چطور موقع درس خواندن تمرکز کنیم

تمرکز کردن میتونه کمک کنه تا هرکاری رو انجام بدین از درس خوندن واسه امتحان گرفته تا تموم کردن کارتون یک ساعت زودتر. تمرکز میتونه کمک کنه تو زندگی کاری تون پیشرفت کنین بهتر به دیگران گوش بدین و سریعتر واسه مشکلات راه حل پیدا کنید. اگه میخواین بدونین چطور میتونین دست وردارین از اینکه هر یک ربع فیس بوک یا گوشیتون رو چک کنین و توی کاری که انجام میدین تمرکز داشته باشین مراحل پایین رو دنبال کنین .

چطور آماده بشیم ؟

محیط منظمی داشته باشین

۱-محیط منظمی داشته باشین

اگه دارین تو اداره کار انجام میدین یا دارین تو خونه درس می خونین, یه محیط کاری تمیز باعث می شه تا دقت بیشتری داشته باشین و روی کاری که انجام میدین تمرکز کنین. هر چیز ی که باعث میشه حواستون پرت شه یا مربوط به کارتون نیست از خودتون دور کنید. میز کارتون رو تمیز کنید تا فقط شامل وسایلی باشه که لازم دارین, فقط چندتا عکس و یادگاری بمونه تا کمک کنه ریلکس باشین.

اگه فقط روزی ده دقیقه صرف تمیز کردن اطرافتون بکنین میتونین یه روش زندگی منظم داشته باشین.

اگه واسه انجام کارتون به تلفن نیاز ندارین واسه چند ساعت کنار بذارینش. اجزه ندین تا اطراف رو بهم بریزه و حواستون رو پرت کنه.

یک لیست از کارهایی که باید انجام بدین درست کنین

۲-یک لیست از کارهایی که باید انجام بدین درست کنین

 لیست نوشتن قبل از شروع هر روز یا هر هفته باعث میشه تا روی کاری که میخواین انجام بدین انگیزه و تمرکز بیشتری داشته باشن. اگه از همه ی کارهایی که قراره انجام  بشه یک لیست بنویسین (مهم نیس که چقدر این کارها کوچیک باشن) احساس مسئولیت بیشتری می کنین و راحت تر میرین سراغ کار بعدی. اینکار همچنین باعث میشه تا تنها روی یک کار تمرکز کنین.

میتونین لیست رو به سه بخش تقسیم کنین : کارهایی که باید همون روز انجام بشن ,کارهایی که باید روز بعد انجام بشن و کارهایی که باید اون هفته انجام بشن. اگه کارهایی که باید اون روز انجام بشه زودتر تموم کنین میتونین کارهای روز بعد رو هم انجام بدین.

کارهاتون رو اولویت بندی کنین. کارهای مهم و سخت رو اول انجام بدین. بهتره که کارهای آسونتر رو برای پایان روز نگه دارین وقتی که خسته این و نمیتونین کارهای سخت انجام بدین. اگه کارهای سخت رو واسه دقیقه آخر بذارین , همه ی روز این ترس رو خواهید داشت که اونارو انجام بدین.

ما بین لیست کار ها به خودتون استراحت بدین. میتونین با این مهلت ها به خودتون جایزه بدین. اگه سه تا کار رو تموم کنین میتونین یه اسنک بخورین یا مثلا  یه تماس تلفنی سریع با دوستتون داشته باشین. اینکار باعث میشه تا تمرکز هرچه بیشتر روی کاری که میخواین انجام بدین داشته باشین.

مدیریت زمانی داشته باشید

۳-مدیریت زمانی داشته باشید

مدیریت زمانی با نوشتن یک لیست کاری انجام میشه. کنار هر کاری در لیست زمانی که واسه انجام اون کار لازمه بنویسید. سعی کنین هر کاری رو تو همون محدوده زمانی انجام بدین. اینکار باعث میشه تا به جای تموم کردن کارتون  وقتتون رو الکی واسه صحبت کردن با دوستتون تلف نکنین.

میتونین ما بین کارهای سخت کارهای کوچیکتر و راحت تری رو انجام بدین. با این روش مجبور نیستین که همه ی کارهای سنگین رو یکجا انجام بدین. میتونین کارهای کوچیک رو به عنوان جایزه در نظر بگیرین.

برای استراحت ها زمان بندی کنین

۴- برای استراحت ها زمان بندی کنین

با این که شاید اینطور به نظر برسه که اضافه کردن زمان استراحت به برنامه ی روزانتون نادرست باشه اما اینکار واقعا بهتون کمک می کنه تا تمرکز داشته باشین. باید حداقل  برای هر ساعت کار پنج الی ده دقیقه و برای هر نیم ساعت سه الی پنج دقیقه استراحت داشته باشید. اینکار باعث میشه تا انگیزه ی بیشتری واسه تموم کردن کار داشته باشین بهتون فرصت میده تا به چشمهاتون استراحت بدین و فرصت میده تا ذهنتون رو برای انجام کار بعدی آماده کنین.

یه کار انتخاب کنین تا وقت استراحت انجام بدین. میتونین برای مثال بعد از سه ساعت کار, سی دقیقه مطالعه کنین. اینکه یه مهلت واسه استراحت دادن به چشماتون و تموم کردن یک فصل از کتاب داشته باشین بیشتر بهتون انگیزه میده تا کارتون رو تموم کنین.

همه ی روز پشت میز کار ننشینید. وقت استراحت از جاتون پا شید. از پنجره به بیرون نگاه کنید یکم بیرون قدم بزنید یا حداقل از پنج تا پله بالا برید تا فشار خونتون تنظیم بشه. این استراحت های کوچک بهتون نیرو میده تا برگردین سر کارتون.

میتونین حتی ساعت رو کوک کنین تا بعد از نیم ساعت یا یک ساعت کار بهتون هشدار بده تا استراحت کنین. اگه واقعا مشغول کاری هستین میتونین یکی از استراحت ها رو رد کنین ولی نذارین که اینکار یه عادت بشه.

شرایط فیزیکی خودمون چطور باشه ؟

روی یک صندلی به حالت آلفا واسه ی استراحت بشینین

۱-روی یک صندلی به حالت آلفا واسه ی استراحت بشینین

کمر صاف ،کف پاها روی زمین و دست ها از هر دو طرفتون آویزون باشه.

چشم هاتون رو ببندید

۲-چشم هاتون رو ببندید

خودتون رو تو یه محیط آروم و امن تصور کنین.

در حال تجسم کردن نفس عمیق بکشین

۳-در حال تجسم کردن نفس عمیق بکشین

از دماغتون نفس بکشین و از دهانتون نفس پس بدین. اینکارو آروم انجام بدین حداقل برای هر دم و باز دم یک ثانیه. اینکارو چندین بار تو زمان مشخص  انجام بدین تا وقتی که آروم بشین.

وقتی تو دم احساس آرامش  کردین با چشم های بسته چشمهاتون رو باز کنین

۴-وقتی تو دم احساس آرامش  کردین با چشم های بسته چشمهاتون رو باز کنین

تو بازدم پایین رو نگاه کنین و چشمهاتون رو آروم باز کنین. (همه ی اینکار هارو زمانی انجام بدین که هنوز دارین تنفس میکنین.)

تمرکز کنین

۵-تمرکز کنین

شما الان تو وضعیتی هستین که تمرکزتون بالاست و مغزتون میتونه رو هر چیزی که انتخاب کنین تمرکز داشته باشین. مفهوم واقعی اینه که کار بعدی که واسه انجام دادن انتخاب میکنین واستون راحت تر میشه و به این راحتیا حواستون پرت نمی شه.

یادتون باشه که وضعیت آلفا به وضعیت های دلتا و تتا خیلی نزدیکه. پس باید اینکارو وقتی انجام بدین که بیدارین و نشته این در اینصورت خوابتون نمیبره.

اگه میخواین که به وضعیت بتا برگردین( وضعیتی که مغز بیداره ) فقط سعی کنین تا یه تکونی به خودتون بدین یه دوری بزنید و بعدش میتونین برگردین.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *