چگونه کمرویی را کنار بگذاریم؟(قسمت اول)

آیا هنگام صحبت کردن در جمع  دست و پای خود را گم می کنید؟ اگر چنین است شما تنها نیستید، در واقع بسیاری از مردم جهان از خجالتی بودن رنج می برند و برای غلبه بر آن تلاش می کنند. برای غلبه بر کمرویی شما نیاز دارید تا شرایطی که باعث کمرویی شما می شود را درک کنید تا با تغییر حالت ذهنی و دیدگاه خود در آن شرایط  بتوانید بر آن غلبه کنید. به یاد داشته باشید که غلبه بر کمرویی یک شبه اتفاق نمی افتد و نیاز به زمان، تلاش و البته تمایل به تغییر دارد.

کمرویی خود را درک کنید

کمرویی

کمرویی بودن

۱ -در مورد ریشه‌های کمرویی خود فکر کنید. کمرویی لزوما با درونگرا بودن یا خود را دوست نداشتن برابر نیست. معنای ساده آن این است که شما به هر دلیلی وقتی در کانون توجه قرار می گیرید خجالت می کشید. ریشه کمرویی شما چیست؟ به طور کلی کمرویی نشانی از یک مشکل بزرگتر است در اینجا سه احتمال داریم:

-شما یک تصویر ضعیفی از خود دارید. این زمانی اتفاق می افتد که شما خودتان را منفی ارزیابی می کنید. فکر می‌کنید که ویژگی‌های منحصر به فردتان چندان جالب نیستند و آنقدر ارزش ندارند که توجه کسی را جلب کنند. فکر می‌کنیم که دیگران از شما بهتر، جالب‌تر و جذاب‌ترند. کلمات، قدرت و نیرویی باور نکردنی دارند. همه‌چیزهایی را که به طور مکرر برای خود تکرار می‌کنید، ذهن ناخودآگاه‌تان می‌شنود و همان‌گونه عمل می‌کند. اگر مرتباً با خودتان تکرار کنید که ناتوان و بی‌عرضه یا بسیار خجالتی هستید، بیشتر به سمت این خصوصیات سوق می‌یابید

-شما روی اینکه چگونه هر کاری را انجام می دهید متمرکز شده اید در واقع شما بیش از حد روی خودتان متمرکز شده اید. از آنجا که شما تمام روزتان را صرف نظارت بر اعمالتان می کنید فکر می کنید که دیگران هم همین کار را انجام می دهند. مدام فکر می‌کنید که همه در حال نگاه کردن به شما هستند به همین دلیل در کنار دیگران اصلاً احساس آرامش و راحتی ندارید و نمی‌توانید درک کنید که مردم پر مشغله‌تر از آن هستند که به تمام جزئیات مربوط به شما دقت و توجه کنند.

-شما توسط دیگران به عنوان خجالتی شناخته شده اید. مرتباً به دیگران می‌گویید: «من خجالتی هستم» و با خودتان می‌اندیشید «بله همین‌گونه است؛ طبیعت من خجالتی است.» وقتی که چنین برچسبی به خودتان می‌زنید، نباید انتظار داشته باشید اتفاق دیگری رخ دهد. آنقدر این جمله را تکرار می‌کنید که اگر روزی هم بخواهید در یک جمع به گونه دیگری رفتار کنید، همه از شما توقع خجالتی بودن دارند. به هر صورت اگر کمرو باشید می توانید به روش های ذهنی آن را کنترل کنید.

کمرویی خود را بپذیرید

کمرویی خود را بپذیرید

۲ -کمرویی خود را بپذیرید. یکی از اولین گامهای غلبه بر کمرویی تلاش برای پذیرش آن و اینکه  با آن راحت باشید. هر چه شما آگاهانه یا نا آگاهانه با پذیرش آن مقاومت کنید غلبه بر آن هم طولانی تر می شود. یکی از راه های آن این است که مرتب به خود بگویید بله من خجالتی هستم و آن را قبول دارم.

به دقت به لحظه قبل از کمرویی خود فکر کنید

به دقت به لحظه قبل از کمرویی خود فکر کنید

۳ -آیا شما در برابر مخاطبان جدید خجالتی هستید؟ یا هنگامی که یک مهارت جدید را یاد می گیرید؟ یا وقتی در یک وضعیت جدید قرار می گیرید؟ هنگامی که اطراف شما مردمی هستند که شما را تحسین می کنند؟ وقتی شما نمی دانید چه کسی یا چه جایی شما خجالت می کشید؟ سعی کنید به دقت به لحظه قبل از کمرویی خود فکر کنید. شما احتمالا در همه موقعیت ها کمرو نیستید. مثلا وقتی که در جمع خانواده خود هستید درست است؟ چرا آنها برای شما متفاوت تر از غریبه ها هستند؟ شما فقط آنها را بهتر می شناسید. این ثابت می کند که شما فقط در شرایط خاصی کمرو هستید.

یک لیست تهیه کنید

یک لیست تهیه کنید

۴ -یک لیست از موقعیت هایی که شما احساس اضطراب می کنید ایجاد کنید. لیست خود را طوری مرتب کنید که موقعیت هایی که برای شما اضطراب کمی دارند اول و موقعیت هایی که اظطراب زیادی دارند در آخر باشند. هنگامی که شما هر چیزی را به درستی سر جای خودش قرار دادید می توانید با موفقیت با آن برخورد کنید.مثلا می توانید بنویسید صحبت کردن در جلوی مردم یا واضح تر بنویسید صحبت کردن در جلوی کسانی که اقتدار دارند.

بر لیست خود غلبه کنید

بر لیست خود غلبه کنید

۵ -بر لیست خود غلبه کنید. وقتی شما یک لیست با ۱۰ یا ۱۵ موقعیت استرس زا دارید شروع کنید به کار کردن بر روی آنها. ابتدا چند موقعیت آسان تر را انتخاب کنید این به شما کمک خواهد کرد با اعتماد به نفس بیشتری به سراغ موقعیت های سخت تر بروید.

بر ذهن خود غلبه کنید

نشانه های کمرویی را بخاطر بسپارید

نشانه های کمرویی را بخاطر بسپارید

۱ -از کمرویی به عنوان یک نشانه استفاده کنید.  چه چیزی در درون شما باعث کمرویی می شود شما باید آن را به عنوان یک محرک کمرویی شناسایی کنید. این مانند برنامه نویسی کامپیوتر است زمانی که در یک برنامه مشکلی پیش می آید باید همان مسیری که برای نوشتن برنامه پیموده اید را بررسی کنید تا مشکل را شناسایی کنید به طور مشابه ذهن شما نیز می تواند برنامه ریزی شود. به همین روش شما از زمان کودکی برنامه ریزی شده اید که به یک سری محرک های خاصی مانند غریبه ها، ارتفاع حیوانات خطرناک و.. واکنش نشان دهید. ما اغلب به طور خودکار واکنش نشان می دهیم و این واکنش می تواند ناقص باشد. زمانی که افراد خجالتی مردم (به عنوان محرک) را ببنند واکنش طبیعی آنها خجالت کشیدن است اما حقیقت این است که می توانید این پاسخ طبیعی را با تغییر برنامه ذهنی خود تغییر دهید.

به دیگران توجه کنید

به دیگران توجه کنید

۲ -به دیگران توجه کنید. در ۹۹% مواقع شما خجالتی هستید وقتی فکر می کنید اگر صحبت کنید یا بایستید خجالت می کشید.  به همین دلیل با توجه کردن به دیگران می توانید ذهن خود را متوجه دیگران کنید. وقتی شما ذهنتان را از توجه به خودتان منحرف کنید در واقع خود را از نگرانی اینکه چطور این کار را انجام می دهید دور می کنید. به جای آنکه روی ناشی‌گری‌های خود در موقعیت‌های اجتماعی متمرکز شوید، روی دیگران متمرکز شوید.

موفقیت را تجسم کنید

موفقیت را تجسم کنید

۳ -موفقیت را تجسم کنید. چشمان خود را ببندید و موقعیتی که ممکن است خجالت بکشید را تجسم کنید حالا در ذهن خود با اعتماد به نفس درباره آن فکر کنید. برای موقعیت های مختلف این کار را تکرار کنید این تمرین را روزانه انجام دهید. شاید به نظر شما کار احمقانه ای باشد اما ورزشکاران بوسیله تجسم مهارت های خود را افزایش می دهند چرا شما نتوانید؟

وضعیت خوب را تمرین کنید

وضعیت خوب را تمرین کنید

۴ -وضعیت خوب را تمرین کنید. بلند بایستید و به جهان این پیام را بدهید که شما با اعتماد به نفس پذیرای دیگران هستید. اغلب شما همانطور رفتار می کنید که احساس می کنید بنابراین اگر شما احساس باز بودن و نزدیکی کنید بدن شما از این احساس تقلید می کند.

با خودتان رو راست باشید

با خودتان رو راست باشید

۵ -صحبت کردن واضح با خودتان را تمرین کنید. این کار به جلوگیری از خجالت های بالقوه کمک خواهد کرد.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

۶ -خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. وقتی که شروع به مقایسه خود با دیگران می‌کنید، بیشتر گرایش دارید خود را با معروف‌ترین و موفق‌ترین افراد مقایسه کنید. انتظارات‌تان بالا می‌رود؛شما نباید از خودتان انتظار چیزهایی را داشته باشید که از حد توان‌تان خارج هستند.

هر کس هدیه خاص یا صفتی برای ارائه به جهان دارد

هر کس هدیه خاص یا صفتی برای ارائه به جهان دارد

۷ -به این که چه توانایی هایی دارید فکر کنید، هر کس هدیه خاص یا صفتی برای ارائه به جهان دارد. در مورد آنچه شما می دانید یا کاری که می توانید انجام دهید فکر کنید. به خاطر داشته باشید هر کس حتی افراد زیبا چیزهایی در مورد خود یا زندگی خود دارند که دوست ندارند. دلیل خاصی برای خجالت کشیدن شما وجود ندارد.

ارزش ها و نقاط مثبت اجتماعی خود را شناسایی کنید

ارزش ها و نقاط مثبت اجتماعی خود را شناسایی کنید

۸ -ارزش ها و نقاط مثبت اجتماعی خود را شناسایی کنید. آیا شما شنونده خوبی هستید؟ آیا به خوبی می توانید جزئیات را ببینید؟  اگر مرتب در درون خود تکرار کنید که توانا، مطمئن، لایق و … هستید، ذهن ناخودآگاه‌تان آنها را می‌شنود و عملکرد خود را با این حقیقت جدید مطابقت می‌دهد. در عین حال که نمی‌توان به خود دروغ گفت، باید دانست که تصویرسازی‌های مثبت ذهنی، برای قدم گذاشتن در جاده مثبت زندگی، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

منبع: سایت ویکی هاو

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *