وقت کم میارم

مدیریت زمان به توانایی خیلی مهمه که هر کس می تونه تو خودش پرورش بده. این مدیریت به شما کمک می کنه که از هر روزتون بهترین استفاده رو تو محل کار یا محل تحصیل داشته باشید. برای مدیریت مناسب زمان شما باید اونو به شکل موثر استفاده کنید و کار هاتونو بر حسب اهمیتشون اولویت بندی کنید. با خاموش کردن گوشی های همراه یا رسانه های دیگه میزان حواس پرتی تونو به حداقل برسونید. سعی کنید برنامه ی روزانه ی منظمی داشته باشید که بتونید از هر روز بیشترین استفاده رو ببرید.

محیط کار مناسبی برای کار کردن ایجاد کنید.

۱٫محیط کار مناسبی برای کار کردن ایجاد کنید.

در واقع محیطی که شما در اون کار می کنید، می تونه کمک خیلی زیادی به موثر بودن فعالیت های شما کنه. برای ایجاد یه مجیط مناسب چند قانون ساده وجود داره، بنابراین شرایطی رو انتخاب کنید که حس می کنید برای شما بهتره. در اطرافتون دکور ها و لوازمی رو قرار بدید که باعث ایجاد حس اشتیاق در شما بشه. این حس اشتیاقه که باعث میشه برای ادامه ی کار هاتون انگیزه لازم رو داشته باشید.

مثلا شاید یه هنرمند برای شما همیشه باعث ایجاد انگیزه می شده و اسطوره ی شما بوده. می تونید عکس هایی از اون هنرمند رو روی دیوار های اتاقتون نصب کنید.

اگه این انتخاب رو دارید که محیط کارتونو خودتون انتخاب کنید، سعی کنید اون محیط عاری از وسایل پرت کننده حواس باشه. مثلا شاید کار کردن جلوی تلویزیون اصلا ایده ی مناسبی نباشه، بنابراین در چنین شرایطی بهتره جای میز کارتون رو عوض کنید.

وظایفتون رو به ترتیب اولویت لیست کنید.

۲٫ وظایفتون رو به ترتیب اولویت لیست کنید.

قبل از انجام کار هاتون همه ی اونا بر اساس اولویت شون طبقه بندی کنید. داشتن لیستی از کارهایی که باید انجام بدید ایده ی خیلی خوبیه به شرط اینکه این کار ها رو بر اساس اهمیتشون اولویت بندی کنید.

قبل از نوشتن لیست، یه طبقه بندی بر اساس اولویت ایجاد کنید. مثلا کار هایی که تو طبقه ی “ضروری” قرار می گیرن باید همین امروز در اسرع وقت انجام بشن، یا کار هایی که تو طبقه ی “مهم اما غیر ضروری” هستن باید انجام بشن اما نه الزاما همین امروز. کار هایی هم که اهمیت کمتری دارن می تونن به زمان دیگه موکول بشن.

قرار دادن کار هاتون تو طبقه بندی فوق هم به میزان اهمیت اون کار ها بستگی داره. مثلا اگه قراره پروژه ای رو فردا تحویل بدید این کار تو طبقه ی کارهای ضروری قرار میگیره، اما اگه مثلا قراره فلان پروژه رو دو هفته دیگه تحویل بدید می تونید این کار رو بعدا هم انجام بدید و به انجام کار های ضروری تر بپردازید.

کار های مهم رو اول از همه انجام بدید.

۳٫کار های مهم رو اول از همه انجام بدید.

تموم کردن وظایف مهم تر زودتر از بقیه وظایف می تونه خیال شما رو تا حدود زیادی راحت کنه. این کار باعث میشه در انتهای روز احساس موفقیت داشته باشید و حجم زیادی از استرس شما رو کم می کنه. پس سعی کنید هر روز رو با به انجام رسوندن وظایف مهم تر شروع کنید.

مثلا اگه اول صبح شما ۵ ایمیل دریافت کردید که باید جواب همه ی اونا رو بدید، قبل از رفتن به سر کار، جوابشون رو بدید نا خیالتون از این بابت راحت باشه.

بعضی کار ها رو در هر زمان و هر شرایطی انجام بدید.

۴٫بعضی کار ها رو در هر زمان و هر شرایطی انجام بدید.

برای استفاده بهینه از زمان های مرده همیشه سعی کنید کار هایی رو برای استفاده از این زمان ها داشته باشید. مثلا اگ توی اتوبوس نشستید تا وقتی که به مقصد برسید می تونید یه کتاب یا مجله مطالعه کنید. یا اگه تو صف نونوایی ایستادید در همین حین می تونید تو گوشیتون ایمیل هاتونو چک کنید. اگه همیشه کاری برای انجام دادن داشته باشید، همیشه می تونید بیشترین استفاده رو از زمانتون ببرید.

اگه شما دانش آموز یا دانشجو هستید می تونید تدریس های استاد یا ارائه های مفید خودتون رو ضبط کنید و تو اوقات بیکاری تون به اونا گوش بدید.

چند کار رو هم زمان انجام ندید.

۵٫چند کار رو هم زمان انجام ندید.

خیلی از مردم فکر می کنن که اگه بتونن چندین کار و وظیفه رو به طور هم زمان انجام بدن، می تونن تو وقتشون صرفه جویی کنن و زمانشون به درستی مدیریت کنن. در واقع تمرکز کردن روی چندین کار باعث میشه میزان تاثیرگذاری و مفید بودن کار هاتون کم بشه. چون این طوری نمی تونید روی هیچ کدوم از اونا تمرکز کافی داشته باشید. به جای این کار، تو هر زمان مشخص فقط روی یکی از کار ها تمرکز کنید. اینجوری وظایفتون رو سریع تر انجام میدید، در حالی که بیشترین استفاده رو هم از وقتتون می برید.

برای مثال اول همه ی ایمیل هاتونو چک و به اونا جواب بدید، بعد از ایمیل ها به طور کامل خارج شید و به کار بعدی رسیدگی کنید. وقتی دارید یه کار دیگه انجام میدید دیگه نگران ایمیل های جدیدی که میرسه نباشید، تا زمانی که دستتون خالی بشه و بتونید به ایمیل های جدید رسیدگی کنید

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *