چطور یک نوجوان قابل احترام باشیم؟

 

همه نوجوانان طیف وسیعی از علایق و تجربیات مختلف از جمله احساس فرار از اجتماع یا پیوستن به جمع، احساس تنها بودن یا خودمونی بودن، داشتن سرگرمی و تغییرات فیزیکی را تجربه می کنند . شما ممکن است یک علاقه زیادی برای پیوستن به برخی از گروه ها را تجربه کنید تا توسط همسالان خود از نظر سن ، سطح و علایق مشترک  پذیرفته شوید . حتی افراد عجیب غریب که عاشق تنهایی اند  نیز دوستان هم فکر خود را می خواهند.

نوجوان قابل احترام

بخش اول: معقول بودن

قسمتی از وقت خود را با افرادی بگذرانید که در حال انجام فعالیت های مثبت اند فعالیت هایی که شما دوست دارید انجام دهید. کم کم زمان تنها ییتان افزایش می یابد بعضی از تنهایی ها می تواند خوب باشد گاهی اوقات بازی کنید یا غذا بخورید. برای معقول بودن  و داشتن رفتار مناسب خیلی مهم است که  با افراد دیگر وقت بگذرانید تا تمرینی برای  اجتماعی شدن و یادگیری از آنها باشد. بنابراین شما می توانید به راحتی با افراد ارتباط برقرار کنید در اطراف مردم مختلف بودن مثلا در کافی شاپ یا رستوران یا سینما، می تواند به شما کمک کند درباره ی دیگران چیزهایی یاد بگیرید و کمتر احساس منزوی بودن بکنید. همچنین باعث می شود در ارتباطات راحتتر باشید.

مکان های را پیدا کنید که در آن به احتمال زیاد  افراد هم فکر شما هستند خرید آنلاین را کنار بگذارید و از فروشگاه های محلی خود خرید کنید اگر هنر را دوست دارید به کلاس های هنری ، فروشگاه صنایع دستی یا موزه ها بروید. با توجه به علاقه خود به یک کلاس بروید و با افرادی که در حال یادگیری همان رشته یا مهارت اند صحبت کنید. در یک گروه موسیقی شرکت کنید یا به یک فعالیت ورزشی بپردازید.

دوستان آنلاین خود را در یک منطقه خاکستری قرار دهید آنها زمان زیادی از ما می گیرند اما تعاملات آنلاین بسیار متفاوت تر از تعاملات چهره به چهره است. سعی کنید تعادلی بین زمان تعاملات آنلاین و تعاملات چهره به چهره برقرار کنید.

شاد بودن نوجوان

۲ شادتر باشید واطراف کسانی که کارهای منفی می‌کنند نباشید. داشتن یک دوست بدبیین یا احمق خوب نیست اگر ارتباط با آنها شما را ناراحت کند آیا باید با آنها دوست بمانید؟ آنها ممکن است به صورت ناخواسته مشکلاتی را برای شما بوجود آورند. از نزدیک شدن به این نوع دوستان دوری کنید

اگر شما در موضوعی تسلط دارید به کسانی که در آن موضوع از شما کمک می خواهند کمک کنید. به دنبال درد سر نباشید و اجازه دهید از شما خواسته شود.

زبان بدن

۳ به زبان بدن افراد توجه کنید. هنگامی که  در جمع مردم هستید نگاه کنید که در هر شرایطی رفتار معمول آنها چیست.

اگر همسایه شما دور میز ناهار تلاش می کند به برقراری تماس چشمی و مدام لبخند می زند احتمالا برای برقراری یک مکالمه، زمان خوبی است.

شنونده خوب

۴ شنونده خوبی باشید و صبر کنید تا صحبت های طرف مقابلتان تمام شود هنگامی که شما در حال صحبت کردن با شخصی یا گروهی هستید سعی کنید بین گوش دادن و صحبت کردنتان به صورت برابر تعادلی ایجاد کنید. برای اینکه متوجه شوید حتما لازم نیست در گفتگو شرکت کنید بلکه کافیست شنونده فعالی باشید به شخصی که صحبت می کند نگاه کنید و به نشانه گوش دادن سر خود را تکان دهید.

گوش دادن به این معنا نیست که موقع صحبت های طرف مقابل به فکر فرو بروید که مطلب خود را چگونه بگویید  و در زمانی که او سکوت کرد شما صحبت کنید بلکه گوش دادن فعال به این معناست که شما آنچه گفته شده  را دریافت کنید وبه آن به خوبی  پاسخ بدهید. به صحبت های طرف مقابلتان گوش دهید حتی اگر تکراری باشد.

نوجوان سیگار

۵ مرز‌های شخصی خود را مشخص کنید. یک نوجوان شخصی است که می خواهد به عنوان یک بالغ دیده شود و بنابراین می توانید به راحتی وسوسه شوید یا به سمت هر چیزی که برای آن آماده نباشید.  کشیده شوید یا حتی به آن علاقه مند شوید. سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات، تصمیمات عاشقانه گرفتن تمام جوانبی است که هر روز یک نوجوان معقول با آن مواجهه می شود آنچه شما باید بدانید این است که تصمیم گیری با شماست-ایستادن برای باورها،  ارزشها و پذیرفتن مسسئولیت و درک عواقب رفتارها در روابط نزدیک، این زندگی شماست و انتخاب با شماست . انتخاب راه درست و در نظر گرفتن بهترین مرزها برای خود آن جور که دلتان می خواهد.

نزدیکترین مسیر به شما برای تنظیم مرزهای روزانه، هنجارهای حاضرو پذیرش حقایق است. بعد از مشخص کردن مرزهای خود می توانید راه های دیگر را کنار بگذارید و به گسترش اهداف خود در همان گستره مرزهایتان بپردازید.

یکی دیگر از مرزها این است که مطالبی را به صورت راز برای خودتان نگاه دارید و بازگو نکنید خیلی راحت است که هر حادثه  زندگی خود را از جمله موفقیت، شکست، ناامیدی، عصبانیت یا لذت بردنتان را در فیس بوک قرار دهید.اما آیا واقعا نیاز است که هر کسی آنها را بداند؟

اتاق شخصی پناهگاه

۶ به اتاق خود به عنوان یک پناهگاه عالی نگاه کنید. برای یک نوجوان هیچ چیز به اندازه داشتن فضایی مختص خودش ضروری نیست اتاق خود را با پوستر،شمع،سوابق تحصیلی یا نقاشی منحصر به فرد کنید آن متعلق به شماست هر رنگی دوست دارید برای آن انتخاب کنید و آن را با چیزهایی که دوست دارید به آن نگاه کنید، پر کنید زمانی را صرف فکر کردن به این کنید که چگونه یک اتاق ایده‌آل داشته باشید.

اگر شما اتاق اختصاصی ندارید می توانید مکانی  از خانه را که در آن راحتتر هستید انتخاب کنید و وقت خود را در آن بگذارید یک نیمکت پارک جایی در یک کتابخانه ..هر جایی که در آن احساس آرامش می کنید را برای خود پیدا کنید.

ظاهر معقول نوجوان

ظاهر معقول

۱ لباس های تمیزی که متناسب شما باشد بپوشید سبک ها مرتب تغییر می کند لباسی بپوشید که مناسب باشد و در آن احساس راحتی کنید.

ظاهر تمیز

۲ خود را تمیز کنید و تمیز بمانید تا اعتماد به نفس شما بالاتر رود.

دندانهایتان را بشورید و نخ دندان بکشید لبخند شما زیباتر خواهد بود و تصویر شما با مراقبت های دندان مناسب تر خواهد بود داشتن دندانهای سالم می تواند اعتماد به نفس شما را به صورت قابل توجهی بالا ببرد.

هر روز دوش بگیرید و موهایتان را با شامپو و بدنتان را با صابون بشورید.

ناخن های خود را به طور منظم کوتاه کنید و تمیز نگاه دارید.

تمیز نگه داشتن مو

۳ مدل مو و تمیز نگاه داشتن آن، موهای شما قسمت مهمی از بدن شما هستند وسالم و تمیز نگاه داشتن آنها زمان می برد موهای شما باید به طور مرتب حداقل هر ۲-۳ روز شسته شود هر دو پسر و دختر باید موهایتان را به طور منظم شانه کنید و آنها را از در هم رفتن حفظ کنید.

شما می توانید از موس،ژل و اسپری مو برای حالت دادن موهایتان استفاده کنید.

مراقبت از بدن

۵ از بدن خود مراقبت کنید. وقتی شما جوان هستید دوست دارید شکست ناپذیر باشید این مهم است که عادت های خوبی داشته باشید که چه در نوجوانی چه بعد آن سلامت شما حفظ شود

توجه کنید که چه چیزهایی را و به چه مقدار می خورید. بیشتر نوجوانان سوخت ساز بدنشان به علت جهش رشدشان بالاست به این معنی که شما می توانید مقدار زیادی از غذاهای پر کالری را مصرف کنید بدون اینکه وزنتان بالا رود  مخصوصا اگر شما فعالیت های فیزیکی داشته باشید و ورزش کنید. وقتی سوخت ساز بدنتان کم می شود یا دیگر ورزش نکنید این امکان وجود دارد که به طور ناگهانی وزنتان بالا رود بنابراین فعالیت های بدنی خود را توسعه دهید چرا که عادت های غذایی خوب باعث می شود در دراز مدت سلامتی شما حفظ شود.

تمرینات معقول

تمرینات معقول

۱ سرگرمی هایی پیدا کنید که به آرامش شما کمک کند. به عنوان یک نوجوان شما باید سرگرمی ها و علایقی داشته باشید که خود را با آن مشغول کنید سعی کنید سرگرمی های فوق برنامه ای پیدا کنید که قسمتی از انرژیتان تخلیه شود و از آن لذت ببرید بعضی از فعالیت های فوق برنامه  می تواند یک راه خوبی برای ملاقات همسن و سال های شما باشد

بسیاری از نوجوانان نگاه جدی به ورزش دارند تیم های ورزشی مدرسه خود را پیدا کنید و تلاش کنید به آنها بپیوندید اگر شما ورزش های انفرادی مثل تنیس یا گلف را دوست نداشته باشید ورزش های تیمی برای شما مناسب تر است.

سعی کنید یک موسیقی یاد بگیرید چه در کنسرت باشید یا گروه های دیگر .موسیقی می تواند یک سرگرمی بزرگ برای نوجوانان باشد.

ارتقا جهانبینی

۲ جهان بینی خود را گسترش دهید. همزمان که شما مسن تر می شوید ارتباط با افراد دیگر و مهارت های همدلی با دیگران را یادبگیرید. بچه ها فقط به خودشان فکر می کنند بزرگسالان ازخود گذشتگی بیشتری دارند اما نوجوانان حد وسط این دو هستند.

اردوها و برنامه های تبادلی می تواند یک تجربه عالی و موثر برای بسیاری از نوجوانان باشد اگر چنین فرصت هایی در دسترس باشند. به همین ترتیب گرفتن یک کار پاره وقت و یادگیری آن می تواند یک گام مهم در رشد شما باشد که در تعطیلات تابستان یا در تعطیلات آخر هفته به یادگیری آن بپردازید.

هر اندازه که می توانید  در مورد موضوعات مختلف کتاب بخوانید به راحتی روی صندلی خود بوسیله رمان ها، سفرنامه ها، علمی تخیلی، فانتزی سفر کنید و هر آنچه که دوست دارید بخوانید چیزهایی بخوانید که برای شما چالش برانگیزند. تمام وقت بخوانید .

سعی کنید از راه های مختلف خودتان را ابراز کنید نوجوانی زمانی است که شما تلاش می کنید هویت های جدیدی داشته باشید تا زمانی که متوجه شوید کدام برای شما مناسب تر است . در یک سال ممکن است که افکار شما مدام تغییر کند مثلا مدتی بخواهید دکتر شوید و مدت دیگری بخواهید وارد یک تیم فوتبال شوید یا ممکن است تمایل داشته باشید شعر بنویسید یا نقاشی کنید و این ها برای نوجوانان طبیعی است.

سعی کنید یک بچه هنرمند باشید به کلاس های هنری بروید و اصول آنها را یاد بگیرید.سعی کنید جهانی هیجان انگیز و پر رمزو راز داشته باشید.

ورزشکار درونی خود را در آغوش بگیرید .یک ورزشکار خوب باشید کسی که به طور جدی ورزش می کند.

افراد هم فکر را پید کنید

۴ افراد هم فکر پیدا کنید. گروهی از مردم که دوستشان دارید و شما را دوست دارند بیابید. چه در مدرسه  چه  خارج از مدرسه یکدیگر را حمایت کنید .

بسیاری از روابطی که دارید جعلی هستند داشتن ۸۰۰ دوست فیس بوکی اگر شما نتوانید غیر از فضای مجازی با آنها صحبت کنید با ارش نیست.

روش دیگر، بهتر است با افرادی که با آنان اشتراکاتی دارید ملاقات کنید اگر شما یک ورزشکار هستید با ورزشکاران یا با بچه های هنری بگردید سعی کنید دوستان متفاوتی داشته باشید.

اتاقی برای مدرسه

۵ اتاقی را برای مدرسه و کار خود انتخاب کنید. سرگرمی و تفریح لازم است اما پذیرش مسئولیت و انجام تکالیف به صورت جدی به همان اندازه مهم است. برای انجام تکالیف خود وقت کافی را بگذارید. حتی اگر فکر می کنید که مطمئن نیستید که چه کار می خواهید در زندگی خود انجام دهید و چه برنامه ای دارید.

مطمئن شوید که عالی و دقیق یادداشت برداری می کنید یادداشت برداری دقیق شما را مجبور می کند که حواستان را جمع کنید. به حافظه شما کمک می کند و شما را به یک مطالعه مفید هدایت می کند.

تکالیفتان را انجام دهید و در انجام آنها سستی نکنید چه باور کنید یا نه تکالیف به شما کمک می کنند تا مطالب را یاد بگیرید در کلاس توجه کنید و سوال بپرسید تا در جریان درس باشید به معلمان خود احترام بگذارید و تلاش کنید بهترین باشید.

آینده

کمی به آینده فکر کنید ۱۰ سال دیگر می خواهید کجا باشید؟ بیست سال دیگر؟ شما می خواهید با زندگیتان چه کاری انجام دهید؟ فکر کردن به این سوال ها ممکن است برای هر کسی مخصوصا نوجوانان دشوار باشد.اما شما باید برای پاسخ آنها تلاش کنید هر چه بیشتر تلاش کنید بهتر می توانید از سالهای نوجوانیتان استفاده کنید و معقول تر خواهید بود و آن چیزی است که هر کسی قبل از اینکه برگسال شود باید برای آن تلاش کند.

اگر می خواهید بعدا به دانشگاه بروید درباره رشته هایی که دوست دارید و یا شهری که دوست دارید  تحقیق کنید.

اگر هم ندانید که با زندگیتان چه کار کنید کاملا طبیعی است. خیلی نگران نباشید اگر هم کسی از شما پرسید که می خواهید چه کار انجام دهید بگویید می خواهم برای اولین بار نوجوانیم را سپری کنم.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *