چطوری بدنمو دوست داشته باشم

 آیا فکر میکنی که فقط بقیه جذاب هستند؟ یا اینکه بخاطر شکل و ظاهرت احساس ناتوانی می کنی؟ بخاطر بدنت خجالتی هستی و اضطراب داری؟ یا تا حالا به این فکر کردی که کاش میتونستی قسمتی از ظاهر و بدنت رو تغییر بدی؟ اگه جوابت به این سوال ها بله هست ینی تو تصویر منفی از بدنت داری. تو تنها نیستی. خیلی ها هستند که از بخشی از ظاهرشون راضی نیستند. اما اگه مدام بچسبی به چیزی که دوستش نداری و ذهنت رو درگیر کنی ممکنه عزت نفست به شدت کم بشه.

برای اینکه تصویر خوبی از بدنت داشته باشی نیازی نیست که حتما بدن کامل و بی عیبی داشته باشی. وقتی دقیقا اونچیزی که همین الان هستی رو دوست داشته باشی تصویری که از بدنت خواهی داشت به مرور بهتر میشه. همینطور عزت نفست.

ممکنه بگی که اگه ظاهر بهتری داشته باشم بدنم رو دوست خواهم داشت، اما بهتره که این دیدگاه رو عوض کنی. اول باید بدنت رو همونطور که هست قبول کنی. چیزهایی رو در ظاهرت پیدا کن که دوستش داری و حالت رو بهتر میکنه. مراقب بدن خودت باش. وقتی بدنت رو دوست داشته باشی بهتر و بیشتر مراقبش خواهی بود.

راههایی وجود دارند که بهت کمک میکنن تا ظاهرت رو تقویت کنی و همینطور احساس بهتری نسبت به خودت داشته باشی:

 

۱-۳-بدنت رو قبول کن

بدنت رو قبول کن

 ۱-هیچکس کامل نیست

همه دوست دارند که دقیقا همونطور که هستند دوست داشته بشن و پذیرفته بشن. این نکته در مورد بدن هم وجود داره. بدنت رو همونطور که هست ببین. کمتر ازش انتقاد کن. بیشتر باهاش دوست باش.

۲-بخاطر بدنت خجالت نکش

وقتی نظرات تند و منفی نسبت به بدنت داری ممکنه به عزت نفست آسیب بزنی. فرقی نمیکنه بهش فکر کنی یا بلند به خودت بگی، درست همونقدر به عزت نفس آسیب زننده اس، که شخص دیگه ای اون رو بهت گفته باشه. با خودت مهربون باش. به خودت احترام بذار. حتی اگه چیزهایی داری که باید روش کار کنی و بهترش کنی.

۳-یک سرگرمی بهتر ایجاد کن

آیا عادت داری که مدام از بدنت انتقاد کنی؟ برای ترک این عادت بد میتونی یک عادت خوب رو جایگزین کنی. به جای چیزهایی که نباید انجام بدی، چیزهایی که دوست داری به خودت بگو و به خودت یادآوری کن و انقدر اینکار رو تکرار کن تا تبدیل به عادت بشه.

 

۲-۳-بدنت رو دوست داشته باش

بدنت رو دوست داشته باش

 ۱-به چیزهایی که از ظاهرت دوست داری توجه کن

ممکنه موهات، صورتت یا دستات رو دوست داشته باشی. اندامت یا شونه هات یا ساق پات چطور؟ چشمات یا لبخندت؟ به خودت بگو که چه چیزی از خودت رو دوست داری و چرا دوستش داری

مدام به این فکر کن که چه چیزی رو دوستانت در مورد ظاهرت دوست دارن و مدام بهت میگن و اون ها رو قبول کن. اینو بدون که چیزهای دوست داشتنی زیادی در مورد تو وجود دارند. بذار احساس خوبی داشته باشی.

۲-روی کارهایی که بدنت میتونه انجام بده تمرکز کن

چیزهای خیلی بیشتری به غیر از ظاهر بدنت در مورد بدنت وجود داره. وقتی ورزش میکنی، راه میری، میدوی، میرقصی یا شنا میکنی در واقع بدنت داره اینکار رو انجام میده. بدنت باعث میشه که تو بتونی بعد خواب خودتو کش بدی، حرکت کنی به مقصدت برسی، بالا بری یا بپری. وقتی چیزی رو حمل میکنی یا چیزی میسازی یا کسی رو بغل میکنی باید شگفت زده باشی. سپاسگزار باش.

۳-نسبت به بدنت آگاه باش

در طول روز بدنت رو نادیده نگیر. آروم نفس بکش. وقتی بدنت به غذا یا استراحت نیاز داره بهش بی توجه نباش. از احساسی که بدنت موقع راه رفتن، دویدن یا بازی کردن داره لذت ببر.

 

۳-۳-از بدنت مراقبت کن

از بدنت مراقبت کن

 ۱-غذاهای سالم بخور

یاد بگیر که کدوم غذاها سالم و مناسب تو هستند و مقدار دقیق مورد نیاز بدنت از هر کدوم از این غذاها رو بدون. زمانی رو برای غذا خوردنت در نظر بگیر. از غذا خوردنت لذت ببر. غذاها و دسرهایی رو بخور که کمک میکنند تا به بهترین ظاهر و بدنی که میتونی داشته باشی، برسی. این تغذیه درست انرژی مورد نیاز بدنت رو بهت میده و تصویر بدنیت رو تقویت میکنه. وقتی با بدنت درست رفتار کنی احساس بهتری نسبت به خودت خواهی داشت.

۲-خوب بخواب

یاد بگیر که چه مقدار خواب برای سن تو مناسب است.  سر موقع به تختت برو. خاموش کردن موبایل و تبلت و لپ تاپت و هر صفحه نمایشی که داری، میتونه کمکت کنه تا بهتر بخوابی.

۳-لباس های مناسب بپوش

لباس هایی که میپوشی میتونه روی تصویری که از بدنت داری تاثیر بذاره بنابرای سعی کن لباس های مناسب و زیبا و فیت بدنت، که بهت احساس بهتری میدن رو بپوشی.

۴-فعالیت منظم روزانه داشته باش

روزانه بدنت برای اینکه قوی، سالم، فیت و متناسب باشه نیاز به حرکت داره. تو میتونی با انجام یک ورزش خاص، فعالیت روزانه داشته باشی. میتونی بدوی، پیاده روی کنی، بدنسازی بری، یوگا کنی، شنا کنی یا برقصی.

فعالیت مورد علاقتو انتخاب کن و با تلاش و پشتکار انجامش بده و از سرگرمی هایی که میتونی داشته باشی لذت ببر.

۵-تلاش کن تا به وزن سالم و درست برسی و حفظش کنی.

وزن مناسب داشتن میتونه برای سلامتیت خوب باشه و باعث میشه احساس بهتری نسبت به بدنت داشته باشی. اما سعی نکن که خودت به تنهایی رژیم بگیری. در مورد برنامه رژیمت (تغذیه یا ورزش) با پدرومادرت یا با دکتر مشورت کن. دکتر رژیم غذایی متناسب با بدنت رو بهت میده و راه هایی رو که میتونی به وزن مناسب برسی رو بهت پیشنهاد بده.

۶-مراقب تاثیر رسانه ها باش.

ما به طور مداوم با تصاویری از زیبایی کاملا ایده آل بمباران شدیم که مدام بهمون میگن که به اندازه کافی زیبا نیستیم. اینو بدون که این پیام ها برای فروش یک محصول مورد استفاده قرار می گیرن و هیچ پایه ای در واقعیت ندارند.

تصاویر مدل ها و بازیگرانی رو که ممکنه در مجلات سایت ها یا فیلم ها ببینی، از طریق آرایش، گریم، فتوشاپ و یا هر روش دیگه ای تغییر می دن تا اون ها رو بی عیب و نقص نشون بدن و از این طریق محصولاتشون رو تبلیغ کنن. این استاندارد زیبایی در واقعیت اصلا قابل دسترس نیست بنابراین مراقب تاثیراتش روی تصویر بدنی و عزت نفست باش.

قرار نیست همه یه شکل باشند.

قرار نیست همه یه شکل باشند.

          بدنها میتونند شکل و اندازه های مختلفی داشته باشند. توجه به این موضوع بهت کمک میکنه تا زیبایی رو در شکل و اندازه بدن منحصر بفرد خودت ببینی. شکل و اندازه، قد، رنگ پوست، مو و سایر ویژگی های افراد مختلف با هم متفاوت هست.

بدون هیچ قضاوت ذهنی یا دید منفی و بدون هیچ مقایسه ای یا برچسبی (چاق، زشت، کوتاه و…)  به آدمها نگاه کن. در اینصورت میتونی تفاوت و تنوع رو در آدمها ببینی. مراقب باش در نگاه کردن به دیگران زیاده روی نکنی و در اونها احساس بدی ایجاد نکنی

در نهایت اگه نیاز به کمک داشتی

گاهی مشکلات مربوط به تصویر بدنی یا عزت نفس خیلی زیادتر از حدی هستند که بشه به تنهایی کنترلش کرد. مشکلات مربوط به سلامتی، افسردگی یا تروما (ضربه یا آسیب دیدگی) میتونند روی احساست در مورد خودت تاثیر منفی بذارند. اختلالات تغذیه ای می تونند باعث ایجاد تصویر بدنی ضعیف و اشتباهی در تو بشن که حقیقت ندارند.

هر تصمیمی داری یا هر کاری که میخواهی برای بدنت انجام بدی رو یا به پدرومادرت یا دکتر و یا روانشناس بگو و از اونها کمک بخواه. تصویر بدنی و عزت نفس مسائلی هستند که با کمک و مراقبت میتونند بهتر بشوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *