چطوری به اینترنت معتاد نشیم

گرچه ممکنه اینطور به نظر برسه که این روزها، زندگی همه به اینترنت گره خورده و همه باهاش درگیرن، ولی مرز باریکی بین چک کردن صفحات رسانه های اجتماعی و اعتیاد تمام عیار به اینترنت وجود داره. اگه حس می کنید گشت و گذار توی اینترنت رو به کارهای دیگه ترجیح می دید، باید حواستون رو بیشتر جمع کنید، چون ممکنه معتاد به اینترنت شده باشید. خوشبختانه، برای غلبه بر اعتیاد به اینترنت راه هایی وجود داره.

 

بخش ۱: محدودتر کردن زمان کار با کامپیوتر

۱- این رو قبول کنید که شما در معرض خطر معتاد شدن هستید.

هر روز آدمای بیشتری توی کل دنیا معتاد به اینترنت می شن. شما تنها کسی نیستید که این مشکل رو داره، بلکه این مشکل داره روز به روز فراگیرتر و معروف تر می شه. خجالت نکشید، کسای دیگه ای که همین مشکل رو دارن پیدا کنید و سعی کنید به کمک همدیگه این مشکل رو حل کنید.

 

۲-زمان محدودی رو برای استفاده از کامپیوتر در نظر بگیرید.

سعی کنید حواستون باشه که در طول یک هفته زمان زیادی رو به این کار اختصاص ندید. اگه لپتاپ دارید سعی کنید اون رو جایی بذارید که زیاد تو دیدتون نباشه. وقتی از لپتاپ استفاده نمی کنید، اون رو ببندید و اگر کامپیوتر میزی دارید سعی کنید زیاد نزدیکش نرید و یا یه چیزی روش بندازید که کمتر ببینیدش.

 

۳-به جای این که به مردم پیام بفرستید و یا ایمیل بزنید، بهشون زنگ بزنید.

به دوستتون زنگ بزنید و ازش بخواید که حداقل ۳ ساعت در روز با هم برید بیرون. این کار حواستون رو از کامپیوتر پرت می کنه. یا اگه توی مدرسه هستید سعی کنید با دوستتون و یا تنهایی تکالیفتون رو انجام بدید تا حواستون پرت گوشی نشه.

از آلارم ساعت یا تایمر استفاده کنید.

۴-از آلارم ساعت یا تایمر استفاده کنید.

قبل از استفاده از کامپیوتر، پیش خودتون یه زمان محدودی مثلاً ۳۰ دقیقه در نظر بگیرید. تایمر یا ساعت رو تنظیم کنید تا وقتی این زمان تموم شد حتماً کامپیوتر رو خاموش کنید. یه روش دیگه اینه که برنامه های تایمر روی دسکتاپبتون قرار بدید. می تونید این تایمرها رو برنامه ریزی کنید تا بعد از زمان مشخصی کامپیوتر به صورت خودکار خاموش بشه.

  • هر وقت که وارد سایت های مختلف می شید برای خودتون یه زمانی در نظر بگیرید و لیستی از کارهایی که توی اون زمان باید انجام بدید تهیه کنید و بعد سعی کنید وقتی که این زمان به پایان رسید لاگ آف کنید. این کار رو همیشه انجام بدید ولی سعی کنید که هر بار میزان زمانی که توی یک صفحه هستید رو ۵ دقیقه کمتر کنید.

 

۵-از اطلاعاتی که بهش نیاز دارید، کپی بگیرید.

اگر صفحاتی هستن که شما به طور مدارم به اطلاعاتش نیاز دارید اون ها رو ذخیر کنید و یا حتی روی کاغذ پرینت بگیرید. این کار باعث می شه کمتر از اینترنت استفاده کنید و به صفحات دیگه هم کمتر سر بزنید.

 

۶-سعی کنید از کامپیوتر توی کتابخونه استفاده کنید.

اینطوری وسوسه نمی شید که یه سری سایت های خاص رو ببینید. از طرفی کتابخونه جای خیلی خوبیه برای این که مجله و کتاب بخونید و به اندازه زمانی که توی خونه هستید وسوسه نمی شید که برید تو اینترنت.

 

بخش ۲: دنبال کردن فعالیت های جایگزین

یه سرگرمی برای خودتون پیدا کنید که نیازی به اینترنت، بازی های ویدیویی، کامپیوتر، تلویزیون، گوشی های هوشمند، تلفن همراه، آی پد یا پلیرهای صوتی نداشته باشه.

۱-یه سرگرمی برای خودتون پیدا کنید که نیازی به اینترنت، بازی های ویدیویی، کامپیوتر، تلویزیون، گوشی های هوشمند، تلفن همراه، آی پد یا پلیرهای صوتی نداشته باشه.

مثلاً می تونید توی یه تیم، کلوب، گروه ورزشی، گروه موسیقی و آواز و… اسم بنویسید. با یه دوست برید بدوید و یا چیزای دیگه ای رو امتحان کنید. سعی کنید به موقع بخوابید و خواب خوبی داشته باشید. از اتفاقات و رویدادهایی که توی شهرتون میفته خبر داشته باشید. ممکنه نمایش و نقد فیلم، کنسرت، مسابقات ورزشی محلی، کتابخوانی و… برگزار بشه. چند تا از این رویدادها رو پیدا کنید و توش شرکت کنید.

 ۲-انجام وظایفتون رو توی اولویت قرار بدید.

اگه دانش آموز هستید، سعی کنید که تکالیفتون رو انجام بدید و مطالعه کنید. اگه کار می کنید، به جای اینکه وقتتون رو توی اینترنت تلف کنید، زمانتون رو برای کاری که واقعاً نیاز هست انجام بدید اولویت بندی کنید. هر روز برای خودتون لیست وظایف تهیه کنید و بهش پایبند باشید و فقط زمانی برید سراغ اینترنت که همه وظایفتون رو انجام داده باشید.

 

۳-از خوردنی ها کمک بگیرید.

هر چیزی که کمک کنه برای مدت کوتاهی از کامپیوتر دور بشید باعث می شه اعتمادبنفستون بیشتر بشه و به این باور برسید که می تونید این زمان رو بیشتر هم کنید. بعضی شبا برای خانواده غذا بپزید.

  • غذاتون رو جلوی کامپیوتر نخورید! بلکه جایی دور از اون بخورید تا آنلاین نباشید.

 با دوستاتون باشید.

۴-با دوستاتون باشید.

قرار بذارید تا با هم به کوهنوردی، بازار، تماشای فوتبال و… برید. به جاهایی مثل کافی شاپ نرید که توش دسترسی به اینترنت آزاده.

 

۵-شبتون رو با خانواده بگذرونید.

به جای این که وقت شام کاراتون رو انجام بدید و یا تلویزیون ببینید، شام رو با خانواده دور سفره بخورید و بعدش بازی کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *