روشهای کاهش استرس در نوجوانان ( قسمت اول)

استرس یک واکنش طبیعی برای شرایط چالش برانگیز است. سطح نرمالی از استرس ،سالم و حتی مفید است، اما استرس بیش از حد می تواند اثرات منفی بر سلامت جسمی، روانی ، عاطفی و اجتماعی نیز داشته باشد. پسران نوجوان با استرسهای مختلفی در طول روز مواجه هستند، و اغلب درک کمی در مورد چگونگی مقابله با آنها را دارند . برای کاهش استرس بیش از حد یک  نوجوان ( و یا  هر کس دیگری) ، شما نیاز به شناسایی عوامل استرس زا دارید ، پس مراحل زیر برای مقابله بهتر با استرس و بهبود کنترل آن به شما توصیه می شود .

 

شناخت استرس خود

روشهای کاهش استرس برای پسران نوجوان
این درست است که استرس طبیعی و اجتناب ناپذیر است. زمانی که یک وضعیت خطرناک و یا یک وضعیت ناگوار اتفاق می افتد، بدن شما هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می کند ، که باعث می شود، به شما انرژی و یا تمرکز  بدهد. ، این تغییر هورمونی می تواند در اندازه های کوچک به شما کمک کند کارهای را با موفقیت بیشتری انجام دهید. اگر شما بیش از حد و یا اغلب ، دچار استرس شوید ممکن است به سلامت شما آسیب برسد .

روشهای کاهش استرس پسران نوجوان
شناسایی علائم استرس در کوتاه مدت

اگر به شما یک قلم و کاغذ بدهند و بگویند احساس و تجربه خود را از زمانی که دچار استرس می شوید را توضیح دهید چه می نویسید ؟ طپش قلب دارید؟ عرق میکنید؟ مشکل تنفسی ؟ عدم توانایی در تمرکز؟ و یا تمرکز شدید؟ استرس یک تجربه منحصر به فرد برای هر فرد است، اما دربرخی از علائم فیزیکی مشترک است . با آزاد شدن هورمون ها در واکنش به استرس ،این تغییرات در بدن بوجود می آید .

افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس، افزایش فشار خون و سوخت و ساز بدن، افزایش جریان خون به گروه های عضلانی اصلی (به عنوان مثال دست و پا،)، بزرگ شدن مردمک که شما را قادر میسازد  واضح تر چیزها را ببینید؛ عرق کردن شدید (برای خنک کردن بدن)  همه از نشانه های استرس هستند .با وجود این تغییرات اگر شما قادر باشید بروی کار خود تمرکز و آن را تکمیل کنید، سودمند هستند . با این حال، استرس بیش از حد اغلب، میتواند عواقب منفی برای جسمی داشته باشد.

 

 

روشهای کاهش استرس پسران نوجوان
شناسایی علائم استرس در بلند مدت

اگر برای مدتی پشت سر هم استرس به شما وارد شود ، شما ممکن است دچار احساس خستگی شوید و در نتیجه آسیب بیشتری به شما وارد می شود . اگر شما استرس بیش از حد و در اغلب اوقات تجربه میکنید ، تغییرات زیادی در دراز مدت در عمل و احساسات شما بوجود می آید .

اثرات طولانی مدت استرس بیش از حد در نوجوانان می تواند شامل: اضطراب ؛ افسردگی ؛ بیخوابی؛ گوارشی مشکلات ؛ کاهش پاسخ ایمنی ( سرماخوردگی و بیماری بیشتر) . خلق و خوی بد ، مشکلات ارتباطی با دیگران ؛  مصرف مواد مخدر و آسیب به خود   باشد. ممکن است بعضی از  اتفاقاتی مانند جدایی پدر و مادر ، عدم موفقیت تحصیلی نیز منجر به اینگونه علائم در بدن شود .

روشهای کاهش استرس پسران نوجوان
تشخیص استرس خود از طریق دیگران

برای برخی افراد، علائم استرس بیش از حد ممکن است به گونه ای باشد که خود متوجه آن نشوند . گاهی اوقات دوستان و یا خانواده ممکن است بگویند که شما بد اخلاق و یا، زودرنجی، و یا غیر قابل پیش بینی و یا پرخاشگر هستید. یا اینکه شما به نظر می رسد خسته یا بیمار باشید که همگی از آثار استرس در شما است .

روشهای کاهش استرس پسران نوجوان
عوامل استرس زا را در نظر بگیرید

گاهی اوقات بزرگسالان می گویند که دوره نوجوانی دوره بسیار راحتی است و هیچگونه استرسی ندارد . درصورتیکه اینگونه نیست . سال های نوجوانی هم استرس زا است برای بسیاری از پسران ( و دختر). به عنوان یک نوجوان ، شما ممکن است دستخوش تغییرات بسیاری شوید و این تغییرات از هر  فرد به فرد دیگر متفاوت است – و این بدان معناست که عوامل استرس در همه جا می تواند باشد. استرس برای پسران نوجوان می تواند شامل : کار مدرسه ؛ فشار همسالان ؛ روابط عاشقانه . مشکلات خانواده؛ ورزش و فعالیت . مسائل مربوط به تصویر بدن . قلدری؛ تبعیض؛ سوء مصرف مواد؛ و انتظارات بالا باشد.

روشهای کاهش استرس پسران نوجوان

 شناخت عوامل استرس زا
جلوگیری از استرس غیر ضروری. برخورد با برخی از عوامل استرس زا غیر قابل اجتناب است ، اما از باقی آنها می توان دوری کرد. پس از این که عوامل استرس خود را شناسایی کردید ، شما می توانید راه هایی برای نادیده گرفتن آن پیدا کنید و آن را تغییر دهید، یا از آنها جلو گیری کنید . اگر یک دوست خاص شما باعث ایجاد استرس بیش از حد در شما شده است، در رابطه خود را با آن شخص تجدید نظر کنید . اگر خواندن نظرات دیگران در مورد شما در شبکه های اجتماعی باعث بروز استرس میشود ، زمان کمتری برای اینکار بگذارید. شما می توانید با کنترل و محدود کردن برخی مسائل تنشهای غیر ضروری را از خود دور کنید.

روشهای کاهش استرس پسران نوجوان
استرس را قبل از اینکه اتفاق بی افتد متوجه شویم

دوری از عوامل استرس زا یک راه برای مقابله با استرس است.اگر شما در شناخت عوامل استرس زا قاطع هستید ، اینکار کمک بسیاری به شما در شناخت عوامل استرس زا می کند و تاثیر مهمی خواهد داشت . به عنوان مثال:

  • کار های خود را با نظم و ترتیب انجام دهید. اگر فضای زندگی کثیف و نامرتبی دارید ممکن است علت استرس شما باشد ، به خصوص اگر شما هرگز نتوانید آنچه که نیاز دارید را پیدا کنید.
  • یاد بگیرید که به آسانی  “نه.” بگویید. مردم با استرس بیش از حد ، اغلب بیش از حد خودشان تعهدات قبول می کنند که نمیتوانند انجام دهند
  • وقت بیشتری برای آرامش خودتان در نظر بگیرید. هنگامی که برخی از تعهدات استرس زای شما کاهش پیدا کرده، سعی کنید زمان خود را با فعالیت های بدون استرس که شما از آن لذت میببریدپرکنید .
  • بر روی مهارت های حل مسئله خود کار کنید. اگر شما می توانید یک موضوع استرس زا را قبل از اتفاق افتادن به طور کامل حل کنید، شما می توانید به مقدار زیادی از هدر رفتن زمان خود جلوگیری کنید .

در اطراف خود افراد حامی داشته باشید . بیشتر وقت خود را با دوستان و خانواده خود بگذرانید که شما را  درک می کنند و شما در شرایط استرس زای زندگی حمایت میکنند .

روشهای کاهش استرس پسران نوجوان
محیط خودرا تغییر دهید

گاهی اوقات، یک تغییر ساده در محیط می تواند بروی استرس شما تاثیر بگذارد. قدم زدن؛ هوا خوری ؛ پیدا کردن یک نقطه جدید برای خوردن ناهار  کمک زیادی به شما می کند که استرس های خودتان را کم کنید.  هنگامی که مکان ها و موقعیت هایی که باعث استرس برای شما میشود را شناسایی کنید ، شما می توانید با دوری از آنها و یا محدود کردن زمان خود در آنجا استرس خودتان را کم کنید. گاهی اوقات شما به سادگی می توانید فضا را نیز تغییر دهید ،  به عنوان مثال  با انجام یک بازی ، یک موسیقی آرامش بخش ، یک رایحه دلپذیر، یا تمیز کردن اتاق  .

روشهای کاهش استرس پسران نوجوان

زمانی که نیاز است از دیگران کمک بگیرید

در صورتیکه استرس واقعی داشته باشید. تاثیر منفی استرس بیش از حد می تواند روی شما بسیار زیاد باشد. اغلب ، صحبت کردن با دیگران در مورد استرس  می تواند به شما کمک کند تا آن را مدیریت کنید و یا حتی آن را از بین ببرد . پدر و مادر، یک دوست مورد اعتماد و یا معلم، و یا یک مشاور حرفه ای یا روانشناس به شما می توانند کمک کنند. فقط کافی است تا شما به آنها اجازه دهید .اگر استرس شما به مرحله ای رسیده است که شما در حال آسیب رساندن به خودتان هستید  بلافاصله باید با کسی صحبت کنید. تماس با خدمات اورژانس و یا یک خط تلفن بحران میتواند به شما کمک کند  .

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *