چگونه بدنی سالم داشته باشیم

آیا شما هم از آن دست افراد هستید که میخواهید سالم و شاداب به نظر برسید؟در این مقاله قصد داریم تا راههایی ساده پیش پای شما بگذاریم که بتوانید چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی در سلامت به سر برید.

آب بنوشید

۱٫آب بنوشید

نوشیدن آب در طول شبانه روز به شما انرژی و شادابی میدهد.آب کارکرد کلیه ها را بهبود میبخشد و پوست را تازه و شاداب نگه میدارد.نوشیدن حدود ۸ لیوان آب در ۲۴ ساعت به سلامتی شما کمک شایانی میکند

طبق هرم غذایی غذا بخورید

۲.طبق هرم غذایی غذا بخورید

طبق هرم غذایی یعنی به این شکل : ۶وعده نان یا غلات ، ۲تا ۵ وعده میوه ها و سبزیجات ، ۲وعده لبنیات و گوشت.تا حد امکان سعی شود از خوردن چربی ها پرهیز شودچربی ها در نوک هرم غذایی قرار دارند،یعنی کمترین حجم از غذا را باید چربی ها تشکیل دهند.شما در طول شبانه روز به نسبت های گفته شده مواد غذایی را مصرف کنید .

خواب کافی داشته باشید

۳٫خواب کافی داشته باشید

سعی کنید حداقل ۸ ساعت از شبانه روز را بخوابید.نوجوانان زیر ۱۳ سال حتی نیاز به مقدار بیشتری خواب دارند(۱۰ تا ۱۱ساعت).اگر خواب کافی نداشته باشید جسم شما و ذهن شما عملکرد مناسبی در طول روز نخواهد داشت.فراموش نکنید در خوابیدن زیاده روی هم نکنید!

۴٫مراقب سلامت موهای خود باشید

شستشوی موهای شما بستگی به نوع موهایتان دارد.اگر موهای چرب دارید هر روز آن را بشویید.اگر موهایتان خشک است یک روز در میان آن را شستشو دهید تا شوره سر در شما پدید نیاید.همچنین بسیار مهم است که روزی دو بار موهای خود را برس بکشید یا شانه کنید.شانه زدن سر کمک میکند که چربی های طبیعی پوست سر شما به طور متناوب خارج شوند.

۵٫لباس های پاکیزه بپوشید

سعی کنید لباسهای خود را زود به زود بشویید.این کار از این نظر بسیار مهم است که لباسهای کثیف هم بوی بدی میدند و جلوه شما را پیش دیگران تخریب میکنند و هم اینکه عرق های متعدد شما روی لباس موجب آلودگی است و سبب رشد بسیاری از عوامل بیماری زا میشود.

سعی کنید تا جایی ک میتوانید یک روز در میان یا هر روز دوش بگیرید.و دست و صورت خود را نیز روزی ۲ بار با مواد پاک کننده بشویید.

مسواک بزنید

۶.مسواک بزنید

مسواک زدن روزی ۲ تا ۳ بار در روز توصیه شده است.تا جایی که میتوانید بعد وعده های غذایی مسواک بزنید.مهم تربن زمان مسواک زدن هم بعد از شام و قبل خوابیدن است.دندانهای خود را نخ بکشید تا از رسوب جرم در لا به لای دندانها جلوگیری کنید.

مطالعه داشته باشید

۷٫مطالعه داشته باشید

حداقل روزی یکبار کتاب های با موضوعات مورد علاقه خود را مطالعه کنید.مخصوصا در اوقات فراقت خود،مثلا در ایام تابستان که به مدرسه نمیروید.یکی از زمانهای مناسب جهت مطالعه شبها قبل خواب است.حتما لازم نیست یک رمان ۵۰۰ صفحه ای باشد،چند صفحه از یک کتاب یا مجله حول موضوع مورد علاقه شما،اخبار روز ،صفحات اینرنتی و … ۲۰ دقیقه مطالعه هرشب مغز شما را سالم و متحرک نگه میدارد.

ورزش کنید

۸٫ورزش کنید

بعضی از افراد ممکن است در رشته ورزشی خاصی به طور اختصاصی فعالیت داشته باشند که بسیار برای حفظ سلامتی توصیه شده است.ورزش های  هوازی تپش قلب را بالا میبرد،جریان خون در سراسر بدن را بهبود میبخشد و عملکرد ریه ها را تحت تاثیر قرار میدهد.مطالعات نشان میدهد ورزش کردن ریسک بسیاری از بیماری های قلبی عروقی را تا حد قابل توجهی کاهش میدهد.حتما لازم نیست در یک ورزش حرفه ای باشید،ولی سعی کنید همیشه به یک فعالیت بدنی ، مثل پیاده روی،شنا ، ورزش های گروهی با دوستان و… اهتمام ورزید.

ریلکس کنید

۹.ریلکس کنید

هر روز وقتی از زمان خود را برای ایجاد آرامش فکری در خود صرف کنید.در آن زمان خاص سعی کنید هر گونه افکار ناخوشایند را از ذهن خود دور کنید تا کمی از استرس های روزانه دنیای امروزی بکاهید.سکوت ، خود میتواند مقدمات ریلکس کردن شما را فراهم کند.گوش دادن به موسیقی نیز از دیگر راههای برقراری آرامش در روح و روان است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *