چگونه در طول شب مطالعه کنیم؟

در قسمت اول این مقاله بیشتر در مورد کلیات چگونه بیدار نگه داشتن خودمون در طول شب برای امتحانات صحبت کردیم حالا بریم تا با هم ببینیم در مورد جزئیات این کار چیا میتونیم یاد بگیریم.

روش  اول – هشیار ماندن در طول شب

لامپ ها رو روشن نگه دارین

۱- لامپ ها رو روشن نگه دارین

نور سفید باعث میشه که بدنتون خواب زده نشه. مطمئن شین جایی که توش مطالعه میکنین، نور کافی داشته باشه، این طوری بهتر تمرکز میکنید.

*اگه در خونه مطالعه میکنید، سعی کنید اتاقتون نور کافی برای مطالعه داشته باشه.

*حتما از چراغ مطالعه استفاده کنید، چون نور مناسب تری فراهم میکنه و دقت رو بالاتر میبره و باعث میشه هشیارتر باشین.

 

 

از وسایلی که حواستو پرت میکنن دوری کن

۲- از وسایلی که حواستو پرت میکنن دوری کن

اگه قراره تمام شب بیدار بمونی و مطالعه کنی از موبایل و اینترنت و خلاصه هر وسیله ای که میتونه حواست رو پرت کنه دوری کن. این عوامل میتونه تمرکزت رو به هم بریزه.

*تلفنت رو خاموش کن اگر ممکنه، و اگر ممکن نیست اون رو رو سایلنت بزار تا بعدا پیام ها و تلفن هایی که بهت شده رو چک کنی.

*به دوستان و خانواده ت بگو که میخوای شب بیدار بمونی مطالعه کنی، پس اون ها سعی میکنن که مزاحمت نشن و اجازه بدن که تمرکز کنی.

حتما آدامس بجو

۳- حتما آدامس بجو

اگه چیزی در  دهانت مثل آدامس داشته باشی باعث میشه که خوابت نبره و بتونی هشیار بمونی، آدامس نعنایی یا شکلات ابزار خوبی برای هشیار نگه داشتن هستن.

*هر نوع آدامسی برای هشیار ماندن کمک میکنه.

*میتونی برگ نعناع که بوی قوی ای داره کنارت در هنگام مطالعه نگه داری که به افزایش هشیاری کمک میکنه و از خواب رفتن جلوگیری میکنه.

 

شکلک بکش

۴- شکلک بکش

اگه حس کردی که داری تمرکزت رو از دست میدی، سعی کن روی یه تکه کاغذ شکلک هایی بکشی. شکلک کشیدن، با کاغذ بازی کزدن و…. از خواب رفتن میتونه جلوگیری کنه.

* اگه دیدی داری هشیاریتو از دست میدی،  یه کار رو مثل کشیدن نقاشی برای ده دقیقه انجام بده، یا مثلا چیزی رو در دست هات فشار بده که این به تمرکز زیادتر کمک میکنه.

اسنک بخور

۵- اسنک بخور

در طول شب مطالعه کردن نیازمند انرژی هستش. اسنک خوردن در هر چند ساعت میتونه این انرژی رو در طول شب برات فراهم کنه. حتما سعی کن یه چیز سبک بخوری که خواب آلوده ت نکنه. مثلا پنیر، سبزی، میوه ی تازه، یه ساندویچ سبک و کره و مربا و… میتونن ایده های خیلی خوبی باشن.

*حتما دقت کن که همراه اسنکت چند لیوان آب هم در طول شب بخوری که برای بدن مخصوصا برای تمرکز، لازم و ضروری هستش.

حتما به خودت استراحت بده

 

۶- حتما به خودت استراحت بده

اگه خیلی دقیق روی مواد درسی تمرکز کردی، احتمال خیلی زیاد داره که بعد مدتی خسته بشی. پس بهتره که بعد از مدتی مطالعه، پنج تا ده دقیقه به خودت استراحت بدی.

*حتما پاشو و یکم در حیاط پیاده روی کن یا حرکات یوگا رو انجام بده، یا هر فعالیتی که خون رو در رگ هات به  جریان بندازه و کمک کنه که دوباره به مطالعه ت برگردی.

*حتما برای تمرکز بیشتر میتونی از حمام کردن با آب ولرم هم  استفاده کنی.

*هیچ وقت بیشتر از نود دقیقه بدون این که استراحت کنی مطالعه نکن. چون این کار بیشتر خسته ت میکنه و حست رو برای مطالعه از دست میدی. حتی باعث میشه که شب بیدار موندنت هدر بره.

 

روش دوم – لباس راحت بپوش

از چرت زدن دوری کن

۱- از چرت زدن دوری کن

اگه میدونی که درس های سختی برای این ترم داری و لازم خواهی داشت که به طور مرتب شب ها بیدار بمونی و مطالعه کنی، بهتره از حالا خودت رو به این موضوع عادت بدی و کمتر بخوابی، چون در آینده نمیتونی به این کم خوابیدن عادت کنی.

*اگه زود به تختخواب بری و روزها دیر از خواب بیدار شی این موضوع برای شب هایی که میخوای تا صبح بیدار بمونی سخت خواهد بود. اگه سعی کنی که شب ها یک ساعت دیرتر از موعد مقرر بخوابی این در آینده برای شب بیدار موندن خیلی کمکت خواهد کرد.

یه چرت کوتاه بزن

۲- یه چرت کوتاه بزن

اگه شب میخوای بیدار بمونی، یه چرت کوتاه بعد از ظهر، میتونه بهت در بیدار ماندن کمک کنه. این کار نه تنها در شب بیدار ماندن کمکت میکنه، بلکه باعث تقویت حافظه، تمرکز و هشیای میشه.

*به مدت نود دقیقه بین ساعت یک تا سه بعد از ظهر بخواب، اگه میخوای شب یه چرت بزنی، این کار بین یک تا سه بهترین زمان هستش.

*در نظر داشته باش که اثر چرت میتونه تا هشت تا ده ساعت باشه و تو رو در حال و هوای مطالعه نگه داره. یا یه چرت کوتاه قبل از مطالعه هم میتونه ایده ی خوبی باشه.

غذای سبک بخور و بدنت رو با آب محافظت کن

۳-غذای سبک بخور و بدنت رو با آب محافظت کن

اگه میخوای در طول شب بیدار بمونی، نه تنها بدنت باید راحت باشه، بلکه باید انرژی هم داشته باشه. حتما باید در طول روز به میزان کافی آب بخوری که در شب هشیاری کافی داشته باشی. حتما برای شب غذای سبک بخور تا تمرکز کافی داشته باشی.

*حتما دقت کن که در طول روز هشت لیوان آب بحوری، از دست دادن آب بدن باعث خستگی و نداشتن تمرکز میشه و باعث میشه که هشیاریت رو در طول شب از دست بدی. همچنین باعث عوارضی از قبیل سردرد و سرگیجه میشه.

*حتما اگه خواستی برای بیدار ماندن چای یا قهوه بخور ، اما دقت کن که اینها اثرات طولانی نخواهند داشت. اگه زیاد قهوه یا نوشابه ی انرژی زا بخوری، تمرکزت رو بهم میریزه، پس بهتره دقت کنی به اندازه بخوری.

*از نوشیدنی های الکلی در طول شب پرهیز کن.

*از غذاهای پرچرب و سنگین که باعث خواب آلودگی میشن دوری کن. یه سوپ ساده یا سالاد برای شام گزینه های مناسبی هستن.

*از غذاهای پر شکر دوری کن، شکر باعث کاعش هشیاری میشه، به جای اون میتونی ده دقیقه پیاده روی داشته باشی.

 

لباس عای راحت بپوش

۴- لباس عادی راحت بپوش

لباس تنگ پوشیدن در نهایت تمرکزت رو به هم خواهد ریخت. از لباس های راحتی که بهت اجازه ی نفس کشیدن و حرکت دادن بدنت رو میدن استفاده کت.

*از کفش های راحت استفاده کن، اگه به مدت طولانی در یک مکان میشینی. چون با کفش ناراحت، پاهات ممکنه ورم کن. از کفش های ورزش، جوراب راحت یا حتی دمپایی استفاده کن.

*از شلوار و بلوز گشاد استفاده کن که بدنت راحت توش نفس بکشه. مثلا شلوار لی و لباس تنگ باعث به خواب رفتن بدنت میشه، یه تی شرت سبک و یه شلوار ورزشی سبک برای مطالعه در طول شب، بهترین گزینه هستن.

 

درست بشین

۵- درست بشین

صاف نشستن باعث میشه که بتونی هشیاریتو حفظ کنی و دچار کمر درد و خواب رفتگی عضلات نشی. این کار باعث میشه که بتونی مدت زمان زیادتری رو به راحتی مطالعه کنی.

*حتما روی صندی ای که برای مطالعه تعبیه شده مطالعه کن. نگه داشتن پاها روی زمین به حفظ تعادل کمک میکنه.

*سرو گردنت رو راست نگه دارو کمرت رو راست کن و شونه هات رو عقب ببر. همه ی این شرایط باعث میشن که درست تنفس کنی، از قوز کردن پرهیز کن چون ای کار باعث خواب آلودگی میشه.

به بدنت ورزش بده

۶- به بدنت ورزش بده

هر ساعت پاشو و به بدنت حرکات ورزشی کششی بده این کار نه تنها استراحت حساب میشه بلکه باعث میشه که هشیارتر بمونی و بهتر مطالعه کنی.

*از حرکات ورزشی متنوعی استفاده کن. و پاهات رو با فشار کشش بده. پاهات و ارنجت رو دایره وار بچرخون تا خون دوباره در اونها جریان پیدا کنه.

*دقت کن که این پا شدن و حرکات تمرکز کسی رو، اگر احتمالا در اطرافت در حال مطالعه هستش به هم نزنه.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *