با غم از دست دادن اطرافیان چگونه کنار بیاییم؟

 

سوگ و اندوه فقط نتیجه مرگ کسی  نیست انواع مختلف از دست دادن وجود دارد، و همه آن‌ها مرتبط با مرگ نیستند.  بعد از دست دادن یک رابطه عاطفی اندوهگین می شویم یا وقتی یکی از اعضای خانواد یا دوستی به جای دیگری برای زندگی می‌رود.

مواجهه با خودکشی

بسیار سخت است تا با از دست دادن کسی که به خاطر خودکشی مرده است کنار بیاییم. کسانی که دوست یا یکی از اعضای خانواده‌ خود را به خاطر خودکشی از دست می‌دهند، احساس افسردگی و ناراحتی شدیدی می‌کنند چون برایشان سخت است که درک کنند چه چیزی منجر به این اتفاق وحشتناک شده است. ممکن است نسبت به کسی که این کار را کرده احساس خشم کنند که یک احساس طبیعی است یا گاهی احساس گناه می‌کنند و با خود می‌گویند شاید می‌توانستند کاری انجام دهند تا جلوی این اتفاق را بگیرند. گاهی اوقات افراد بعد از از دست دادن کسی سخت و ناراحت کننده، بسیار افسرده می شوند و به کمک بیشتری برای درمان نیاز خواهند داشت.

  3

سوگ چیست؟

سوگ یا اندوه، واکنش ما که در برابر مرگ یا از دست دادن کسی است و می‌تواند بر جسم، ذهن، احساس و روح ما اثر بگذارد. افراد سوگ و اندوه را از راه‌های مختلفی نشان می‌دهند.

واکنش‌های جسمانی

این واکنش‌ها شامل تغییراتی در اشتها یا خواب است. ناراحتی معده، تنگی قفسه سینه، گریه کردن، کشیدگی عضلات، کاهش انرژی، بی‌قراری و یا کاهش تمرکز علایم جسمانی اندوه هستند.

فکر مرگ اطرافیان

هجوم فکرهای تکراری

این فکرها می‌توانند مربوط به خاطرات شادی باشند که از فردی که مرده است به یاد داریم یا همراه با ناراحتی و ابراز پشیمانی باشند یا به این مساله فکر کنیم که زندگی بدون او چه شکلی خواهد شد.

احساسات قوی

این احساسات شامل ناراحتی، خشم، گناه، ناامیدی، تسکین، عشق یا امیدواری هستند.

واکنش‌های روحی

رفته رفته ، ایمان فرد قوی تر می‌شود و سوال‌هایی در رابطه با عقاید مذهبی در ذهنش شکل می‌گیرد یا سراغ کشف معنای معنویت و ارتباطات معنوی می رود.

وقتی افراد این احساسات و واکنش ها را نشان‌ می‌دهند، می گوییم سوگوار و اندوهگین هستند.

اندوهگین شدن

اندوه واکنشی در برابر از دست دادن کسی است. در مواجهه با مرگ انسانی، با این فرایند روبه رو می شویم. فرایند اندوهگین شدن به نوعی آرام بخش است و باعث می شود به آرامش برسیم و با از دست دادن کسی کنار بیاییم و در نتیجه راه‌های مختلفی برای  پذیرفتن شرایط جدید پیدا می‌کنیم.

پایان اندوه به معنای فراموش کردن فردی که مرده است، نیست. در واقع اندوه آرام بخش، باعث می‌شود یاد عزیزان از دست رفته‌مان باشیم و از طرفی خودمان را به زندگی بدون آن‌ها وفق دهیم.

افراد اغلب واکنش‌های اندوهگین را شبیه موجی که می‌آید و بازمی گردد تجربه می کنند. اندوه، بلافاصله بعد از مرگ کسی بسیار شدید است ولی بعضی از افراد آن را بلافاصله احساس نمی‌کنند، ‌ممکن است احساس بی‌حسی، شوک یا بی‌اعتقادی کنند. زمان می‌برد تا از دست دادن فردی را درک کنیم.

 

تشریفات مذهبی سوگواری

تشریفات مذهبی سوگواری مثل مراسم یادبود و خاکسپاری باعث می شوند دوستان و آشنایان دور هم جمع شوند تا به افرادی که کسی را از دست دادند، آرامش دهند و حمایتشان کنند. این کارها کمک می‌کنند تا بازماندگان، روزهای نخست پس از مرگ را پشت سر بگذارند و از طرفی ادای احترام به کسی است که مرده است.

افراد بعد از مرگ عزیزشان دور هم جمع می شوند و در مورد خاطراتش حرف می‌زنند. ممکن است روزها یا هفته ها بعد از مرگ، دوستان و اشناها غذا بیاورند و یا کارت بفرستند و ملاقات‌های کوتاهی داشته باشند.

در طول این مدت، افراد احساساتشان را بارها به شکل گریه نشان می دهند ولی گاهی افراد شوکه می‌شوند یا آنقدر در مرگ عزیزشان غرق می شوند که بلافاصله نمی‌توانند هیچ احساسی را نشان دهند. با وجود این‌که از دست دادن کسی بسیار سخت است، ممکن است مردم در مراسم خاکسپاری لبخند بزنند و یا باهم صحبت کنند انگار که اتفاق خاصی نیفتاده است اما آنها واقعاً ناراحت هستند. اینکه در میان بستگان و فامیل باشیم میتواند آرامش بخش باشد و می‌تواند به ما یادآور شود که بعضی چیزها تغییر نخواهد کرد.

وقتی مراسم مذهبی به پایان می‌رسد، بعضی‌ها تصور می‌کنند اندوه و غم هم باید تمام شود ولی تازه فرایند اندوهگین شدن شروع شده است. افراد به امور روزمره شان برمی‌گردند ولی برای شان سخت است تا کارهای‌شان را با تلاش انجام دهند. با وجود اینکه ممکن است به اندازه قبل در مورد از دست دادن عزیزشان حرف نزنند ولی فرایند غم و اندوه همچنان ادامه دارد.

کاهش غم و اندوه مرگ اطرافیان

احساس بهتر شدن

اگر فردی که شما می شناسید، بمیرد، طبیعی است تا مدتی احساسات و سوالاتی داشته باشید ولی کاهش غم و اندوه، تا حدی زیادی به این بستگی دارد که چگونه این اتفاق بر زندگی شما تآثیر می‌گذارد.

ممکن است تا چند روز یا چند هفته و حتی مدت طولانی‌تری اندوهگین باشید. شدت اندوه با قابل پیش بینی بودن با غیرمنتظره بودن اتفاق مرتبط است یا با اینکه چقدر با فردی که از دست دادید احساس نزدیکی می‌کردید. همچنین این احساس برای هر فرد و هر موقعیتی متفاوت است.

به تدریج فرد احساس بهتری پیدا می‌کند. گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که فرد هیچ وقت حالش بهتر نشود و بهبود پیدا نکند. فرایند غم و اندوه زمان‌بر است و برخی اوقات شدیدتر است.

به مرور زمان بازماندگان احساس غم و اندوه شدیدی می‌کنند، به طوری که ممکن است این طور به نظر برسد که اندوه در پس زمینه همه فعالیت‌های عادی و روزانه شما وجود دارد ولی  واقعیت این است که همیشگی نیست.

با انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید و وقت گذراندن با افرادی که حس خوبی به آن‌ها دارید، می‌توانید به خودتان کمک کنید تا احساس بهتری پیدا کنید. اینکه دوره اندوه چقدر طول بکشد به شرایط مختلف بستگی دارد. میزان غمی که شما احساس می‌کنید و اینکه چه مدتی این احساس را داشته باشید، نمی‌تواند ملاکی برای میزان اهمیت فرد از دست رفته برای شما باشد.

غلبه بر اندوهگین بودن

به خودتان کمک کنید

سوگوار بودن و اندوهگین بودن می‌تواند کمک کند تا احساسات خود را بیان کنید و مورد حمایت دیگران قرار گیرید. از خودتان مراقبت کنید و به معنا و مفهوم این تجربه پی ببرید.

احساساتتان را نشان دهید و مورد حمایت قرار گیرید

زمان بگذازید و به این توجه کنید که چه احساسی دارید و چه واکنشی نشان می‌دهید. سعی کنید احساسات خود را به زبان بیاورید. احساسات و واکنش‌های خود در برابر اندوه را بنویسید و به این مسآله توجه کنید که چه حسی پیدا می‌کنید وقتی در مورد تجربیات خود فکر می‌کنید یا آن‌ها را می‌نویسید.

به کسی فکر کنید که می‌توانید احساسات خود را با او در میان بگذارید،‌ کسی که به حرف‌هایتان گوش ‌می‌دهد و شما را درک می‌کند. وقتی را به حرف زدن با او اختصاص دهید و در مورد آن‌چه که بر شما گذشته و تاثیر از دست دادن کسی که برای‌تان رخ داده با او صحبت کنید و به احساسی که بعد از حرف زدن و در میان گذاشتن احساسات خود دارید توجه کنید.

ما می‌توانیم از افرادی که در زندگی مان هستند چیزهای زیادی یاد بگیریم. حتی وقتی که حس حرف زدن نداریم، فقط بودن با کسانی که همدردمان هستند هم می‌تواند به ما کمک کند. وقتی دوستان و آشناها دور هم جمع می‌شوند، باعث می‌شود در روزها و هفته ‌های اول سوگواری کمتر احساس تنهایی کنند. کنار دیگران بودن کمک زیادی می‌کند و حضور و حرف‌های شما می‌تواند حمایتی برای دیگران باشد.

از دست دادن و تجربیات سخت می‌تواند آموزنده هم باشد

جستجوی معنا

از دست دادن و تجربیات سخت می‌تواند آموزنده هم باشد. به این فکر کنید که به چه چیز جدیدی در مورد خودتان یا دیگران رسیدید یا به زندگی‌ای که در مقابل این از دست دادن کسی شکل گرفته فکر کنید. برای شروع می‌توانید جواب سوال‌های زیر را بنویسید:

فردی که از دستش دادید، چه معنا و مفهوم خاصی برایتان داشت؟

از او چه چیزی یاد گرفتید؟

این تجربه سخت چه نتایج خوبی داشت؟

از خودتان، دیگران یا زندگی چه چیزی یاد گرفتید؟

آیا قدر این چیزها را بیشتر می‌دانید؟

چه کسانی پیشتان هستند؟ آیا همان کسانی هستند که از آن‌ها انتظار داشتید؟ از آن‌ها چه چیزهایی یاد گرفتید؟

بر اساس این تجربه، از چه راه‌هایی می‌توانید رشد کنید و به بلوغ برسید؟

از خودتان مراقبت کنید

از دست دادن کسی که به شما نزدیک بوده بسیار سخت است. راه‌های کوچک ولی تاثیرگذاری وجود دارد که از طریق آن‌ها شما می‌توانید از خود مراقبت کنید:

 

خواب

خوابیدن آرام بخش بدن و ذهن است اما اندوه می‌تواند سیستم خوابیدن را مختل کند. روی عادات خواب سالم تمرکز کنید مثلا هر شب سر ساعت خاصی به رختخواب بروید. یا قبل از خوابیدن تمرین یوگا یا تمرینات تنفسی انجام دهید.

ورزش

ورزش می‌تواند به بهبود روحیه شما کمک کند. وقتی درگیر غم و اندوه هستید، ممکن است سخت باشد تا انگیزه‌ای برای ورزش کردن پیدا کنید، پس اگر لازم است روال معمول را تغییر دهید. حتی یک پیاده‌وری آرام می تواند دید شما را به مسایل تغییر دهد.

تغذیه مناسب

ممکن است در اثر اندوه و غم زیاد احساس گرسنگی نکنید و یا از وعده‌های غذایی‌تان صرف نظر کنید اما بدن شما به غذاهای مغذی نیاز دارد. از پرخوری و خوردن تنقلات و یا مشروبات الکی برای اینکه به خودتان آرامش بدهید بپرهیزید.

 

اندوه احساسی معمولی است میتواند کمکی باشد تا همیشه به یاد فردی که از دستش داده‌اید باشید ولی با گذر زمان احساس بهتری پیدا خواهید کرد

 

 

 

 

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *