چرا هرچی میخونم یادم میره

خب حتما تو روشهای به خاطر سرپردن یک مشکلی داری علاوه بر روشهای حفظی که براتون گفتیم روشهای ذهنی برای تقویت حافظه وجود داره که توی این مقاله بهتون معرفی میکنیم

استفاده از روش های ذهنی

فکر نکنین که حافظه ی بدی دارین

  • ۱-فکر نکنین که حافظه ی بدی دارین

  •  خودتون رو متقاعد کنین که حافظه خوبی دارین و تقویت هم خواهد شد. خیلی از افرادی که فکر می کنن حافظه بدی دارن، بخاطر اینه که آنها فقط اسامی رو نمیتونن به یاد داشته باشن، یا به دلایلی فقط اعداد از ذهنشون خارج میشن. این افکار منفی رو پاک کنین و برای بهبود حافظه خود تلاش کنین. حتی موفقیت های کوچک رو جشن بگیرین تا خودتون رو با انگیزه نگه دارین.
  • به مغزتون ورزش بدین
  • ۲-به مغزتون ورزش بدین

  •  ورزش منظم مغز، آن را در حال رشد نگه میداره و موجب توسعه اتصالات عصبی جدید میشه که می تونه به بهبود حافظه کمک کنه. با توسعه مهارت های ذهنی جدید – به ویژه پیچیده مانند یادگیری یک زبان جدید و یا یادگیری نواختن یک ابزار موسیقی جدید – و به چالش کشیدن مغزتون با پازل و بازی، می تونین مغز خود را فعال و عملکرد فیزیولوژیکی آن را بهبود ببخشین.
  • -هر روز از بازی های پازل سرگرم کننده مانند کلمات عبور، سودوکو، و بازی های دیگه که یادگیریش راحت و جالب باشه استفاده کنین.
  • -از منطقه راحتی خودتون خارج بشین و چیزهایی که جدید و چالش برانگیزه رو انتخاب کنین چون باعث می شه که عضلات مغزتون رو فشرده کنین. سعی کنین بازیهایی مثل بازی شطرنج و یا بازی تخته ای انجام بدین.
  • -هنگامی که مهارت جدیدی رو یاد میگیرین، بخش بزرگی از مغزتون فعال می شه. یادگیری اطلاعات جدید هم مفیده، اما از آنجا که مهارت ها نیاز به هم دریافت و هم خروجی اطلاعات دارن، بخش بزرگی از مغزتون رو ورزش میدن.
  • به ذهن خود زمان بدین تا یک خاطره بسازه
  • ۳-به ذهن خود زمان بدین تا یک خاطره بسازه

  •  خاطرات در کوتاه مدت بسیار شکننده هستند، و حواس پرتی می تونه باعث بشه سریع چیزها رو فراموش کنین به سادگی یک شماره تلفن. کلید جلوگیری از از دست رفتن خاطرات قبل از اینکه حتی بتونه آنها را تشکیل بده، اینه که بتونن روی چیزی برای مدتی بدون توجه به چیزهای دیگه تمرکز کنن تا به خاطر بسپرن، بنابراین وقتی تلاش می کنین تا چیزی رو به خاطر بسپرین برای چند دقیقه از کارهای پیچیده و چیزهایی که حواستون رو پرت میکنن دوری کنین.
  • تصویر های بهتری بگیرین
  • ۴-تصویر های بهتری بگیرین

  •  اغلب ما چیزهایی رو فراموش میکنیم نه به خاطر اینکه حافظه مون بده، بلکه به این دلیل که مهارت های مشاهده ی ما نیاز به کار داره. یک موقعیت رایج که این اتفاق رخ میده ملاقات با افراد جدید هست. اغلب ما در ابتدا اسامی افراد رو یاد نمی گیریم، زیرا واقعا روی آن ها تمرکز نداریم. ولی اگه تلاش های آگاهانه ای برای به یاد آوردن چنین چیزهایی انجام بدیم، خیلی بهتر میشیم.
  • -یک راه آموزش برای هوشیاری بیشتر اینه که به یک عکس نا آشنا برای چند ثانیه نگاه کنین و سپس عکس را توصیف و یا هر جزئیاتی که از عکس میتونین رو بنویسین. سعی کنین چشمانتون رو بسته و تصویر را در ذهنتون قرار بدین. هر بار که این تمرین رو انجام میدین، از یک عکس جدید استفاده کنین و با تمرین منظم میبینین که می تونین جزئیات بیشتری رو با نگاهی کوتاه به عکس ها به یاد بیارین.
  • چندین حس رو درگیر کنین
  • ۵-چندین حس رو درگیر کنین

  •  می تونین با به کارگیری حس های بیشتر تا جایی که ممکنه، بخش های بیشتری از مغزتون رو در هنگام حفظ اطلاعات تحریک کنین. وقتی بخش بزرگی از مغزتون فعاله، توانایی تون برای راه اندازی حافظه تون افزایش پیدا میکنه.
  • -آن رو بنویسید. فرایند نوشتن اطلاعات توسط دست، مغزتون رو تحریک می کنه و بعدا اطلاعات رو به یاد میاره. اما تایپ کردن تاثیر کمتری داره.
  • -هنگامی که اطلاعات رو تایپ می کنین، از یک فونت عجیب استفاده کنین. هنگامی که به پایان رسید، آن رو بخونین. وقتی چیزی برای خوندن سخت باشه، باید بیشتر روی آن تمرکز کنین، که این میتونه کمک کنه تا به طور دقیق تر اون رو به حافظه تون بسپرین.
  • -اطلاعات رو ترسیم کنین یا به هم مرتبط کنین. اطلاعات رو به خودتون یا دیگران بگین. شنیدن خودتون که اطلاعات رو میخونین باعث میشه که حس شنوایی تون درگیر بشه. اگه نیاز دارین اطلاعات رو به شخص دیگه ای توضیح بدین تا بتونین آن را درک کنین و در نهایت حافظه و درکتون هم افزایش پیدا میکنه.
  • از محیط تون استفاده کنین
  • ۶-از محیط تون استفاده کنین

  •  مکان طبیعی چیزها رو برای به یاد آوردن کارهایی که باید انجام بدین تغییر بدین. اگه لازمه که به خاطر داشته باشین که هر روز صبح قرص مولتی ویتامین تون رو بخورین، پس نون صبحونه تون رو در کنار قرصتون بذارین و بعد از اینکه ویتامین تون رو مصرف کردین، آن رو در جای طبیعی خود قرار بدین. دیدن نون خارج از جای همیشگی بهتون یادآوری می کنه که چیزی سرجاش نیس!! و این همون چیزیه که باید به یاد بیارین!!
  • -اگه نیاز دارین چیز مهمی مانند تولد یک فرد رو به یاد داشته باشین، فقط ساعت مچی تون رو روی مچ دست دیگه تون قرار بدین. وقتی می بینین که ساعتتون جای همیشگی خودش نیس متوجه میشین که چیز مهمی هست که باید انجامش بدین.
  • -ترفند اینه که بر آنچه میخواین به یاد داشته باشین تمرکز کنین همانطور که جسم مورد استفاده را تغییر میدین. اگر بر روی جزئی از اطلاعات متمرکز نباشین، ممکنه نتونین که با تغییر کردنش در آینده، به هم دیگه پیوند بدین.
  • از فلش کارت ها استفاده کنین
  • ۷-از فلش کارت ها استفاده کنین

  •  فلش کارت ها برای مطالعه بسیار مفیدن. این کارت در یک طرفش یک سوال و در طرف دیگه پاسخ اون سوال رو داره. در حین یادگیری یک موضوع، می تونین یک دسته از کارت ها داشته باشین و از طریق آنها خودتون رو آزمایش کنین. اونهایی رو که درست میگین در یک طرف قرار بدین و چند روز بعد دوباره بررسی کنین.
  • شرایطی را که به یاد میارین در یک ستون قرار بدین و آنهایی که لازمه بدونین در دیگری قرار بدین. تا زمانی که تمام کارتها در ستون “دانسته ها” باشن این کار رو ادامه بدین. روز بعد دوباره به فلش کارت ها برگردین و ببینین آیا آنها رو حفظ کردین؟!
  • برای یک امتحان با عجله و در زمان کوتاه درس نخونین
  • ۸-برای یک امتحان با عجله و در زمان کوتاه درس نخونین

  •  این کار اطلاعات رو فقط در حافظه کوتاه مدتتون قرار میده. ممکنه اطلاعات روز امتحانتون رو در روز بعد به یاد داشته باشین، اما زمانی که امتحان نهایی دارین، به سختی میتونین اطلاعات رو به یاد بیارین. فاصله تحصیلی شما مهمه. زیرا به مغزتون زمانی برای رمزگذاری اطلاعات و ذخیره آن در حافظه بلند مدت میده.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *