تغذیه مناسب برای دختران در دوران بلوغ

دختران نوجوان در این سنین، با توجه به رشد جسمی و تغییرات بدنی که دارن، عادتهای غذایی آنها هم تغییر میکنه. نیاز به استفاده از غذاهای مقوی و ویتامین ها بیشتر میشه. دختران نوجوان باید توجه کنن که در این دوره به نیازهای بدنی خودشان بیشتر اهمیت بدهند. بخاطر اینکه رشد بدنی آنها به تغذیه و نوع غذاهایی که مصرف میکنن، مرتبط است.

کدام تغذیه برای در دوران بلوغ مناسب است

کدام تغذیه برای در دوران بلوغ مناسب است

دختران نوجوان در این سن بنا به شروع عادت ماهانه، نیاز دارند که مصرف آهن آنها بیشتر باشد و سعی کنن که از غذاهایی استفاده کنن که آهن بدنشان را تامین کنن. چون همین کمبود آهن، بعدها دردسر آفرین میشه. مثلا میتونه باعث سرگیجه بشه و وقتی یهو از جات بلند بشی، همه چی دور سرت بچرخه و بیفتی زمین! رنگت مثل گچ سفید بشه! و خیلی عوارض دیگه ای داره. پس بهتره به این مورد در تغذیه بیشتر اهمیت داده بشه. چون بدن یک دختر نوجوان حتما به آهن بیشتری نیاز دارد. علاوه بر آهن، بدن به ویتامین های دیگری هم نیاز داره. برای اینکه دختر نوجوانی که در حال رشد هست بتونه که از نظر استخوان بندی هم به طور متناسبی رشد پیدا کنه، لازمه که به دنبال تامین نیازهای بدنش باشه. بهتره که سراغ میوه و سبزیجات، گوشت ها، لبنیات و غذاهای سرشار از پروتئین و ویتامین برود.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب

یه دختر نوجوانی که به غذای خودش میرسه و به بدنش احترام میذاره، در آینده هم از سلامت بیشتری برخوردار میشه. ولی یه عده ای هم هستن که به این موضوع مهم توجه خاصی نمیکنن و غذا خوردنشان مثه گنجشک هستش یعنی اگر هم غذایی هم میخورن خیلی کم و در حدی نیست که دلشان را از عزا در بیاورن. یه عده از این دخترها هم به بعضی غذاها حتی لب نمیزنن و گاهی در حد سالاد و سبزی میخورن. مشخصه که این دختران روز به روز لاغرتر میشن و حتی گاهی اندازه چوب کبریت هم میرسن. یه دختر نباید خیلی درگیر لباس پوشیدن و وزن خودش بشود و حساسیت به خرج بدهد که اگر غذا کم بخورم یا زیاد بخورم، فلان لباس را نمیتوانم بپوشم یا وزنم بالاتر می رود. البته در کنار اینها یه عده هم هستن که واقعا زیادی از حد میخورن، انگار که قحطی زده باشند و در حدی اضافی میخورن که میخواهند بالا هم بیاورند. این عده هم باید توجه کنند که این کار هم چندان جالب نیست. به این دلیل که این نوع تغذیه هم آدم را از غذایی که میخورد، زده میکند و به مرور اشتها هم کمتر می شود. پس بهتر هست که هر کاری را در حد تعادل انجام داد. هرچی کم یا زیادش خوب نیس و سلامت جسمی و روحی دختر نوجوان رو بهم میزنه. برای اینکه شاد و شنگول و سرحال باشین، درست غذا بخورین. ورزش کنین. بخندین و به سلامتیتون اهمیت بدین و از نوجوانی تون لذت ببرین.

البته متخصصان میگن که دخترهای نوجوان توی دوره بلوغشون دچار اختلالات غذایی میشن که باید هر چی زودتر هم درمان بشن تا باعث آزارشون نباشه. در اینجا به موارد این اختلالات اشاره می کنیم.

لاغری در حد نی قلیون!!

لاغری در حد نی قلیون!!

لاغری در حد نی قلیون!!

 

یه عده ای از دخترها هستن که به دنبال مدگرایی میرن و وسوسه میشن تا از الگوهایی تقلید کنن. در حالیکه خبر ندارن چه اشتباه بزرگی در حق خودشان میکنن. چون بدن هرکسی متفاوت هست و نیازهای بدنی هم فرق دارن. این عوامل بیرونی، زمینه ساز میشه برای اینکه یه دختر نوجوان درگیری فکری پیدا کنه و میل به غذای کمتری داشته باشه و در خیالاتش مدام خودش را با اندام فلان بازیگر و هنرپیشه مقایسه میکنه که اگه فلان قدر غذا بخورم پس من هم شبیهش میشم. نمیدونه که داره راهی رو میره که به بن بست ختم میشه و به سلامت جسمی و روحی خودش صدمه میزنه.

البته بی اشتهایی روانی دلایل دیگه هم داره، ممکنه غذا خوردن اذیتش کنه یا اینکه خیال کنه چاق هستش. در حالی که نمیدونه اندازه نی قلیونه. توی بی اشتهایی روانی، میلش به غذا رو از دست میده و با اینکه از گشنگی داره هلاک میشه، باز هم لب به غذا نمیزنه. بی اشتهایی روانی، خودش باعث مریضی هایی میشه مثل پوکی استخوان، مشکلات گوارشی، ریزش مو و قطع شدن عادت ماهیانه. پس مراقب باشین که اینها عواقب بدی برای دختر نوجوان دارن.

 

چاقی در حد انفجار!

چاقی در حد انفجار!

چاقی در حد انفجار!

 

اون طرف قضیه هم چاقی بیش از حد هستش، تغذیه نادرست و بی تحرکی میتونه که دختر نوجوان رو چاق و خپل کنه. این چاق شدن میتونه تا جوانی هم ادامه داشته باشه. این چاقی بیش از حد هم جالب نیس چون مریضی میاره مثل مریضی های قلبی. پس حواستون رو جمع کنین. البته دخترها تحرک زیاد هم ندارن و این هم یه علت چاقیه. دخترانی هستن که بنا به دلایل روحی هم که براشون پیش میاد، به سمت غذا هجوم میارن و انگار که هزارساله غذا نخورده باشن! طوری اشتهای پرخوری دارن که سیر هم نمیشن و مدام در جستجوی خوراکی ها. از خوردن غذاهای سر سفره بگیر تا اینکه میبینی یه کله اش هم توی یخچاله. این پرخوری نشانه جالبی نمیتونه باشه و چون بعد از اینکه غذا میخورن هم تحرک ندارن و فقط میخورن و میخوابن. برای جلوگیری از هرگونه عواقب بدی، حتما لازمه که این دختران نوجوان هم دنبال ورزش باشن. مثل پیاده روی، شنا و ورزشهای دیگه که مناسب هست. لازمه که دختران نوجوان رو به ورزش تشویق کرد و به آنها روحیه داد.

 

کدام تغذیه مناسب است

کدام تغذیه مناسب است؟

تغذیه خوب و مناسب داشته باش…

هر دو اشتباه معمول بررسی شد که یکی بی اشتهایی روانی و دیگری پرخوری عصبی بود. در کنار اینها یه عامل دیگه ای به اسم کمبود تغذیه هست. این مشکل هم توی بعضی از دختران نوجوان دیده میشه. بخاطر اینکه هنوز توی خیالشان در بچگی خودشان سیر میکنن و مدام به دنبال خوردن هله هوله و خوراکی های رنگی هستن. یه دختر نوجوانی که بدنش در حال تغییر هست، نیاز به داشتن ویتامین هایی دارد. توی برنامه غذایی یه دختر نوجوان حتما باید میوه و سبزی و شیر داشته باشد. البته نمی توان گفت که فقط خود دختران مسئول این کارها هستن! نه اینطور نیست. گاهی اوقات هم میتوان گفت این بی توجهی از طرف خانواده ها هست که توی برنامه غذایی شان به کیفیت غذا توجه نمیکنن. البته این خانواده ها باید چشم و گوششان را باز کنن و به دختر نوجوان خود اهمیت ویژه ای بدهند و نیازهایش را تامین کنن. مثلا مادر خانواده میتونه برای دخترش غذاهای رنگارنگ و خوشمزه از فرهنگ های دیگر تهیه کنه. غذاهایی که خاصیت غذایی هم داشته باشن و کمبود ویتامین را حل کنن. از لحاظ دیگر هم میتونن که آخر هفته ها برای پیک نیک با دختر نوجوانشان و غذای مقوی که درست کردن به پارک بروند و با یک تیر دو نشان بزنن. یعنی هم به تغذیه اش میرسن و هم اینکه فضای سبز باعث عوض شدن حال و هوای نوجوان میشه و نوجوان رو تشویق میکنه که توی فضای پارک ورزش کنه و حتی همون پیاده روی هم میتونه که مفید باشه. خانواده ها لازمه به دختر نوجوان یادآوری کنن که خودش رو دوست داشته باشه و اینکه بدن، وزن و هیکل و قیافه هر کسی با دیگری فرق داره. یاد بدهند که عادتهای غذایی سالمی رو رعایت کنه تا هر روز شادتر و سالمتر باشه.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *