چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

همه ما می دانیم که نوجوانی دوره ای است که تمام احساسات به گونه ای اغراق آمیز خود را نشان می دهند و دلیل بالا بودن جرایم در میان نوجوانان نیز به همین موضوع بازمی گردد. جدا از جرایم، پدرها و مادر ها هم از خشم فرزندان نوجوان خود همواره ناراضی هستند. برای همین نوجوان شاد راه هایی را به مخاطبان خود ارائه می دهد تا بتوانند از موقعیت های حساس نجات پیدا می کنند.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

۱٫یک لحظه صبر کن

هرگاه خشمگین شدی قبل از هر واکنشی یک لحظه صبر کن و از هر آنچه تو را عصبانی می کند فاصله بگیر. برای اینکه اعصابت آرام شود می توانی یک نفس عمیق بکشی اگر این هم به نتیجه ای نرسید از هر چه تو را عصبانی و یا ناراحت می کند سریعا فاصله بگیر و از یک تا ده بشمار.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

۲٫احساسش کن

این کاملا طبیعی است که تو عصبانی شوی هر آدمی ممکن است در زندگی این احساس را تجربه کند اما باید بداند که چگونه آن را کنترل و یا مهار کند. به هرحال عصبانیت یکی از حس هایی است که ممکن است نمود فیزیکی پیدا می کند. یعنی دل درد و پادرد بگیری این کاملا طبیعی است این درد را بپذیر و منتظر باش تا کاهش بیابد.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

۳٫نفس عمیق بکش

به هنگام عصبانیت ممکن است قلبت تندتر بزند برای مواجه با این موقعیت باید نفس عمیق بکشی. شاید نفس عمیق برای کنترل خشم راهکاری قطعی نباشد اما بدون شک در کاهش آن حداقل با ایجاد فاصله زمانی کمک می کند.

نفس عمیق به این صورت است که شش خود را با اکسیژن موجود در فضا پر می کنی و تا سه می شماری و بعد از آن هوا را رها می کنی و به بیرون پس می زنی. تا زمانی که اعصابت آرام شود به انجام این کار ادامه بده.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

۴٫افکار آرام کننده

اگر نفس عمیق کشیدن فایده ای نداشت راه های بسیاری وجود دارد که می توانی امتحان کنی. یکی از آن راه ها این است که موقعیتی را که در گذشته بسیار خوشحال بودی را پیش خود تصور کنی و با یادآوری آن به آرامش فکری برسی.

به عنوان مثال؛ خانه را تصور کن؛ محلی که همیشه در آن آرامش داری. آن قدر به تصور کردن آن ادامه بده تا آرامش خود را به دست بیاوری و خشمت کاهش بیابد.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

۵٫مثبت اندیش

پس از اینکه کمی خشمت کاهش یافت برای اینکه به طور سالم از مرحله خشم عبور کنی باید نگاه منفی خودت را به مثبت تغییر دهی. با خودت خلوت کن و در خصوص موقعیتی که با آن درگیر هستی صحبت کن و سعی کن نکات مثبت آن موقعیت را پیدا کنی.

به عنوان مثال؛ وقتی با یک رهگذر درگیری لفظی پیدا می کنی با خودت فکر کن که چقدر خوشحالی که او فقط یک رهگذر بود و تو مجبور نیستی هر روز او را ببینی و یا اینکه چقدر خوب که ماجرا به درگیری فیزیکی ختم نشد.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

۶٫احساست را درمیان بگذار

همیشه صحبت کردن با کسی که به او اعتماد داری می تواند در آرام شدن کمک کند. به هرحال دوست ها هم در نوع خود دسته بندی های مختلفی دارند زمانی که می خواهی فقط با یکی صحبت کنی تا به آرامش برسی باید فردی با ویژگی های خاص آن موقعیت را انتخاب کنی. به عنوان مثال؛ تو نباید با دوست تندمزاجت به هنگام عصبانیت به صحبت بنشینی چون او تو را خشمگین تر می کند و حتی ممکن است تو را در این مسیر همراهی کند و هر دو به دردسر بیفتید.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

۷٫بخش طنزآلود ماجرا را پیدا کن

پس از اینکه از اوج ماجرا گذشت و تو توانستی از مراحل سخت کنترل خشم عبور کنی حالا می توانی از زوایای دیگری به ماجرا نگاه کنی و حتی طنز ماجرا را پیدا کنی. در جروبحث ها همیشه می توان نکات خنده داری پیدا کرد که به درد تعریف کردن در دورهمی های دوستانه می خورند در این موقعیت ها همیشه داشتن یک دوست طناز بسیار به کار می آید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *