‏بولینگ ورزش  ۷۰۰۰ ساله



ورزش بولینگ چیست

۱-ورزش بولینگ چیست ؟

درورزش بولینگ ورزشکار تلاش می کند با پرتاب توپی مخصوص، ده هدف را که به شکل مثلث در فاصله بیست متری او قرار گرفته اند، روی زمین بیندازد. هر چند چنین کاری با یک بار پرتاب کمتر اتفاق می افتد، اما هر چقدر دقت ورزشکار بیشتر باشد، می تواند با تعداد پرتاب کمتری، اهداف را بیندازد.

۲-ابزارهای مورد استفاده

پین بولینگ

۱-۲-پین

پین به هدف های بازی بولینگ گفته می شود که ارتفاع آن ٣٨ ‏سانتی متر است و از چوب ساخته می شود. پین ها ر ویه ای پلاستیکی دارند.قسمت ‏میانی پین ها عریض تر از سایر بخش ها یش است و قطر این بخش به ۵/۱۱ سانتی متر میر سد.

کفش بولینگ

۲-۲-کفش

کفش بولینگ هم باید تخت چرمی داشته باشد. چرم باعث می شود اصطکاک با زمین بیشتر شده، امکان سر خوردن ورزشکار کاهش پیدا کند.

توپ بولینگ

۳-۲-توپ

توپ بولینگ حداقل ٢١٧ ‏و حداکثر ١٢ ٧ ‏کیلوگرم ‏است. روی این توپ سه سور اخ وجود دارد تا ورزشکار، انگشتان خود را در ان فرو برده، توپ را ‏پرتاب کند.

۳-بولینگ باستانی

حدود هشتاد سال قبل، چند باستان شناس ‏درون مقبره هفت ‏هزار ساله ای، وسایلی شبیه به توپ و پین بولینگ یافتند. این وسایل عبار ت بوذند از سنگی کروی شکل و نه سنگ گنبدی شکل. بعدها در آلمان و دانمارک هم ، آثاری قدیمی مربوط به مسابقاتی شبیه به بولینگ ذیده شد.

۴-اولین قوانین

در سال ۱۸۱۸ کتابی با عنوان « به سوی هدف» در آمریکا درباره بولینگ چاب شد . اولین قوانین هم که در آن از ده هدف صحبت شده مربوطه به سال ۱۸۴۱ است .

قوانین ورزش بولینگ

۱-۴-استریک و اسپیر

‏اگر بازیکن با اولین پرتاب، تمام ده پین را بیندازد، به این حرکت او  «استرایک‌« گفته می شود، اما اگر چند پین باقی بماند و آ نها در دومین پرتاب روی زمین بیفتند، از واژه «اسپیر‌« استفاده می شود.

۲-۴-نحوه قرار گرفتن پین ها

پین ها باید به صورت متساوی الاضلاع و در چهار ردیف  چیده شوند . هر پین باید از مرکز پین کناری خود، سی سانتی متر فاصله داشته باشد. هر یک از پین ها نیز شماره مخصوص به خود را دارد. در نوک این مثلث متساوی الاضلاع، پین یک قرار می گیرد و در پشت ‏آن، پین های دو و سه، در ردیف سوم پین های چهار، پنج و شش و در ردیف آخر پین های هفت، هشت، نه و ده قرار می گیرند. شمار ه ها به ترتیب از چپ به راست افزایش پیدا می کنند! یعنی پین هفت در سمت چپ قرار دارد، در کنار آن شماره هشت و سرانجام پین ده در سمت راست قرار می گیرد.

۳-۴-مدت مسابقه

بولینگ در ده نوبت برگزار میشود . این نوبتها را «فریم» می نامند و در هر فریمت ، بازیکن دو پرتاب برای انداختن تمام پین ها دارد .

محل برگزاری ورزش بولینگ

۵-محل برگزاری مسابقه

‏بولینگ در مسیری بام یک با عنوان« لاین» برگزار می شود. پهنای لاین ۱۰۷ ‏ سانتی متر است. طول آن نیز به سه بخش تقسیم می شود. طول محلی که بازیکنان درآن قرار می گیرند ۴١۵ ‏متر امست. ور زشکار می تواند از انتهای این بخش به سمت جلو آمده ‏و توپ م ا پرتاب کند‌.« لاین باز‌» هم محلی است که توپ باید در آن بخش رها شود و اگر بازیکن وارد این بخش شود، خطا کرد ٠ ‏است. طول لاین بازی ۲۹/۱۸  متر امست. انتهای این بخش، محل قرار گرفتن پین هاست.

۶-فدراسیون جهانی بولینگ

این فدراسیون با علامت اختصاری FIQ  شناخته می شود که سال ۱۹۵۲ تاسیس شده است و در حال حاضر صد میلیون بولینگ باز عضواین فدراسیون هستند .

بولینگ در ایران

اولین باشگاه بولینگ ایران در سال ۱٣۴٣ ‏ با نام ‌« باشگاه بولینگ تهران» شروع به کار کرد. دو سال بعد« بولینگ عبدو» افتتاح شد که ازاولین باشگاه های بولینگ آسیا بود و بیست لاین بولینگ داشت. سال ۱۳۴۸ ‏ ایران به عضویت فدراسیون بین المللی بولینگ پذیرفته شد و شش سال بعد( ۱۹۷۴ اولین افتخار بولینگ ایران به دست آمد و کامبیز کیانی به مقام سوم جهان دست یافت. در سال ٣۵۵ ‏ا نیز بولینگ عبده میزبان مسابقات جهانی این رشته شد. درحال حاضر بولینگ زیر مجموعه فدراسیون« بولینگ وبیلیارد ایران» است ومسابقات بولینگ بانظارت این فدراسیون انجام می شود.

به نظر شما تا چه اندازه می توان در تمرین و مسابقه به بدن فشار آورد ؟ برای مثال اگر قرار باشد شما بین دو دونده ‏زیر، یک نفر را انتخاب کنید، تمرین کدام یک را بهتر می دانید؟ دونده ‏ای که یک روز سه کیلومتر دویده ‏ و روز دوم ندویده یا دونده ای  که هر روز یک کیلومتر دویده ‏است؟ شاید بگویید نفر اول مسافت بیشتری را دویده است ، اما نباید اشتباه کرد !

توصیه برای ورزشکارها

‏یک توصیه برای آغاز همه ورزشها

عضلات انسان نیز مثل یک انسان عاقل، شرایط را درک می کنند و اگر به آنها تمرین مداوم بدهید، کاملآ این شرایط را می پذیرند و هر روز قوی تر از قبل می شوند، اما اگر تمرینات خود را به صورت نامنظم انجام دهید، سریع این شرایط را در ک کرده ‏و از رشد منظم، سر باز می زنند. به همین دلیل است که اگر تمرین منظمی نداشته باشید ، پس از روز استراحت خود، حس می کنید که چقدر تمرین کردن برایتان دشوار شده ‏است؟ در حالی که در ظاهر به دلیل استراحت باید توان بیشتری داشته باشید .

‏به یاد داشته باشید در هر ورزشی تمرینات خود را منظم انجام دهید، حتی برنامه استراحت خود را نیز به صورت کاملآ منظم تنظیم کنید. اگر چنین کاری را با دقت انجام دهید، به مرور متوجه می شوید که عضلات و اندام های شما نیز با این شرایط تطبیق یافته اند و روز به روز بهتر می شوند. این ، قدم اول شما برای پیشرفت در تمامی ورزش هاست .

 

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *