روش هایی برای کاهش مصرف کافئین

میلیون ها نفر در سراسر جهان هستند که هر روز قهوه، هات چاکلت یا یه نوشیدنی کافئین دار مینوشند. به طور کلی مصرف کافئین در حد اعتدال قابل قبوله و حتی طبق تحقیقات میشه گفت مزایایی هم برای ما داره از افزایش سرعت متابولیسم(سوخت و ساز) بدن گرفته تا کاهش خطر ابتلا به آلزایمر. اما این تاثیرات زمانی وجود داره که مصرف کافئین به صورت افراطی و اعتیادگونه نباشه. اگه کسی هستی که بدون مصرف قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار نمیتونی به کارهات برسی و یا اختلالی در عملکرد تو رخ میده وقتشه که در مورد میزان مصرف این نوشیدنی ها کمی تجدید نظر کنی چون این کار آسیب های زیادی به بدنت میزنه.

مضرات افراط در مصرف کافئین

مضرات افراط در مصرف کافئین

برای اینکه بتونی راحت تر مصرف کافئین رو کاهش بدی بهتره با مضرات اون آشنا بشی. شاید خیلی از این مشکلات همونایی باشن که تو هم تجربه کرده باشی.

کافئین زیاد…

  • باعث حملات پانیک میشه. حمله پانیک بدترین نوع اضطراب هست و باعث وحشت شخص درگیر شده میشه.
  • ضربان قلب رو افزایش میده
  • سرعت تنفس رو بالا میبره
  • نمیتونی به خوبی تمرکز کنی
  • باعث پیری پوست میشه
  • ویتامینB بدن رو از بین میبره
  • گاهی موجب ترش کردن معده میشه

مصرف کافئین

 

بیخوابی، افزایش فشارخون، درد معده، ایجاد جوش، کم آبی و خشکی دهان و… از دیگر مضرات مصرف زیاد کافئین هست.

 

 مزایای کاهش مصرف کافئین

از طرفی با کاهش مصرف کافئین میتونی سلامتی رو به بدنت هدیه بدی. بیایید یه نگاهی هم به مزایای کاهش مصرف کافئین بندازیم:

  • حال خوب! از اونجایی که کافئین یه مهیج هست، مصرف اون با افزایش سطح آدرنالین و هورمون های استرس همراه هست بنابراین با کم کردن میزان کافئین دریافتی به احساس خیلی بهتری خواهی رسید.
  • باعث کم شدن اضطراب میشه
  • کیفیت خواب رو بهتر میکنه
  • مواد مغذی بهتر جذب بدن میشه
  • دندون ها سالم تر و سفیدتر میشن و لبخند زیباتری خواهی داشت
  • باعث کاهش سردرد میشه
  • بیوشیمیایی مغز به تعادل میرسه
  • فشار خون کاهش پیدا میکنه
  • جذاب تر از همه اینکه باعث صرفه جویی در مصرف پولت میشه!

علاوه بر این تمام مواردی که در قسمت مضرات گفته شد رو بهبود میده.

راهکارهای کاهش مصرف کافئین

راهکارهای کاهش مصرف کافئین

اگه تصمیم جدی گرفتی که میزان مصرف کافئین رو کاهش بدی راهکارهای زیر بهت کمک میکنن:

  • به آرومی اینکارو انجام بده

اگه چندین فنجون قهوه یا نوشیدنی های دیگه در طول روز مصرف میکردی، هر روز فقط یه فنجون کمتر کن. و این روند رو ادامه بده تا اینکه به روزی یک یا دو فنجون برسی یا اگه تصمیم به قطع کامل مصرف داری این روند رو تا تموم شدن تعداد فنجون ها ادامه بده. اینطوری دچار سردرد هم نمیشی.

درصد کافئین رو کم کن

  • درصد کافئین رو کم کن.

به مرور میزان و درصد کافئین رو از نوشیدنی کم کن. بهتره به صورت هفتگی اینکارو بکنی. تا زمانیکه درصد کافئین به صفر یا به میزان کم برسه.

  • نوشیدنی های دیگه رو جایگزین کن

میزان کافئین موجود در چای خیلی کمتر از قهوه و… است.

  • کافئین های پنهان رو شناسایی کن

بعضی از غذاها، نوشیدنی ها، شکلات ها، دسرها، آبنبات، ماست و بعضی داروهای مسکن و… مقداری کافئین دارن. میزان کافئین رو از روی بسته بندی اون ها میتونی پیدا کنی.

علاوه بر موارد بالا میتونی با نوشیدن مقدار زیادی آب خونتو رقیق تر کنی و کافئین رو از بدنت دفع کنی.

ورزش کردن، خواب کافی و مناسب، تغذیه مناسب از جمله سبزیجات و میوه ها میتونن بهت کمک کنن تا با علائم کاهش یا قطع مصرف کافئین راحت تر کنار بیای.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *