راهکارهای رفع افسردگی در نوجوانان

سال های نوجوانی سال های دشواریه، و کاملا طبیعیه که هر از گاهی احساس کنین غمگین و یا تحریک پذیر شدین. اما اگه این احساسات از بین نره یا خیلی شدید باشه ممکنه نتونین اونارو کنترل کنین، و نهایتا دچار افسردگی بشین. افسردگی در بین نوجوانان بسیار زیاد و شایع هست. افسردگی پایان راه نیست و درحالی که همه فکر میکنن از بین نمیره برعکس با درمان به موقع و درست خیلی زود از بین میره.

علائم و نشانه های افسردگی در دوران نوجوانی

علائم و نشانه های افسردگی در دوران نوجوانی

بیان علائم افسردگی با لغات خیلی دشوار هست و هر فردی هم علائم متفاوتی رو تجربه میکنه. اما  در زیر ازعلائم مشترکی نام برده شده که خصوصا در نوجوانان بیشتر از بقیه تجربه میشه:

  • دائم تحریک پذیر، ناراحت و عصبانی هستین
  • هیچ چیزی براتون جالب نیست
  • احساس بدی نسبت به خودتون دارین
  • یا بیش از حد می خوابین یا اصلا نمیخوابین
  • سر دردهای بی دلیل دارین
  • هر چیزی گریه تون رو در میاره
  • لاغر و یا چاق میشین بدون اینکه از قصد تلاشی براش کرده باشین
  • نمیتونین تمرکز کنین نمراتتون هم به همین دلیل افت پیدا می کنه
  • احساس ناامیدی و بی پناهی می کنین
  • به مرگ و یا خودکشی فکر می کنین (اگر این مورد درباره شما صدق میکنه سریعا با یک مشاور صحبت کنین)

خبر خوب اینه که میتونین جلوی این احساسات رو بگیرین و قدرت غلبه بر احساساتتون رو داشته باشین. روش های زیادی برای داشتن احساس بهتر وجود داره. در اینجا قصد داریم به بعضی از مهم ترینش اشاره کنیم.

با یه بزرگتر که میشه بهش اعتماد کرد صحبت کنین

۱- با یه بزرگتر که میشه بهش اعتماد کرد صحبت کنین

ممکنه از نظر شما والدینتون گزینه خوبی برای کمک به شما نباشن، مخصوصا اگه همیشه در حال غر زدن یا عصبانیت از رفتار شما باشن. اما حقیقت اینه که والدین عاشق فرزندانشون هستن و از آسیب رسیدن به اونا ناراحت میشن. اگه والدینتون به هر دلیلی مشکلی دارن که نمیتونن به مشکل شما رسیدگی کنن، پس به یه بزرگسال دیگه اعتماد کنین (مثل یه فامیل، دوست بزرگتر، معلم یا مربی).
این شخص می تونه به شما کمک کنه تا به والدینتون نزدیک بشین یا شما رو به چیزی که دنبالش هستین راهنمایی کنه.
راجع به هرچی که تو دلت هست با یه بزرگتر حرف بزن، به ویژه اگر فکر میکنی ممکنه به خودت و یا دیگران ممکنه آسیب برسونی. کمک خواستن شجاعانه ترین کاری هست که می تونین انجام بدین و اولین قدم برای داشتن احساس بهتر هست. ممکنه صحبت از احساسات در ابتدا سخت باشه خصوصا اگه احساس افسردگی، خجالت و بی ارزشی هم داشته باشین ولی این مهمه که به یاد داشته باشین خیلی از مردم با این جور احساسات دست و پنجه نرم می کنن. این احساسات به این معنی نیست که شما مریض و یا ضعیف هستین. قبول احساساتتون و بازگو کردن اونها به فرد مورد اطمینانتون به شما کمک میکنه کمتر احساس تنهایی کنین.

سعی کنین تنها نمونین این کار افسردگی رو شدید تر می کنه

۲- سعی کنین تنها نمونین این کار افسردگی رو شدید تر می کنه

در زمان افسردگی فرد دوست داره همیشه منزوی و تنها باشه اما این کار باعث تشدید افسردگی میشه. سعی کنین اجتماعی باشین حتی اگه این کار سخت ترین کار ممکن برای شما محسوب میشه.  وقتتون رو با دوستانی بگذرونین که باعث میشن احساس خوشحالی کنین خصوصا اونایی که فعال، پر جنب و جوش و عاقل هستن. از دوستانی که سیگار میکشن یا خدایی نکرده موارد مخدر مصرف می کنن دوری کنین چون اونا شمارو توی دردسر میندازن.

از فضای مجازی تا حد امکان فاصله بگیرین

۳-از فضای مجازی تا حد امکان فاصله بگیرین

وقتی ساعت ها در محیط های مجازی یا بازی های ویدئویی وقت سپری می کنین بعد از اون آیا احساس خوبی دارین؟ خیلی نه. درسته؟ چون مدت زیاد در محیط های مجازی بودن اثرات بدی روی روح روان افراد میزاره. و احساس پوچی و افسردگی بیشتری به فرد می ده. اجازه ندین این محیط ها بیشتر وقت دوران طلایی نوجوانیتون رو پر کنه. باهوش باشین و زمان آنلاین بودنتون رو کمتر کنین.

مشغول کاری بشین که خیلی بهش علاقه دارین این کار ممکنه ورزش، هنر یا موسیقی مورد علاقتون باشه. مثلا از موسیقی هایی که دوست دارین مجموعه تهیه کنین یا تو باشگاه در رشته ورزشی مورد علاقتون ثبت نام کنین. ممکنه اولش خیلی رغبت نداشت باشین اما کمی که بگذره انگیزه پیدا میکنین.

انجام کاری برای دیگران قوی ترین داروی ضد افسردگی و افزایش دهنده شادی در وجود افراد هست. وقتی داوطلب می شین که کاری برای دیگران انجام بدین باعث میشه احساس کنین با جهان و آدم های اطرافتون مرتبط هستین و از این که تغییری ایجاد می کنین رضایت خاطر پیدا می کنین.

۴- بدنتون رو سالم نگه دارین

انتخاب های سالم داشته باشین و ببین چه معجزه ای در خلق و خوی شما ایجاد میشه. کارهایی مثل سالم خوری، ورزش منظم، و نه گفتن به سیگار و موارد مخدر تاثیر فوق العاده ای در جلوگیری و یا از بین بردن افسردگی داره. با ورزش بدن آدرفین ترشح میکنه که در همون لحظه باعث شادی میشه. فعالیت بدنی قوی ترین درمان افسردگی هست. پس دوچرخه سواری، اسکی، رقص،… رو تو برنامه روزانتون جا بدین.

غذاهای خوب بخورین. غذای بد باعث میشه احساس سنگینی و خستگی کنین که باعث بدتر شدن علائم افسدرگی میشه. تنقلات و میان وعده های شیرین و ناسالم دشمن های سلامتی هستن که انرژی آنی میدن ولی بعد از مدتی مشکلات زیادی برای بدنتون به بار میارن. مغزتون رو با میوه، سبزی، و غلات تغذیه کنین. یه رژیم غذایی خوب روح و روانتون رو سالم نگه میداره و انرژی لازم برای فعالیت و ورزش رو بهتون میده که باعث تغییر در رفتارتون هم میشه.

۵- اگر احساس میکنین افسرگی دارین درخواست کمک کنین

استرس و نگرانی انرژی زیادی از روح روانتون میگیره که در نهایت باعث افسردگی میشه. اگه مدرسه و کلاس درس براتون خسته کننده و غیر قابل تحمله با معلم یا مشاور مدرستون صحبت کنین. همینطور اگه فکر میکنین سلامتی شما در خطره و با مشکلی برخوردین به دکتر مراجعه کنین و مشکلاتتون رو بهش بگین. یه مشاور خوب میتونه شمارو برای درمان مناسب راهنمایی کنه. اگر در روابط خانوادگی یا دوستی ها مشکلی دارین که باعث نگرانی شماست حتما سعی کنین این نگرانی رو یا مشورت برطرف کنین تا منجر به افسرگی نشه.

نویسنده : سمانه رحیمی

 

 

 

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه‌

  1. parsa گفت:

    درباره ی ترک خود ارضایی هم پست بزارین مشکل خیلی از بچه هاس ما تو مدرسه آمار گرفتیم از هر ۱۰ نفر۷ نفریه این کار غیر اخلاقی درگیرن من خودمم دارم سعی میکنم ترک کنم ولی نمیتونم لطفا کمک کنید

  2. صبا گفت:

    سلام
    من ۱۷ سالمه وازتون خیلی خیلی کمک میخوام
    من همه ی دوستامودارم ازدست میدم
    ازلحاظ روانی اصلاحالم خوب نیست
    چندباردروغ بزرگ گفتم به دوستام والان هرچقدم سعی میکنم واقعیت اون دروغاروبه دوستام بگم میترسم،واس همین چندباردروغ گفتم که اونالونرن،چون دلم نمیخواست یه چیزایی روبدونن
    من نمیخوام نقاب به روم باشه میخوام صادق باشم
    محبتی که میکنم بهشون یاعلاقه م بهشون واقعیه ونمیخپام که ازم دوربشن
    چیکارکنم من؟چجوری دوستاموبرگردونم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *