چگونه هورمونهای دوره نوجوانی را کنترل کنیم؟(قسمت اول)

بلوغ زمانی است  که ترشح  هورمونهای جنسی موجب تغییرات جسمی و روحی در شما می شود. در طی این مدت،  طبیعی است که احساسات خود را خارج از کنترل ببینید و خلق و خوی شما تغییرات زیادی خواهد داشت اما نا امید نشوید، با داشتن اطلاعات در مورد تغییرات بدن و  اینکه چگونه می توانید تغییر احساسات خود را مدیریت کنید،   می توانید به یک زندگی متعادل برسید.

تغییرات احساسات

تغییرات احساسات

۱-بدانید که خلق و خوی شما در حال تغییر است . تغییرات احساسات شما در دوران بلوغ کاملا طبیعی است. در  بسیاری از نوجوانها این تغییر احساسات در زمان بلوغ وجود دارد. با این حال، راههایی برای کنترل احساسات شما وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید: زمانهایی خود را آرام کنید. سعی کنید چند نفس عمیق بکشید و هوا را به آرامی به بیرون بدهید.

  • گریه کردن. این کاملا خوب است و گاهی اوقات می تواند شما را آرام میکند. رها شدن از احساسات گاهی اوقات می تواند بسیار مفید باشد. البته اگر شما به طور مداوم گریه می کنید، و یا همیشه افسرده هستید، با پدر و مادر و یا دکتر صحبت کنید.
  • زمانی را برای رها ساختن خود و استراحت به ذهن خود در نظر بگیرید

    زمانی را برای رها ساختن خود و استراحت به ذهن خود در نظر بگیرید

۲- زمانی را برای رها ساختن خود و استراحت به ذهن خود در نظر بگیرید . هنگامی که شما یک نوجوان هستند، شما  با مسئولیت تحصیلی رو به رو هستید، دوستانی را بدست می آورید و یا ازدست میدهید ، فعالیت هایی با فشار بالا دارید . اینها همه میتواند باعث ایجاد احساس استرس در شما شود ، زمانی را برای آرام کردن خود بگذارید و سعی کنید یکی از این فعالیت ها را انجام دهید: ویوهای  خنده دار ببینید، به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنید، یک وسیله موسیقی مانند پیانو یاد بگیرید، به زمین بازی بروید و بازی کنید.

شروع به نوشتن کنید

شروع به نوشتن کنید

۳- شروع به نوشتن کنید. یک روش درمان،  نوشتن در مورد احساسات و عواطف می باشد. اغلب اوقات، پس از نوشتن در مورد مشکلات خود، شما می توانید آنها را بهتر بشناسید. شاید شما متوجه شوید  که یک مشکل آن طور که فکر می کردید آنقدرها هم بد نبوده است. نوشتن می تواند به شما کمک کند که آرام شوید و احساس خودتان را کنترل کنید.

پدر و مادر خود و یا دیگر بزرگسالان قابل اعتماد نیز منابع خوبی هستند

پدر و مادر خود و یا دیگر بزرگسالان قابل اعتماد نیز منابع خوبی هستند

۴- با خانواده و یا دوستان مورد اعتماد خود مشورت کنید. برخی از دوستان شما ممکن است  احساسی مانند شما داشته باشند. با آنها در مورد چگونگی  کنترل احساسات خود صحبت کنید. پدر و مادر خود و یا دیگر بزرگسالان قابل اعتماد نیز منابع خوبی هستند. آنها خیلی سال  پیشتر دوران نوجوانی خود را گذرانده اند و می توانند  به شما در کنترل  خلق و خوی تان کمک کنند.

دوستان خود را هوشمندانه انتخاب کنید

دوستان خود را هوشمندانه انتخاب کنید

۵- دوستان خود را هوشمندانه انتخاب کنید. هم شما روی دوستانتان تاثیر میگذارید و هم آنها روی شما. در حالی که شما تحت تاثیر تغییرات هورمونی هستید، دوستان و رفقای حمایت کننده به کمک شما خواهد آمد. از دوستان درگیر در مواد مخدر، الکل، و یا دیگر فعالیت های غیر قانونی دوری کنید.

رفتار خوب را تمرین کنید

رفتار خوب را تمرین کنید

۶-رفتار خوب را تمرین کنید. با ترشح هورمون های دوران بلوغ ، این طبیعی است که توجه شما به سمت پسر یا دختر (جنس مخالف) خود جلب شود.  بنابراین  قبل از درگیر شدن در یک رابطه پیچیده، بهتر است با یک بزرگتر مورد اعتماد، و یا یک مشاور مدرسه در مورد جوانب آن صحبت کنید.

منبع: سایت ویکی هاو

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *