چجوری توی بسکتبال پیشرفت کنیم؟

مسلما همه ی اون هایی که وارد یه رشته ی ورزشی می شن دوست دارن توی اون رشته بهترین باشه . هر رشته ی ورزشی قوانین و سختی های خاص خودش رو داره که لازم هست با قوانین آشنا باشین و با تلاش های زیاد سختی ها رو پشت سر بذارید. اگه اندکی با ورزش بسکتبال آشنا باشین توی این مقاله مهارت هایی گفته شده که با تمرین کردن این مهارت ها می تونین جزو بازیکن های خوب بسکتبال باشین.

۱- از قانون “BEEF” استفاده کنین

چجوری توی بسکتبال پیشرفت کنیم؟

از قانون “BEEF” استفاده کنین

وقتی که می خوایین توپ رو پرتاب کنین یادتون نره از قانون BEEF استاده کنین . این قانون اسم عجیب غریبی داره اما باید موقع پرتاب توپ تو ذهنتون بیاد و ازش استفاده کنین. این قانون یه نوع اختصار از چنتا کلمه و حرکت هست که شامل :
– B=Balance ( تعادل) : قبل از اینکه توپ رو پرتاب کنین مطمئن باشین که می تونین تعادلتون رو حفظ کنین.
– E=Eyes (چشم ها) : موقع پرتاپ توپ با دقت به حلقه نگاه کنین ( نگاهتون به هدفتون باشه ).
– E=Elbow (آرنج) : هنگام پرتاب توپ آرنجتون در امتداد بدنتون قرار گرفته باشه.
– F=Follow (دنبال کردن) : هنگامی که می خوایین توپ رو پرتاپ کنین دستتون رو در جهت توپ بکشید انگار دارید توپ رو هدایت می کنین. حتی اگه شما نتونین آرنجتون رو در امتداد بدنتون نگه دارید، کشیدن دست به دنبال پرتاب توپ می تونه باعث شه یه پرتاب خیلی خوبی داشته باشین . هیچ وقت ناامید نشید و به تلاشتون ادامه بدید.

۲- حرف C رو به قانون BEEF اضافه کنین

چجوری توی بسکتبال پیشرفت کنیم؟

تمرکز کنین

حرف C مخفف کلمه ی Concentrstion یعنی تمرکز هست. تمرکز کردن از جمله مهمترین کارهایی هست که باید موقع پرتاپ توپ انجامش داد. باید به محلی که می خوایین توپ رو پرتاب کنین نگاه کنین و تمرکز کنین تا پرتاب خیلی خوبی داشته باشین. هیچ موقع به افرادی که اطراف شما هستن و می خوان حواس شما رو پرت کنن توجهی نداشته باشین شما سعی کنین روی حلقه سبد تمرکز کنین و با آگاهی به این که چجوری باید نزدیک حلقه برسید و پرتاب خوبی داشته باشید حرکت کنین. با وجود اینکه باید فقط روی حرکتی که می خوایین انجام بدید تمرکز کنین باید به حرکت هایی که بقیه ی افراد انجام می دن هم توجه کنین و سعی کنین به اونها اجازه ندید که بتونن توپ رو از چنگتون در بیارن – این یه جور حرکت حیله گرانه هست – باید انقد تمرین کنین که به یه حرکت ناخودآگاه تبدیل بشه. با استفاده از این حرکت شما بدون جلب توجه حرکتتون رو انجام می دین و از حرکت های بقیه هم آگاه می شین پس وقتی صدای پای بقیه ی بازیکن ها رو که دارن به شما نزدیک می شن رو می شنوید نگران نمی شید و استرس نمی گیرید چون این جور حرکت کردن جزئی از وجودتون شده. برای رسیدن به این مرحله هم باید مثل بقیه ی مراحل سخت تلاش کنین.
– نباید هیچ نگرانیی در مورد افرادی که دارن از پشت به شما نزدیک می شن و یا افرادی رو که توی نقطه ی کور دید شما قرار دارن و شما اون ها رو نمی بینید داشته باشید. توی اینجور مواقع بهتر هست چنتا حرکت انجام بدید و نه اینکه فقط مستقیم دریبل کنین و جلو برید و بعد برگردید و عقب رو نگاه کنین. بهتره حرکت هایی رو که باعث می شه دید محیطیتون بیشتر بشه رو یاد بگیرید. دید محیطی به عنوان یه مهارت هست که باعث می شه به راحتی همه ی محیط زمین زیر نظر شما باشه و بتونین به راحتی کارتون رو انجام بدید.

۳- یاد بگیرید که با یه دست توپ رو پرتاب کنین

چجوری توی بسکتبال پیشرفت کنیم؟

یاد بگیرید که با یه دست توپ رو پرتاب کنین

توی زمین خیلی موقع ها لازم می شه که با یه دستتون توپ رو پرتاب کنین. برای اینکه بتونین به درستی با یه دستتون توپ رو پرتاپ کنین بهتره ی اول مطمئن باشید که با قدرت روی پاهاتون وایستادید و تعادل دارید. دستتون رو برای لمس توپ بلند کنین و سعی کنین به توپ یه چرخشی بدهید.
– دستتون رو روی خطوط سیاهی که روی توپ هست قرار بدید. اول از همه باید بدونین که بهتره با دستی که بیشتر باهاش کار می کنین (دست غالبتون) استفاده کنین مثلا من راست دستم از دست راستم استفاده می کنم، از بندهای انگشتاتون استفاده کنین و سعی کنین توپ رو به کف دستتون برسونید. مطمئن باشید که می تونین بخش های روشن و سفید توپ رو از فاصله ی بین انگشتاتون ببینین . این بهترین وضعیت برای پرتاب توپ با یه دست هست.
– نوع گرفتن توپ – سفت و محکم ، شل ، عادی – و پرتاب اون – محکم ، شدید ، نرم- بستگی به موقعیتی داره که می خوایید توی اون شرایط توپ رو پرتاب کنین.

۴- توپ رو بچرخونین و از دست غیر غالبتون استفاده کنین

چجوری توی بسکتبال پیشرفت کنیم؟

توپ رو بچرخونین و از دست غیر غالبتون استفاده کنین

با دست غیر غالبتون توپ رو بچرخونین و پشت سر هم تکرارش کنین و تمرین کنین. دستتون رو کنار توپ بذارید. باید این رو در نظر بگیرید که کار کردن و کنترل کردن توپ با دست غیر غالب با کنترل کردن توپ با دست موافق با هم تفاوت هایی ممکنه داشته باشه. بعد از کنترل کردن توپ از قاعده ی CBEEF استفاده کنین و توپ رو پرتاب کنین.
– پرتاب کردن رو با دوتا دستتون تمرین کنین. تمرین کردن با دوتا دستتون به شما کمک می کنه در شرایطی که مجبور هستید از دست مخالفتون استفاده کنین به بازیتون لطمه ای وارد نشه. سعی کنین دست غیر غالبتون هم مثل دست غالبتون قدرت زیادی داشته باشه تا بتونین پرتاب های خیلی خوبی داشته باشین .

۵- همه ی جنبه های بازی رو در نظر بگیرید و تمرین کنین

برای اینکه توی همه ی جنبه های بازی تون بهترین باشید بهتر هست که همه ی جنبه های بازی رو در نظر بگیرید و برای بهترین شدن اون ها رو تقویت کنین. تمرین زیاد نمی تونه کمک کننده باشه بلکه تمرین خوب و موثر می تونه به شما کمک کنه. در ادامه به برخی تمرین ها پرداخته شده که می تونین اون ها رو انجام بدید :
– حرکتSuperman Drill : اگه توی یه زمین بسکتبال تمرین می کنید کارتون خیلی راحتتر می شه به این صورت که ابتدا برای شروع در نزدیکترین خط پرتاب آزاد بروید و ۵ تا پرتاب داشته باشید . اگر کسی نزدیکتون هم هست می تونه به عنوان توپ جمع کن باشه و سریع توپ ها رو به شما برسونه تا شما این حرکت رو بدون استراحت و پشت سره هم انجام بدین.
– حرکت kill drill : این یه تمرین خیلی خوبی برای افزایش مهارتتون هست. اگه هنوز توی اول راه هستین بهتره اول با یه دقیقه و هشت ثانیه تمرین شروع کنین و ۴ تا ۶ بار حرکت پایین رو انجام بدین و دوباره به حالت اول برگردین ( از خط اول شروع کنین و به سمت دیگه ی زمین دریبل کنین و سریع به محل اولتون برگردین). این نوع دریبل کردن به شما کمک می کنه که تمرکزتون بیشتر بشه. این دریبل هرچی شدید تر و سریعتر باشه همونقدر باعث می شه از بقیه جلو بزنین.

۶- اعتماد به نفس داشته باشین

چجوری توی بسکتبال پیشرفت کنیم؟

اعتماد به نفس داشته باشین

اعتماد به نفستون رو تقویت کنین به صورتی که با اعتماد به نفس ترین بازیکن تیمتون باشید. دنبال فردی باشید که توپ دستشه و به سمتش برید و سعی کنین از چنگش در بیارید و دنبال هم تیمی هاتون که کاملا آزاد هستن بگردید. هرچقدر شما خوب کار کنین تیمتون هم عملکرد خوبی خواهد داشت. توی تیمتون فقط شما نیستید که می تونید توپ رو پرتا کنین. توپ رو بغل نکنین و سعی کنین به هم تیمی هاتون پاس بدید اگه این کارو انجام ندین هم تیمی هاتون و مربی تون از دست شما عصبانی و ناراحت می شن و شما رو به عنوان یه بازیکن مغرور و خودخواه می شناسن.
– هرکاری رو که انجام دادید مهم نیست ، مهم اینه که اعتماد به نفستون رو از دست ندید. اگه شما یه پرتاب رو انجام می دید، تا زمانی که انرژی لازم رو دارید اعتماد به نفسش رو هم داشته باشید تا پرتاب های خوبی داشته باشید. یا اگه بازیکنی هستید که توی بازی وظیفه دارید حرکت های بقیه رو زیر نظر بگیرید و حرکت های بعدیشون رو پیش بینی کنین و دوندگی زیادی توی بازی داشته باشین ، باید به تغذیه تون هم رسیدگی کنین. سعی کنین وعده های غذاییتون پر از پروتئین و کربوهیدرات باشه ، کشیدن نفس های عمیق هم فراموش نشه.

مترجم: سما معروف

منبع: wikihow

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *