راههای درمان خستگی

این یک حقیقت ساده از زندگیه که هر کسی میتونه  احساس کسالت یا خستگی کنه، اگر شما احساس کمبود انرژی برای انجام فعالیت های روزانه تون بکنین به طور یقین با خستگی معمولی رو در رو نیستین، به این نوع خستگی ، خستگی کامل گفته میشه.خستگی میتونه اثرات زیادی بر روی بدن شما داشته باشه، اما خبر خوب اینه که شما با تغییر روش های زندگیتون میتونین اثرات خستگی رو در طول روز و یا حتی در طول هفته از بین ببرین. برای نوعی از خستگی که فقط با دارو درمان پذیره ممکنه که درمان های جدی مورد نیاز باشه.

به مقدار کافی و زیاد بخوابید

۱- به مقدار کافی و زیاد بخوابید

استراحت کافی و مناسب مثل یک دارو برای از بین بردن فشارهای کاری امروزی عمل میکنه. اگر شغل و حرفه ت بهت اجازه استراحت کافی در طول شبانه روز رو میده باید بگم که شما در یک شرکت خوب مشغول به کار هستی.

امروزه عدم خواب مناسب مشکلات زیادی رو برای میلیون ها فرد در سراسر دنیا ایجاد کرده. اگه میخوای با عامل خستگی در بدنت مبارزه کنی هیچ راهی بهتر از داشتن خواب کافی در شب نیستش.

در کل اگه نمیدونی عامل خستگی در بدنت چی هستش بهتره تمرین از بین بردن خستگی در بدنتون رو با داشتن خواب مناسب در طول شب شروع کنی.

– هرچند که نیاز خوابی هر شخص متفاوت از دیگرانه اما بیشتر منابع بر این باورند که که هر فرد بزرگسال روزانه به ۷-۹ ساعت خواب در هر شبانه روز نیازمنده و بچه ها به چند ساعت بیشتر از بزرگترها به خواب شبانه روزی نیاز دارن.

ورزش کنید

۲- ورزش کنید

منافع سلامتی ورزش بر روی بدن شما خیلی زیاده، ورزش نه تنها باعث میشه که بهتر به نظر بیای بلکه سطح کلی انرژی در بدنت رو بیشتر میکنه و همچنین باعث میشه که بتونی شبا راحت بخوابی.

تحقیقات نشون میده که حتی مقدار کم ورزش اثرات زیادی رو برروی سلامتی و از بین بردن اثرات خستگی میزاره.

منافع ورزش مخصوصا برروی افرادی که روزانه هیچ ورزش انجام نمیدن خیلی زیاده. پس اگه از نظر فیزیکی فعال نیستی یا ورزش نمیکنی، بهتره به طور منظم کار کنی تا بتونی آثار خستگی رو در بدنت از بین ببری.

– همونطوری که مقدار نیاز خوابی هر شخص از شخص دیگر متفاوته، مقدار ورزش روزانه ای که بدن هر شخص نیاز داره هم متفاوته وبستگی به جنسیت شخص، سن و سال، اندازه بدن و شکل کلی بدن هر شخصداره. بیشتر منابع بر این باورند که بدن هر بزرگسال روزانه به دو تا دو نیم ساعت ورزش هوازی و دو روز در هفته حرکات کششی نیاز داره. حتی گه قبلا هم به طور منظم ورزش نمیکردی و از سطح ابتدایی میخوای شروع به ورزش کنی، بهتره رفته رفته میزان ورزش روزانه ت رو افزایش بدی.

 درست تغذیه کن

۳- درست تغذیه کن

راه و روش تغذیه ای هر کس اثر مستقیم روی میزان انرژی روزانه ش داره. در حالت کلی یک رژیم غذایی خوب که شامل کربوهیدراتها (قندها) وپرو تیین ها هستش اترژی کافی رو به شما در طول روز میده.

از طرف دیگه تغذیه نامناسب، مثل خوردن غذاهای پرچرب و پرخوری بیش از خد و یا نادیده گرفتن مواد غذایی اصلی میتونه باعث بروز بیماری ها و مشکلاتی در بدنت بشه.

به یاد داشته باش تو همون چیزی هستی که میخوری، پس سعی کن غذاهای سالم بخوری و به اندازه بخوری که یکی از نتایج درست و به اندازه خوردن رو به رو نشدن با خستگی در بدنت هستش.

خودت رو در وزن مناسب نگه دار

۴- خودت رو در وزن مناسب نگه دار

بیشتر افرادی که وزن سالم و مناسبی به نسبت بدنشون دارن نسبت به افرادی که وزن مناسبی ندارن، در طول روز انرژی زیادی در بدنشون احساس میکنن.

امروزه در کشورهای توسعه یافته، مرض چاقی یک اختلال سلامتیه که میتونه علاوه بر اثرات بد روی سلامتی اثرهای زیادی روی سطح انرژی روزانه هر شخص داشته باشه. از طرف دیگه به یاد داشته باش که اثرات خستگی ناشی از کم وزنی هم زیادن و نباید نادیده بگیریش.

میدونیم که وزن ایده آل هر شخص بسته به بدن هر شخص متفاوته . برای بیشتر بزرگسالان شاخص حجم بدن که به BMI هم معروف هستش برابر با ۱۸٫۵-۲۵ هستش.

میتونی از یه محاسبه گر آنلاین و از طریق اینترنت برای بدست آوردن شاخص حجم بدنت استفاده کنی. اما دقت کن که این شاخص یک راه کامل برای بدست آوردن وزن ایده آل بدنت نیست، مثلا اگه و رزشکاری و ماهیچه های قوی ای داری، شاخص بدن تو متفاوت از شاخص پیشنهاد شده خواهد بود و این به این معنیه که تو در معرض خطرات سلامتی ناشی از وزن زیادت نیستی.

اگه اضافه وزنی داری سعی کن به تدریج شروع به وزن کم کردن کنی و این کار رو میتونی با کاهش مقدار کالری روزانه ت که از غذاها بدست میاری انجام بدی و البته در کنار کم کردن غذات حتما باید ورزش کنی.

هیچ وقت سعی نکن با رژیم های غدایی نامناسب شروع به وزن کم کردن کنی. بسته به سایز و اندازه بدنت کم خوری کم تر از ۱۲۰۰ کالری در روز میتونه اثرات بسیار بد و خطرناکی برای سلامتیت داشته باشه. با اینگونه رژیم های غذایی هیچ وقت انرژی کافی در طول روز برای انجام فعالیت های روزانه ت نخواهی داشت. از طرف دیگر یکی از اثرات بد اینگونه رژیم ها بروز خستگی در بدنت هستش.

سطح استرس بدنت رو پایین نگه دار

۵- سطح استرس بدنت رو پایین نگه دار

فکر کردن در رابطه با به موقع تموم کردن کارت، جرو بحث های خانوادگی و… از جمله عوامل استرس زایی هستن که در طولانی مدت میتونن اثرات بسیار بدی رو برای شما به ارمغان بیارن که از یکی از اثرات بد استرس میتونیم به بروز خستگی در بدن اشاره کنیم.

استرس های جدی میتونن برای بدن خیلی خطرناک باشن که این خطرات میتونه شامل اثرات فیزیکی و احساسی بر روی بدنت باشه. این عامل در کل سطح انرژی بدن رو پایین نگه میداره و باعث میشه که داخلش غرق بشی. به علاوه استرس در مشارکت با عوامل دیگه مشکلات بسیاری رو به بار میاره که از جمله این مشکلات میتونیم به سردرد، آشفتگی و پریشانی، بی نظمی های تغذیه ای و… اشاره کنیم.

– متاسفانه استرس چیزی هستش که هر شخصی باهاش در ارتباطه. از طرف دیگه چون استرس یه عامل معمولی هستش، روش های بسیار زیادی برای مبارزه باهاش وجود داره. به عنوان مثال میتونی با یه تحقیق ساده تو اینترنت راهکارهای خوبی برای مبارزه با استرست پیدا کنی. راهکار دیگه برای از بین بردن استرس در بدنت مشاوره و حرف زدن با یه دکتر هستش.

برای از بین بردن استرس های معمولی میتونی از روش هایی مثل : تمرین تمرکز، ورزش های تنفسی ، ورزش های فیزیکی، کنترل تفس و… استفاده کنی.

تمرین تفکر ذهنی

۶- تمرین تفکر ذهنی

دقت و توجه یه نوع انرژی هستش. زمانی که به چیزی توجه میکنی در واقع داری بهش انرژی میدی، پس اگه تمرکزت رو برروی سلولهای خسته بدنت متمرکز کنی در واقع به سلولهات انرژی خواهی داد.

  • – این روش رو تمرین کن بخصوص زمانی که خسته هستی، روی بدنت تمرکز کن، میتونی روی پاهات، شونه هات چشمات و هر عضو دیگه از بدنت تمرکز کنی. تمرکزت روروی سلولهای بدنت نگه دار و اینطور فکر کن که داری به سلولهات شادی و نشاط میدی. به طور کلی بدنت رو یک جزء واحد تصور کن و به بدنت انرژی بده.
  • – به مقدار خیلی کم نوشیدنی های انرژی دار مصرف کن

این روزها اگه احساس کسالت میکنی نوشیدنی هایی مثل قهوه، چای و نوشابه های انرژ ی دار میتونه انرژی قابل ملاحظه ای به بدنت در مدت زمان کوتاه بده. اما به یاد داشته باش که این چیزها ایده های خوبی برای افزایش سطح انرژ بدنت در طولانی مدت نیستن، چون اثرشون رو بعد از مدت زمان کوتاهی از دست میدن و دوباره سطح انرژی بدنت پایین میاد. دقت داشته باش که اگه عادت به استفاده از اینگونه نوشیدنی ها داری منبع خوبی برای افزایش سطح انرژی بدنت در طولانی مدت نیستن و باید سعی کنی یه جایگزین بهتر واسشون پیدا کنی. اما در شرایط بحرانی شاید بهتره که از اینطور نوشیدنی ها برای رسوندن بدنت به سطخ انرژی متوسط استفاده کنی. به جای استفاده از اینگونه نوشیدنی ها به راحتی میتونی سطح انرژی بدنت رو تنها با تغییر سبک و شیوه ی زندگیت افزایش بدی.

هیچ گاه از داروهای غیرقانونی برای افزایش سطح انرژی بدنت استفاده نکن چون اینگونه داروها مثل کوکایین و آمفتامین علاوه بر اینکه میتونه اثرات خیلی بدی روی سلامتیت داشته باشه میتونه باعث از بین رفتن منابع پولی و مالیت هم بشه.

برای مثال خواننده معروف وایلون جنینگز روزانه هزار یورو به خاطر اعتیادش به کوکایین خرج میکنه.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *