چگونه ضریب هوشی خود را افزایش دهیم؟

با چند تا سبک زندگی ساده، میتونی ضریب هوشی خودت رو تو سطح استاندارد بالا ببری.  مثلا میتونی ذهنت رو با حل کردن پازل، تغییر شیوه هایی که تو زندگیت عادی شده، مطاله ی زیاد و با بدست آوردن تجربه های جدید به چالش بکشی و ضریب هوشیت رو بالا ببری و در نتیجه میتونی آدم خیلی موفقی باشی.

برای افزایش ضریب هوشی عوامل زیادی میتونن تاثیر داشته باشن که یکی از اونا این هستش که تو رژیم غذایی روزانه ت مقدار زیادی پروتیین و ویتامین ب داشته باشی و فراموش نکن که در کنار اینا حتما باید استراحت کافی هم داشته باشی.

حالا میخوام بهت چیزایی رو یاد بدم که بتونی با این راه ها ضریب هوشیت رو بالا ببری، آماده ای؟

۱-تغییر روش های معمول زندگیت

۱-هرروز کارهات رو با روش های متفاوت انجام بده.

 

مثلا اگه کاری رو هر روز با یه شیوه انجام میدی سعی کن از امروز که تصمیم گرفتی ضریب هوشیت رو بالا ببری اون کاررو با یه روش دیگه انجام بده. با این کار ذهنت رو به چالش میکشی و واقعا این کار تاثیر زیادی روی ضریب هوشیت خواهد داشت. یکی از کارهایی که میتونی انجام بدی این هستش که اگه مثلا با دست راستت مسواک میزنی سعی کن این کاررو با دست چپت انجام بدی و ذهنت رو با این کار به چالش بکشی یا فعال کنی یا یکی از راه های دیگه این هستش که وقتی میخوای بری پیاده روی سعی کن به سمت عقب حرکت کنی به جای اینکه به سمت جلو حرکت کنی.

یه راه حل فوق العاده و خیلی تاثیر گذار اینه که برای خودت یه زبانی اختراع کن و سعی کن که با خودت با زبانی که اختراع کردی حرف بزنی و یا خیلی از چیزای دیگه. همه این روش های هایی که بهت یاد دادم رو میتونی چندتاشونو در یه زمان انجام بدی و بعد میبینی که چه تاثیر فوق العاده خوبی روی ضریب هوشیت میزاره.

 

  • انجام این کارها در مغز شما راه های جدیدی رو برای افزایش ضریب ضریب هوشی بوجود میاره. این در حالیست که با انجام این کارهای پایه ای و یاد گرفتن این روش ها زندگی رو برای خودمون راحت تر میکنیم. نکته ی مهمی که باید بهت بگم اینه که زمانی که چند تا روش رو باهم انجام میدی ذهنت بیشتر درگیر میشه و به اصلاح بیشتر به چالش کشیده میشه و مهارت های جدید رو یاد میگیره.

بعضی وقتا بشین و سعی کن که تفکر و تمرکز داشته باشی

۲-بعضی وقتا بشین و سعی کن که تفکر و تمرکز داشته باشی

 

تحقیقات نشون میده که تمرین تمرکز نه تنها میتونه تاثیر زیادی در از بین بردن استرس داشته باشه و حال روحیت رو بهتر کنه بلکه میتونه تاثیر فوق العاده ای روی عملکرد مغزت داشته باشه. این کار باعث میشه که جریان خون به سمت مغزت خیلی زیادتر بشه و آرامتر بشی و تمرکزت روی مسأله خاصی بالاتر بره، این کار حتی یه نوع استراحت برای بدنت به حساب میاد، پس سعی کن که گاه گاهی این تمرینارو تو خلوت و جای آروم انجام بدی.

 

  • هرروز سی دقیقه این کاررو انجام بده، یه راه حل بسیار خوب برای انجام این کار این هستش که به جای اینکه سی دقیقه کامل این کاررو انجام بدی این زمان رو نصف کنی و سه بار در روز و هربار ده دقیقه انجام بدی که تاثیر بیشماری داره. بهترین زمان برای انجام این کار زمانی هستش که تازه از خواب بیدار شدی و ورزشت رو انجام دادی حتی شب هنگام قبل از رفتن به رختخواب هم میتونی این عمل رو انجام بدی.

 

۳-مکمل های غذایی رو تو رژیم غذاییت استفاده کن

 

یکی از بهترین راه ها به جای استفاده از داروها اینه که اونارو با مکمل های غذایی ارزشمند جایگزین کنی. فقط مطمین شو که مقدار درستی از مکمل های غذایی رو استفاده کنی و برای این کار حتما باید با دکترت مشورت کنی.

مواردی که در زیر بهشون اشاره شده همشون نتیجه تحقیقات علمی هستن که مکمل های خوبی به حساب میان:

 

  • کافیین
  • کراتین(نوعی پروتیین)
  • گیاه جینکو بیلوبا
  • امگا ۳-اسیدهای چرب

 

۴-  شروع به انجام ورزش های هوازی یا به اصطلاح اروبیک کن

مطالعات یه دانشمند به اسم وین ونگر نشون میده که نفس کشیدن تاثیر زیادی روی توجهت به مسایل میزاره، یعنی اینکه اگه تنفس طبیعی و منظمی داشته باشی توجهت روی یه مساله خاص بالا میره. برای تمرین روی این بخش سعی کن زیر آب شنا کنی یا شروع به دویدن کنی، یا اگه نمیتونی این کاررو انجام بدی حتما باید ورزش های هوازی رو انجام بدی. این تمرینا رو دو بار در هفته و هر دفعه به مدت ۴۵ دقیقه انجام بده و هونطور که قبلا هم گفتم این کاررو میتونی صبح بعد از بیدار شدن و قبل از رفتن به رختخواب انجام بدی. زمانی این کار تاثیرش بیشتر میشه که بتونی همراه با تمرین تمرکز انجام بدی.

  • این حرکتا برای عضلات کمرتون بسیار خوب هستن و بدنتون رو در شکل و سایز بسیار مناسبی حفظ میکنن و در عین حال تاثیر بسیار خوبی روی اعصابت میزارن. زمانی که این حرکتارو انجام میدی یه ماده شیمیایی به اسم اندورفین که شادی بخش هستش از مغزت آزاد میشه. پس هرچی بیشتر این حرکتارو انجام بدی اندورفین زیادتری آزاد میشه و در نتیجه حس بهتری خواهی داشت.

 

 زمانی که مغزت واقعا نیاز به خواب داره حتما بخواب

۵– زمانی که مغزت واقعا نیاز به خواب داره حتما بخواب

 

یه منطقه ای تو مغز هست که بهش میگن منطقه تفکر، بیشتر مردم در ساعت ۹ صبح این منطقه از مغزشون فعال هستش و خیلی های دیگه ساعت ۹ شب این منطقه از مغزشون فعال هستش.  وقتی این منطقه  از مغز فعال میشه حتما باید بخوابی. همونطور که دیدی برای افراد مختلف ساعت فعال شدن این منطقه فرق میکنه پس هرموقع که نیاز داشتی بخوابی حتما بخواب. حتی برای خیلی ها این ساعت ساعت سه صبح هستش. این کار شمارو تنبل بار نمیاره بلکه باعث میشه که ذهنتون فعال تر بشه و هوشمندتر و عاقل تر بشین.

 

  • حتما سعی کن که علاوه بر به موقع خوابیدن به اندازه هم بخوابی. حتما سعی کن که ۷-۹ ساعت در طول شبانه روز بخوابی و به مغزت و بدنت استراحت کافی رو بدی. مطمینا زمانی که خسته هستی ذهنت نمیتونه صد درصد عملکرد خوب داشته باشه. زمانی که خسته ای و میخوای کاری رو انجام بدی ذهنت در بدترین شکل ممکن اون رو برنامه ریزی میکنه و به اصطلاح بدنت تو یه حالت خواب زمستونی قرار میده که در این حالت تنها کاری که ذهنت به درستی میتونه اون رو انجام بده این هستش که بتونی نفس بکشی و زنده بمونی. خواب ناکافی همچنین باعث میشه که ذهنت نتونه انرژی و پتانسیل کافی برای رشد داشته باشه که این به نوبه خودش باعث بروز بساری از بیماریهای ذهنی و فیزیکی یا بدنی میشه. پس به موقع بخواب، به اندازه بخواب تا هم ذهن سالم و هم بدن سالمی داشته باشی.

 

  • ۲-مهارت هایی که یاد گرفتی رو تمرین کن

 

۱-زیاد مطالعه کن

 از نقطه نظر ژنتیکی مطالعه تاثیر خیلی زیادی میتونه روی ضریب هوشی افراد داشته باشه. سعی کن مطالعاتی روی علومی مثل فیزیک و ریاضی داشته باشی. این علوم توانایی ذهنت رو برای درک و فهم جهان اطرافت بالا میبره و به نوبه خودش باعث بهبود درک، افزایش تعداد لغات در ذهنت، توانایی های تجسمی و منطق میشه.

یه راه خیلی خوبی که میتونم بهت پیشنهاد کنم اینه که دوره های ام آی تی (MIT) رو برو که این دوره ها شامل کلاس ها و سرفصل هایی و آزمون هایی هستن که میتونن کمک زیادی بهت در این زمینه بکنن. ازجمله سایت های اینترنتی بسیار جذاب که فوق العاده تاثیر گذاره و میتونی ازش اطلاعات بسیار وسیعی بدست بیاری یو تیوب YOUTUBE)) هستش. پیشنهاد میکنم که حتما یه سر به این سایتها بزنی.

 

۲-بازی های پازل و یا بازیهایی فکری رو انجام بده

 برای اینکه ذهنت و عقلت رو سالم نگه داری و اجازه ندی که نیروی ذهنت کاهش پیدا کنه بازی های فکری رو بطور منظم انجام بده که این روزها برحسب سن هر شخص این نوع بازی هارو به طور فراون در هرگوشی موبایل و اینترنت میتونی پیدا کنی. این کار به نوبه خودش باعث میشه که عملکرد و سرعت ذهنت بالا بره. از جمله نرم افزارها و بازیهایی که میتونم بهت پیشنهاد کنم که از اینترنت دانلود کنی، لوموسیتی Lumosity، What Saying وات سیینگ ، کوییزآپ Quiz up و خیلی از بازیهای دیگه هستش که تاثیر خیلی خوبی روی ذهنت میزارن، مثل نوشیدن یه آبمیوه.

 

  • مقیاس ضریب هوشی برای همه بزرگسالان یکی نیست و برای هر شخص متفاوته. هرچند که برای اندازه گیری ضریب هوشی امروزه مساله ها و تست هایی طراحی شده که با حل اونا میتونن ضریب هوشی هر شخص رو اندازه بگیرن.

 

-این تست هارو بارها و بارها انجام بده

۳-این تست هارو بارها و بارها انجام بده

 مثل درس های شیمی در دوره دبیرستان که بعضیا نیاز دارن که اون درس رو چهار بار امتحان بدن تا قبول بشن، تست های ضریب هوشیم مثل همون امتحان شیمی هستن که بعضیا برای اینکه قبول بشن چند بار باید این تست ها رو امتحان بدن، البته اینم بگم که سوال ها در واقع هردفعه یکی هستن و تغییر زیادی نمیکنن. نکته مهم اینجاست که هرچقدر بیشتر این تست ها و آزمون هارو اجام بدی مهارتت هردفعه بیشتر و بیشتر میشه و بهتر میتونی قبول بشی.

  • نکته جالب اینجاست که میتونی این تست هارو آنلاین و بدون پرداخت پول از طریق اینترنت انجام بدی و درواقع هیچ فرقی با آزمون ها و تست هایی که تو مراکز هوش سنجی انجام میشن ندارن. اگه میخوای سطح واقعی ضریب هوشیت رو بسنجی باید آزمون واقعی رو انجام بدی پس سعی کن سخت ترینشون رو انجام بدی.

۴-سعی کن مهارت های جدید یاد بگیری

 وقتی یه کاری رو هرروز با یه شیوه انجام میدی ذهنت بهش عادت میکنه و در واقع یاد میگیره که نتونه با شیوه های دیگه در مواقع ضروری همون کاررو انجام بده. زمانی که سعی میکنی مهارت های جدید یاد بگیری در واقع ذهنت بیدار میشه و شروع میکنه که تغییر پیدا کنه، پس به جای اینکه مثلا سعی کنی یه کار تکراری رو انجام بدی امروز سعی کن که یه موزه یا یه محل جدی پیدا کنی و راجع بهش فکر کنی و با این کار ساعت ذهنت رو زنده و در حال تیک تاک کردن و فعالیت نگه داری.

 

  • حتی پیدا کردن یه محل جدید و امتحان یه غذای جدید میتونه تمرین خیلی خوبی برای مغت باشه. با این کار اطلاعات ذهنیت رو بالا میبری و در واقع خودت رو برای تصمیمایی که میخوای تو آینده بگیری بهتر و آماده تر میکنی. هرچه این تصمیما متفاوت تر از همدیگه باشن اثر بهتری میزارن. برای مثال سعی کن که تصمیم بگیری تا به یه تعطیلات عجیب و غریب بری و با این کار فکر و ذهنت رو به چالش بکشی اونوقت خواهی دید که این چیزای کوچیک چه تاثیر بزرگی میتونه روی مغزت داشته باشه.

۵-به خودت یه چیز جدید یاد بده

 تلاش برای یادگیری چیزهای جدید ذهنت رو برای یادگیر کلی آماده میکنه و باعث میشه کارهایی رو انجام بدی که قبلا نمیتونستی انجام بدی. یادگیری چیزها و بازیهای جدید مثل شطرنج یا چوگان بازی که قبلا انجامشون ندادی باعث میشه ذهنت فعال بشه و راه های جدیدی رو برای حل مسایل جدید پیدا کنه.

 

  • یادگیری زبان جدید یه راه فوق العاده برای کمک به ذهن برای یادگیری هستش. این کارها باعث میشن نقاطی از ذهنت که فعال نیستن دوباره فعال بشن و بتونی تودنیای واقعی از این فعال شدن ذهنت بیشتر استفاده کنی.

 

چگونه باهوش تر از وضعیت فعلیمان باشیم؟(قسمت اول)

روش‌های موثر برای باهوش تر شدن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *