کمک!آیا این بدن من است؟


رشد و رسیدن به سن بلوغ
آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که:برای یک قرار ملاقات آماده می شوید و وقتی که شلوار جین خود را می پوشید دیگر نتوانید دکمه هایش را ببندید شلواری که تا دیروز کاملا مناسب شما بوده است, یا وقتی در زمین فوتبال می دوید متوجه شوید پاهایتان یکدیگر را می سایند به طوری که قبلا چنین چیزی اتفاق نیفتاده بود.شاید وقتی در آینه به خودتان نگاه کنید به نظر برسد که منافذ روی پوست صورتتان کل آن را احاطه کرده است . اگر احساس متفاوتی نسبت به بدن خود داشته باشید و بدن شما تغییر کرده است. پس شما تنها نیستید.

رشد و رسیدن به سن بلوغ

رشد و رسیدن به سن بلوغ

اکثر ما برای مقابله با تغییراتِ آشکارِ فیزیکی در سنین بلوغ آماده ایم.دخترها منتظر برجسته شدن سینه و پسرها انتظار عضلانی تر شدن بدن را دارند. اما در بدن تغییرات دیگری در حین بلوغ یا بعد از آن صورت می گیرد که بعضی از این تغییرات ممکن است با آن چیزی که انتظارش را داشتیم ، تفاوت داشته باشد.برای مثال دخترها و پسرها ممکن است متوجه شوند که عضلات باسن و شکم شان به شکل عجیبی رشد می کند و یا قدشان بلند تر و لاغر تر می شود.بعضی ها برای رشد بدن به طور موقت کمی چاق می شوند.یا دیگران به طور دائم کمی چاق تر می شوند. بعضی ها علی رغم تغذیه سالم و داشتن فعالیت ،اضافه وزن پیدا می کنند و بعضی ها با اینکه هرچیزی در دور و برشان است را می خورند باز هم لاغر هستند.

تغییر وزن نوجوانان در دوره بلوغ

در نهایت این تغییرات به حد تعادل می رسند و بیشتر افراد با چگونگی حرکات و کاربرد بدن جدید سازگاری پیدا میکنند.آن چه به طور فیزیکی در بدن افراد در حین دوران بلوغ اتفاق می افتد به چگونگی احساس آنها در مورد بدن و خودشان در دراز مدت تاثیر می گذارد.

برای مثال ,تاک نیکی.او یک رقصنده ی ماهر بود که خیلی می خواست شغل مادرش را در رقص باله ادامه دهد.اما در سن ۱۳ سالگی او به شکلی که بیشتر دخترها بلندتر و عریض تر می شوند چندین اینچ رشد کرد اما این برای یک رقصنده مناسب نبود.دوستان او به فربه شدن او غبطه می خوردند , اما نیکی احساس سنگین وزنی و زشتی می کرد.اکنون نیکی ۱۹ سال دارد و می گوید که خیلی طول کشید که به این برداشت اشتباه از خود غلبه کند که دختری  چاق است  و باید از آرزوی رقصنده بودن دست بکشد.

سازگاری با بدن جدید نوجوان

سازگاری با بدن جدید

درست وقتی که بدن ما در حال تغییر است ما بیشتر به ظاهرمان توجه می کنیم که باعث می شود از لحاظ روحی به سختی با این تغییرات کنار آییم.

تا یک سال قبل«وِز» ۱۵ ساله ی لاغر که دونده ی دو سرعت بود همیشه می توانست قهرمان سرعت برای تیم دو و میدانی اش شود. «وِز» اختلال بیش فعالی داشت و بعضی از روز ها چنین به نظر می رسید که دویدن تنها چیزی بود که او می توانست به خوبی انجام دهد. بنابر این زمانی که او شروع به قوی تر شدن کرد از لحاظ فیزیکی عضلانی تر شد و این امر مدت زمان به خط پایان رسیدن او در دو سرعت را افزایش داد و اعتماد به نفسِ وِز دچار مشکل شد. تغییرات صورت گرفته, حتی کوچکترین تغییرات جزئی از رشد طبیعی آن است .

پس برای سازگاری روحی و فیزیکی خودتان چه کمکی می توانید بکنید؟در اینجا به برخی از ایده ها اشاره می کنیم:

از مقایسه خود با دیگر نوجوانان بر حذر باشید

از مقایسه کردن بر حذر باشید!

نگاه کردن به دوستان و مقایسه با خود طبیعی است ولی خیلی کار خوبی نیست. مقایسه خود با دیگران گیج کننده است چرا که هر کسی در زمان و به شکل متفاوت رشد می کند.ممکن است شما فرآیند بلوغ را زود طی کنید احساس قد بلندی کنید در حالی که دوستانتان فکر می کنند که قد کوتاه هستند.چنین شرایطی معمولا برای افرادی که زود و یا دیر به بلوغ می رسند خیلی سخت است.همچنین مقایسه خود با افراد مشهور(بازیگران,خوانندگان..) و مانکن ها ایده ی بدی است.

در عالم واقعیت, اکثر افراد شبیه به مانکن هایی که در رسانه ها به نمایش گذاشته می شوند ,نیستند.در حقیقت مانکن ها شبیه آن چیزی که نشان می دهند ، نیستد.بسیاری از اندام های فوق العاده تنها از طریق ویرایش تصاویر به وجود آمده اند نه به طور طبیعی. آگهی های تبلیغاتی چیز های خیالی می فروشند نه واقعی.

با بدنتان به خوبی رفتار کنید.

تغذیه مناسب و ورزش باعث بهبود وضع ذهن و زندگی تان می شود و همچنین میتواند در چگونگی کنترل اندام تان نتیجه ی مطلوبی داشته باشد علاوه بر این ورزش کردن باعث تقویت روح و روانتان میشود.اگر تغییرات اندامتان شمارا ناراحت و سر در گم کرده است ممکن است پیاده روی و بازی کردن با حیوان خانگی و یا بازی کردن با دوستانتان به شما کمک کند. سعی کنید خودتان را سرگرم کنید . سه چهارم نوجوانان در هنگام بزرگ شدن اندامشان دست از ورزش کردن می کشند اغلب به این دلیل است که تغییرات بدنی آنها بروی ورزشی که به آن علاقه دارند تاثیر می گذارد و حتی ممکن است آن را انجام ندهند و یا اینکه هنوز هم می توانند به فعالیتی که به آن علاقه دارند ادامه دهند ولی بعضی افراد ترجیح می دهند آن را با فعالیتی دیگر عوض کنند. «وِز» قدرت و مهارت دوندگی اش را در بازی فوتبال به کار برد و نیکی توانست ظاعرعالی اش را با عشقِ به رقص ادغام کند زمانی که با رقص عربی در دانشگاه آشنا شد.برخی افراد تیم ورزشی دبیرستانی خود را به دلیل پر شدن وقتشان با فعالیت های اجتماعی بیشتر ترک می کنند.ولی قطعا الان زمان توقف ورزش بطور کامل نیست.از این زمان تغییر استفاده کنید و بفهمید که بدنتان نسبت به فعالیت های گوناگون چه عکس العملی نشان می دهند . یوگا, کلاس هنرهای رزمی و سایر فعالیت هایی که شامل کشش و حرکت بدن می شود می تواند باعث شناخت شما از بدنتان می شود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *