چطور برنامه ریزی کنیم تا موفق بشیم!

مشکلی که خیلی از ما تو زندگی هامون داریم اینه که از زمان به درستی استفاده نمی کنیم یا برای کارهای روزانه وقت کم میاریم یا اصلا نمی تونیم کاری انجام بدیم . استفاده از زمان به طور موثر در برنامه ریزی خیلی میتونه به شما کمک کنه . چیکار کنیم تا از زمان بهتر استفاده کنیم ؟ این مقاله را بخوونید .

۱- همه چیز رو بنویسین

به حافظتون اعتماد نکنین تا بتونین همه کارایی که لازمه رو انجام بدین. هر کاری که در یک نقطه از زمان لازمه انجام بدین رو بنویسین و برای رسیدن به اهدافتون تو این فهرست اغراق کنین.

  • – حتی اگه یه کار اضافه یا حتی جزئی باشه، اونو بنویسین. برنامه ریزی روزانتون باید با توضیحاتی مثه “تماس با استیو”، “نگاه کردن به سود سهام”، یا “ایمیل به رئیس” پر بشه.
  • – مطمئن بشین که دفترچه یادداشتتون همیشه همراهتون باشه و وقتی وظایفی براتون پیش اومد اونو بنویسین. فکر میکنین یادتون میمونه که بعدا اونو بنویسین، اما ممکنه نشه.
استفاده از یک تقویم

استفاده از یک تقویم

 

۲- از یه تقویم استفاده کنین

اضافه کردن ساده یه تقویم روزانه یا برنامه ریز به مجموعه ابزارای سازمانیتون کمک موثری به سازمان دهی زمانتون میکنه. هر فرصت جدید، تکلیف یا جلسه ای که به برنامه ریزیتون اضافه میشه رو توش بنویسین. هر روز صبح وقت بذارین و تقویمتون رو بررسی کنین و ببینین چه کارایی پیش رو دارین.

۳- از دوباره کاری اجتناب کنین

برنامه ریزیتون رو با دوری از رزرو بیش از حد خودتون یا متعهد کردن خودتون به پروژه های زیاد یا اتفاقاتی که اولین بار رخ میدن، سازمان دهی کنین. قبل ازی اینکه چیزی رو بپذیرین تقویمتون رو برای بررسی زمان آزاد خودتون چک کنین. اینکار باعث سامان دهی زمانتون میشه و شما رو با برنامه منظمتون نگه میداره.

۴- حواس پرتی رو نادیده بگیرین

وقتتون رو با از بین بردن عناصری که میتونه حواستون رو پرت کنه یا باعث میشن که وظایف و مسیر برنامه ریزیتون رو از دست بدین سودمندانه سازمان دهی کنین. تلویزیون و بازی های ویدیویی رو از جایی که درس میخونین یا به صورت حساباتون میرسین دور کنین بنابراین شما باید تمرکزتون رو روی وظایفی که باید انجام بدین اولویت بندی کنین و سرگرمی ها رو بذارید برای بعد.

۵- وظایفتون رو اولویت بندی کنین

زمانتون رو با برنامه ریزی برای انجام وظایف مهمتر یا اولویت بندی وظایف حساس به زمان عاقلانه مدیریت کنین. حواستون باشه که این برنامه ریزی ها رو با یه رنگ خاص یا با یه برچسب کوچیک برجسته کنین. در ابتدای وظایف برنامه ریزی شده اولویت اول رو برای خودتون تعیین کنین تا به اندازه کافی زمان برای کامل کردن اون داشته باشین، سپس به کارایی که حساسیت کمتری به زمان دارن بپردازین که اونا تو رده های بعدی اولویت بندی کنین.

  • – هر لحظه آماده تغییر اولویت های زمانیتون باشین. چیزایی هستن که تا الان تموم شدن و در آینده به توجه ضروری نیاز دارن. ممکنه شما متوقف بشین وقتی دارین یه کاری رو انجام میدین و باید روی وقتو انرژیتون تو لحظه های آخر هدفتون لحظه به لحظه تجدید نظر کنین. فقط مطمئن باشین که این زیاد اتفاق نمیوفته.
  • – اگه شما بطور مرتب اولویت هاتون رو در طول روز عوض میکنین، کار اشتباهیه. در حالی که انتظار میره که تعدیلای جزئی میتونه تو اولین برنامه ریزیتون باشه، احتمالا نیاز دارین که اونارو منطبق تر بکنین به این معنی که اولویت بندی درست نیست و اولویتا سرجاشون نیستن.

۶-واقع بین باشین

برای تکمیل هر کدوم از وظایفا، زمان واقعی خودشو بذارین. اگه شما فکر میکنین بعضی چیزا بین نیم ساعت تا یه ساعت وقت میگیرن تا تکمیل بشن، ۱ ساعت کامل رو در نظر بگیرین. واقع بین بودن در مورد اینکه بعضی چیزا چقدر وقت میگیرن، از شکست یا افت تو برنامه ریزیتون جلوگیری میکنه.

-بهتره همیشه محتاط باشین و زمان بیشتری رو نسبت به چیزی که نیاز دارین، به خودتون بدین. اگه کارتون زودتر تموم شد، شما آزادین که سراغ کار بعدی برین که در نهایت نباید روی میزان قابلت هاتون تاثیر بذاره.

۷-برنامه های اولیه

به یاد داشته باشین که زمان رو برای کارهای اولیه روزانه، مثل غذا خوردن و دوش گرفتن رو تو برنامه ریزیتون در نظر بگیرین. این ممکنه تو اولویت دوم قرار بگیره، اما این مهمه که زمانی رو براشون تو سایر وظایف برنامه ریزی شدتون در نظر بگیرین تا مطمئن بشین که اونارو از دست نمیدین و اونا باعث افت برنامه ریزیتون نمیشن.

 

۸- از یه سیستم یادآوری کننده استفاده کنین

اضافه کردن یه یادآوری کننده ساده به برنامه روزانتون در به یاد اوردن وظایف مهم یا زمان انجامشون بهتون کمک میکنه. از یادداشت های برچسبی یا صدا ها یا هشدارهای متنی تو موبایلتون در یه زمان خاص استفاده کنین تا به خودتون یادآوری کنین که چه برنامه ریزی داشتین. این سیستم پشتیبان شمارو از فراموش کردن چیزها محافظت میکنه.

  • – از تکیه به دیگران برای اینکه چیزها رو بهتون یادآوری کنن دوری کنین. اونها هم به همون اندازه که شما فراموش میکنین ممکنه فراموش کنن.
  • – اگه بعضی چیزا خیلی مهمن، از یادآوری های مکرر استفاده کنین.

 

کمک خواستن از دیگران

کمک خواستن از دیگران

۹-کمک بخواین

اگه لازمه از دیگران کمک بخواین و وظایف کوچیکتر رو به اونها بسپارین. از برنامتون بهره بیشتری خواهین برد اگه غرورتون رو کم کنین و از دیگران بخواین تا تو بعضی از کارهای کوچیک مربوط به خونه همراهیتون کنن.

  • – مطمئن بشین که مسئولیت ها رو به آدم های واجد شرایط میسپرین. برخی از افراد کاری که قبول میکنن رو بطور کامل انجامش نمیدن. شما میخواین که اونها کار رو به خوبی انجام بدن.
  • – عادت نکنین که دیگران کارتون رو انجام بدن. این مهارت مدیریت زمان خوبی رو منعکس نمیکنه. این کار فقط باعث میشه شما تنبل و نا امید کننده باشین.

 

۱۰- بازدهی خودتون رو اندازه بگیرین

لحظه به لحظه، لازمه که یه قدم به عقب برگردین و چیزی که انجام دادین رو آنالیز کنین، چطور انجامش دادین، و اون چقدر وقت گرفته. درنظر گرفتن این جوانب کار و زندگیتون میتونه بهتون کمک کنه تا به تغییر برنامه ریزی و الگوهای اجراییتون بپردازین، که نتایج شگفت آوری رو تولید میکنه.

۱۱- به خودتون جایزه بدین

کار خیلی سخت اغلب میتونه طاقت فرسا باشه، حتی تمرکز روی ساده ترین وظایف رو هم سخت میکنه. بنابراین، زمانی رو درنظر بگیرین تا برای کارایی که لحظه به لحظه انجام دادین جشن بگیرین و به خودتون با چیزایی که واقعا ازش لذت میبرین جایزه بدین.

  • – مطمئن بشین که زمان کمی رو برای تجلیل از خودتون اختصاص میدین. تلفن کاری خودتون رو خاموش کنین و به ایمیل ها جواب ندین. اگه کارتون رو با اوقات فراغتتون ترکیب کنین، واقعا به خودتون پاداش ندادین یا از سوختن اوقات فراغتتون جلوگیری نکردین.

اگه از شنبه تا پنج­شنبه کار میکنین اخر هفته رو تعطیل کنین. اگه سه ماه بطور مدام تو یه پروژه کار کردین، وقتی که اون رو تموم کردین یه تعطیلات کوتاه بگیرین.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *