نکته هایی درباره خوب دویدن

دویــدن نــه تنها مادر ورزش هاســت بلکــه یکى از مهم ترین مهارت هاى زندگى اســت. مثلا اگر روزى همراه چند نفر به گردش رفته باشــید و ناگهان سر و کله یک حیوان درنده پیدا شــود، کافى است کمى تند تر از بقیه بدوید و زندگى خود را نجات دهید! هر چند فدا کارى هم بد نیست. پــس براى این که در مســیر زندگــى دونده خوبى باشید و هرگز کم نیاورید، این نصیحت هاى دوستانه را بخوانید:

نکته هایی درباره خوب دویدن

-سعى کنید لباس مناسبى براى دویدن جور کنید. به ویژه اگر خواستید کفش ورزشى تهیه کنید، بعد از ظهر خرید کنید. چون بعد از ظهر ها پاى شما کمى بزرگ تر است. کفش و جوراب خیلى مهم است درباره آن ها با معلم ورزش خود مشورت کنید.

-یادتان باشد بهترین موقع براى دویدن صبح زود یا هنگام غروب است.

-قبل از دویدن دقت کنید که ناخن انگشتان پا کوتاه شده باشد و گرنه بر اثر سایش در داخل کفش ممکن است زخم شوند. یادتان باشد بهترین موقع براى دویدن صبح زود یا هنگام غروب است.

سعی کنید دسته جمعی بدوید

-بهتر است یکى دو نفر از دوستان تان را هم از راه به در کنید و با هم بدوید. این طورى حوصله تان سر نخواهد رفت و کار را با انگیزه بیشترى دنبال خواهید کرد. براى جلب توجه دوستان، داشتن مقدارى پول خرد در جیب تاثیر خوبى دارد!

-به یکى از دوستان بگویید با تلفن همراه یا هر وسیله که ممکن از دویدن شــما فیلم بردارى کند تا سر فرصت به دویدن خود دقت کنید و آن را به معلم ورزش خود نشان دهید. بهتر است فیلم بردار سوار بر دوچرخه باشد و همراه شما حرکت کند.

-براى این که به خود بینى دچار نشوید، موقع دویدن چند متر جلوتر را نگاه کنید. سر بالا، سینه جلو، یک دو سه …

موقع دویدن به شیوه گام بردارى و نحوه فرود گام ها توجه کنید.

-موقع دویدن به شیوه گام بردارى و نحوه فرود گام ها توجه کنید. فرود روى پاشنه پا موجب فشار بر روى مفصل ها و کمر مى شود.

هنگام دویدن حرکت دستها فراموش نشود

-هنگام دویدن حرکت دست ها نیز بسیار مهم است. آن ها را از آرنج نود درجه خم کنید و در حدود کمر خود نگه دارید. بعضى دونده هاى ناشى دست ها را تا سینه بالا مى آورند و با فشار بر عضلات گردن و شانه ها خود را بیهوده خسته مى کنند. در حرکت پاندولى بازو و آرنج فقط مفصل شانه را حرکت دهید. حرکت بازو ها باید موازى بدن باشد. حرکت ضربدرى آن ها در جلوى سینه، شما را زودتر خسته خواهد کرد. مفصل آرنج باید ثابت باشد. دست ُ ها را نیز شل کنید به طورى که موقع دویــدن بتوانید دو عدد تخم مرغ فرضى را در مشــت خود نگه دارید و آن ها را نشــکنید. نگذارید شانه ها به جلو خم شوند؛ چون عضلات تنفسى خسته مى شوند و تنفس شما محدود مى شود.

-تا جاى ممکن از جهش عمودى خوددارى کنید. کشــش بیهوده به سمت بالا انرژى را هدر مى دهد.

-موقع دویدن به موسیقى گوش نکنید تا بیشتر صداى قلب و گام هاى خود را بشــنوید. این کار تمرکز خوبى در شما ایجاد مى کند.

-خود را با دیگران مقایســه نکنید. خودتان باشــید و براى سلامتى خودتان بدوید.

-از همان آغاز خود را خســته نکنید. ابتدا کمى راه بروید. ســپس یک دقیقه بدوید و یک دقیقه راه بروید. آن گاه پنج دقیقــه بدوید و یک دقیقه راه بروید. بعد ده دقیقه بدوید و یــک دقیقه راه بروید و همین طور الى آخر. این طورى بدن ِ آهســته گرم مى شــود و از کوفتگى و خستگى تا حد جنازه شدن جلوگیرى مى شود.

از خوردن غذاهایی سرخ کردنی شب قبل از دویدن خودداری کنید

-از خوردن غذاهاى ســرخ کردنى قبل از دویدن و شب قبل از آن خود دارى کنید. و برای بعد از آن غذای خوب و مقوی میل کنید.

-مســافت دویدن خــود را بیــش از ده درصد در هفته اضافه نکنید.

-بلافاصلــه بعد از دویدن زیاد، از وان آب گرم اســتفاده نکنید. چون کوفتگى را بیشتر مى کند.

دویدن بروی تردمیل

-یاد تان باشد دویدن طبیعى بسیار مفید تر از دویدن روى دستگاه(ترید میل) است و هزینه اش هم کمتر است.

-چون بعد از کمى دویدن بدن شــما گرم خواهد شــد، از پوشیدن لباس ضخیم خود دارى کنید.

-بــراى خنک ماندن در هــواى گرم دســتمال بزرگى را مرطوب کنید و آن را مثل شال دور گردن خود بیندازید.

-موقع دویدن در سر بالایى سرعت خود را کم کنید اما حالت دویدن را حفظ نمایید. چون براى راه رفتن در سر بالایى انرژى بیشترى مصرف مى شود.

-اگــر دوســت دارید دویــدن را به صورت حرفــه اى ادامه دهید، هر چه زودتر در یک باشگاه ورزشى ثبت نام کنید و طبق برنامه اصولى پیش بروید تا از کاروان تیم هاى ملى در مسابقات جهانــى عقب نمانیــد. یادت باشــد، تو مى توانى. کافى است بخواهى و کمى تکان بخورى.

بعد از دویدن زیاد حتما مایعات میل کنید

-بعد از دویدن زیاد، نوشیدن مایعاتى هم چون شربت و آب میوه را فراموش نکنید.

-کلمه نمى توانم را از ذهن خود پاک کنید و اگر تنبلى به سراغ تان آمد، بدانید اغلب شکست ها زمانى رخ داده اند که شــخص خبر نداشــته چه قدر به موفقیت نزدیک بوده است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *