چطور میشه عادات خوب برای خودمون ایجاد کنیم

توی زندگی برای هر چیزی باید برنامه ریزی داشته باشی با برنامه ریزی هست که موفق میشی و به هدفی که تعیین کردی میرسی. شما با ایجاد عادات خوب هستش که به موفقیت می رسید

روش اول: طرح کردن یک برنامه

طرح کردن یک برنامه

  • ۱-هدفت رو مشخص کن

  • قبل از آن که شروع به کار روی عادت جدیدت کنی هدفت رو در نظر بگیر. به این درک برس که دقیقا امید داری که به چه دستاوردی برسی. برای افزایش شانس موفقیتت، مطمئن شو که هدفت مشخص، قابل اندازه گیری، عمل گرا، واقعی و دارای زمان محدود هست. در نظر بگیر که چه میخواهی به دست بیاری و تا جایی که میتونی جزئیاتش رو هم تصور کن. اینجا سوالاتی آوردیم که میتونه بهت کمک کنه.
  • -هدفت باید مشخص باشه یعنی این که هدفت مبهم و غیر معلوم نباشه. دقیقا چه میخواهی به دست بیاری و چرا؟
  • -هدفت باید قابل اندازه گیری باشه یعنی این که هدفت بتونه از لحاظ کمی (با اعداد) اندازه گیری بشه. چه اعدادی با هدفت جمع میشه؟ چطور میشه با استفاده از اعداد هدفت رو اندازه گیری کرد؟
  • -هدفت باید عمل گرا باشه یعنی این که هدفت چیزی هست که میتونی روش کار کنی و اون رو کنترل کنی. چه کارهای مشخصی لازم هست تا به هدفت برسی؟ چند وقت باید این فعالیت ها رو انجام بدی تا به هدفت برسی؟
  • -هدفت باید واقعی باشه یعنی این که هدفت چیزی باشه که در واقع بتونی با منابع در دسترسی که داری اون رو به دست بیاری. هدفت چیزی هست که قدرت و منابعی برای رسیدن به اون داری؟ چرا آره یا چرا نه؟
  • -زمان محدود یعنی این که هدفت زمان شروع و زمان پایان داره که تو رو به هدف برسونه. چه زمانی میخواهی برای رسیدن به هدفت شروع به کار کنی؟ تا کی زمان نیاز داری تا به هدفت برسی؟ چه اتفاقی میفته اگه موفق بشی؟ اگه شکست بخوری چه اتفاقی میفته؟
  • ۲-عادتی که میخواهی بسازی رو مشخص کن

  • داشتن عادات خوبی که بتونه تو رو برای رسیدن به هدفت کمک کنه شانس رسیدن به هدفت رو زیادتر میکنه. بعد از این که هدفت رو مشخص کردی و روی همه ی مشخصه های رسیدن به هدفت کار کردی یک عادت که قسمتی از به دست آوردن هدفت هست رو شناسایی کن. هدفت رو در نظر بگیر و از خودت بپرس چه عادت خوبی برای رسیدن به هدفم کمکم میکنه؟
  • برای مثال، اگه هدفت کم کردن ده پوند وزن در ۶ هفته هست ممکنه تصمیم بگیری که عادت پیاده روی هر شب در ساعت ۷ رو برای خودت تعیین کنی.
  • ۳-انگیزه ات رو در نظر بگیر

  • وقتی هدفت رو مشخص کردی و عادت جدیدی که میخواهی برای رسیدن به هدفت بسازی، زمانی رو اختصاص بده که انگیزه ات رو در نظر بگیری. انگیزه ات دلیلی هست که میخواهی این عادت جدید رو بسازی. انگیزه خوب میتونه بین موفقیت و شکست در ساخت عادت جدید متفاوت باشه. پس زمانی رو بذار تا انگیزه ات رو در نظر بگیری.
  • از خودت بپرس مزایای بالقوه ساختن این عادت جدید چیه؟ چطور این عادت جدید میتونه زندگی منو بهبود بده؟
  • انگیزه ات رو بنویس تا هر زمان نیاز داشتی که ارتقاش بدی بتونی به اون برگردی.
  • ۴-با تغییر کوچک شروع کن

  • حتی اگه عادت جدیدی که می خواهی بسازی چیز بزرگی هست برای افزایش شانس موفقیتت با ساختن تغییرات کوچک شروع کن. اگه تغییراتی که می خواهی بسازی بزرگ هستن ممکنه نتونی اونها رو حفظ کنی.
  • مثلا اگه میخواهی دیگه غذاهای شیرین، سرخ کردنی و چرب نخوری ممکنه نتونی همشون رو به یکباره کنار بذاری. برای آسونتر شدن کار بهتره به جاش اول یه دسته از غذاها رو کنار بذاری مثلا غذاهای چرب رو.
  • ۵-به خودت زمان بده

  • ساخت یک عادت جدید ممکنه زمانبر باشه. بعضی از مردم میتونن یک عادت جدید رو ظرف چند هفته بسازن ولی بعضی های دیگه ظرف چند ماه!! همانطور که داری عادت جدیدت رو می سازی یادت باشه که ممکنه یکم طول بکشه تا به صورت خودکار دربیاد. سعی کن زمانی که داری یک عادت جدید رو می سازی صبور باشی.
  • ۶-انتظار موانع رو داشته باش

  • در سر راه فرایند ساخت عادت جدید با موانعی ممکنه رو به رو بشی. درک کن که رو به رو شدن با موانع ممکنه بهت کمک کنه که بر اونها غلبه کنی و عادت جدیدت رو ادامه بدی. همچنین خوبه که یادت باشه حتی اگه بین راه بلغزی این به معنی شکستت نیست.
  • برای مثال اگه یک روز به پیاده روی روزانه ات نرفتی دلسرد نشو. فقط بدون که یک روز بدی داشتی و نتونستی به پیاده روی بری اما روزهای بعدی به پیاده رویت ادامه بده.

روش دوم: به دست آوردن موفقیت

به دست آوردن موفقیت

  • ۱-یک سرنخ یا نشانه بساز

  • داشتن یک نشانه میتونه کمکت کنه تا رفتار جدید روزانه ات رو به یاد بیاری. بهترین شرط ساختن سرنخی هست که قبلا بخشی از کارهای روتین روزانه ات بوده مثل دوش گرفتن سر صبح یا درست کردن قهوه. برای مثال اگه میخواهی عادت کشیدن نخ دندون بعد از هر بار مسواک زدن رو بسازی، مسواک زدنت رو سر نخی برای کشیدن نخ دندون بدون. همیشه به دنبال مسواک زدن نخ دندون بکش و این عادت رو به صورت خودکار دربیار.
  • اگه نمیتونی یک سرنخ یا نشانه برای عادت جدیدت تعیین کنی، برای یادآوری اون رفتار یک آلارم یا زنگ هشدار روی گوشیت تنظیم کن.
  • ۲-محیطت رو تغییر بده

  • تو میتونی با ساختن تغییرات روی محیطت شانس به دست آوردن موفقیتت رو افزایش بدی. سعی کن به روش هایی فکر کنی که میتونه محیطت رو تغییر بده تا اینکه انجام عادت جدیدت رو راحت تر کنه. چه تغییرات محیطی کمکت میکنه تا عادت خوب روزانه ات رو انجام بدی؟
  • برای مثال، اگه میخواهی عادت رفتن به باشگاه هر روز صبح قبل از کار رو بسازی، میتونی لباس های باشگاهت رو شب قبل داخل کیف باشگاهت و دم در آماده بذاری.
  • ۳-بیشتر فکر کن

  • بخشی از دلایلی که چرا بعضی مردم در ساختن عادت های جدید و خوب دچار مشکل میشن این هست که کارهای آنها اتوماتیکی (ماشینی) هستن و درباره چیزهایی که انجام میدن فکر نمی کنن. اما با آگاهی بیشتر روی رفتارت ممکنه ساختن عادت جدید خوب برات راحت تر باشه. از خودت سوال هایی درباره رفتار بدون فکر که مانع از انجام عادت خوبت میشه بپرس.
  • برای مثال، اگه میخواهی عادت رفتن به باشگاه هر روز صبح رو بسازی درباره ی چیزهایی که ممکنه مانعت بشه فکر کن. کارهای معمولی و روتین هر صبحت چی؟ وقتی که اون موقع به باشگاه نمیری چه کارهایی انجام میدی؟ چرا زمانت رو اینطوری سپری می کنی؟ این کار چه احساسی بهت میده؟
  • زمان بعدی که می خواهی برگردی به حالت اتوماتیک وار و ماشینی خودت و عادت های بدی رو بدون فکر انجام بدی، از خودت درباره ی رفتارت و احساست سوال کن تا کمکت کنه اون چرخه بی فکری رو ول کنی.
  • ۴-هدفت رو به مردم بگو

  • برای اینکه به خودت کمک کنی تا بتونی عادت جدیدت رو همیشه انجام بدی، هدفت رو با مردم در میون بذار. یه دوست رو در نظر بگیر و بهش بگو تا کمکت کنه که عادت جدیدت رو ول نکنی. شاید یکی از دوستات هم بخواد یک عادت جدید و خوب بسازه و ازت بخواد همین لطف رو براش انجام بدی.
  • مطمئن شو که دوستایی که بهشون درخواست میدی تا در ساختن عادت جدیدت بهت کمک کنن راه هایی داشته باشن تا پاسخگوت باشن. برای مثال میتونی به دوستت مقداری پول بدی و بهش بگی که تا زمانی که عادت خوبت رو ایکس بار انجام ندادی پولت رو برنگردونه.
  • ۵-پیشرفتت رو دنبال کن

  • پیشرفتت رو در طول بهبود بخشیدن عادتت دنبال کن. این کمکت میکنه باانگیزه بمونی و زمانی که چیزها به صورت برنامه ریزی شده پیش نمیرن یه تکنیک به کار ببر. یک مجله یا برنامه روی تلفنت استفاده کن تا کمکت کنه ببینی چند وقت عادت خوبت رو انجام دادی. ممکنه حتی پیشرفتت رو روی شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک یا توئیتر و … به اشتراک بذاری. به اشتراک گذاشتن پیشرفت به صورت عمومی میتونه کمکت کنه که باانگیزه بمونی و کار روی هدف خوبت رو ادامه بدی.
  • ۶-برای متعهد کردن خودت در انجام عادت خوب، برای خودت جایزه تعیین کن

  • برای ادامه دادن کار روی عادت خوب با جایزه دادن میتونی به خودت کمک کنی تا باانگیزه بمونی. به محض این که به یک هدف مشخصی رسیدی به خودت جایزه بده. چیزهای ساده مثلا وقتی ده پوند وزن کم کردی به خودت یک لباس هدیه بده. این باعث میشه که انگیزه ات خیلی بالا بره و روی هدفت بمونی.
  • مطمئن شو که جایزه انتخابیت سالم هستن و اینکه خودت بتونی تهیه اش کنی. وقتی به یک هدفی میرسی مطمئن شو که جایزه رو سریع به خودت میدی.

روش سوم: غلبه بر عادت بد

غلبه بر عادت بد

  • ۱-آگاهی خودت رو بالا ببر

  • ترک عادت های بد می تونه سخت باشه. چون آنها همیشگی شدن و به صورت خودکار در اومدن. برای غلبه بر عادت بد، اولین چیزی که باید انجام بدی این هست که آگاهیت رو نسبت به اون عادت بد بیشتر کنی. می تونی با نگه داشتن یک گزارش از هر بار که اون عادت بد رو انجام میدی، آگاهیت رو از عادت بد بالا ببری.
  • به عنوان مثال، اگر عادت بدت میان وعده بین غذاها باشه، هر بار که متوجه شدی که بین وعده های غذایی میان وعده مصرف کردی، یک علامت روی یک کارت شاخص بذار. این کار رو برای یک هفته انجام بده تا ببینی که چند وقت این عادت رو انجام میدی.
  • آگاه بودن یعنی اعمالت و الگوهایی که از یک عادت بد میان رو ببینی و اونها رو نادیده نگیری. چون تحقیقات نشون داده که اگه اونها رو نادیده بگیری باز هم همون اشتباه رو مرتکب میشی و یا دوباره از الگوی مشابهی پیروی می کنی. اگه فقط از این الگوها و عادت های بد مطلع باشی، می تونی اونها رو حل کنی.
  • ۲-اقدامات لازم برای مقابله با عادت بد رو انجام بده

  • هنگامی که از عادت آگاه شدی، شروع به اقدام برای مقابله با آن کن. سعی کن خودت رو منحرف کنی تا دوباره درگیر اون عادت بد نشی.
  • به عنوان مثال، اگه تصمیم گرفتی که میان وعده بین غذاهات بخوری، یک فنجان آب بخور یا به جاش کمی پیاده روی کن.
  • ۳-برای مقاومت در برابر عادت بد به خودت جایزه بده

  • برای این که بتونی در برابر تمایل به انجام عادت های بد مقاومت کنی به خودت جایزه بده. جایزه بهت انگیزه میده تا همچنان در برابر عادت بد مقاومت کنی. مطمئن شو که جایزه ات با عادت بد در تعامل نیست، اما انجام کاری هست که از نظر خودت لذت بخش هست.
  • به عنوان مثال اگه موفق به مقاومت در برابر تمایل خود به میان وعده بین غذا برای یک هفته کامل شدی، با یک کتاب جدید یا یه سفر کوتاه به خودت جایزه بده.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *