چرا من نمی تونم درس بخونم

تو فصل امتحانات خوب و صحیح درس خوندن  طوری که یادمون بمونه خیلی مهمه مخصوصا که در طول ترم هیچی نخونده باشی همچی رو برای شب امتحان یا اون برای فرجه امتحان گذاشته باشی 🙂 خیلی از ما نوجوونها اصلا بد نیستیم که چطور باید درس بخونیم توی این مقاله ما شما را راهنمائی می کنیم

برنامه ی مشخص داشته باشید.

۱-برنامه ی مشخص داشته باشید

اگر هر روز برای خودتان یک برنامه ی مطالعه ی ثابت دارید بهتره که همون رو دنبال کنید. بیشتر استرس به این دلیله که خوب اماده نشدید. اگر مرتبا درس بخوانید بیشتر احساس امادگی میکنید و کمتر استرس خواهید داشت. ببینید که چی براتون بهتره . اگر سحرخیز هستید صبح ها درس بخونید و اگر شبها بهتر یاد می گیرید شب ها بخونید. جای مشخصی برای مطالعه پیدا کنید که مزاحمی نداشته باشید. اگر اتاقتان پر سر و صداست میتونید در کتابخانه درس بخونید. مطمئن شوید که هر روز کم اما مرتب درس میخونید.

وقتی مطالعه می کنید استراحت داشته باشید .

۲-وقتی با مشکلات روبرو می شوید فعال باشید

اگر در برخورد با مشکلات بترسید فقط استرستان بالا میرود. اگر به مانعی برخوردید به خودتان استرس وارد نکنید در عوض فعال باشید. به خدتون بگید که هنوز وقت دارم که این مسءه رو حل کنم و برید به سراغ اونهایی که میفهمید. میتونید برای مواردی که شمارو سردر گم می کنند بیشتر وقت بذارید. میتونید مطالعه ی منحصر بفردی ذاشته باشید تا به موضوع کاملا تسلط پیدا کنید. میتونید از استاد یا دوستانتان هم کمک بگیرید. اگر به طور فعال به مشکلات جواب میدهید پس کمتر استرس خواهید داشت. در خود یه احساس قدرت میکنید که میخواهید با مشکلات مبارزه کنید.

 

۳-وقتی مطالعه می کنید استراحت داشته باشید

اگر نمیتونید یک ساعت کامل تمرکز کنید در ای صورت باید ده الی پانزده دقیقه استراحت داشته باشید. سعی کنید که هر یک ساعت یک ربع استراحت کنید و می بینید ک استرستان بهتر میشود . وقت استراحت کارهای انجام دهید که دوست دارید. به خودتون پانزده دقیقه وقت بدید تا تلویزیون نگاه کنید یا چرخی در فیس بوک بزنید.

نقص های خودتان را بپذیرید .

۴-نقص های خودتان را بپذیرید

هیچ چیز بهتر از اینکه یک دانش آموز نمونه باشید نیست وقتی درس میخونید این رو در ذهنتان داشته باشید و باید این حقیقت را قبول کنید که ممکن است در بعضی موارد عیب و ایراد داشته باشید. قبول کردن این موضوع باعث میشه تا استرستون کمتر شه.

تعریف از موفقیت و شکست رو برای خودتون گسترش بدید. هر نمره ای کمتر از الف به معنی شکست نیست. اگر وقت مطالعه اینطور فکر کنید نسبت به خودتون عصبانی تر میشید که چرا شکست خوردید.

بجای اینکه به نتیجه ی کار یا مثلا نمره فکر کنید سعی کنید بهترین کاری که از دستتون برمیاد انجام بدین. اینطور فکر نکنید که من باید الف شم در عوض اینطور فکر کنین که من کاری که از دستم برمیاد انجام میدم و از نمره ی خودم راضی خواهم بود.

۵-وسایل مورد نیازتان را از شب قبل جمع کنید

هیچ چیز به اندازه ی آماده نبودن امتحان رو پر از استرس نمیکنه. اگر امتحان رو با قرض گرفتن یک مداد از کسی شروع کنید استرس خواهید داشت. شب قبل از امتحان همه چیزرا آماده کنید. یک کیف با همه ی مواد مورد نیاز جمه کنید و مطمئن شوید که مداد و ماشین حساب برداشتید. اگر امتحان طول میکشه ممکنه که بخواهید یک بطری آب هم داشته باشید. شاید برای مثال بخواهید لباسهایی که قراره بپوشید رو آماده کنید و این به شما کمک میکنه تا صبح آماده تر باشید.

فقط روی امتحان تمرکز کنید .

۶-فقط روی امتحان تمرکز کنید

وقتی در امتحان هستید اجازه ندید که ذهنتون مشغول بشه. همین که امتحان شروع شد انرژیتون رو فقط صرف امتحان کنید و نه چیز دیگه. به اینکه بقیه چطور امتحان میدهند فکر نکنید و یا اگر کسی قبل از شما برگه اش رو تحویل داد بهش توجه نکنید. سعی کنید انرژیتون رو صرف تمرکز روی امتحان کنید. هر بار روی یک سوال تمرکز کنید و وقتی دارید به یک سوال جواب میدید به سوال بعدی فکر نکنید.

وقتی احساس کردید که جایی از بدنتان سفت شده استراحت کنید .

۷-وقتی احساس کردید که جایی از بدنتان سفت شده استراحت کنید

ممکنه که در طول امتحان عضلاتتون گرفته شود. در این مواقع کاری کنید که عضلات شل تر بشن. چند تا نفس عمیق بکشین حرکات کششی انجام بدید چشماتون رو برای چند لحظه ببندید و استراحت کنید که این کارها کمک میکنند تا با نگرانی کمتری امتحان بدید.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. مهدی گفت:

    با سلام و تشکر از تمامی مطالب خوب شما.

  1. بهمن ۱, ۱۳۹۶

    […] چرا من نمی تونم درس بخونم […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *