چگونه بر افسردگی غلبه کینم؟ (قسمت اول)

دچار  افسردگی شدن معنایی بیش از  بیش از یک هفته بد یا حتی یک ماه بد در زندگی  است. افسردگی یک بیماری است که می تواند لذت بردن از زندگی روزانه را برای شما ازبین ببرد.. اگر شما معمولاً احساس غم و اندوه  و یا اینکه دوست دارید اغلب تنها باشید و یا احساس بی ارزش بودن دارید، و نمی توانید تصور کنید که همه چیز روزی بهتر خواهد شد، ممکن است  شما دچار از افسردگی شده اید. اگر می خواهید بدانید که چگونه  می توانید بر افسردگی خود  غلبه کنید و را و دوباره از زندگی خودتان لذت ببرید ، این مراحل را دنبال کنید.

1

  • افسردگی خودتان را با کمک دکتر تشخیص دهید.

با یک دکتر مشورت کنید. تنها پس از یک ارزیابی کامل با یک روانپزشک و یا روانشناس می توانید با افسردگی خود را تشخیص دهید. بسیاری از بیماری ها و داروها ممکن است در افسردگی شما نقش داشته باشند.. بنابراین، دکتر با انجام انواع آزمون میتواند علایم افسردگی شما را تشخیص دهد.

شناسایی افسردگی

  • علایم افسردگی خود را شناسایی کنید. برای غلبه بر افسردگی ، شما باید علائم افسردگی خود را بررسی کیند. اما این علایم برای هر فرد متفاوت است، چند نشانه برای ای بیماری وجود دارد که نشان می دهد شما ممکن است افسردگی داشته باشید:
  • – دچار احساس بی ارزشی، درماندگی، یا گناه  شده اید بدون اینکه علت آن را بدایند.
  • -احساس نا امید کننده در مورد بسیاری از جنبه های زندگی خود دارید و نمی توانید تصور کنید شرایط  در آینده برای شما بهتر خواهد شد.
  • -احساس کاهش سطح انرژی دارید و بدون دلیل خسته می شوید
  • -احساس بی قراری در شب و مشکل در خواب و  یا بیدار شدن از خواب در صبح دارید.
  • -از انجام فعالیت هایی که باعث نشاط شما می شوند ، مانند گذراندن وقت و صمیمی بودن با دوستان و یا سرگرمی دیگر لذت نمی برید.
  • -دچار یک تغییر چشمگیر در عادات خواب خود شده اید، مانند بی خوابی، بیداری در صبح زود، یا خواب بیش از حد.
  • -اشتهای خود را از دست داده اند و دچار پرخوری شده اید، اما نمی توانید این روند را متوقف کنید.
  • -برای شما راحتر است که تنها باشید تا با دیگران ارتباط داشته باشید.
  • -شما بدون دلیل عصبانی می شوید
  • -شما به خودکشی فکر می کنید. اگر شما دچار افکار خودکشی هستید ، به کمک فوری احتیاج دارید.
  • پیدا کردن علت افسردگی
  • علت احتمالی افسردگی تان پیدا کنید. اگر چه پزشکان تنها یک علت مشخص را دلیل افسردگی نمی دانند، بلکه  آنها  می گویند که این اختلال ارتباط مستقیمی با عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، روانی و محیطی دارند.
  • -اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارید: دکتر شما ممکن است این را علت افسردگی شما بداند. دکتر می تواند به شما کمک کند که گام های بعدی را جهت درمان دنبال کنید.
  • -علل ژنتیکی است. اگر افسردگی در خانواده شما رایج باشد، شما بیشتر احتمال دارد افسرده شوید.
  • -عدم تعادل هورمونی. اگر مشکل تیروئید یا عدم تعادل هورمونی دارند، ممکن است باعث افسردگی شما شود.
  • -بیماری دیگر. دکتر می تواند به شما کمک کند که اگر شما از بیماری دیگری رنج می برید ممکن است که آن علت افسردگی شما باشد ، مانند یک اختلال اضطرابی مانند اختلال وسواس، و یا حتی یک اختلال روان پریشی مانند اسکیزوفرنی .
  • -ممکن است افسردگی ناشی از عوارض جانبی دارو باشد .
  • -اختلال فصلی. برخی از افراد در فصول مختلف دچار افسردگی می شوند . به عنوان مثال، ممکن است علائم در طول زمستان هر سال بروز کند. این شکل از افسردگی است که به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) نامیده می شود.

 

افسردگی

  • بررسی شرایط محیطی. قبل از اینکه روانپزشک بخواهد بیماری شما را تشخیص دهد  خودتان سعی کنید در مورد برخی از ریشه های افسردگی تان فکرکنید . برخی از علل ریشه افسردگی شما ممکن است در زندگی روزمره شما وجود داشته باشد.
  • -از دست دادن یک دوست
  • -شکست در رابطه عاشقانه
  • -از دست دادن شغل
  • -اطرافیان نامناسب مانند هم اتاقی
  • -دلایل مالی
  • 5
  • گزینه های درمان خود را بدانید. دکتر با شما در مورد روشهای درمانی با شما صحبت میکند. بسته به شدت بیماری دکتربرای شما ممکن است ترکیبی از دارو و روان درمانی را تجویز کند.
  •  شروع به نوشتن کنید

    شروع به نوشتن کنید

  • ۱ – شروع به نوشتن کنید نوشتن می تواند به شما کمک کند که ر افسردگی و احساسات خود را منعکس کنید و احساسات خود را در طول روز بررسی کنید. هر روز بنویسید، ترجیحا در شب، زیرا شما میتوانید آنچه در روز برای شما  اتفاق افتاده است را جمع بندی کنید. نوشتن می تواند باعث ایجاد احساس ارتباط بیشتر با افکار تان  شود و در نتیجه کمتر احساس تنهایی خواهید کرد و بیشتر از چیزهایی که شما را خوشحال یا ناراحت آگاه شوید.
  • از بین بردن روابط مریض یا ناسالم از زندگی
  • ۲- از بین بردن روابط مریض یا ناسالم از زندگی.اگر این روابط باعث ایجاد ناراحتی زیادی در شما شده است وقت آن است که آنها را متوقف کنید. اگر شما نمی توانید ارتباط خود را با آنها قطع کنید، مانند یک عضو خانواده، زمان کمی با آن شخص تا آنجا که ممکن است بگذرانید. اگر واقعا کسی شما را به درد سر انداخته است با او بصورت جدی صحبت کنید.

روابط سالم خود را حفظ کنید.

  • ۳- روابط سالم خود را حفظ کنید. هر چند شما ممکن است به تنهایی و دوری از دیگران میل داشته باشید ، برای  بهبود احساستان خوب است که زمانهایی را با دیگران بگذرانید. روابط خود را با دوستان و اعضای خانواده، و همچنین اشخاصی که  برای شما مهم هستند تقویت کنید. سعی کنید با کسانی  که احساس میکنید مثبت اندیش هستند و در شما انگیزه ایجاد میکنند زمان خود را صرف کنید.. دوستان خوب نه تنها به شما کمک کند تا با افسردگی خود مقابله کنید بلکه با صحبت کردن در مورد مسایل با آنها، می توانند به شما احساس پشتیبانی و حمایت بدهند.
  •  یک برنامه متنوع و فشرده
  • ۴- برای خودتان فعالیت ها و رویدادهایی که دوست دارید تدارک ببینید . یک برنامه متنوع و فشرده شما را مجبور به فعالیت، تمرکز، و فکر کردن در مورد چیزهایی که به شما تعلق دارد میکند. شما می توانید در روز اول هفته یک برنامه بنویسید، و یا به سادگی برای هر روز از شب قبل برنامه ریزی کنید. برای هر برنامه یک هدف در نظر بگیرید در اینجا برخی از چیزهایی که شما میتوانید در برنامه خود قرار بدهید آورده شده است
  • – دوستان مثبت اندیش و حمایت کننده
    – ورزش- سرگرمی ها- زمان فراغت و نوشتن احساسات- انجام کارهای خنده دار و مفرح- فعالیت در فضای باز. همه وقت خود را در فضای بسته سپری نکیند. در عوض بیرون بروید و خود را در معرض نور  خورشید قرار دهید، و یا تکالیف عادی خود را و یا خواندن در یک کافی شاپ انجام دهید، به این ترتیب شما کمتر دچار احساس بد می شوید.
  •  فعالیت مورد علاقه جدیدی پیدا کنید   ۴- ممکن است شما کار فعلی خود را دوست نداشته باشید، اما شاید شما امکان تغییر آن را در حال حاضر نداشته باشید. پیدا کردن یک فعالیت مورد علاقه جدید می تواند به شما کمک کند که احساس کیند بیش از یک هدف در زندگی دارید می تواند یک هدف برای بیدار شدن شما در صبح زود باشد. این فعالیت جدید می تواند چیزی باشد که شما میتوانید عمیقاً بر روی آن تمرکز کنید برای مثال:

–   ثبت نام برای یک نقاشی با آبرنگ، سرامیک، نقاشی، یا کلاس سفال

– خودتان از طریق نوشتن بیان کنید سعی کنید شعر، داستان کوتاه، و یا حتی فصل اول یک رمان را بنویسید

-. یادگیری یک زبان خارجی.

–  یک ورزش جدید. یک کلاس در کاراته، باله، و یا یوگا.-

–  یک ورزش گروهی جدید، مانند والیبال یا فوتبال. شما یک فعالیت مورد علاقه جدید پیدا  کنید در حالیکه  حالی که دوستان زیادی هم پیدا میکنید.

– علاقه مندی خودتان به کتاب خواندن امتحان کنید.

بیشتر سخاوتمند شوید.

۵- بیشتر سخاوتمند شوید. زندگی خود را در اطراف با کمک  سخاوتمندانه به مردم و کسانی که شما را دوست دارند روشن کنید.. سخاوتمند بودن کمک خواهد کرد که شما ارزشمند شوید  و بتوانید با دیگران ارتباط بیشتری برقرار کنید.

– کاری برای دوست صمیمی خود انجام دهید – اگر بهترین دوست شما یک هفته پر تنش داشته، شما می توانید او را به نهار دعوت کنید.

– داوطلبانه به کتابخانه محل زندگی خود کمک کنید. به بزرگسالان و کودکان کمک کنید که لذت خواندن را کشف کنند

–  داوطلبانه در یک مرکز نگهداری سالمندان یا معلولین  عضو شوید،

–  داوطلبانه  پارک های محل زندگی خود را تمیز کنید.  صرف وقت در طبیعت می تواند کمک  کند که خلق و خوی شما بهتر شود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *