چطوری معتاد بازی های کامپیوتری نشیم

بازی های رایانه ای می تونه برای زندگی اجتماعی و سلامت فرد خیلی مضر باشه. مراحل زیر کمک می کنه که معتاد این بازی  ها نشید، و یا اگه معتاد هستید اعتیادتون رو درمان کنید.

 

مراحل

۱-ازخودتون شروع کنید

مسئولیت پذیر باشید

۱-مسئولیت پذیر باشید

منشأ مشکل در خود شماست نه در بازی. هیچ تلاشی برای غلبه بر اعتیاد نتیجه ای نخواهد داشت، مگر زمانی که خودتون وجود این اعتیاد رو قبول کنید. مشکل، وجود بازی های ویدویی و یا محتواش نیست، بلکه مشکل کسیه که بازی کردن با اون ها رو انتخاب می کنه.

 

۲-تأثیرات این بازی ها رو بفهمید و بشناسید

 در روز چند ساعت به این بازی ها اختصاص می دید؟ آیا مثل یه آدم عادی آخر هفته ها می رید بیرون؟ آخرین باری که کتاب خوندید کی بود؟ دونستن تأثیرات منفی اعتیاد، کمک می کنه که گام های مثبت بردارید و سعی کنید چیزهایی که از دست دادید رو دوباره به دست بیارید.

۳-کسی رو سرزنش نکنید

 سرزنش کردن بقیه به خاطر مشکلاتی که شما باید به تنهایی باهاش مواجه بشید چیزی رو حل نمی کنه و فایده ای نداره. دلیل این مشکل (صنعت و تجارت بازی های ویدیویی) و یا تولید کنندگانش نیستن و سرزنش کردن اون ها مشکلی رو حل نخواهد کرد. اکثر کسایی که این بازی ها رو می کنن آدمای نرمال و سالمی هستن و اولین گام برای حل این مشکل مسئولیت پذیریه.

مثبت باشید

۴-مثبت باشید

درسته که شناختن جنبه های منفی مشکل خیلی مهمه، ولی این هم مهمه که روی نتایج و پیشرفتی که داشتید تمرکز کنید.

۵-محدودیت زمانی برای خودتون تعیین کنید

 اگه تصمیم گرفتید که یک ساعت در روز به بازی های ویدویی اختصاص بدید، سعی کنید بهش پایبند بمونید. بازی هاتون رو با دقت انتخاب کنید! اگه بازی ای می کنید که مراحلش طولانیه و یا بازی ای هست که مرحله آخری درش وجود نداره، احتمالاً باید یه بازی دیگه و یا ژانر دیگه ای رو انتخاب کنید.

 

۶-روی زمان بازی ویدیویی بچه تون نظارت داشته باشید

شما والدین فرزندتون هستید و در نتیجه باید کنترلش کنید. اگه بچه تون به حرفتون گوش نداد، حذف کردن بازی و یا تغییر تنظیمات کامپیوتر ممکنه کمک کنه که بهتر به این مشکل رسیدگی کنید.

 

۷-به کشوی سی دی هاتون نگاه کنید

 آیا بیشتر از ۵ بازی وجود داره که توی دو ماه اخیر بازی کردید؟ آیا این بازی ها مرحله آخر ندارن؟ این می تونه یه علامت هشدار باشه!

کل زمانی که هر هفته برای بازی صرف می کنید رو بنویسید

۸-کل زمانی که هر هفته برای بازی صرف می کنید رو بنویسید

این زمان شامل زمان مورد نیاز برای تهیه بازی، زمان بازی کردن و همچنین زمان هایی که درباره این بازی ها توی زندگی واقعی بحث می کنید می شه. اگه این زمان بیشتر از ۲۵ ساعته، ممکنه یه مشکلی وجود داشته باشه.

 

۹-از پدر و مادرتون بخواید که حواسشون به زمانی که برای بازی های ویدیویی می ذارید باشه

به این منظور یه سری برنامه های خاصی هم وجود داره که می تونید دانلودشون کنید. یه راه برای کم کردن زمان بازی اینه که با پدر و مادرتون قایم موشک (قایم کردن بازی های ویدیویی) بازی کنید.

 

۱۰-یه کار دیگه برای انجام دادن پیدا کنید

 بهترین دارو برای اعتیاد به بازی های ویدیویی اینه که یه عالمه کار دیگه پیدا کنید که همراه با بقیه انجامشون بدید.

 

۲-دوستان

تعداد بازی هایی که می کنید و همینطور مدت زمانی که بازی می کنید رو حساب کنید

۱-تعداد بازی هایی که می کنید و همینطور مدت زمانی که بازی می کنید رو حساب کنید

 

۲-این مشکل رو با پیدا کردن دوستای بیشتر و گذروندن وقتتون با کسایی که دوسشون دارید حل کنید

 ۳-مرحله دو ممکنه برای بعضیا سخت باشه اگه نتونستید، از معلمتون و یا پدر و مادرتون بخواید که این کار رو بکنن. اگر هم کسی رو پیدا نکردید، خودتون اون رو انجام بدید.

 یه بازی برای بیرون از خونه پیدا کنید

۴-یه بازی برای بیرون از خونه پیدا کنید با دوستاتون بازی کنید.

 

۵-برید و از کتابخونه کتاب قرض بگیرید با دوستاتون کتاب بخونید.

 

۶-جدول حل کنید تا ذهنتون قوی تر بشه می تونید با دوستاتون مسابقه بدید.

 

۷-با همدیگه بازی های سرگرم کننده و جالب کنید تا سالم بمونید.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *