چطور برنامه نویس شویم؟ (قسمت سوم – برنامه نویس اپلیکشن دسکتاپ)

سطح این مقاله ۱۶ سال به بالا می باشد.

در قسمت قبل با برنامه نویسی وب آشنا شدیم. در این قسمت با گامهایی که شما را به یک برنامه نویس اپلیکشن دسکتاپ تبدیل می کند آشنا می شویم:

بدونید که قراره با برنامه نویسی اپلیکیشن دسکتاپ درگیر چه کاری بشید

 

۱-بدونید که قراره با برنامه نویسی اپلیکیشن دسکتاپ درگیر چه کاری بشید

بیشتر برنامه نویس های دسکتاپ برای کارهای تجاری کد می نویسن، بنابراین داشتن اطلاعات درباره تجارت و ساختار مالی و سازمانیِ اون، خیلی می تونه شما رو جلو بندازه.

ساختارهای سخت افزاری مختلف کامپیوتر رو یاد بگیرید

 

۲-ساختارهای سخت افزاری مختلف کامپیوتر رو یاد بگیرید

خوبه که دوره های مقدماتی طراحی مدار منطقی و معماری کامپیوتر رو بگذرونید، گرچه بعضی ها معتقدن برای این کار باید پیشرفته باشی، بنابراین خوندن دو یا سه مقاله آموزشی می تونه کافی باشه. بعدها که اولین زبان برنامه نویسی تون رو یاد گرفتید می تونید دوباره برگردید به این مرحله.

یک زبان برنامه نویسی غیرتخصصی و مبتدیانه (مختص بچه ها) یاد بگیرید

۳-یک زبان برنامه نویسی غیرتخصصی و مبتدیانه (مختص بچه ها) یاد بگیرید

از این که همچین زبانی رو یاد بگیرید خجالت نکشید و نگید که دیگه بچه نیستید. این زبان های برنامه نویسی می تونن یادگیری اولین زبان برنامه نویسی ای که می خواید یاد بگیرید رو آسون تر کنن. یاد گیری این زبان ها می تونه قبل از مرحله قبل هم انجام بگیره.

با پارادایم های برنامه نویسی تابعی، شی گرا و رویه ای آشنا بشید.

۴-با پارادایم های برنامه نویسی تابعی، شی گرا و رویه ای آشنا بشید.

دوره مقدماتی یکی از زبان های برنامه نویسی رویه ای بگذرونید

۵-دوره مقدماتی یکی از زبان های برنامه نویسی رویه ای بگذرونید

مهم نیست که بعدا چه زبانی رو برای یادگرفتن انتخاب خواهید کرد چون در هر صورت به برنامه نویسی رویه ای نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، اکثر برنامه نویس ها می گن که برنامه نویسی رویه ای آسون ترین زبان برای شروع برنامه نویسیه.

حداقل یه تکنیک مدلسازی پیشرفته مثل UML و یا ORM یاد بگیرید.

۶-حداقل یه تکنیک مدلسازی پیشرفته مثل UML و یا ORM یاد بگیرید.برید به سراغ دوره های پیشرفته تر زبان برنامه نویسی انتخابی تون

 

۷-شروع به نوشتن اپلیکیشن های کنسول و یا کنسول مانند ساده کنید

می تونید از مثال های ساده در کتاب های برنامه نویسی کمک بگیرید. برای این کار، ابزاری رو انتخاب کنید که به کمک اون برنامه تون رو بنویسید.

برید به سراغ دوره های پیشرفته تر زبان برنامه نویسی انتخابی تون

۸-برید به سراغ دوره های پیشرفته تر زبان برنامه نویسی انتخابی تون

قبل از ادامه دادن، مطمئن بشید که مفاهیم زیر رو به خوبی فهمیدید و می تونید به راحتی ازشون استفاده کنید:

  • -اطلاعات ورودی و خروجی کاربران برنامه
  • -روند منطقی و روند اجرایی برنامه ها در برنامه نویسی رویه ای
  • -متغیرهای اعلان شده، اختصاصی و مقایسه ای
  • -ساختارهای انشعابی برنامه نویسی مثل if…then…else و select/switch…case
  • -ساختارهای حلقه مثل while…do، do…while/until، for…next.
  • -سینتکس های زبان برنامه نویسی تون برای ایجاد و فراخوانی رویه ها و تابع ها
  • -انواع داده ها و کارکردن با اون ها.
  • -انواع داده های تعریف شده توسط کاربر (records/structs/unit) و کاربردشون.
  • -اگر زبان انتخابی تون، توابع سربار رو هم ساپورت می کنه، اون ها رو هم یاد بگیرید.
  • -روش های دسترسی به حافظه زبان انتخابی تون (pointer، peeking و …)
  • -اگر زبانتون اپراتورهای سربار رو ساپورت می کنه، اون ها رو یاد بگیرید.
  • -اگر زبانتون پوینترهای تابع/delegate رو ساپورت می کنه، اون ها رو یاد بگیرید.
  • تکنیک های پیشرفته ای که یاد گرفتید رو به کار ببرید.

۹-تکنیک های پیشرفته ای که یاد گرفتید رو به کار ببرید.

  • پارادایم های شی گرا
  • دوره مقدماتی حداقل یه زبان برنامه نویسی دیگه، توی پارادایم برنامه نویسی دیگه ای رو بگذرونید.

۱۰-دوره مقدماتی حداقل یه زبان برنامه نویسی دیگه، توی پارادایم برنامه نویسی دیگه ای رو بگذرونید.

بهتره برای هر پارادایم یه زبان برنامه نویسی یاد گرفته بشه، که اکثر برنامه نویس های پیشرفته هم همین کار رو می کنن. کاری که شما می کنید اینطوریه که یک زبان رو انتخاب می کنید، مدتی باهاش کار می کنید و تمرین می کنید و بعدش می رید سراغ بعدی و به این ترتیب توی برنامه نویسی تجربه کسب می کنید. یکی از حوزه های پایین رو انتخاب کنید:

  • -پارادایم برنامه نویسی منطقی
  • -پارادایم برنامه نویسی تابعی
  • سعی کنید دو زبانی که تا حالا یاد گرفتید رو با هم مقایسه کنید

۱۱-سعی کنید دو زبانی که تا حالا یاد گرفتید رو با هم مقایسه کنید

نقاط ضعف و قدرت هر کدوم رو ارزیابی کنید. این کار معمولا به این صورت انجام می شه:

  • -نمونه های ساده برنامه نویسی رو که با یک زبان نوشتید، با زبان دیگه ای بازنویسی کنید.
  • -یه پروژه جدید رو تعریف کنید و اون رو با هر دو زبان انجام بدید. البته گاهی، بسته به پروژه و زبانی که انتخاب می کنید، ممکنه نتونید پروژه رو با یکی از زبان ها اجرا کنید!
  • -یه جدول درست کنید و بین ساختارهای مشابه بین دو زبان و یا ساختارهایی که در هر کدوم از زبان ها منحصر بفرده مقایسه انجام بدید.
  • -سعی کنید راهی پیدا کنید تا ویژگی هایی که توی یک زبان منحصر بفرده رو بتونید با زبان دیگه هم نشون بدید.

با استفاده از یکی از زبان هایی که یاد گرفتید، مفاهیم بصری برنامه نویسی رو یاد بگیرید.
۱۲-با استفاده از یکی از زبان هایی که یاد گرفتید، مفاهیم بصری برنامه نویسی رو یاد بگیرید.

تقریبا تمام زبان های برنامه نویسی کتابخانه ها و ورژن هایی دارن که برنامه نویسی بصری رو ساپورت می کنه و بقیه هم برنامه نویسی کنسول و یا شبه کنسول رو ساپورت می کنن. این کار رو می شه به صورت زیر انجام داد:

  • -با برنامه نویسی حادثه گرا آشنا بشید. بیشتر برنامه نویسی های بصری در برخی سطوح به حوادث و حادثه گردانی بستگی دارن (با استفاده از زبان برنامه نویسی ای که انتخاب کردید).
  • -تا می تونید نرم افزارهای دسکتاپ مختلف رو یاد بگیرید طوری که بفهمید نرم افزار داره چه کاری انجام می ده. اکثر کمپانی های توسعه نرم افزار، ورژن های بتاتست محصولاتشون رو پیشنهاد می کنن که می تونید ازشون برای تست نرم افزار استفاده کنید. پیشرفت های رابط کاربر را به روز نگه دارید.
  • -چند تا مقاله و راهنما راجع به رابط های کاربر گرافیکی بخونید.
  • سعی کنید اطلاعاتتون رو روی یک پروژه نرم افزاری کوچیک که طراحی کردید پیاده کنید.

۱۳-سعی کنید اطلاعاتتون رو روی یک پروژه نرم افزاری کوچیک که طراحی کردید پیاده کنید.

سعی کنید تجربه های برنامه نویسی تون روی مسائلی که در زندگی باهاش روبرو میشید به کار ببرید. مثلا، برنامه ای بنویسید که اسم فایل ها رو به صورت انبوه تغییر میده، فایل های متنی بصری رو مقایسه می کنه، اسم فایل ها رو توی یه پوشه به حافظه و فایل متنی کپی می کنه و کارهایی ازین قبیل. در ابتدا از چیزهای ساده شروع کنید.

یه پروژه فارغ التحصیلی مجازی درست کنید.

۱۴-یه پروژه فارغ التحصیلی مجازی درست کنید.

با به کار بردن تکنیک های برنامه نویسی بصری که تا حالا یاد گرفتید کارتون رو به پایان ببرید.

اطلاعات خودتون رو درباره پکیج/کتابخانه/فریم ورک بصری افزایش بدید

۱۵-با استفاده از دوره های پیشرفته، اطلاعات خودتون رو درباره پکیج/کتابخانه/فریم ورک بصری افزایش بدید، به جزئیات بیشتر دقت کنید و از منابع آنلاین ترفندهای بیشتری یاد بگیرید.

به دنبال کتابخانه ها/پکیج های دیگه ای از عناصر بصری برای زبان برنامه نویسی تون باشید

۱۶-به دنبال کتابخانه ها/پکیج های دیگه ای از عناصر بصری برای زبان برنامه نویسی تون باشید و اون ها رو یاد بگیرید.

یک دوره گرافیک بگذرونید

۱۷-یک دوره گرافیک بگذرونید (منظور طراحی گرافیک نیست).

این کار برای برنامه نویس هایی که می خوان المان های واسط کاربر جذابی بنویسن خیلی مفیده.

برنامه نویس بازی بشید

۱۸-برنامه نویس بازی بشید (انتخابی).

برنامه نویسی بازی از بیشتر جهات، شبیه برنامه نویسی دسکتاپه. اگر دوست دارید یه برنامه نویس بازی بشید، نیاز هست که بعد از گذروندن مراحلی که گفته شد، بیشتر درباره برنامه نویسی بازی یاد بگیرید. برنامه نویسای بازی باید حتما یه دوره گرافیک بگذرونن و زبان دومی که در مراحل قبل گفته شد، براشون باید زبان برنامه نویسی منطقی/تابعی باشه (ترجیحا Prolog یا Lisp).

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *