چطور درباره خودتون بنویسید؟

نوشتن درباره خودتون ممکنه اولش یکم خجالت آور باشه اما نامه های پوشش رزومه، مقاله های شخصی و شرح های زندگی خودتون با برخی سبک ها و محتواها و فوت و فن های مخصوص نوشته میشه. اصول رو بیاموزید تا بدین طریق بتونید به طور اصولی و عالی درباره ی خودتون بنویسید.

روش یک:اصول نوشتن شرح حال خود

خودتون رو معرفی کنید.

۱-خودتون رو معرفی کنید.

نوشتن در مورد خودتون میتونه سخت باشه چون شما یه عالمه چیز برای گفتن دارید. کل تجارب و استعدادها و مهارت ها در فقط یک یا دو پاراگراف میتونه سخت باشه. هر نوع برنامه و هدفی که برای نوشتنتون دارید فقط به همون فکر کنید. مثل این که میخواید خودتون رو به یه غریبه معرفی کنید. اونها چه چیزی نیاز دارند که بدونند؟ به سوال هایی مثل این پاسخ بدید:

  • -شما کی هستید؟
  • -زمینه کاری یا تحصیلیتون چیه؟
  • -علایقتون چه چیزهاییه؟
  • -استعدادهاتون چیه؟
  • -موفقیت هاتون در چی بوده؟
  • -با چه چالش های و مشکلاتی تا حالا روبه رو بودید؟
  • -با یه لیست کوتاهی از استعدادها و علایقتون شروع کنید.

اگه مطمئن نیستید که برای شروع چه چیزی رو انتخاب کنید یا اگه فقط باید یه چیز انتخاب کنید تا اونجایی که ممکنه اونهایی رو انتخاب کنید که بیشتر بهش علاقه دارید و همچنین اون موضوع بهتر میتونه شما رو توصیف کنه.

به سوال های مرحله قبل جواب بدید و به جواب های ممکن احتمالی فکر کنید.

  • ۲-موضوعتون رو محدود کنید.

یه موضوع خاص بردارید. اون رو با جزییات توصیف کنید و از آن برای توصیف خودتون استفاده کنید. اگه فقط یه موضوع خاص درباره ی خودتون بردارید و درباره ی اون با جزییات بیشتر توضیح بدید خیلی بهتر از اینه که چندین موضوع مختلف بردارید و خیلی کلی توضیح بدید.

  • -چه موضوعی جالب تر و بی نظیرتره؟ چه چیزی شما رو بهتر توصیف میکنه؟ همون موضوع رو انتخاب کنید.
  • ۳-کمی جزییات خوب استفاده کنید.

وقتی یه موضوع ویژه ای رو انتخاب می کنید اون رو با جزییات توصیف کنید تا تو ذهنمون به صورت خاص ثبت بشه. یادتون باشه، شما دارید درمورد خودتون به ما میگید. هر چه جزییات بیشتر باشد بهتر است. نمونه هایی از توصیف رو به ترتیب از بد به عالی در زیر ببینید:

بد: من ورزش رو دوس دارم.

خوب: من طرفدار بسکتبال، فوتبال، تنیس و فوتبال امریکایی هستم.

بهتر: ورزش مورد علاقه من فوتبال است. چه تماشای آن چه بازی آن.

عالی: وقتی کوچک بودم همراه برادرها و پدرم هر روز شنبه ها فوتبال ده نفری بزرگسال ها رو نگاه می کردیم سپس بعد از تماشای آن با هم میرفتیم بیرون و بازی می کردیم. من همیشه از بچگی تا الان عاشق فوتبال بودم.

  • ۴-فروتن باشید.

حتی اگه خیلی موفق و مستعد و باحالید باز هم باید در نوشتن درباره خودتون فروتن باشید. در مورد خودتون لاف نزنید و زیاده روی نکنید. موفقیت هاتون رو لیست کنید اما با زبانی همراه با تواضع و فروتنی.

  • لاف زنی: من در حال حاضر بهترین و پر تلاش ترین فرد در شرکتم هستم. بنابراین شما باید من رو به خاطر استعدادم استخدام کتید.
  • فروتنانه: من اونقدر خوش شانس بودم که تونستم سه جایزه بهترین کارمند ماه رو تا الان در شغلم دریافت کنم.

روش دو:نوشتن مقالات شخصی برای مدرسه

با یه داستان عالی در مورد خودتون شروع کنید.

  • ۱-با یه داستان عالی در مورد خودتون شروع کنید.

مقالات شخصی برای درخواست های پذیرش در دانشگاه و مدرسه بسیار رایج هستند. هدف یک نامه پوشش رزومه، معرفی درخواست کننده برای پذیرش یا استخدام است. اصولا در این نوع نامه ها باید داستان زندگیتون رو بگید. جزییات ویژه و خاص زندگی واقعیتون که شما رو نسبت به بقیه برتری میده رو بگید.

  • -پیروزی بر موانعی که پشت سر گذاشته اید و موفقیت های بزرگی که تا حالا توانستید کسب کنید موضوعاتی هستند که بیشتر در مقالات شرح حال رایج هستند.
  • ۲-روی یک موضوع یا هدف خاص متمرکز بشید.

برخلاف نامه پوشش رزومه، مقاله شرح حال نباید از یه موضوعی به سرعت به موضوع دیگری برود. بلکه باید روی موضوع یا اتفاق خاصی متمرکز باشد تا به هدفش برسد.

  • -بسته به هدفتون، ممکنه نیاز باشه که شما مطالعه بیشتری انجام بدید یا یه قصه یا حکایت در مقالتون بیارید یا یک ایده از کلاس بردارید. موضوعی رو انتخاب کنید و برای اون از ایده هایی استفاده کنید که برای خواننده میتونه جالب باشه.
  • ۳-درباره ی موضوعات پیچیده و جدید بنویسید نه موضوعات کلیشه و تکراری.

هدف مقاله نباید این باشه که شما رو خوب جلوه بده. همیشه فکر نکنید که باید درباره ی موضوعاتی مثل موفقیت ها و پیروزی هایی که به دست آوردید بنویسید. نوشتن راجع به چیزهای دیگه ای هم که ممکنه در زندگیتون اتفاق افتاده باشه میتونه جالب باشه. مثل زمانی که با دوستاتون مهمونی بودید و یادتون رفته به دنبال خواهرتون سر تمرین برید یا وقتی که سرما خوردید و کلاسی نرفتید ممکنه موضوعات مناسبی باشه که بتونید از اون ها برای نوشتن یه مقاله عالی استفاده کنید.

  • -مقالات شرح حال کلیشه و تکراری معمولا درباره ی داستان های ورزشی، سفرهای ماموریتی و مادربزرگ ها میشه. این موضوعات اگه خوب نوشته بشن میتونن مقالات خوبی بشن. نوشتن و تمرکز کردن روی داستان تیم فوتبال شما که یه بازی بزرگ رو باخته سخته. اما اگه سخت تمرینش کنید میتونید انجامش بدید.
  • ۴-جدول زمانی را تا اونجایی که میتونید محدود کنید.

این تقریبا غیرممکنه که یه مقاله پنج صفحه ای درباره کل داستان زندگی تا ۱۴ سالگی بنویسید. حتی یه موضوع خاص مثل سال ارشد دانشگاه هم خیلی پیچیده است که بتونید تو یه مقاله مطرحش کنید. یه موضوعی رو انتخاب کنید که بیشتر از یک روز نبوده یا حداکثر چند روز طول کشیده است.

  • -اگه میخواید داستان بد و تاسف بار شکستن روابطتون یا جدایی رو بگید با عنوان شکست شروع کنید نه با عنوان ستاره ی نحسی که ملاقات کردید. این طوری شما فورا به تنش داستان رسیده اید.
  • جزییات را واضح بیان کنید
  • ۵-جزییات را واضح بیان کنید.

اگه میخواید یه مقاله غیرداستانی خوب بنویسید لازمه که پر از جزییات واضح و تصاویر خاص و احساسات باشند.

  • -اگه مقداری ایده از موضوعتون دارید از نوشتن چیزهای خاص که شما در مورد اون واقعه توی حافظه تون دارید شروع کنید. هوا چطور بود؟ بوی اون چه شکلی بود؟ مادرت چی بهت گفت؟
  • -پاراگراف اول شما، بقیه ی مقاله رو سازماندهی میکنه. به جای گفتن جزییات زندگی نامه کسل کننده (اسمتون، مکان تولدتون، غذای مورد علاقتون) راهی رو پیدا کنید که هدف داستانی رو که قصد دارید بگید و موضوعاتی که قصد دارید در مقالتون بیارید رو بیان کنه.
  • ۶-در وسط متن، شروع به گفتن داستان کنید.

درباره ی بدنه نیمه کاره در یه مقاله شرح حال نگران نباشید. اگه میخواید داستانی درباره ی زمانی که اتفاقی کار مهمی رو خراب کردید بنویسید توضیح بدید که سپس چی شد؟ به حالت نرمال برگشت؟ مردم چه عکس العملی داشتند؟ شما چه حرکتی انجام دادید؟ مقاله نوشتن اینطوریه.

  • ۷-جزییات را به هدف اصلی وصل کنید.

اگه شما یه داستان در مقالتون می نویسید فراموش نکنید که بگید نکته اصلی داستان چیه؟ از گفتن این داستانی که شما میگید چه چیزی قراره اتفاق بیفته؟ در حقیقت باید مثال ها و داستان ها و جزییاتی رو که در مقاله می نویسید به هدف اصلی گره بزنید.

روش سه:نوشتن یک نامه پوشش رزومه برای درخواست کار

نمونه های آماده رو پیدا کنید.

  • ۱-نمونه های آماده رو پیدا کنید.

اگه نیاز به نوشتن یه نامه پوششی رزومه برای یک شغل یا یک دوره تحصیلی برای دانشگاه یا برای برخی فرصت های استخدامی دارید گاهی توضیحاتی یا نمونه فرم های آماده ای هست که به شما کمک می کند که چه چیزهایی در این گونه نامه ها بنویسید. بسته به نوع اون درخواست نامه، ممکن است که نیاز باشد تا آمادگیتون رو برای کامل کردن شغل مورد نظر توضیح بدید یا ویژگی های ممتاز و واجد شرایط بودنتون رو بیان کنید.

  • -مدارکتون رو خلاصه کنید و در یه نامه پوششی رزومه مهارت ها و استعدادهاتون رو برجسته کنید.
  • -درباره ی خودتون توضیح بدید.
  • -در یه نامه پوششی رزومه توضیح بدید که چطور تحصیلات دانشگاهی و تجارب کاریتون، شما رو برای اون پوزیشن یا موقعیت خاص واجد شرایط کرده.
  • -توضیح بدید که چطور اون موقعیت، موقعیتی مناسب و مفید برای اهداف کاری شماست.
  • ۲-سبک نوشتنتون رو با هدفتون مطابقت بدید.

کارفرماها و موقعیت های مختلف، سبک های مختلفی رو در یک نامه پوششی رزومه می پسندند و به اون پاسخ می دهند. اگه برای یه دانشگاه درخواست می فرستید استفاده از سبکی متناسب با موقعیت دانشگاهی و حرفه ای در نامه خیلی مهم است. زمانی که برای یک گروه وبلاگ نویسی درخواست کار میدید و اونها ازتون میخوان که درباره سه چیزی که تونستید مدیریت و حلش کنید توضیح بدید در اینجا لازمه که برای اونها با سبکی غیر رسمی تر و خودمونی تر توضیح بدید. پس لازمه که در هر جایی متناسب با سبک مخصوص همان جا نامه بنویسید.

  • -زمانی که به نوع سبک نوشتنتون شک دارید سبک خلاصه و جدی رو انتخاب کنید. وقتی مطمئن نیستید که یه داستان جالب رو درباره مهمونی دوستانه مجردی خودتون توی نامه پوششی رزومه تون بگید پس بهتره که ریسک نکنید و نگید.
  • ۳-در اولین پاراگراف علت نوشتنتون رو توضیح بدید.

دو جمله اول باید هدف نامه پوششی رزومه و درخواستتون رو به طور واضح بیان کنه. اگر کسی که داره نامه پوششی رزومه تون رو می خونه به طور واضح و مشخص چیزی که شما درخواست دادید رو متوجه نشه درخواستتون به سطل زباله انداخته میشه.

  • -“من این نامه رو دارم می نویسم تا برای شرکت آگهی وب سایت شما درخواست بدهم. فکر میکنم تجارب من و همینطور آموزه هایم، مرا نامزد ایده آلی برای این موقعیت می کند.”
  • -برخلاف باور عموم، لازم نیس اسمتون رو اول نامه بیارید ” نام من جان اسمیت است و من برای موقعیت فلان دارم درخواست میدم…” اسم شما در سرتیتر نامه و انتهای نامه در قسمت امضا مشخص می شود. بنابراین لازم نیس در متن هم آورده شود.
  • ۴-نامه را به ترتیب علت و معلول سازمان بندی کنید.

یه نامه پوششی رزومه باید به طور واضح به کارفرما توضیح دهد که به چه علتی شما بهترین گزینه برای آن موقعیت هستید یا به چه علتی شما باید در اون دانشگاه و اون برنامه ای که درخواست دادید پذیرفته بشید. برای قانع کردن کارفرما، شما باید مطمئن بشید که نامه پوششی رزومه تون کاملا توضیح داده که شما برای اون موقعیت چه کارها و اهدافی در نظر گرفتید و چطور می تونید کارفرماتون رو راضی نگه دارید. مطمئن بشید که در نامه پوششی رزومتون موارد زیر رو توضیح دادید.

  • -چه کسی هستید و اهل کجایید.
  • -کجا میخواید برید و چه هدفی دارید.
  • -چطور این موقعیت به شما کمک می کند تا به اون هدف برسید.
  • ۵-به طور واضح و جزئی استعدادها و مهارت هاتون رو توضیح بدید.

چه چیزی شما رو گزینه ی ایده آل برای اون شغل یا موقعیتی که دارید درخواست میدید میکنه؟ چه تجارب، مهارت ها، آموزش و استعدادی رو قراره به اون موقعیت ببرید؟

  • -تا اونجایی که امکانپذیر هست خاص و ویژه باشید. اشکالی نداره که به طور کلی بنویسید که شما یک رهبر پرشور در همه کارهای زندگی هستید اما اگه یه زمانی رو که شما در یه موقعیتی مدیریت و رهبری کردید رو مثال بزنید خیلی بهتره.
  • -مهارت ها و استعدادهایی از خودتون رو بگید که شما رو به چیزی که براش درخواست میدید میرسونه. برنامه های فوق برنامه، نقش های رهبری و دیگر انواع موفقیت های برجسته بسته به اون درخواست ممکنه گاهی مهم و گاهی غیر ضروری باشه. اگر شما چیزهایی فرعی و جرئیات رو در نامه مینویسید مطمئن باشید که اون جزییات برای هدف نامه پوششی شما مفید و لازم است.
  • به طور واضح و جزئی استعدادها و مهارت هاتون رو توضیح بدید.
  • ۶-اهداف و آرزوهاتون رو توصیف کنید.

از جایی که هستید به کجا میخواید برید. هیئت مدیره و کارفرمایان پذیرش بیشتر علاقمند به استخدام افرادی هستند که آرزوها و همت های بلند دارند و شروع کننده هایی مشتاق برای به دست آوردن موفقیت در مراحل بالاتر هستند.

  • -تا اونجایی که امکان داره ویژه و خاص باشید. اگه شما برای یه دانشگاه نامه پوششی رزومه می نویسید واضحه که باید مدرک داشته باشید تا مثلا به عنوان یک دکتر اون شغل را دریافت کنید. اما چرا این مدرک؟ چرا این مدرسه؟ چه چیزی به طور خاص نیاز دارید که بیاموزید؟
  • ۷-توضیح بدید که چطور هر دو طرف از این موقعیت سود می برند.

شما چه چیزی می تونید به اون موقعیت بیارید که بقیه کاندیداها نمیتونن بیارند؟ دانشگاه اگه شما رو به عنوان دانشجوی خودش پذیرش کنه چه سودی از استخدام شما میبره؟ شما از به دست آوردن اون موقعیت چه سودی می برید؟ خواننده های شما دوست دارن بدونن که هر دو طرف چه منافعی به دست می آورند. پس کامل و واضح توضیحش بدید.

  • -درباره نامه های پوششی رزومه که درباره ی انتقاد یک تجارت هست مواظب باشید. وقت اون نیست که از یه نام تجاری خاص سه ماه قبل انتقاد کنید و سپس بگید که شما می تونید با ایده هاتون اون رو برگردونید و بهبود ببخشید. ممکنه اون در عمل به خوبی اجرایی نشه و اگه شما اون شغل رو گرفتید نتونید انجامش بدید.
  • ۸-نامه پوششی رزومه را با نامه رزومه اشتباه نگیرید.

زمانی لیست کردن بهترین مهارت هاتون مهمه که اونها شغلی رو که شما به اون علاقمندید درخواست میدن. نامه پوششی رزومه جای خوبی برای لیست کردن جزییات ریز تحصیلاتتون یا دیگر اطلاعاتی که به اون رزومه تعلق ندارد نیست. چون بیشتر جاها هر دو رزومه و نامه پوششی را میخواهند مطمئن شوید که آن دو اطلاعات متفاوتی دارند.

  • -توضیح راجع به مواردی مثل معدل بالا و یا رتبه رنکینگ کلاسی خوب گر چه میتونه خیلی موثر باشه اما جاش در نامه پوششی رزومه نیست. اون رو در نامه رزومه تون برجسته کنید. اما اون رو در نامه پوششی رزومه ننویسید.
  • ۹-خلاصه بنویسید.

نامه های پوششی ایده آل بیشتر از یک یا دو صفحه و تعداد سیصد تا پونصد کلمه نیستند. جاهای خاصی نامه های پوششی رزومه را طولانی تر در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه می خواهند. اما خیلی کمیاب است که طولانی تر از این، جایی خواسته شود.

نامه را قالب بندی کنید.

  • ۱۰-نامه را قالب بندی کنید.

نامه ها معمولا در قالب های نرمال و خوانا و فونت هایی مثل بی نازنین و بی مهسا هستند. به طور کلی نامه های پوششی رزومه باید شامل درود خطاب به هیئت مدیره پذیرش یا شخص خاصی باشه که در فرم درخواست درج شده و در انتها نیز با امضا همراه باشد . همچنین اطلاعات مخاطب شامل اسم و آدرس ایمیل و شماره تلفن و فکس در سرتیتر نامه باید باشد.

روش چهار: نوشتن یه شرح کوتاه زندگی

نوشتن درباره ی خودتون رو به صورت سوم شخص بنویسید.

  • ۱-نوشتن درباره ی خودتون رو به صورت سوم شخص بنویسید.

شرح های کوتاه زندگی با سبک های اغراق آمیز در کتاب های راهنما، جزوه ها و دیگر موارد وجود دارند. به هر علتی شما ممکنه که یکی از اون شرح حال ها رو تهیه کنید. اونها معمولا کوتاه هستند و میتونن غیرماهرانه نوشته بشن.

  • -وانمود نکنید که درباره ی یکی دیگه می نویسید. اسمتون رو بنویسید و بعد اون شخص رو مثل یه شخصیت یا یه دوست توصیف کنید: “جان اسمیت رئیس معاون اجرایی شرکت تبلیغات…”
  • ۲-موقعیت یا عنوان اون رو توضیح بدید.

مطمئن باشید که هدف از نوشتن شرح زندگیتون رو به طور واضح و روشن  بیان می کنید. توصیف کنید که چه کاری انجام می دهید و مردم شما را چطور می شناسند. اگه همه کاره هستید پس بگید. نترسید که خودتون رو با عناوینی چون بازیگر، موسیقی دان، مادر، سخنران، صخره نورد حرفه ای لیست کنید، اگه همه ی این مهارت ها رو به اندازه مساوی دارید.

  • ۳-به طور خلاصه مسئولیت ها و موفقیت هاتون رو لیست کنید.

اگر شما برنده همیشگی یه سری جوایز هستید نوشتن یه شرح زندگی جای خوبیه که اون جوایز رو لیست کنید و به همه اعلام کنید. تلاش کنید که شرح زندگیتون رو روی وقایع اخیر متمرکز کنید.

  • -درباره ی مدارکی که تا الان گرفتید و آموزش های خاصی که دیده اید و مرتبط با موضوع مورد نظر هست بنویسید.
  • ۴-کمی زندگی شخصی تون رو بنویسید.

شرح های زندگی نیاز به خشکی و جدیت زیاد ندارند. در انتها معمولا کمی جزییات شخصی برای چاشنی به این شرح زندگی ها اضافه می شود. میتونید اسم گربه تون یا جزییات کوچکی از سرگرمیتون رو بنویسید.

  • -“جان اسمیت رئیس معاون اجرایی شرکت تبلیغات مسئول بازاریابی و جمع آوری خارج از کشور است. او با افتخار مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه هاروارد دریافت کرد و در مونتاک با گربه اش چیتو زندگی می کند.”
  • -خیلی جزئی ننویسید. میتونه به نظر جالب باشه که فورا اینطوری شروع کنید که جان اسمیت عاشق قایق سواری است و از خوردن چیتوز بدش می آید. او رئیس کل است و شرح های مثل این میتونن برای برخی سالن ها مناسب باشند اما مراقب باشید که اینها برای هر جا و هرکسی مناسب نیستند.
  • مختصر بنویسید.
  • ۵-مختصر بنویسید.

به طور کلی این نوع از شرح های زندگی بیشتر از چند جمله نیستند. اونها معمولا شامل لیستی از کارکنان دیگه است و برای همه ی اشخاص چند تا جمله استفاده میکنن و احتمالا نمیخواید که در مورد شما در نیم صفحه به صورت یکنواخت و کسل کننده نوشته بشه.

  • -استیفن کینگ که یکی از معروف ترین و موفق ترین هنرمند تاریخ اخیر هست شرح زندگی ای داره که در اون فقط اسامی اعضای خانواده و شهرش و حیوان های خانگیش رو لیست کرده. پس تعریف و تمجید کردن زیادی از خودتون رو به طور کامل کنار بگذارید.

 

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. Reza گفت:

    با سلام و خسته نباشید واسه زحمت های فراوانتون.سایتتون حرف نداره خیلی کمکم کرده توی این موضع امیدوارم به کارتون ادامه بدید و موفق باشید ????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *