چجوری یادداشت برداری کنیم؟

اگه می خوایین به موفقیت های علمی و حرفه ای دست پیدا کنید ، باید بتونید به خوبی یادداشت برداری کنید . یادداشت هایی که نوشتید می تونه باعث بشه به خوبی پروژه هاتون رو تموم کنین و یا تو آزمایش ها و امتحاناتتون بهترین نتیجه رو بگیرید . با این حال ، شاید شما با تکنیک ها و مهارت های لازم برای یادداشت برداری آشنایی لازم رو ندارید و نمی دونید وقتی توی یه سخنرانی یا یک سیمیناری شرکت می کنید چجوری باید یادداشت برداری کنین . ما توی این مقاله به شما تکنیک هایی رو یاد میدیم که بتونین به طور موثر یادداشت برداری کنین .

اول – یادداشت های تان بهتر است واضح و مختصر باشد تا بهتر در ذهنتان بماند

در بالای هر صفحه یادداشتتان جزعیات مربوطه را بنویسید

چجوری یادداشت برداری کنیم؟

۱- در بالای هر مقاله تان جزییات مربوطه را یادداشت کنید
برای نظم بیشتر مقاله های تان بهتر است خلاصه و نکات مهم هر مقاله را در بالای آن مقاله یادداشت کنید . این اطلاعات می تونه شامل مواردی مانند زمان و تاریخ ، اطلاعات کتاب شناختی و شماره صفحه مربوط به مقاله که درباره ی آن ها یادداشت نوشته اید باشه .  یادداشت هایی که با جزییات نوشته اید می تونه خیلی کمک کننده باشه ، مثلا برای مرور کردن اون مطلب لازم نیست همه جارو بگردید بلکه از روی اون شماره صفحه ای که نوشتید به راحتی می توند به قسمت مورد نظر دسترسی داشته باشین .

۲- ازکلمات با زبان خودتون استفاده کنین
کلمات کلیدی ، وقایع و جزییات را به زبان خودت و کلمات خودت بنویس . از تکرار همه ی کلمات و جمله های متن خودداری کنین مگه اینکه دونستن کلمه به کلمه ی اون متن مهم باشه ، بیشتر سعی کنین که با زبون و جمله های خودتون متن رو بنویسین . وقتی که یک متن رو می خونید و سعی می کنید با کلمه های خودتون اون رو خلاصه نویسی کنین مغزتون بیشتر فعال می شه و به شما کمک می کنه که بهتر درک کنین ،متن و موضوع چه مفهومی رو می رسونه . علاوه بر اون اگه می خوایین یه مقاله ی علمی بنویسین ، مجبورین از چنتا مقاله استفاده کنین بهتره که با زبون خودتون و کلمه های خودتون بنویسین تا سرقت علمی هم به حساب نیاد .
– اگه استاد یا معلمتون داره تند تند درس توضیح می ده شما می تونین از بعضی علایم برای بعضی کلمه ها استفاده کنین یا مخففشون رو بنویسین برای مثال برای حرف افزایش یه فلش رو به بالا بکشین یا برعکس برای کاهش یه فلش رو به پایین . یه مثال دیگه برای مخفف کردن می تونین از بقیه زبان ها استفاده کنین مثلا برای شاخص توده ی بدنی می تونین BMI رو بنویسین .

از کلمات کلیدی به جای نوشتن همه ی جملات استفاده کنین

چجوری یادداشت برداری کنیم؟

۳- از کلمات کلیدی به جای نوشتن همه ی جملات استفاده کنین
وقتی معلمتون داره درس توضیح می ده یا وقتی توی یه سخنرانی و کنفرانس هستین و می خوایین یادداشت برداری کنین این که همه ی کلمه ها رو پشت سره هم تند تند بنویسین یه ذره سخت و دشوار به نظر میاد . بهتون پیشنهاد می کنم به جای اینکه همه ی کلمه ها رو بنویسین ، اون مطالبی که مهم هستن رو بنویسین ( به صورت فشرده ) و وقتی اون کلمه ها و جمله های کوتاه رو خوندین کلیات سخنرانی و درستون رو به خاطر بیارین . وقتی مطلب خوندین کمی بشینین و فک کنین ببینین چی به ذهنتون میاد سعی کنین اونارو بنویسین ( مفهومش رو ، نه عین خوده کلمه ها رو ) به جای این که همه ی جمله ها رو عینا تکرار کنین . استفاده از کلمه ها و اختصارات باعث می شه در زمان کمتر ، مطالب مهم رو بنویسین و هر موقع لازم شد به سرعت مرورشون کنین .
– برای مثال اگه رشته ی شما مامایی هست ، کلمه هایی مانند ماما، انسداد جفتی ، تب خفیف و پره اکلامپسی رو باید بتونید یادآوری کنید .

۴- بین خطوط برای مرور بعدی فاصله بذارید
وقتی دارید یادداشت برداری و خلاصه نویسی می کنید بهتره بین خطوط فواصلی رو برای برخی جزییات خالی بذارید ، امکان داره بعدا که دوباره درس و مطلب رو خوندین و خواستین نکاتی رو اضافه کنین ، پس باید جایی برای اضافه کردنش داشته باشین . این باعث می شه هم بتونین مطالب مهم رو اضافه کنین و هم باعث دسته بندی کلی مطالب می شه.

دوم – استفاده از روش های خاص یادداشت برداری

۱- با دستتون بنویسید
بهتره در مقابل وسوسه ی تایپ کردن خلاصه ها مقاومت کنین و سعی کنین هر مطلبی که می خونین یا می شنوین رو با دست خط خودتون بنویسید . بهتره خلاصه هاتون رو به صورت استاندارد و با دست خطی خوب و خوانا بنویسین . یکی از فایده هایی که نوشتن اون مطالبی که می خونین یا می شنوین داره این هست که باعث می شه تو ذهن شما مطالب دسته بندی و طبقه بندی بشن و علاوه بر اون به شما کمک می کنه که مطالب رو به راحتی حفظ و با هم ادغام کنین .
– اگه اون مطالب حفظی شما یه حالت کلی دارن و طبقه بندیشون می کنین ، می تونین توی ورد طبقه ها و جدول ها رو بکشین و پرینت بگیرین و تو خلاصه نویسی و یادداشت برداری هاتون از اون استفاده کنین .
– این رو در نظر بگیرید که اگه برای خلاصه نویسی هاتون یه طرح کلی داشته باشین به بهتر نوشتن شما کمک می کنه .

روش کرونل

چجوری یادداشت برداری کنیم؟

۲- استفاده از روش کرونل
روی یه برگه که مخصوص خلاصه نویسی های شما هست خط هایی بکشید ، به این صورت که برگتون رو به سه بخش مساوی تقسیم کنه : اولی که بخش ردیف هست کوچکترین بخش هست. بعدی مربوط به بخش یادداشت برداری و نکات مهم هست که معمولا وسیع تر هست ، و یک بخش مربوط به خلاصه نویسی هست که در پایین برگه نوشته می شه .
بخش یادداشت برداری : از این بخش برای نوشتن منظور اصلی و بخش های مهم کتاب و یا سخنرانی استفاده کنین . قسمت هایی را برای نوشتن دوباره مطالب مهم و یا سوالاتی که در ذهنتان ایجاد می شود اختصاص بدید . مطمئن بشید که مطالب مهم رو توی این قسمت نوشتید .
بخش خلاصه نویسی : در انتهای کاغذ فضایی رو برای نوشتن خلاصه ی کلی از این یادداشت اختصاص دهید به این صورت که سعی کنید در ۳-۴ جمله خلاصه ی نکاتی را که یادداشت کرده اید را بتوانید بنویسید .
۳- یک طرح کلی بنویسید
سعی کنید وقتی درسی رو می خونید یا به مطلبی گوش می دید یک جمله ی کلی از اون رو بنویسید . در قسمت رو به روش هم اطلاعات عمومی رو بنویسید . هر جزییات و نمونه هایی که وجود داره رو در زیر اون جمله ی کلی و عمومی اولی اضافه کنید .

تصویر سازی کنین

چجوری یادداشت برداری کنیم؟

۴- یادداشت های خود را با نقشه ذهنی بنویسید
دایره های بزرگی رو با موضوعی مشخص رسم کنین و درون هر کدوم از این دایره ها مطالب مربوط به آن موضوع را بنویسید . اگر نکات مهمی وجود داره بهتر است از خطوط ضخیم تری برای کشیدن دایره استفاده کنین تا مشخص کننده ی مهم بودن مطالب نوشته شده در داخل اون دایره باشد . داخل دایره ای که اطلاعات مهمی دارد بهتر است چند کلمه بنویسید که اطلاعات مهم را هم خلاصه کند و هم بتواند یادآوری کند . اگه شما آدمی هستید که حافظه ی تصویری خوبی دارید این راه ( تصویر سازی ) می تونه بهترین راه برای یاد گیری و یادداشت برداری برای شما به حساب بیاد .

مترجم : سما معروف

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. محمد گفت:

    ممنونم از شما
    خیلی خیلی خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *