نکته هایی برای عکاسی خوب

برای عکاسی چه نوع دوربینی مناسب است

ﺩﺭ ﺍﺑﺘــﺪﺍﻱ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻋﻜﺎﺳــﻲ ﻭ ﺧﻠﻖ ﻳﻚ ﻋﻜﺲ ﺧﻮﺏ ﭼﻨﺪ ﻧﻜﺘﻪﻱ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﮔﻴﺮﻳﺪ. ﻓﺮﻗﻲ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﺍﺯ ﭼﻪ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭﻱ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ؛ ﻣﻬﻢ ﻧﺘﻴﺠﻪﻱ ﻋﻜﺎﺳﻲ ﺷﻤﺎﺳﺖ.

ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻜﺲ ﺧﻮﺩ ﻳﻚ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻳﺎ ﭘﻴﺎﻡ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ

ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻋﻜﺲ ﺷــﻤﺎ ﻫﻴﭻ ﺳﻮژ ﻩﻱ ﺑﺮﺟﺴــﺘﻪ ﻭ ﻭﺍﺿﺤﻲ ﻭﺟﻮﺩ  ﻋﻜﺲ َﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻳﺎ ﺍﻳ ﻦﻛﻪ ﻋﻜﺲ ﺣﺎﻭﻱ ﭘﻴﺎﻣﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﺟﺎﻟﺒﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﭘﺲ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺳﻮژﻩ ﻳﺎ ﻋﻜﺲ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﺪ. ﭼﻴﺰﻫﺎﻱ ﺍﺿﺎﻓﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺎﺩﺭ ﺣﺬﻑ ﻛﻨﻴﺪ. ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰ ﺯﺍﻳﺪﻱ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﮔﺮ ﭼﺸﻢ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮژ ﻩﻱ ﺍﺻﻠﻲ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻛﻨﺪ. ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺗﺼﻤﻴﻢ بگیرید ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﻜــﺲ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻨﺠﺎﻧﻴﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﮕﻨﺠﺎﻧﻴﺪ. ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻪﺩﻧﺒﺎﻝ ﭘﺸﺖ ﺯﻣﻴﻨ ﻪﻱ ﺳﺎﺩﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ.

ﻛﺎﺩﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺭﺍ برای عکاسی ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﺪ

ﻛﺎﺩﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﺪ

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺩﺍﺭﻳﻢ، ﻣﺜﻞ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﻋﻜﺎﺳﻲ ﺧﺎﻧﮕﻲ، ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ، ﮔﻮﺷــﻲ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻭ… ﺑﺎ ﺩﻭ ﻛﺎﺩﺭ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ ﺍﻓﻘﻲ ﻭ ﻋﻤﻮﺩﻱ ﺭﻭﺑﻪﺭﻭ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻜﻲ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﻢ. ﺳﺎﺩﻩﺗﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻛﺎﺩﺭ، ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﺁﻥﻫﺎ ﻭ ﺩﻗﺖ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻮژﻩ ﻳﺎ ﻣﻨﻈﺮﻩ ﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻜﺎﺳﻲ ﺍﺳﺖ. ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻛﺎﺩﺭ ﻣﺴــﺘﻄﻴﻞ ﺍﻓﻘﻲ ﺑﺎ ﺳﻮژ ﻩﻫﺎﻳﻲ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻣﺘﺪﺍﺩ ﺧﻂ ﺍﻓﻖ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺷﺪ ﻩﺍﻧﺪ. ﺍﻣﺎ ﻛﺎﺩﺭ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ ﻋﻤﻮﺩﻱ ﭘﻮﻳﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﻛﺎﺩﺭ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ ﺍﻓﻘﻲ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺩﺭ ﺁﻥ ﭘﻮﻳﺎﺗﺮ ﻭ ﭘﺮ ﺟﻨﺐﻭﺟﻮﺵ ﺗﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲﺭﺳــﺪ. ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺩﺭ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻮﺿﻮع ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺷــﻜﻞ ﻛﻠﻲ ﺁ ﻥﻫﺎ ﻋﻤﻮﺩﻱ ﺍﺳــﺖ، ﻫﻢﺧﻮﺍﻧﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺩﺍﺭﺩ.

ﺑﻪ ﺳﻮژﻩ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﻮﻳﺪ

ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻋﻜﺎﺳﺎﻥ ﺁﻣﺎﺗﻮﺭ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻣ ﻲﺷﻮﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻜ ﺲﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻱ ﺧﻴﻠﻲ ﺩﻭﺭﻱ ﻣ ﻲﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺩﺭ ﻋﻜﺲ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻪ ﺳﻮژﻩ ﺁ ﻥﻗﺪﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﭘﻴﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻟﻘﺎء ﻛﻨﺪ. ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﻋﻜﺲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﻩﻱ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺯ ﺳــﻮژﻩ ﭘﺮ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺯﻣﻴﻨﻪﻱ ﺷﻠﻮﻍ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ﺗﺎ ﻋﻜﺲ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﻓﻬﻢ ﺑﺎﺷﺪ.

به ترکیب بندی عکس توجه کنید

ﺑﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐﺑﻨﺪﻱ ﺩﺭ ﻋﻜﺲ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﺪ

ﺳــﻮژﻩ ﺭﺍ ﻫﻤﻴﺸــﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﻛﺰ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ. ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻳﻚ ﺳﻮﻡ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ. ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳ ﻦﻛﺎﺭ، ﻛﺎﺩﺭ ﻋﻜﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻓﺮﺿﻲ ﺑﻪ ﺳــﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺴﺎﻭﻱ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﻨﻴﺪ؛ ﭼﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﻓﻘﻲ ﻭ ﭼﻪ ﻋﻤﻮﺩﻱ. ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺳــﻮژ ﻩﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻭﻱ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺧﻄﻮﻁ ﻳﺎ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁ ﻥﻫﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ. ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺩﺭ ﻋﻜﺎﺳﻲ ﺍﺯ ﭼﻬﺮﻩ، ﭼﺸﻢﻫﺎ ﺗﻌﻴﻴ ﻦﻛﻨﻨﺪﻩ ﻱ ﺗﺮﻛﻴﺐﺑﻨﺪﻱ ﺩﺭ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭼﺸﻢﻫﺎ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﺯ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻳﻚ ﺳﻮﻡ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ ﻻﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎﺑﻊ ﻣﺤﺾ ﺍﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ؛ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻼﻗﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ. ﻧﻜﺘﻪ ﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺳﻄﺢ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﺯﺍﻭﻳﻪﺩﺍﺭ ﺷﺪﻥ ﺳﻄﺢ ﺍﻓﻖ ﺩﺭ ﻋﻜــﺲ ﺍﺯ ﺍﺭﺯﺵ ﺁﻥ ﻣﻲﻛﺎﻫﺪ، ﺑــﺮﺍﻱ ﻣﺜﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﻣﻮﻗﻊ ﻋﻜﺲﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﺳــﻄﺢ ﺩﺭﻳﺎ ﻭ ﺁﺳــﻤﺎﻥ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺭﺍ ﻛﺞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷــﻴﺪ؛ ﺩﺭﻳﺎ ﺩﺭ ﻋﻜﺲ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺷــﻴﺐ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﺭ ﺷــﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣ ﻲﺁﻭﺭﺩ. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻞ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻄﻮﻁ ﺍﻓﻘﻲ ﻭ ﻋﻤﻮﺩﻱ ﺩﺍﺧﻞ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻄﻮﻁ ﻛﻨﺎﺭﻱ ﻛﺎﺩﺭ، ﻣﻮﺍﺯﻱ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ.
 ﺣﺮﻑ ﺁﺧﺮ: ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻋﻜﺎﺳﻲ، ﺧﻮﺩ ﻳﺎ ﺳﻮژﻩ ﺭﺍ ﺁ ﻥﻗﺪﺭ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﺳﻮژﻩﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﺪ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ، ﺳﻮژﻩ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﻢ ﺭﻧﮓ ﻧﺒﺎﺷﺪ.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *