چجوری یه بازیکن بسکتبال خوب بشیم؟

در هر سال ۶۰ بازیکن جدید به صحنه ی بازی ها وارد می شن. چرا شما نباید یکی از اون ها باشین؟ بهتره شروع کنین و مهارت های دفاعی ، پرتاب توپ وروحیه ی تیمی خودتون رو تقویت کنین. برای رسیدن به این هدفتون فقط تمرین ، تمرین و تمرین لازمه. با ورزشی که دوست دارید بخوابید ، غذا بخورید ، رویا پردازی کنین و نفس بکشید تا جزئی از وجودتون بشه. از وقتی این اتفاق بیفته و بازی توی رگ های شما جریان داشته باشه ، در این صورت شما آماده این که به عنوان بهترین بازیکن به دنیا معرفی بشین.

۱- تمام قوانین بازی رو مثل کف دستتون بلد بشین

چجوری می تونیم یه بازیکن بسکتبال خیلی خوبی باشیم؟

تمام قوانین بازی رو مثل کف دستتون بلد بشین

هرچقدر یه بازی رو بهتر بشناسین و به قوانینش آشنا باشین، همونقدرم می تونین تو بازی بهتر ظاهر بشین، این که بدونین توی بازی چه انتظاری از شما دارن و مشکلات بالقوه ی کارتون چی هست می تونه شما رو به بهترین بازیکن تبدیل کنه. اگه سوالی دارین می تونین از هرکسی که توی اون رشته ی ورزشی اطلاعات داره بپرسید و حتی می تونین توی اینترنت درباره این سوالاتتون رو جستجو کنین و از مربیان ورزشی بپرسید و حتی می تونین به یه تیم ورزشی بپیوندین. بازی و بازی و بازی کنین تا زمانی که جزئی از وجودتون بش .
– باید درک کنین که بسکتبال هم ورزش ذهنی هست و هم ورزش جسمی. هردو جنبه از این بازی یعنی ذهنی و جسمی هردوتا هم نقش خیلی مهمی رو ایفا می کنن. اگه شما توی یکی از این جنبه ها ضعیف باشین، سعی کنین توی اون جنبه از زندگیتون تمرکز کنین و مهارتتون رو ارتقاء بدید البته بدون اینکه جنبه ی دیگه ی اون رو یادتون بره. برای مثال، اگه فکر می کنین که نیازه مهارت دریبل کردنتون رو تقویت کنین، اما فقط روی دریبل کردنتون تمرکز نکنین بلکه سعی کنین تا آخر پیش برید یعنی اول دریبل کنین و بعد تا نیمه حلقه بپرید و توپ رو سمت حلقه پرتاپ کنین.

۲- به وضعیت جسمانیتون اهمیت بدید

چجوری می تونیم یه بازیکن بسکتبال خیلی خوبی باشیم؟

به وضعیت جسمانیتون اهمیت بدید

سعی کنین خودتون رو در بهترین شکل فیزیکی ممکن نگه دارید. به باشگاه برید و تمرین کردن رو شروع کنین. بازیکنای خیلی کمی هستن که با استعداد خیلی زیاد ذاتی که دارن می تونن به حریفهاشون ضربه بزنن و از اون ها جلو بزنن. مایکل جردن گفته که بهترین بازیکن ها اون هایی هستن که خوب گل می زنن ، خوب دفاع می کنن و بازی تیمی خوبی دارن. برای این که در همه ی این سه تا جنبه خوب باشید باید از لحاظ وضعیت جسمانی هم در وضعیت خوبی قرار داشته باشین. در ادامه چنتا ورزش و تمرین به شما می گیم که می تونه توی رسیدن به هدفتون به شما کمک کنه :
شنا ها (push-ups) : انواع زیادی از شنا کردن وجود داره که می تونین اون ها رو امتحان کنین، مثل شنا روی انگشت ها. موقعی بازی کردن متوجه می شید که چقدر انگشتای قویی که دارید باعث می شه پرتاب های خیلی خوبی داشته باشین و چقدر توی بازی به شما کمک می کنه. هرچند که اگه کف دست بزرگی نداشته باشید که بتونید توپ رو خوب پرتاپ کنین اما انگشت های خوب و ورزیده ای که دارید باعث می شه بتونین توپ رو به خوبی پرتاپ کنین.
تمرینات اصلی : توی تمرینات اصلی شما روی قدرت های اصلی مورد نیازتون کار می کنین مثل تمرین های قدرتی مثل کرانچ شکمی ، کار روی پا ها ، پلانک و تمرین های مربوط به تقویت ماهیچه های کمری و … رو شامل می شه. اگه شما روی این قدرت های اصلی کار کنین و حرفه ای بشین می تونین توی بازی ها به راحتی ضربه بزنین و بازی کنین و تا آخر بازی هم همچنان با قدرت به کارتون ادامه بدین.
طناب زدن : شاید به نظر بیاد که طناب زدن یه کار بیخودیی هست و کمکی به شما نکنه ، اما واقعا اینجوری نیست! سعی کنین تا جایی که می تونین این کار رو سریعتر ، طولانی تر و شدید تر انجامش بدین. اگه بتونین این تمرین رو به خوبی انجام بدین ، توی زمین بازی می تونین سریعتر از بقیه ی بازیکن ها بازی کنین و تا آخر بازی هم بدون خستگی کارتون رو انجام بدین .
پریدن : سعی کنین جهش های عمودی داشته باشین تا بتونین قدرت پریدنتون رو تقویت کنین . اگه بتونین به چابکی و به سرعت بدوید و به راحتی پرش های بلدی داشته باشین می تونین توی بازی از کسی که قدش بلند تر از شما هم هست بهتر توی بازی ظاهر بشید . اکثر بازی کنهای بلند قد معمولا تلاشی برای پریدن نمی کنن چون قد بلندی دارن و پرتاب براشون خیلی راحت هست. اگه قد شما کوتاهتر از اون هاست با تمرین کردن می تونین خیلی بهتر از اون ها بازی کنین.

۳- مثل یه بازیکن ماهر دریبل کنین

مثل یه بازیکن ماهر دریبل کنین

مثل یه بازیکن ماهر دریبل کنین

اگه توی بازی ها روی دریبل هاتون تمرکز می کنین و دارین فکر می کنین که دقیقا چی کار باید اینکار رو انجام بدین ممکن هست که بازی خیلی خوبی رو ارائه ندین. شما باید توی کل بازی بدونین که توپ کدوم سمت زمین هست و دست کی هست و چجوری می تونین به توپ برسین و اون رو بگیرین و کنترل کنین و بدونید حرکت بعدیتون چی می تونه باشه.
– توی بازی بسکتبال زمان خودتون رو صرف دریبل کردن کنین. سعی کنید دریبل کنید و در زمین به این طرف و اون طرف برید و تمرین کنین. خودتون رو مجبور کنین که سریعتر ، شدید تر کارتون رو انجام بدین و به صورتی باشین که نتونن شما رو کنترل کنن. شما تحرکتون رو بیشتر کنین و توانایی بازی کردنتون رو افزایش بدید و هی تمرین کنید و اینجوری می تونین توی بازی ها بهتر از هر بازیکن دیگه ای باشید.
– بسیاری از مربیان به شما می گن که وقتی دارید دریبل می کنین فقط از فشار انگشتاتون استفاده کنین. با این حال به بازیکنان برتری مثل کریس پل نگاه کنین، اون همونجوری که از انگشتای دستش داره استفاده می کنه به همون خوبی هم از کف دستش استفاده می کنه، ممکنه بسیاری از حرکات با داشتن اطلاعاتی درباره ی نحوه ی انجام دادن حرکات با استفاده از کف دست انجام دادنشون خیلی ساده تر و راحت تر باشه.

۴- مهارت پرتابیتون رو تقویت کنین

چجوری می تونیم یه بازیکن بسکتبال خیلی خوبی باشیم؟

مهارت پرتابیتون رو تقویت کنین

به بازیکن هایی که می تونن به خوبی توپ ور سمت حلقه پرتاب کنن نگاه کنین. توپ رو توی دستتون نگه دارید و در حالیکه دست چپتون رو کنار توپ قرار داره دست راستتون رو هم پشت توپ بذارید و به سمت هدف هدایتش کنین. سعی کنین بعد تمرین هاتون دراز بکشین و توپ رو به بالا پرتاب کنین موقع برگشتن به سمت خودتون میاد و توی دستاتون قرار می گیره. شما می تونین این کار رو برای ساعت های متمادی انجام بدید حتی موقعی که موسیقی گوش می دید هم می تونید این تمرینات رو انجام بدید. انقدر این تمرین رو تکرار کنین که توپ جزئی از وجودتون بشه و بتونید موقع پرتاب کردن به داخل حلقه بیفته.
– تا زمانی که خوابتون نیومده می تونین دراز بکشید و این کار رو قبل خواب انجام بدید . هیچ دلیلی وجود نداره که شما توپی رو که بدون دفاع به سمت شما میاد رو نتونید بگیرید. در هر شرایطی تمرین کنین مثل وقت هایی که سردتون هست و یا کلا وقتی که جایی برای حرکت ندارید و کاملا درگیر هستید. وقتی که دور زمین دویدید و کاملا خسته شدین و نمی تونین روی یه خط مستقیم حرکت کنین، این بهترین زمان برای تمرین کردن پرتاب های بی هدف هست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *