانه ها بهترین مکان های آرا برای مطالعه هستن. غیر از این؛ها، مکان هایی که انتخاب میکنی باید کاملا آروم و به دور از هرگونه ناآرامی باشن. حتما اگر میخوای تمرین تمرکز رو انجام بدی دقت کن که از بقیه ی مردم دور باشی و در جای آروم باشی، در این صورت به احتمال زیاد یک تمرین خوب تمرکز خواهی داشت.

اگر در خونه هستی و میخوای داخل اتاقت این کار رو انجام بدی، میتونی قبل از این که تمرینت رو شروع کنی از اعضای خانواده ت بخوای که در طول مدتی که تمرین میکنی کم تر سر و صدا بکنن تا تو بتونی کارت رو درست انجام بدی.

 

رژیم غذایی خوب

رژیم غذایی خوب

 

 

۵-اگر این تمرکز رو میخوای به منظور حرفه ی ورزشی انجام بدی، باید حتما یه رژیم خوب غذایی هم در کنارش داشته باشی.

زیاد غذا خوردن باعث بروز مشکلات هاضمه ای میشه و از طرف دیگه ریخت و قیافه ت رو زشت میکنه و از طرف دیگه باعث بروز احساس خواب آلودگی میشه! سبک غذا خوردن و غذاهای سالم خوردن باعث افزایش قدرت تمرکزت میشه. اگر به مرور عادات غذاییت رو درست کنی بعد یه مدت خواهی دید که با غذای کم هم احساس سیری خواهی کرد و مستقیما تمرکزت افزایش پیدا خواهد کرد.

غذاهایی مثل سبزیجات که دارای فیبر زیادی هستن و چربی بسیار کمی دارن میتونن احساس سیری رو بهت بدن و از طرف دیگه حتی با زیاد خوردن این نوع غذاها، بدنت دچار مشکل نخواهد شد. برعکس هدیه این نوع غذاهای فیبر دار و بخصوص میوه ها برای تو یه تن سالمه. پس تا میتونی این جور غذاها و بخصوص غذاهای دریایی رو بیشتر وارد رژیم غذاییت کن.

 

۶-به طور مرتب ورزش کن

تمرکز کردن، به میزان؛خیلی زیادی به حرکات فیزیکی بدنت و سلامتی بدنت بستگی داره. زمانی که خسته هستیم و بدن ناسالمی داریم، تمرکز کردن بسیار سخت خواهد بود. بازم شاید بتونی تمرکز کنی اما مشکل خواهد بود. به همین خاطر برای اینکه زندگی رو برای خودت بهتر و راحت تر کنی و بتونی بهترین کارایی رو داشته باشی اول باید یه تن سالم داشته باشی.

و این تن سالم رو میتونی در ورزش کردن و درست غذا خوردن پیدا کنی

*باید به اندازه بخوابی

*بدنت رو با ورزش کردن در شکل و اندازه ی مناسب نگه دار

*وزنت رو در اندازه ی نرمال نگه دار

*حتما روزانه و به اندازه ورزش کن

 

 

حتما در بین فعالیت هات تنفس داشته باش

حتما در بین فعالیت هات تنفس داشته باش

 

۷-حتما در بین فعالیت هات تنفس داشته باش

کار به مدت طولانی در یک محل باعث میشه که احساس خستگی کنی و محیط واست خسته کننده باشه. وقت استراحت بین فعالیت ها باعث میشه که از این گونه مشکلات به دور باشی. این امر باعث میشه که بدنت فعال بمونه و خیلی بیشتر به کاری که انجام میدی علاقه مند تر بشی.

 

۸-تمرین تمرکز رو به طور پیوسته ادامه بده

باید بدونی که تمرین کلید یادگیری هستش! مشخصه که هرچه بیشتر چیزی رو تمرین کنیم بیشتر یاد خواهیم گرفت. همونطور که نمیتونی از خودت انتظار داشته باشی که بدون تمرین فراوان بتونی یه دونده ی عالی بشی، باید از طرف دیگه هم بدونی که بدون تمرین، نخواهی تونست تمرکز کردن رو یاد بگیری. تمرکز هم مثل ماهیچه های بدنت هستش. هرچی بیشتر از ماهیچه هات کار بکشی و ورزش کنی ماهیچه هات قوی تر خواهد شد.هر چه بیشتر از مغزت کار بکشی، ذهنت رو فعال تر خواهی کرد و به این ترتیب توانایی ذهنت برای یادگیری و حل مسائل پیچیده بالاتر خواهد رفت. تمرکزم دقیقا همینطوریه، هرچی بیشتر تمرین تمرکز کنی، بیشتر موفق خواهی شد.

 

 

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. اکرم آخش گفت:

    با تشکر فراوان عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *