راههای کنار آمدن با از دست دادن یک دوست

وقتی آدم کسی را از دست میده خیلی شرایط سختی داره …. به یادش هستی و لحاظاتی که با هم بودین را همش یادت میاد ولی خب زندگی ادامه داره …. با رفتن اون همه چی تموم نشده . توی این مقاله به شما یاد میدهیم که با از دست دادن یک فرد چطور کنار بیائید.

مدت زمانی رو به سوگواری برای رفیقت، سپری کن

۱-مدت زمانی رو به سوگواری برای رفیقت، سپری کن

در مراسم تشییع جنازه و یادبود رفیقت، شرکت کن. نامه‌ای رو برای دوست تازه درگذشته‌ات بنویس تا احساساتت رو بروز بدی و رو کاغذ بیاری. باید بدونی که بعد از فوت رفیقت عادیه که احساس سردرگمی و ضربه روحی کنی و خودداری از این درد‌ها باعث نمیشه که از وجودت برن. به جاش دردت رو خوب بفهم و درکش کن که در این صورت، به بهبودش کمک کرده‌ای.

۲- زندگی رفیقت رو گرامی بدار

بسیاری از مردم، وقتی که دوستان و یا اقوامشون فوت میکنن خاطراتی که با اونها داشتن رو به یاد  میارن. این یادآوری خاطرات ممکنه دردناک باشه. به جاش در مورد داستان زندیگیشون صحبت کن. کار‌هایی که با هم انجام دادین و اونا از انجامشون لذت بردن رو به یادت بیار. بعضی وقت‌ها هم خوبه که سر مزارش بری(به ویژه روز تولدش) و به احترامش چند دقیقه رو در سکوت بگذرونی.

  • ۳-گرامیداشت رفیقت، متفاوت با عزاداری برای اونه. این موضوع نباید در مورد درد از دست دادنش باشه بلکه باید به یاد خاطرات خوب، و خوبی بودن او در یه موقع از زندگی تو باشه

 

  • – یه چیز جدیدی رو امتحان کن. وقتی که یه زمانی رو برای غم و غصه و گریه کردن داری، باید شروع به گذر کردن از درد کنی. کاری بکن که احساس زنده بودن و هیجان بهت بده و حواست رو پرت کنه. و کم کم، احساس عادیت باز خواهد گشت. وقتی که فکر رفیقت به ذهنت میاد، سعی کن به جای یادآوری‌های دردناک، خاطرات خوبی که باهاش داشتی رو تو ذهنت مرور کنی.
  • – مدت زمانی که برای رفیقت سوگواری و عزاداری می‌کنی، با توجه به رابطه‌ای که با رفیقت داشتی، می‌تونه مختلف باشه. زمان بندی مشخصی برای این قضیه وجود نداره.
  • – برای مثال می‌تونی فعالیت‌هایی مثل ورزش، بیرون رفتن با دوستان، امتحان کردن غذا‌های جدید، یا مسافرت به مکان‌های جدید رو امتحان کنی.
  • – سعی کن در طول مدتی که احساس غم واندوه داری و گریه می‌کنی، با خودت مهربون باشی.
  • به دیگر دوستان و خانواده تکیه کن
  • ۴-به دیگر دوستان و خانواده تکیه کن

با افرادی که بهشون اعتماد داری صحبت کن. تو می تونی در مورد احساساتت باهاشون صحبت کنی، یا در مورد مسائل دیگه که بتونی به ذهنت استراحت بدی. اگه بهت پیشنهاد دادن که باهاشون بری بیرون و وقتتو باهاشون بگذرونی، قبولش کن. و تلاش کن که در اون مدت لذت ببری، حتی اگه زمانش کوتاه باشه.

  • ۵-وارد یه گروهی شو که ازت حمایت کنن.

یک گروه حمایت کننده می‌تونه بهت کمک کنه که با از دست ‌دادن رفیقت، کنار بیای. میتونی با گروهی از مردم ملاقات داشته باشی که وضعیتی مشابه با تو رو میگذرونن و داستان‌های اونا رو بشنوی. حتی اگه تو این گرو‌ه‌‌ها، نصیحت خاصی نشنوی و یا دوستی‌های صمیمی برات ایجاد نشه، همین که میبینی تو تنها آدمی نیستی که با این درد و شرایط سخت، دست و پنجه نرم می‌کنه، کافیه. دانستن این که تو تنها نیستی، باعث میشه که تو با قدرت به راهت ادامه بدی و از پس شرایط سخت بر‌بیای.

  • – تو روزنامه‌ها بگرد یا از افراد محلی بپرس و یا از طریق اینترنت جستجو کن تا گروه‌های حمایتی خوبی رو پیدا کنی.
  • به خودت این اجازه رو بده، تا خوشحالی رو پیدا کنی.
  • ۶-به خودت این اجازه رو بده، تا خوشحالی رو پیدا کنی

چیز‌هایی رو پیدا کن که تو رو بخندوننت. کایر برای یه کسی انجام بده. به موسسات خیریه کمک مالی کن، یا کاری رو انجام بده که فکر میکنی باحاله. اینو بدون که زندگی تو در جریانه و رفیقت می خواد که تو ازش لذت ببری. انتظار اینو داشته باش که روز های بدی رو تجربه کنی، ولی تلاش کن که در خلال همین روز‌ها، برای رسیدن به روز‌های خوب تلاش کنی.

  • – اگه از افسردگی حاد، رنج می‌بری یا فکر‌هایی داری که به خودت یا دیگران آسیب می‌زنه، یا نمی‌تونه از کنار فقدان رفیقت گذر کنی، ممکنه که به یک کمک حرفه‌ای نیاز داشته باشی. دکترت می‌تونه بهت کمک کنه که احساساتت رو کنترل کنی، یا یه شیوه‌ای برای سلامتی روان بهت پیشنهاد بده.

مترجم : محمد قربانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *