هشت روش به یاد آوردن

من اوایل فکر میکردم من و همکلاسی هام حجم بالای مطالب پزشکی رو میتونیم به راحتی تو دو سال اول تحصیلیمون تو دانشکده پزشکی به خاطر بسپریم اما این شدنی نیس! میدونین مثل چی میمونه؟ مثل این که ازتون خواسته بشه که به یه مغازه خواروبار فروشی برین و اسم همه محصولات مغازه رو به همراه شماره کدهاشون و جاهاشون و برچسبی که روش میزنن رو با همه جزییاتش به یاد داشته باشین و بعد بتونین بیاین بیرون و همون جنس ها رو تو هر مغازه خواروبار فروشی دیگه ای تو شهر پیدا کنین.

وقتی که به گذشته نگاه میکنم نمیتونم تصور کنم که چطور هر یک از ما تا حالا این همه اطلاعات تو ذهنمون ذخیره کردیم و به یادشون داریم و البته هنوز هم داریم اطلاعات جدیدی ذخیره میکنیم و به حافظه مون میسپریم. ظرفیت ذهنمون برای ذخیره کردن اطلاعات و به یاد آوردن اونها واقعا شگفت آوره! زمانی که من تو دانشکده پزشکی حضور داشتم یه عالمه چیز درباره حافظه انسان و نحوه ی یادگیری یاد گرفتم.

هشت روش برای به یاد آوردن 

به چیزی که دارین یاد میگیرین علاقمند باشین

  • ۱- به چیزی که دارین یاد میگیرین علاقمند باشین

ما هر چیزی رو که دوستش داریم بهتر به یاد میاریم. برای مثال افرادی که یه سری آدمها رو جذاب میبینن راحت تر میتونن اسماشون رو تو حافظشون نگه دارن و به یاد بیارن. اگه چیزی رو که یاد میگیرین بهش علاقه ای ندارین سعی کنین یه راهی پیدا کنین تا این علاقه رو در خودتون ایجاد کنین تا بتونین راحت تر یادشون بگیرین و تو حافظتون بمونه.

راهی پیدا کنین که حافظه دیداریتون رو تقویت کنین.

  • ۲- راهی پیدا کنین که حافظه دیداریتون رو تقویت کنین

باعث تعجبه که این راه چقد میتونه کمکتون کنه که چیزها رو بهتر به یاد داشته باشین. مثلا تصور کنین که تو یه مهمونی هستید و خیلی سریع پنج نفر رو بهتون معرفی میکنن. چطور میتونین اسماشون رو به یاد داشته باشین؟ یه تعریف ویژه ای از اسمشون با شخصیتشون و یا حتی ظاهرشون تو ذهنتون بسازید. مثلا میتونین اسم کسی که بابک هست و شکم گنده ای داره رو با برعکس کردن اسمش به کباب همیشه به یاد داشته باشید و هر وقت که بابک رو با اون شکمش دیدید به یاد کباب بیفتین و به راحتی اسمش رو به یاد بیارین. البته این کار نیاز به فکر کردن و به کار انداختن ذهنتون داره اما اگه تمرین کنین و انجامش بدین واقعا راه فوق العاده ایه و خیلی سریع میتونین با این راه های خلاقانه، اسامی افراد رو به یاد داشته باشین.

شده گاهی اوقات فراموش کنین که کلیدهاتون، کیف پولتون یا عینکتون رو کجا گذاشتین؟ این دفعه اگه اینها رو جایی گذاشتین کمی وایسین و خوب نگاه کنین که کجا میذارینش اگه جایی رو که وسایلتون رو میذارین رو با جزییات کامل تو ذهنتون ثبت کنین هرگز فراموش نمی کنین که اونها رو کجا گذاشتین. یادتون باشه که حافظه بیشتر دیداریه.

یه درخت حافظه ذهنی بسازین

  • ۳- یه درخت حافظه ذهنی بسازین

اگه تلاش میکنین که تعداد زیادی از وقایع رو به یاد بیارین سعی کنین که راهی پیدا کنین که اونها رو در ذهنتون به صورت دیداری با یه درخت حافظه ارتباط بدین. ابتدا شاخه های بزرگ رو بسازین و بعد برگ ها رو درس کنین. شاخه ها و برگ ها باید برچسب هایی داشته باشن که برای شما بامعنی باشن و سازمان بندیشون باید کاملا منطقی باشه تا به راحتی تو ذهتنتون ثبت بشه و هیچوقت فراموشتون نشه. برای مثال اگه میخواین عدد شش رقمی ۴۶۷۸۹۰ رو به خاطرتون بسپرین به صورت دو عدد ۴۶۷ و ۸۹۰ حفظش کنین که راحت تر به یاد بیارین.

  • ۴- چیزهایی رو که قبلا یاد گرفتین رو به چیزهایی که الان دارین یاد میگیرین ارتباط بدین

به نظر میاد برقراری ارتباط بین آموخته های قبلی و چیزهایی که الان دارین یاد میگیرین باعث میشه که بهتر چیزها رو به یاد بیارین. به خاطر همین، روش تقویت هوش و حافظه از راه قیاس منطقی، یادآوری چیزها رو راحت تر میکنه.

  • ۵- موضوعات رو بنویسین تا بتونین بارها و بارها و بارها به یادتون بیارین

در بین همه ی روش ها، این همون روشیه که من تونستم یکی از درسهای سخت دوره پزشکیم رو که درباره ی اسامی باکتری ها و اینکه هر باکتری چه عفونت هایی رو سبب میشن و چه آنتی بیوتیک هایی با اونها مقابله میکنن رو به راحتی یاد بگیرم. نوشتن چیزها تو لیست ها یادآوری اونها رو راحت تر میکنه. سعی کنین اونها رو به صورت فعالانه و با هیجان یادش بگیرین نه با بی حالی و سستی. به عبارت دیگه لیست چیزهایی رو که باید یاد بگیرین رو فقط کپی نکنین بلکه بصورت فعالانه و با هیجان اون چیزی رو که میخواین به حافظتون بسپرین بارها و بارها بنویسین و تکرار کنین. با این روش در حقیقت دارین تلاش میکنین که چیزهایی رو که میخواین یاد بگیرین رو به خودتون درس بدین و همونطور که همه معلم ها میدونن بهترین روش برای اینکه مطمئن بشین چیزی رو یاد گرفتین اینه که اون موضوع رو تدریس کنین. این روش مزایای اضافی دیگه ای هم داره مثلا چیزهایی که تو حافظه بلند مدتتون ذخیره نکردین رو فورا نشون میده و شما میتونید توجه بیشترتون رو روی یادگرفتن اونها بذارین به جای اینکه بیاین وقتتون رو با حفظ کردن چیزهایی که قبلا میدونستین هدر بدین.

خلاصه نویسی کنید

  • ۶- زمانیکه یه پاراگراف رو میخونین تا حفظ کنین خلاصه هر پاراگراف رو تو حاشیه بنویسین

این باعث میشه که درباره چیزی که خوندین بیشتر فکر کنین و ارزیابیش کنین و دوباره به خودتون درس بدین. حتی موضوعاتی رو که دارین یاد میگرین به دیگران آموزش بدین و ازشون بخواین که موقعیت های جدید رو تصور کنن که این باعث اتصالات عصبی بیشتر میشه که حافظه رو تقویت میکنه.

  • ۷- بیشتر مطالعاتتون رو بعدازظهر انجام بدین

هر چند ممکنه شما خودتون رو به عنوان یه فردی بشناسین که تو صبح بهتر گیرایی دارین یا عصر بهتر میتونین یاد بگیرین اما حداقل یه بررسی نشون میده که توانایی به خاطر سپردن چیزها تحت تاثیر این که چه زمانی از روز هوشیارتر هستید نیس. اما به نظر میرسه که بعدازظهر، بهترین زمان از روز برای مطالعه باشه.

خواب کافی داشته باشید

  • ۸- خواب کافی داشته باشین تا حافظه تون تقویت بشه و بتونین خاطرات رو خوب به خاطر بسپرین

نه فقط در شب و بعد از اینکه مطالعه کردید بلکه در روز هم قبل از اینکه مطالعه کنید خوب بخوابید. این کار خیلی در یادگیری تاثیرگذاره. هیچ وقت برای یه امتحان تمام شب رو بیدار نمونین.

 

چرا اختلال در عملکرد حافظه به وجود میاد؟

چرا اختلال در عملکرد حافظه به وجود میاد؟

از دست دادن حافظه یکی از رایج ترین شکایتهاییه که در کلینیک پزشکیم شنیدم. متاسفانه به عنوان یه بخش عادی فرایند پیر شدن، برخی افراد متوجه میشن که دیگه اسامی و مکانها و چیزهایی رو که قبلا میتونستن به یاد بیارن رو دیگه فراموش کردن و نگرانن که دارن عقلشون رو از دست میدن. فراموشی خوش خیم اسمیه که ما به این فرایندی که در اثر بالا رفتن سن اتفاق میفته میدیم. معمولا ما تلاش میکنیم که اسم یا چیزی رو که به یاد نمیاریم رو توصیف کنیم و اگه کسی اسم اون رو بهمون بگه میتونیم چیزی که میخواستیم بگیم رو به یاد بیاریم. تا زمانی که این متناسب با سن پیش بره و به طور قابل توجهی با عملکرد طبیعی تداخل نکنه، هیچ خطری برای نابودی و زوال عقل وجود نداره. با این حال ترفندهایی وجود داره که مشخص میکنه که کدوماشون متناسب با سن هس و کدوماشون نیس. گاهی اوقات تست رسمی در برخی موارد لازم و ضروریه. در یه مطالعه بررسیها نشون داد که بیماران بالای ۵۰ سال ابتدا فراموشی خوش خیم داشتند که تنها ۹ درصد از اونها بیماریشون تا نابود شدن عقل پیشرفت کرد.

دلیل دیگه ای که فرد در به یاد آوردن چیزها مشکل داره به خاطر عدم داشتن تمرکز هس. یعنی وقتی که شما چند تا کار برا انجام دادن دارین ممکنه بعضی از اونها رو فراموش کنین. تا حالا شده برید تو یه اتاقی بعد فکر کنین که اصلا برای چی رفتین اونجا؟ به احتمال زیاد اگه کارهای همزمانی مثل کار برنامه ریزی کردن شام رو برای اون شب و به یاد آوردن شماره تلفن اون کسی که همون لحظه براتون پیام گذاشته بود رو نداشتید حتما یادتون میومد که برای چی اومدین تو اون اتاق. این نشون میده که چرا مردمی که از افسردگی و نگرانی درد میکشن به یاد آوردن چیزها براشون سخت تره. هر دو شرایط تداخل قابل ملاحظه ای با توانایی تمرکز داره. قدرت حافظه همچنین با حالت احساسی انسان که با رویداد اصلی همراهه در ارتباطه.

کم کردن احتمال خطر نابودی مغز

در زیر سه نکته وجود داره که در مطالعات نشون داده که با رعایت کردنشون میشه ریسک نابود شدن مغز با افزایش سن رو کم کرد.

  • ۱- به اندامهاتون ورزش بدین

  • شواهد نشون میده که با اینکه نابودی حافظه با بالا رفتن سن طبیعیه، اما ورزش کردن میتونه خطر ابتلا به اون رو کم کنه. این کار به ورزش سخت نیاز نداره بلکه تحقیقات نشون داده که فقط ۱۵۰  دقیقه پیاده روی در هفته میتونه بسیار مفید باشه. نتایج تحقیقات در مورد انجام ورزش های شدیدتر و سخت تر در کم کردن بیشتر خطر فعلا در دست بررسیه.
  • به ذهنتون ورزش بدین
  • ۲- به ذهنتون ورزش بدین

  • شواهد همچنین نشون میده که انجام کارهایی که باعث بشه مغز بیشتر کار کنه ممکنه از دست دادن حافظه رو به تاخیر بندازه یا حتی میتونه از نابودی مغز جلوگیری کنه. البته این تحقیق هنوز در حال انجامه. اینجا راهنماییهای خوبی میگیم که بفهمیم چه فعالیتهایی برای ورزش دادن ذهن مناسب خواهد بود: اگه یه فعالیتی نیاز به استراحت وسطش داره حتما صلاحیتش رو داره. مثلا ما ساعت ها میتونیم تلویزیون نگاه کنیم بدون این که خسته بشیم اما حل کردن مساله های ریاضی یا آموختن بافتنی یا خوندن مطالبی همگی نیاز به تلاش دارن که ذهن رو خسته میکنن. پس این فعالیت ها که ذهن رو به فعالیت زیادی وادار میکنن ورزش مناسبی برای ذهن به شمار میرن.

 

  • ۳- ایبوبروفن بخورین

  • گرچه یه تحقیقی نشون میده که مصرف روزانه ایبوبروفن ریسک نابودی عقل رو کاهش میده اما باعث افزایش خطر خون ریزی معده هم میشه که خیلی خطرناکه. پس من این روش رو اصلا پیشنهاد نمیدم. هرچند ممکنه شما قبلا ایبوبروفن رو برای شرایط دیگه ای مثل آرتروز خورده باشین و ممکنه مفید بوده باشه. ولی من مصرف روزانه اون رو به هیچ وجه پیشنهاد نمیکنم.

 

اگه ذهن مثل ماهیچه هس تحقیق بیشتر و بیشتر میتونه براش مفید باشه. مثل ماهیچه که ورزش بیشتر اون رو تنومندتر میکنه پس ذهن هم اگه بیشتر کار کنه حافظه ی انسان قویتر میشه. من همانطور که دارم از روزهای مدرسه پزشکی دور شده و به سن بالاتر میرم خودم هم دارم فراموشی خوش خیم رو ترجمه میکنم. در نتیجه، من خودم هم ضرب المثل قدیمی”یا ازش استفاده کن یا از دستش بده” رو کامل درک کردم که به نظر میرسه فقط واسه بدن کاربرد نداره بلکه شامل ذهن و حافظه هم میشه.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *