چطور ورزش بوکس را شروع کنم

برای خیلی ها ورزش بوکس یه روش زندگی محسوب میشه و در راه اون فداکاری های زیادی رو انجام میدن. اگر شما الان به انجام بوکس مشغولید یا حتی می خواید شروع به ورزشی که آرزوی همیشگیتون بوده بپردازید، چه زمانی بهتر از همین الان تا قدم های لازم برای یه بوکسور موفق شدن رو بردارید؟

 

۱) پیوستن به یک باشگاه بوکس

 باشگاه بوکس مورد نظر خودتونو انتخاب کنید.

۱ – باشگاه بوکس مورد نظر خودتونو انتخاب کنید.

شما باشگاهی میخاید که وابسته به سازمان ملی بوکس باشه و در زمینه تمرین دادن به مبارزان از شهرت خوبی برخوردار باشه. اگه تصمیمتون در این زمینه جدیه، به باشگاهی برید که فقط و فقط مختص بوکسه نه باشگاهی که ورزش های مختفی توش انجام میشه و بیشتر ورزش در جهت افزایش سلامتی صورت میگیره.

احتمالا بعد از کمی پرس و جو، بهترین محلی که برای این ورزش در اطراف خودتون وجود داره رو پیدا خواهید کرد. چنین باشگاهی قطعا باشگاهیه که دوس دارید توش به این ورزش مشغول بشید.

با یه مربی صحبت کنید

۲ – با یه مربی صحبت کنید.

اون واستون ساعات تمرین کردن و هزینه و روش های تمرین رو توضیح میده. همینطور میتونید از تجربه های اون به عنوان یه مربی بوکس یا حتی کسی که خودش قبلا به مبارزه تو میدان های بوکس مشغول بوده استفاده کنید. با کارکنای اون باشگاه آشنا شید و با محیط باشگاه ارتباط برقرار کنید. اگه احساس هیجان بهتون دست میده پس مطمئنا این همون جاییه که باید باشین.

حتما پرس و جو کنید که چه چیز هایی رو بهتون پیشنهاد میدن و از چه تمارینی باید کار خودتون رو شروع کنید. برنامه زمانیشون چجوریه؟ با کی قراره تمرین کنید؟ چطور با بقیه آشنا شید؟ کاملا مطمئن شید که قراره وارد چه جایی بشید قبل از این که نام نویسی کنید.

وضعیت اعضای باشگاه رو بررسی کنید.

۳ – وضعیت اعضای باشگاه رو بررسی کنید.

باشگاه مورد نظر شما باشگاهی هستش که در تمامی سطوح عضو داشته باشه. به مرور زمان با بیشتر شدن مهارت هاتون به دنبال حریفای جدیدی برای تمرین خواهید بود. وجود ورزشکاران مختلف در سطح های متفاوت باعث میشه که همیشه کسی وجود داشته باشه تا باهاش تمرین کنید و به این صورت پیشرفت بیشتری داشته باشید.

فرض کنید وارد یه رستوران شدید، اگه اون رستوران خیلی خلوت باشه اونجا غذا نمیخورید، میرید یه جای دیگه. یا مثلا همه افراد توی اون رستوران کلاه آبی سرشون باشه. مسلما موذب میشید و بازم میرید یجای دیگه. یا یه رستورانی رو فرض کنید که افرادی که دارن اونجا غذا میخورن ظاهر مناسبی ندارند. شما فورا اون رستوران رو ترک خواهید کرد. پس ببینید که آیا اون باشگاه مشتری های مناسب و شایسته ای داره و اینکه آیا از تمرینات اونجا خوشتون میاد؟

با مفاهیم پایه آشنایی پیدا کنید.

۴ – با مفاهیم پایه آشنایی پیدا کنید.

قبل از شروع به کار کردن با مربی بهتره با بعضی از قوانین و اصطلاحات این رشته آشنا بشید. لازم نیست کاملا همه اصطلاحات رو یاد بگیرید، فقط در حدی که بفهمید بقیه افراد باشگاه راجع به چی صحبت میکنند. بعضی از این اصطلاحات و مفاهیم :

جب : پر کاربرد ترین ضربه مشت در این رشته ورزشی هست که به وسیله دست پیشرو (دستی که سمت پایی که جلو تر قرار داره هست) مشتی به سمت چانه حریف روانه میشه.

کراس : این مشت با دست غالب پرتاب میشه و با قدرت زیادی همراه هست. با چرخش کوچکی در ناحیه تاب گشت همراه هست.

آپرکات : مشتی که از فاصله نزدیک و از پایین به سمت چانه حریف روانه میشه.

هوک : ضربه مشتی که از طرفین به سمت صورت حریف وارد میشه و با توجه به معنی کلمه هوک که به معنی قلاب هست، حرکت آرنج ها در این ضربه به صورت قلاب در میاد.

ساتپو : وقتیه که یه مبارز چپ دست در مقابل یک مبارز راست دست قرار میگیره و دو مبارز مجبورند فرم ایستادنشون رو به کل تغییر بدن.

مبارز داخلی و خارجی : یه مبارز خارجی سعی میکنه فاصله خودشو با حریف حفظ کنه تا در موقعیت مناسب از جب استفاده کنه در صورتی که یه مبارز داخلی نزدیک به حریفش کار میکنه و فنی مثل آپرکات رو بیشتر ترجیه میده.

 

۲) شروع تمارین

با مفاهیم پایه آشنایی پیدا کنید.

۱ – کار با مربی خودتون رو شروع کنید.

مربیتون به شما حرکات پایه رو نمایش میده و علاوه بر یاد گرفتن اون اصطلات، کم کم در انجام اون فنون هم حرفه ای تر میشید. همینطور نحوه قرار گیری پا، شیوه ایستادن و دفاع کردن رو هم بهتون یاد خواهد داد.

یه مربی خوب روی مهارت های ثانویه شما هم کار خواهد کرد، مثل استقامت و چابکی. وقتی مربی ازتون میخواد که دور زمین بدویید دلیل خوبی داره و به این زودی منتظر مبارزه کردن نباشید. زمانی که آماده شده باشید مربی شما رو در جریان میذاره.

شروع به انجام یه رژیم کامل از تمارین فیزیکی بکنید.

۲ – شروع به انجام یه رژیم کامل از تمارین فیزیکی بکنید.

راه هایی که یک بوکسور میتونه بدن خودشو به وسیله اون ها قوی کنه بی شمارند. یه برنامه خوب شامل تمرین مشت سرعتی و قدرتی، دویدن و طناب زنی هست. شما باید حداقل چند بار در هفته خارج از رینگ به انجام این تمرین ها مشغول بشید.

همچنین باید تمرین های مربوط به قلب و وزن رو انجام بدید، در کنار تقویت مهارت های ثانویه خودتون بوسیله رقص و یوگا و تمرینات اصلی. هرزگاهی مقدار تمرین ها رو کمتر کنید تا کمی استراحت هم کرده باشید. بهرحال قرار نیست که قبل از انجام هیچ مسابقه ای بدنتون رو بیش از حد خسته و فرسوده کنید.

شروع به انجام تمرین های سخت کنید.

۳ – شروع به انجام تمرین های سخت کنید.

این تمرین ها باید تا نود دقیقع طول بکشه و سه الی چهار بار هم در هفته انجام بشه. تمرین بوکس باید شامل ۲۰ دقیقه دراز و نشست و شنا سوئدی، ۲۰ دقیقه دوچرخه ثابت و در آخر ۳۰ دقیقه تمرین با کیسه بوکس یا در صورت امکان با یه حریف تمرینی باشه.

سه مایل دویدن نباید براتون خیلی سخت باشه. میتونید بین طناب زنی و پروانه زدن و بقیه تمرین ها این مقدار دو رو تقسیم کنید. ببینید چقدر طول میکشه که خسته شید و در کدوم روش زود تر از کار می افتید.

تمرینات کششی فراموش نشه.

۴ – تمرینات کششی فراموش نشه.

باید ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به انجام تمرینات کششی مشغول شید (چرخش مفاصل، کار روی نقاط سفت بدن. سعی کنید مدت زمان هر تمرین زیاد نباشه) قبل از تمرین یا مبارزه. بعد از هر وعده تمرین زمان قابل توجهی رو صرف تمارین کششی ایستاده بکنید. این کار از آسیب دیدگی جلوگیری میکنه و سفتی ماهیچه ها رو کمتر میکنه.

ممکنه خنده دار باشه ولی انجام یوگا هم بی تاثیر نیست. به انعطاف پذیری ماهیچه هاتون کمک میکنه و بدنتون رو آماده تر میکنه. در کنار این ها آرامش روان و تمرکز رو هم بالا تر میبره.

 باید رژیم غذاییتون مثل یه ورزشکار باشه.

۵ – باید رژیم غذاییتون مثل یه ورزشکار باشه.

همه بوکسور های حرفه ای یه رژیم غذایی و برنامه تغذیه دارن. تمرینات تاثیری نخواهند داشت اگر خورد و خوراکتون مناسب نباشه. اگه تغذیه شما درست نباشه، غملکردتون چندان درجه یک نخواهد بود.

رژیم غذایی یه بوکسور شامل چیه؟ مهمترین چیز پروتئینه که در موادی مثل مرغ، ماهی، تخم مرغ، کره بادوم زمینی و سبزیجات و میوه ها هست. به علاوه بدن شما به یه سری چربی های مفید هم نیاز داره که با مصرف روغن زیتون، آواکادو و آجیل به دست میاد. بدن شما به تعادل در استفاده از مواد مغذی نیاز داره و بخاطر تمرین های سخت، شما احتیاج به این چربی ها دارید.

روی مهارت استقامت خودتون کار کنید.

۶ – روی مهارت استقامت خودتون کار کنید.

شاید فکر کنید منظور ما استقامت قلبی و عروقیه و در واقع هست. ولی در اینجا منظور دو نوع استقامت دیگه هم هست.

استقامت پا : برای بوکسور حرفه ای شدن پا های شما دائما در حرکت خواهد بود. گاهی در مواقع حساس ممکنه که حرکت دادن پا برای مشکل بشه. مثلا بعد از چند راند مبارزه کردن پا های شما مث سیمان سفت خواهد شد. در این لحظات مهم اگه شما روی استقامت پا هاتون کار کرده باشید قطعا بهتون کمک بزرگی میکنه.استقامت پا رو میشه با تمریناتی مثل طناب زنی بالا برد.

استقامت شانه : وقتی که شونه شما خسته بشه باید با ضربات مشت خودتون و دفاع کردن خداحافظی کنید. در این مواقع حتی قادر نخواهید بود که دست خودتون رو به خوبی جلوی صورتتون بگیرید. پس با انجام تمرینات سرعتی با کیسه بوکس، استقامت شانه خودتون رو هم بالا تر ببرید.

ذهنتون رو هم تمرین بدین.

۷ – ذهنتون رو هم تمرین بدین.

ورزش بوکس فقط شامل حرکات بوکس نمیشه. درسته که هدف بوکسور حرفه ای شدنه ولی در راه این هدف باید ذهن خودتون رو هم تقویت کنید تا بعد از هر مسابقه از نظر روانی برای مسابقه بعد آماده بشید. چیز هایی که در این رابطه پیشنهاد میشه :

بد نیست به یه کلاس رقص برید. خیلی از ورزشکا ها، نه فقط بوکسور ها به کلاس رقص میرن. رقصیدن تماما در رابطه با تعادل، چابکی و انعطاف پذیریه که اتفاقا سه عامل خیلی مهم در ورزش هستند.

به کلاس بازیگری برید. به خیلی از ورزشکاران برای حضور در تبلیغات و آگهی مراجعه میشه. مسلما شما دوست ندارید وقتی در این تبلیغات ها حضور پیدا میکنید مثل احمق ها جلوه کنید. در کنار هم قرار گرفتن مهارت بوکس و بازیگری به شدت به میزان جذابیتتون اضافه میکنه.

به تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار یا مدیریت ورزشی مشغول شید. به دو دلیل : اولا شما که نمیخواید در خرج کردن پولتون دچار مشکل بشید و نمیخاید افراد سوء استفاده گر بهتون بگن که ما هم از درامدتون سهمی میبریم؟ دوما شما به یک آینده نیاز دارید و مسلما بدنتون تا ابد توانایی مبارزه کردن رو نداره.پس تحصیل در یه رشته مرتبط باعث میشه بتونین بعدا به عنوان مربی یا امثال اون فعالیت کنید.

 

مقاله مرتبط:

آموزش ساخت کیسه بوکس

مطالب مرتبط

۷ دیدگاه‌

  1. سلام ممنون از سایت خوبتون یه سوال داشتم می توان از بوکس در دفاع شخصی یا مبارزا ت خیابانی استفاده کرد اگر می شود بیشتر ازکدام نوعش می توان استفاده کرد؟

    • nojavanshad گفت:

      با سلام خدمت سجاد عزیز
      واقعیت اینه که تا جایی که می تونید، از دعوا دوری کن ، منتها همیشه سعی کن که تکنیک های دفاع شخصی از خودت را بلد باشی، ورزش بوکس این توانایی را بهت میده

  2. eman گفت:

    چطور خودمان در خانه کیسه بوکس درست کنیم

  3. سید علی گفت:

    تنها کسی میتونه بر من غلبه کنه که راه دور حمله کنه دستاش هیوج باشه.ولی من اکه نردیکش بشم خردش میکنم!

  4. Sina گفت:

    باسلام ..ببخشید من یه سوالی داشتم اینه که من پام صافه هیچ ورزشی هم بهم نمیخوره میگن پات صافه …..توی خونه کیسه بوکس و دمبل و تردمیل هم داریم خلاسه …میخواستم بگم میتونی بوکس کار کنم یانه؟؟

  1. اردیبهشت ۶, ۱۳۹۶

    […] از پسرها و دخترها ورزش بوکس را خیلی جدی دنبال میکنند و دوست دارند مثل قهرمانان […]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *