برای رفع خستگی چی بخوریم

بعضی از ماها ممکنه خیلی زود در طول زود خسته بشیم و انرژی کم بیاریم این موضوع دلائل مختلفی ممکنه داشته باشه . یکی از اون دلایل میتونه نداشتن تغذیه مناسب باشه . ما توی این مقاله شما را راهنمائی می کنیم چه چیزهایی بخورید که انرژی کم نیارید و روش صحیح غذایی تون چه میتونه باشه .

 

خوردن غذاهای با انرژی بالا

۱-خوردن غذاهای با انرژی بالا

در غذای روزانه ت ترکیبی از قندها رو استفاده کن.  در سالهای اخیر قندها توجه زیادی رو به خودشون جلب کردن. در حقیقت این دسته از مواد غذایی انرژی کافی و زیادی رو در طول شبانه روز برای بدنتون محیا میکنن. این که چه نوع از قندی رو در رژیم غذاییت استفاده میکنی تاثیر زیادی میتونه روی سلامتیت داشته باشه. اما در حالت کلی برای اینکه سطح انرژی روزانه بدنت رو به مدت طولانی بالا نگه داری بهتره که از قندهای پیچیده استفاده کنی. هرچند که خوردن قندهای ساده هم مثل عسل و میوه  میتونه انرژی خوبی رو برای بدنت محیا کنه.قندهای پیچیده در اغلب دانه ها و حبوبات مثل گندم یا برنج قهوه ای پیدا میشن

قندهای ساده در عسل، میوه، نان سفید و برنج سفید پیدا میشن.

 

۲- پرو تیین ها رو  به مدت طولانی استفاده کن

اغلب ناراحتی های بعد از خوردن غذا میتونه با عامل خستگی در دست بده و ناراحتی هایی برای بدنت بوجود بیاره.برای اینکه در طول روز بدنت احساس راحتی کنه، سعی کن پروتیین رو به رژیم غذاییت اضافه کنی. در مقایسه با انواع دیگر غذاها، پروتیین های خوب احساس خوبی به بدنت میدن که این خودش یک عامل خوب برای مبارزه با عامل خسنگی در بدنت هستش و در کل در داشتن یه وزن سالم بهت کمک میکنه. سعی کن پروتیین هایی رو که در غذاهای پرچرب پیدا میشن استفاده نکنی به خاطر اینکه اینگونه غذاها میتونه اثرات بدی روی سلامتیت داشته باشه.

منبع پروتیین های سالم عبارتند از: مرغ، تخم مرغ سفید، دانه ها، سویا و پروتیین موجود در گوشت گاو.

صبحانه را فراموش نکن

 

 

۳- صبحانه رو فراموش نکن

همه میدونیم که صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی ست. در حقیقت اگه تصمیم داری که با خستگی بجنگی خوردن صبحانه یه قدم خوب برای انجام این کاره. همچنین خوردن صبحانه بهت در نگه داشتن وزن ایده آل کمک میکنه و انرژی مورد نیاز بدنت رو در طول روز محیا میکنه. اشخاصی که صبحانه نمیخورن انرژی کافی در طول روز ندارن، از طرفی غذاهای پر از قند رو برای اولین وعده غذاییشون استفاده میکنن و یا به عبارتی پرخوری میکنن، این کار باعث بوجود آمدن حس سستی در طول روز خواهد شد.

به طور کل یک صبحانه خوب باید شامل قندهای ساده (برای داشتن انرژی کافی)، قندهای پیچیده (برای داشتن انرژی به مدت طولانی) و مقدار کافی پروتیین باشه. در زیر به یک وعده غذایی ایده آل صبحانه اشاره شده:

  • – یه لیوان شیر که شامل ۱۰ گرم پروتیین است
  • – گوشتی که شامل ۱۲ گرم پروتیین است
  • – نانی که شامل ۵۲ گرم قند پیچیده است
  • – موز که شامل ۲۷ گرم قند ساده است.

وعده های غذاییتون رو در طول روز زیاد کنید

۴-  وعده های غذاییتون رو در طول روز زیاد کنید

زمانی که میخوای با خستگی مبارزه کنی نه تنها باید بدونی که چی میخوری بلکه باید به زمان غذا خوردنتم دقت کنی. مطالعات نشون میده که شکستن وعده های غذایی اصلی به وعده های غذایی کوچیکتر در طول روز بهت حس سیری میده و انرژی کافی رو برای بدنت محیا میکنه. داشتن وعده های غذایی کمتر با غذاهای زیادتر باعث بروز خستگی در طول روز میشه.

– دقت کن که اگه بخوای وعده های غذایی اصلیت رو به وعده های غذایی کوچیکتر بشکنی، نباید مقدار کالری روزانه ت رو افزایش بدی ، چون باعث بروز اضافه وزنی در بدنت میشه. برای اینکه وزن بدنت رابطه مستقیم با مقدار کالری ای که مصرف میکنی داره.

 

۵-  هیچ گاه زیاد نخور

همونطور که غذاهای سالم و مقوی میتونه حس خوب سیری و انرژی کافی رو در طول روز بهت بده، غذا خوردن زیاد هم باعث بروز اضافه وزنی و در نهایت باعث بروز خستگی در بدنت میشه.

خیلی مهمه که بتونی رژیم غذاییت رو تحت کنترل داشته باشی

– لازم و ضروریه که از خوردن غذاهای با چربی کم خودداری کنی. اینگونه غذاها ممکنه بهت حس سیری بدن اما خالی از کالری و مواد غذایی ضروری برای بدنت هستن. به علاوه خوردن اینگونه غذاها خطراتی از جمله دیابت(بیماری قند) و بسیاری از بیماری های قلبی را بدنبال خواهد داشت.

 

به مقدار کافی آب بنوش

۶- به مقدار کافی آب بنوش

نخوردن آب کافی خطرات سلامتی بلند مدتی بروی بدنت خواهد داشت که یکی از این عوارض بروز خستگی در بدنته. نخوردن آب کافی سطح انرژی بدن رو پایین میاره و باعث بروز خستگی میشه. اگه در طول روز خیلی کار میکنی و ورزش هم میکنی یادت نره که حتما آب کافی بنوشی.

– آب خالص برای بدن خیلی مهمه. نوشیدنیهای الکل دار یا کافیین دار استفاده نکن چون اینگونه نوشیدنی ها باعث پایین آمدن سطح آب بدنت میشه.

 

۷- رژیم غذایی داشته باش

امروزه دستورالعمل های یه رژیم غذایی خوب رو میتونی با یه تحقیق ساده از اینترنت پیدا کنی، هرچند که بسیاری از این رژیم ها مفید هستن بسیاری دیگر نیز از نظر پزشکی ناسالم هستن. بهتره که برای یه رژیم غذایی با پزشکت مشورت کنی. پزشکها میتونن در رابطه با سودها و همچنین ضررهای اینگونه رژیم ها بهت کمک کنن.

در زیر به غذاهایی که میتونی در رژیمت استفاده کنی تا عوارض خستگی رو در بدنت کم کنی اشاره میکنیم:

  • – کشمش سیاه
  • – روغن ماهی
  • – ملاتونین
  • – روغن پامچال
  • – فولیک اسید

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *