دیگه نمی خوام آدم تنبلی باشم

حالا این کلمه رو تنبلی، بی حالی و یا هر چی که بنامیم ما رو از درست زندگی کردن دور میکنه و باید اینو از خودمون دورش کنیم چون یکی از علائم ضعیف بودن هستن. بعضی وقت ها ماها، زمانی خودمونو به تنبلی میزنیم که با چیزای سخت و خسته کننده مواجه میشیم. یا زمانی که تو یه تیم گروهی کار میکنی و تنها عضوی که به وظایفش عمل میکنه تویی و این خسته ت میکنه چون بقیه همگام با تو در پیشرفت پروژه کار نمیکنن و این خسته ت میکنه، هر دلیلی که باشه، باید یه جورایی با این تنبلی خداحافظی کنی. حالا بریم با هم روش های مقابله با تنبلی رو یاد بگیریم، مخصوصا اگه دانش آموزی باید این عامل رو به طور کامل از زندگیت حذف کنی.

 

روش یک – قرار دادن مغز در مسیر درست

کشف علل واقعی تنبلی

۱- کشف علل واقعی تنبلی

هروقت احساس تنبلی کردی به عقب برگرد و ببین چی باعث این کار شده. چی باعث شد انگیزه ت رو از دست بدی?آیا خسته ای? ترسیدی? یا انگیزه نداری? خوشبختانه دلیل اصلی خیلی کوچک تر از چیزی هستش که فکر میکنی و به راحتی میتونی ازش رد بشی.

*هر چی که تو رو عقب نگه میداره سعی کن باهاش مبارزه کنی. پیدا کردن مشکلات یکی دیگه از روش های مقابله با عامل تنبلی هستش.

 بر روی مسائل واقعی تمرکز کن

۲- بر روی مسائل واقعی تمرکز کن

حالا که دلیل اصلی تنبلی رو کشف کردی، سعی کن روش تمرکز کنی. حالا امکان داره به این زودیا نتونی حلش کنی ولی تمرکز کردن قدم اول برای حل این مشکله.

*اگه خسته ای، یکم وقت برای استراحت بزار. هرکسی به این کار احتیاج داره، اگه برنامه ت بهت این اجازه رو نمیده، شاید لازم باشه یکم برنامه تو تغییر بدی. این کار نتیجه میده پس انجامش بده.

*اگه مغزت قاطی کرده، یه قدم به عقب برگرد. اگه یه کار بزرگ داری انجام میدی اونو به کارهای کوچک تر تقسیم کن تا تمرکزت بالاتر بره.

*اگه ترسیدی، از خودت بپرس از چی ترسیدی?حتما از چیزی که آرزو داری کاش میتونستی انجامش بدی، آیا از نرسیدن به هدفت میترسی?  در قدم اول منبع ترس هات رو شناسایی کن.

*هیچ کدوم از این موارد بدون این که زمان بهشون بدی از تو دور نخواهند شد. فقط باید از آسیب زدن به خودت با افکار پوچ خداحافظی کنی.

*اگه انگیزه نداری، چی میتونی انجام بدی که انگیزه ت بالاتر بره? محیطت رو عوض کنی? سبک زندگیت رو عوض کنی?  راجع بهش فکر کن، روشهای زیادی برای انگیزه مند شدن وجود دارن.

 

خودت و زمانت رو سازماندهی کن

۳- خودت و زمانت رو سازماندهی کن

شلوغ پلوغ بودن اطرافمون تاثیر زیادی میتونه رو،عملکرد ذهنمون داشته باشه. هرچی که فکر میکنی سر جاش نیست رو سر جاش قرار بده. میز، لباس، ماشین، کل خونه باید همه مرتب و تمیز باشن.

*حالا خیلی از موارد دیگه هستن که ما اینجا بهش اشاره نمیکنیم، مثلا نوع رنگ بندی خونه، یا مقدار نور محیط اطراف، بالانس نبودن محیط خونه و…هر چی که باشه! سعی کن از شرش خلاص بشی و مغزت رو آروم کنی.

 

با خودت حرف بزن

۴- با خودت حرف بزن

بعضی وقت ها نوع عملکرد رو فکر تاثیر میزاره و برعکس.  با خودت حرف بزن و از شر افکار منفی خلاص شو. به خودت نگو، اوه خدایا من چقدر تنبلم. این افکارو دور بریز و مغزت رو به سمت مثبت بودن حرکت بده.

*هر موقع دیدی تنبلی میکنی، به خودت نگو تنبلی، به خودت بگو این فقط یه کار آهسته بود که یکم آروم پیش رفت. حالا انرژی زیادتری دارم و سعی میکنم سریعتر پیش برم. باورت نمیشه این جملات مثبت چه تاثیری در عملکردت خواهند داشت.

فعالیت های ذهنی رو تمرین کن

۵- فعالیت های ذهنی رو تمرین کن

بعضی از ماها هیچ وقت نمی ایستیم تا یه گل رز رو که از نزدیکیش رد میشیم بو کنیم. ما غذا میخوریم چون گرسنه ایم، آب میخوریم چون تشنه ایم، ما ها همیشه به چیزهای هیجان انگیزی که آرزو داریم در آینده واسمون اتفاق بیفتن فکر میکنیم و هیچ وقت به لحظه ای که توش قرار داریم فکر نمیکنیم.

*هر وقت دیدی که در گذشته گیر کردی یا به آینده فکر میکنی، خودتو متوقف کن و به زمان حال برگرد. به مناظر اطراف، به غذایی که میخوری، به موزیکی که داری گوش میدی دقت کن، به خودت انرژی بده و از حال لذت ببر.

 

به سودهای کاری که انجام میدی فکر کن

۶- به سودهای کاری که انجام میدی فکر کن

قبلا اشاره کردیم که به جای فکر کردن به گذشته و آینده به زمان حال دقت کن، حالا که تمرکز کردی، ببین چه سودی میتونی ازش ببری. چه اتفاقی میفتی اگه صبح، به جای این که وقتت رو تو تختخواب تلف کنی پاشی و یوگا انجام بدی? یه کاری انجام بدی و صبحانه بخوری? چی میشه اگه همه ی این کارارو هر روز انجام بدی?

*عالی میشه مگه نه? ببین حتی با فکر کردن بهش انرژی میگیری. اگه شروع کنی و این چیزها رو در ذهنت گسترش بدی و وارد زندگی عادیت کنی، رفته رفته برات عادی میشن و انجامشون ساده تر میشه.

 

*روش دو – آماده شدن

صبح زود از تخت بیرون بپر

۱- صبح زود از تخت بیرون بپر

مطالعات نشون میده، استراحت زیاد تنبلی به بار میاره، شاید به این موضوع فکر کنی که موندن زیاد در تخت و لذت بردن از گرمای تخت باعث میشه انرژی زیادتری در بدنت به وجود بیاد، در واقع این درست نیست و باعث میشه که بیشتر تنبل بشی. به جای این که تو تخت بمونی، از تخت بپر بیرون، مغزت هر چیزی رو که بدنت بهش میده دنبال خواهد کرد.

*واقعا با سرعت از تخت پا شو، چون این کار باعث میشه جریان خون در بدنت زیادتر بشه.

به اهداف و آرزوهای قابل دسترس و رسیدن فکر کن

 

۲- به اهداف و آرزوهای قابل دسترس و رسیدن فکر کن

با فکر کردن به این اهداف و قرار دادن این افکار در زندگیت، کارهایی برای انجام خواهی داشت. اهدافی رو انتخاب کن که واقعا بهت انگیزه میدن. اهدافی که استعدادهات و مهارت هات رو به چالش میکشن. هر روز برنامه ریزی کن و کارهات رو برحسب درجه ی مهم بودن انجام بده.

*این برنامه رو در طول روز تو دستت داشته باش تا کارهایی که باید انجام بدی رو فراموش نکنی.

* از زندگیت یه دید وسیع داشته باشه به طوری که بتونی آرزوهات رو تماما در پهنه ی این زندگی ببینی. خلاق باش، از عکس ها مجلات و غیره برای جان بخشیدن به اهدافت استفاده کن و اونارو برای خودت واقعی جلوه بده. هر روز که داری پیاده روی میکنی به نقشه ت نگاه کن و ببین تا حالا چه کارهایی برای رسیدن به اهدافت کردی و جایگاه اکنونت رو رو نقشه مشخص کن.

* حالا این طرح و نقشه برای همه کار جالب و هیجان انگیزی به نظر نمیاد، بعضیا به جای کشیدن نقشه، اونو در سرشون نگه میدارن و دوست دارن راجع به اون با دیگران صحبت کنن و…

یه لیست از اهداف و  آرزوهایی که بهشون رسیدی و یا در آینده میخوای برسی تهیه کن

 

۳- یه لیست از اهداف و  آرزوهایی که بهشون رسیدی و یا در آینده میخوای برسی تهیه کن

هر روز که به هدف خاصی میرسی اونو در لیستت علامت بزن. گذاشتن نقشه در مقابل چشمانت و دیدن آرزوها و اهدافی که بهشون رسیدی و یا در آینده میخوای برسی، انرژیتو بالا میبره. این آرزوها رو بنویس و رو دیوار اتاقت بچسبون. اونا باید در محل هایی باشن که تو زیاد در اون جاها حضور داری.

*موضوع جالب اینه که به محض اینکه به دسته ای از اون آرزوهات رسیدی دیگه متوقف نمیشی و انگیزه ت بالا میره. عالیه نه?!

 

به طور مرتب ارزش اهدافت رو بازنگری کن

۴- به طور مرتب ارزش اهدافت رو بازنگری کن

زمانی که‌ اهدافت رو بررسی کردی و نوشتی باید دقت داشته باشی که بدون تلاش و با معجزه به این اهداف نمیرسی. یه بخش از موفقیت به این مربوط میشه که در کنار هدفت به این موضوع فکر کنی که چرد این هدف مهمه? اگه ندونی چرا داری این هدف رو دنبال میکنی خیلی طبیعیه که وسط راه خسته بشی و هیچ وقت به اون هدف نرسی. بهتره همیشه به علت مهم بودن اهداف و آرزوهات فکر کنی.

*به این فکر کن که آیا کسی میتونه در این راستا کمکت کنه?

*آیا من از راه و روش درستی برای حل مسائل و مشکلات استفاده میکنم? بعضی وقت ها لازمه راه و روشمون رو برای حل مسائل عوض کنیم.

*آیا از خودم در این راه انتظار زیاد از حد داشتم که باعث به وجود اومدن مشکلات شد? تنبلی زمانی به وجود میاد که همه ش به این موضوع فکر کنی که انجام همه نوع کاری سخته. به خودت زیاد از حد فشار نیار، تمام تلاشت رو بکن و انتظار نداشته باش که همه چیز خوب پیش بره. انتظاراتت رو برای شروع از خودت زیاد بالا نبر

 

به خودت بگو من میتونم

۵- به خودت بگو من میتونم

فعالیت میتونه همه چیز رو تغییر بده، زمانی که یخ زدی و حرکتی نمیکنی تغییر غیر ممکن خواهد بود. اما اگه دنبال تغییرات باشی، حرکت کنی و به کارت انرژی بدی، شرایط زمین تا آسمون فرق خواهد کرد. فقط کافیه بهش فکر کنی و باورش کنی.

*اگه احساس میکنی گیر کردی تلاش کن بپری و به خودت بگی بر خلاف گذشته که یخ زده بودم و هیچ حرکتی نداشتم، من الان فرق کردم، انرژی دارم و کارا هستم. من در زمان حال زندگی میکنم و ازش لذت میبرم. من در گذشته زندگی نمیکنم چون رد شده و اثری ازش باقی نمونده.

لباس هات رو اتو کن

 

۶- لباس هات رو اتو کن

بزار فکر کنیم رو صندلیت پشت کامپیوترت نشستی و داری به اهداف بلند مدت فکر میکنی و میگی چی میشد الان به اون اهدافم میرسیدم، بهتره فکرتو متوقف کنی و یه کار دیگه انجام بدی، مثلا لباستو اتو کنی. بعد از پنج دقیقه متوجه میشی که ای وای من چرا دارم وقتم رو با اتو کردن و فکر کردن به اهدافم تلف میکنم? اونجاست که اتو رو زمین میزاری و سراغ کاری که باید بری میری.

*از نقطه نظر دیگه، یه پیراهن اتو شده داری، عالیه مگه نه ?!

*حالا ضروری نیست حتما اتو کردن باشه، این کار میتونه حموم کردن باشه یا هر چیز دیگه، فقط بلند شو و کاری انجام بده هر چند کوچیک. این کار بهت انگیزه میده

ورزش کن

 

۷- ورزش کن

سود و اهمیت ورزش کردن برای بدنتون خیلی بالاست، از هر نوعی که باشه، اما تو نوعی رو انجام بده که بدنت رو پر انرژی کنه. ورزش خون رو در بدنت به جریان میندازه و بدنت رو پر انرژی میکنه. اگه صبح بلند شدن برای ورزش واست سخته، حداقل سعی کن پونزده دقیقه هر روز ورزش کنی حتی اگه شده بعد از ظهر

*این کار باعث میشه بدنمون سالم بمونه و حتما اینم میدونی که ذهن سالم در بدن سالمه!

روش غذا خوردنت را درست کن

*روش غذا خوردنت رو درست کن. باید بدنت همه ی مواد غذایی لازم رو دریافت کنه تا سالم بمونه. نداشتن انرژی حاصل از غذا به راحتی میتونه حس خستگی رو بهت القا کنه. اگه درباره ی سلامت بدنت از نقطه نظر رژیم غذایی مشکوکی میتونی به یه دکتر مراجعه کنی و برنامه ی غذایی مناسب با بدنت رو بگیری.

اگه دیدی داری ناامید میشی طرز فکرت رو عوض کن

۸- اگه دیدی داری ناامید میشی طرز فکرت رو عوض کن

بعضی وقت ها ما انگیزه مون رو واسه زندگی از دست میدیم. تو کارمون یه مشکلاتی به وجود میاد، زندگیمون پیچیده میشه، روابطمون با افراد سخت میشه…. حالا باید چکار کنیم? آیون ترین راه اینه که به گذشته برگردیم و به اصطلاح متفاوت لباس بپوشیم یا شیوه مون رو عوض کنیم.

*هر چی که هستی، یه دانش آموز ساده که دوست داره دکتر بشه، یا به گارسون که دوست داشت یه دونده ی مشهور بشه. رفتارت رو عوض کن. اگه باور نداری فقط بهش فکر کن و عمل کن.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *