چطور از سیگار دور بمانیم…

استفاده سیگار و تنباکو در جامعه امروز بسیار گسترش یافته است و تقریبا میتوان گفت شروع عادت سیگار کشیدن از دوران نوجوانی و جوانی است.پس اگر بتوان جلوی آن را در همین دوران گرفت میتوان با یک اطمینان نسبی گفت که شما دز تمام طول زندگی خود سیگاری نخواهید شد.

قسمت اول : انتخاب محیط مناسب

کنار دوستان غیر سیگاری خود باشید
۱٫کنار دوستان غیر سیگاری خود باشید

اصطلاحی وجود دارد تحت عنوان «فشار جامعه» که ب این موضوع اشاره دارد که دوستان و اطرافیان شما تاثیر به سزایی در رفتارهای شما دارند.سعی کنید گروه دوستی انتخاب کنید که سیگاری نباشند.با دوستان خود صحبت کنید و به همدیگر قول بدهید که در هیچ شرایطی سمت سیگار نروند.همین طور میتوانید با گروه خود با دیگر گروهها هم صحبت کرده و آنها را نصیحت کنید که به سمت دود و سیگار و قلیان و… کشیده نشوند.. اینکه تلاش کنید هیچ گاه سیگار کشیدن در یک جمع به عنوان یک رفتار عادی تلقی نشود و همیشه نسبت به آن واکنش نشان داده و حساس باشید.به گروههایی بپیوندید که جنبه های مثبت و سالم زندگی شما را تقویت کنند.

با سیگاری ها معاشرت نکنید

۲٫با سیگاری ها معاشرت نکنید

اگر کسی جلوی شما سیگار بکشد همین رفتار میتواند در شما انگیزه ای برای این کار ایجاد کند.همیشه به یاد داشته باشید که سیگاری بودن دوستان زیادی را در اطراف شما جمع نمیکند.سیگار یک اعنیاد است که به سلامتی شما آسیب میرساند.

بودن در اطراف یک فرد که در حال استعمال سیگار است برای اطرافیانش هم مضر است و خود این عامل میتواند زمینه ساز سیگاری شدن شما شود.

تسلیم محیط اطراف نشوید

۳٫تسلیم محیط اطراف نشوید

درباره روشهای “نه” گفتن به تعارف دیگران و رد کردن پیشنهاد آنان فکر کنید.در رد کردن پیشنهاد آنها با قاطعیت صحبت کنید.میتوانید با لحن شوخی و طنز صحبت کنید اما همیشه قاطع و مطمئن باشید.بر عقیده و باور خود پافشاری کنید.اگر تصمیمی گرفتید به آن افتخار کنید و نگذارید دیگران در مورد آن تصمیم شما را به شک بیندازند.اگر در آن جمع احساس خوبس نداشتید جمع را ترک کنید.هیچ کس نمیتواند شما را مجبور به انجام کاری کند.

قسمت دوم : دانستن حقایق

در مورد اثرات طولانی مدت تنباکو بدانید

۱٫در مورد اثرات طولانی مدت تنباکو بدانید

مصرف تنباکو میتواند تقریبا همه جنبه های زندگی شما را در بر بگیرد.تنباکو کارکرد فیزیکی بدن را تحت تاثیر قرار میدهد.ظرفیت ریه های شما را کاهش میدهد و شما نمیتوانید فعالیت فیزیکی و وزرشی مناسب داشته باشید.

سیگار ریسک بیماری های قلبی عروقی و فشار خون را بالا میبرد به این شکل که مصرف کنندگان سیگار احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به بیماریهای سخت قلبی مثل سکته و… دارند.

از نظر زیبایی نیز اثرات بدی دارد.رنگ دندانها را زرد میکند.رنگ چهره و لب ها را تیره میکند و نفس کشیدن هم به شکل سختی انجام میشود.

سیگار عامل اصلی و مستقیم برخی سرطانها مانند ریه و مثانه و … است.

تاثیرات روی مغز

۲٫تاثیرات روی مغز

مقز نوجوانان هنوز به مرحله تکامل کامل نرسیده که بتواند تصمیم گیری صحیحی داشته باشد.مصرف سیگار میتواند این تکامل مغز را در این سن تحت تاثیر قرار دهد.همیشه به یاد داشت باشید سیگار تاثیراتی روی بدن شما دارد که زندگی شما را تا آخر عمر تحت تاثیر قرار میدهد.

بدانید که ترک سیگار سخت است

۳٫بدانید که ترک سیگار سخت است

خیلی راحت تر است که اصلا شروع نکنید تا بخواهید بعدا پشیمان شوید و ترک کنید.نیکوتین،که ماده موثر سیگار است،ماده ای بسیار اعتیادآور است و مرکز پاداش مغز را فعال میکند و شما تشویق میکند که از سیگار لذت بیشتری برده و به این کار همچنان ادامه دهید.

علاوه بر این ترک سیگار خود عوارضی دارد مثل افسردگی،سردردهای متناوب و شدید،احساس تحریک پذیری و عصبانیت و بی خوابی و…

حتی دیده شد ه افراد ی که ترک کرده اند، به راحتی و با کوچکترین تحریکی دوباره به سیگار روی می آورند.

پس چه بهتر که اصلا سمت سیگار نرویم تا اینکه بخواهیم سیگاری شویم و آن را ترک کنیم!

قسمت سوم :دوری از انگیزه ها و تشویق ها

رسانه ها

۱٫رسانه ها

البته این مورد در مورد رسانه های کشور خودمان کمتر صادق است.اما در کشورهای دیگر رسانه ها معمولا در برنامه های خود سعی در مثبت جلوه دادن این عادت دارند.تلاش کنید چنین برنامه هایی را تماشا نکنید.سیگار کشیدن کار «باحال»ی نیست،بلکه یک اعتیاد خطرناک است.

تبلیغات شرکت های ساخت سیگار را تماشا نکنید.چنین تبلیغاتی فقط در جهت سود و منافع شرکت خود عمل کرده و مردم را تشویق به سیگار کشیدن میکند.

بدانید سیگار کشیدن یک کار عادی در بین نوجوانان نیست،تنها ۲۰ درصد نوجوانان در جهان سیگار استعمال میکنند.

از قلیان ها و تنباکوهای طعم دار دوری کنید

۲٫از قلیان ها و تنباکوهای طعم دار دوری کنید

قلیانها عوارضی مشابه سیگار دارند اما با شدت بسیار بیشتر! یک قلیان معادل با ۲۰ نخ سیگار است.هیچ گاه نگذارید طعم در ظاهر دلچسب قلیان یا دیگر تنباکوهای طعم دار گولتان بزند.قلیان در حال حاضر در جامعه ما بسیار رایج شده و خیلی از خانواده ها این تفکر را دارند که قلیان چیز بدی نیست.این یک تفکر غلط است.حتی دیده شده برخی جوانان از آدامسهای نیکوتین استفاده میکنند که خود اینها ریسک سرطانهای دهان و لوله گوارش را بالا میبرد.

پس تنباکو و نیکوتین در هر شکلی عوارض خانمان سوز خود را دارد.

عوامل زیستی و اجتماعی سیگاری شدن را مد نظر داشته باشید

۳٫عوامل زیستی و اجتماعی سیگاری شدن را مد نظر داشته باشید

اگر پدر یا مادر شما سیگاری هستند احتمال مصرف سیگار توسط شما هم بالا میرود.چنین افرادی باید بیشتر از سایرین مراقب سیگاری نشدن باشند.

سعی کنید خواب مناسبی در طی روز داشته باشید،وضعیت تغذیه ای مناسبی داشته باشید و همیشه سرحال و شاداب باشید تا بدن شما به محرکی مانند نیکوتین هرگز نیاز پیدا نکند.

در صورت مبتلا شدن به این عارضه راههایی برای ترک آن پیدا کنید.

۴٫در صورت مبتلا شدن به این عارضه راههایی برای ترک آن پیدا کنید.

اگر احیانا شروع به سیگار کشیدن کردید همین حالا آن را کنار بگارید.وسایلی را هم که به نحوی ذهن شما را سمت این قضیه میبرد و تصمیم شما را سست میکند،کنار بگذارید مثل فندک،کبریت، دود و…

از محیطهای که در آن سیگار و تنباکو استعمال میشود دوری کنید.اگر دوستی سیگاری به شما تعارف کرد اسیر وسوسه آن نشوید و همیشه سعی کنید اراده شما در این قضیه محکم باشد.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *