چگونه با وجود معلولیت، خوب زندگی کنیم

داشتن یک ناتوانی واقعا سخت است اما راه های زیادی وجود دارد که شرایط خود را بپذیریم. در این مقاله شما به تدریج یاد می گیرید چطور با معلولیت خود برخورد کنید.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-1

۱ خود را به درستی سازماندهی کنید. اتاق خود، بدن و شیوه زندگیتان تمیز و مرتب باشند. این نظم می تواند باعث کاهش استرس وافزایش اعتماد به نفس شما شود. برای کارهای خانه که شما نمی توانید برای خود انجام دهید کمک هایی پیدا کنید. اگر شما قادر به تمیز کردن خود شستن لباستان یا تهیه غذا برای خود نیستید چندین گزینه وجود دارد.

از خانواده خود کمک بخواهید معمولا اعضای خانواده بهترین گزینه هستند. گزینه دوم کمک گرفتن از دوستان است و جبران کار آنها با کاری که می توانید برای آنها انجام دهید. گزینه دیگر جستجوی منابع محلی برای زندگی مستقل با معلولیت. برخی بیمارستاها، خیریه ها و انجمن ها به افراد معلول برای برطرف کردن نیزهای مراقبتی خود کمک می کنند. می توانید به شهری که به افراد معلول بیشتر رسیدگی می کنند منتقل شوید. کمک های مردم را بپذیرید.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-2

۲ اغلب تمرین کنید. به هر روشی که می توانید ورزش کنید. اگر شما روی یک ویلچر هستید از دکتر خود درباره ورزش هایی که می توانید انجام دهید بپرسید اگر قادر به انجام حرکات ورزشی نیستید ورزش های ذهنی را انجام دهید. از اینکه نمی توانید مانند افراد دیگر ورزش کنید شرمنده نباشید.بعضی از تمرین ها برای یک بدن سالم و مجموعه از توانایی های طبیعی طراحی شده است. پیشرفت خود را با دیگران مقایسه نکنید بلکه با گذشته خود در نظر بگیرید.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-3

۳ در مقابله با مردم ناخوشایند مهربان و آرام باشید. حتی اگر شخصی شما را مسخره کرد راههایی برای رهایی از این وضعیت وجود دارد. وقتی شخصی با شما شوخی کرد وقار خود را حفظ کنید آگاه باشید که او فقط اعتبار خودش را از بین برده. با آدم احمق بحث نکنید شما نمی توانید ذهن آنها را تغییر دهید اما می توانید نظر و رفتار آنها را احمقانه جلوه دهید. تقاضای احترام کنید و آرامش خود را حفظ کنید و شجاعانه سر خود ر در مقابل تمام چالش های اجتماعی ناتوانی بالا بگیرید. در نهایت با تمام واکنش های احمقانه دیگران آشنا خواهید شد. شما به مهارت های اجتماعی بیشتر از افراد سالم نیاز دارید هر موقعیتی واکنش مخصوص خود را می طلبد یاد بگیرید که به جای پرخاش کردن قاطعانه پاسخ بگویید.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-4

۴ به خودتان اجازه ندهید که غصه بخورید. حمایت واقعی حمایتگران، مشاوران، دوستان مورد اعتماد و  اعضای خانواده را جستجو کنید. آیا درست است با ناراحتی خود دیگران را که به شما کمک می کنند ناراحت کنید.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-5

۵ به خودتان ضربه نزنید. اگر دیگران با شما بد برخورد می کنند شما نباید به خود آسیب بزنید. این مشکل آنهاست احتمال نادان یا بی رحم هستند.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-6

۶ اگر افرادی با دست به شما اشاره کردند تعجب نکنید. اگر شما هر دفعه به خاطر این کار نارحت شوید به یک بحران یا تراژدی تبدیل می شود. شما می توانید مثلا بگویید هر کسی در زندگی خود مشکلاتی دارد.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-7

۷ معلولیت خود را بپذیرید. این می تواند سخت ترین بخش باشد. قبول اینکه شما دیگر هرگز نمی توانید راه بروید یا بشنوید یا ببینید و هنوز می توانید از زندگی لذت ببرید. اگر معلولیت شما بتواند با درمان های فیزیکی تغییر کند کنترل اوضاع را به دست بگیرید و با آن مقابله کنید. پذیرش ناتوانی به معنای عزاداری نیست بلکه از دست دادن وضعیت طبیعی بدون هیچ گونه ننگی و زندگی کردن بدون ناراحتی است. این درست نیست عادلانه نیست و خوب نیست. اما از طرف دیگر با غم و اندوه زندگی را سپری کردن اشتباه است.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-8

۸ به اینکه چه کارهایی را می توانید انجام دهید فکر کنید. برخی از معلولیت ها مانند نابینایی یا از دست دادن یک اندام نیاز به آموزش های گسترده دارد تا زندگی شخص توانمند شود. حتی اگر شما نتوانید معلولیت خود را تغییر دهید می توانید با ابزارهای موجود زندگی خود را بهبود ببخشید. خجالت نکشید می توانید از عصای سفید یک سگ یا صندلی چرخدار کمک بگیرید.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-9

۹  کمک های جامعه را جستجو کنید همچنین  دیگر افراد معلول را بیابید مخصوصا کسانی که شرایط مشابه شما را دارند. آنها شما را درک می کنند و غمی که در اثر معلولیت ناگهانی دارید را می پذیرند. برای کنار آمدن با مشکلات اجتماعی کمک گرفتن ازکسانی که مشکلات مشابه شما را دارند خیلی مفید است.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-10

۱۰ تلاش کنید بر تعصبات خود غلبه کنید. یک شخص با دین، نژاد، فرهنگ یا طبقه اجتماعی متفاوت ممکن است تجربه بیشتری در مواجهه با معلولیت شما داشته باشد بنابراین تعصب خود ر کنار بگذارید و سعی کنید از تجربیات دیگرن استفده کنید.

emotionally-cope-with-having-disabilities-step-11

۱۱ یک سرگرمی داشته باشید. چیزی را که دوست دارید پیدا کنید مانند خیاطی، ساخت طلا و جواهر، نقاشی، نجاری، ادبیات، نوشتن و..علایق خود را کشف کنید. حتی ممکن است برخی در خوداشتغالی موفق باشند یا به مهارت های شغلی جدید منجر شود چرا که بعضی سرگرمی ها مانند خیاطی می تواند یک حرفه باشد. مهم تر از همه پیدا کردن فعالیت هایی است که شما از آن لذت می برید  و شما با مردم ملاقات می کنید در حلیکه می توانید موضوع بحثی غیر از معلولیت داشته باشید.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-12

۱۲ دسترسی به اینترنت و کامپیوتر مناسب داشته باشید. خیلی از مردم فکر می کنند آنلاین بودن مفید تر از تلویزیون ست اما هر کسی نظر خودش را دارد. فعالیت های اینترنتی شرکت درسایت های جذاب نه تنها با افرد جدید آشنا می کند بلکه کمک می کند زندگی اجتماعی که متاثر از معلولیت نیست را ایجاد کنید.

emotionally-cope-with-having-disabilities-step-13

۱۳ به یاد داشته باشید که پول تنها معیار موفقیت در زندگی نیست. اگر وقت شما برای دیگرن مفید است و از کارهایی که شما انجام می دهید قدردانی می شود این به اعتمادبه نفس شما کمک می کند. بدون توجه به محدودیت های فیزیکی شما می توانید مفید باشید.

aid625542-900px-emotionally-cope-with-having-disabilities-step-14

۱۴ بهترین کار خود را انجام دهید. آیا خودتان را توسط افراد دیگر قضاوت می کنید. آنچه شما واقعا می توانید انجام دهید را یاد بگیرید و پیشرفت کنید.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *