رازهای ارتباط موفق

خوب می دانی که دنیای امروز تو دنیای ارتباطات و اطلاعات است و در هر لحظه، وسایل متنوع ارتباطی مانند تلویزیون، ماهواره ‏و روزنامه تو را بمباران اطلاعاتی می کنند. در این شرایط، یکی از مهم ترین توانایی های فردی و حتی یکی از رمزهای موفقیت انسان امروز، توانایی برقراری ارتباط است.

aid6275-900px-be-popular-step-6-version-2

روابط بین فردی
کسب این مهارت به تو یاد می دهد که چطور اطلاعات یا احساسات خود را با دیگران در میان بگذاری تا بتوانی با آنها همکاری کنی ، به آنها اعتماد کنی . دوستی های مطلوب را حفظ کنی و در شروع و پایان ارتباطات به شکل موثری رفتار کنی.
مهمترین عوامل تاثیر گذار در روابط فردی
گوش دادن : به پیام های کلامی و غیر کلامی فرد مقابل ( مثل تن صدا ف لحن ، ارتباط چشمی ، …) توجه کنی تا بتوانی هر چه بهتر منظور او را دریابی و احساساتش را بفهمی .
اهمیت دادن : یعنی بتوانی نشان دهی که احساسات ، نیازها و خواسته های فرد مقابل برای تو مهم است .
سوال کردن :سوال کنی تا پیامی که از فرد مقابلت دریافت می کنی برایت واضح شود .
احترام گذاشتن :یعنی دیگران را بپذیری و آنها را بی قید و شرط عزیز و گرامی بداری
ابزار وجود :افکار ، احساسات و اعتقادات خود را طوری بیان کنی که در دیگران مقاومت یا ناراحیت ایجاد نکند .
«نه»گفتن:یعنی توانی در برابر درخواست نابجای دیگران «نه» بگویی . کسانی که از «نه» گفتن عاجز باشند . همیشه در روباط خود با مشکل رو به رو می شوند ؛ زیرا در ارتباط احساس امنیت و خرسندی نمی کنند .
کارگروهی:از ویژگی های کار گروهی ، تقویت همکاری ، هم فکری، همدلی و هماهنگی بیشتر بین اعضای گروه است که روابط بین فردی را بهبود می دهد .

پدر و مادر خود و یا دیگر بزرگسالان قابل اعتماد نیز منابع خوبی هستند
ارتباط موثر
ایا تا به حال برایت پیش آماده است . که خواستی باشی ارتباط برقرار کنی ولی مقصودت درک نشده باشد ؟
هدف از برقراری ارتباط با دیگران آن است که بتوانی پیام خود را به آنها منتقل کنی . برایت موفقیت در همه فعالیتهای اجتماعی مثل دوست یابی ، تحصیل ، اشتغال و حتی برای برطرف کردن نیازهای روزانه ، یاد بتوانی با دیگران ارتباط موثر برقرار کنی ، و اگر نتوانی در نهایت تنها و منزوی می شوی .
بدون برقراری چنین ارتباطی ، نیازهای تو مورد بی توجهی اطرافیانت قرار میگیرد ، به تدریج اعتماد به نفست کم می شود ، و در رویارویی با مسائل زندگی احساس درماندگی می کنی.

توصیه هایی برای تقویت روابط بین فردیهفت عامل برای برقراری ارتباط موثر بادیگران

گوش دادن : گوش دادن فقط شنیدن کلام فردمقابل نیست . شنونده خوب به هنگام گوش دادن ، به ژست ها و حالات بدنی گوینده توجه می کند و خودش هم از حالات بدنی مناسب برای تایید و نشان دادن درک او استفاده میکند .
صریح و صادق بودن : اگر نتوانی منظور خود را با صراحت بیان کنی . طرف مقابل ممکن است برای فهمیدن مطلب مورد نظر تو به اشتباده بیفتد ، زیرا برای این کار از حدس و گمان شخصی خود استفاده می کند .
همدلی: برای همدلی باید بتوانی خود را جای دیگران بگذاری و از دریچه چشم آنها به مسائل نگاه کین .برای این کار می تواین سخن طرف مقابل را تکرار کنی تا بداند منظور را فهمیده ای .
فرد مقابل : همه ما دوست داریم دیگران با نظرات ما موافقت کنند یا حداقل به افکار و احساسات ما احترام بگذارند . اگر فرد مقابل تصور کند به نظراتش احترام نمی گذاری ، نمی توانی ارتباط موثری با او برقرار کنی .
مخالفت کردن به روش مناسب : وقتی دوستت میگوید « اصلا حرفهایت را قبول ندارم !» ، پاسخ تو می تواند این باشد که «بله ، حق با توست ، اما همیشه نباید دربیست و به صورت صد در صد حرف های دیگران را رد کنیم .» این روش ، خلع سلاح نام دارد
خودشناسی و خودآگاهی : آگاهی از ترس ها ، ارزوها ، نقاط ضعف و قوت خودت به تو کمک می کند ویژگی های فرد مقابل را هم همان طور که هست ببینی و بپذیری و ارتباط بهتری با او برقرار کنی .
شناسایی افکار تحریف شده : آیا تا حالا برایت پیش آمده است که سایه یک تکه چوب باریک و بلند روی دیوار را به شکل مار ببینی؟ به این تجربه «خطای حسی»می گویند . چنین خطاهایی در ارتباطات انسانی مشکلات فراوانی ایجاد می کنند و اصطلاحا موجب «تحریف شناختی » می شوند . برای داشتن ارتباط موثر باید تحریفهای شناختی را بشناسی و تلاش کنی آنها را اصلاح کنی .

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *