از اخبار بد در امان بمونیم

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و وجود رسانه های مختلف، دسترسی و مطالعه اخبار آسون تر و سریعتر شده. در این میان اخبار بد و منفی زیادی هم مارو احاطه کرده:

اخباری از قبیل: خشکسالی گسترده، تغییرات اقتصادی، حملات تروریستی، کمبود آب، مرگ انبوهی از آدمها در نقاطی از کره ی زمین به دلیل سوءتغذیه، بی خانمان شدن عده ای از مردم در اثر آتش سوزی و سیل ، مرگ خرس های قطبی به دلیل کمبود یخ در قطب، و… . اخباری از این دست هر روزه ممکنه از طریق اینترنت، تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجلات، ایمیل، تلگرام و اینستاگرام و توییتر و فیسبوک و… چه روی موبایل و چه پیجر یا کامپیوتر به دست تو برسن. با توجه به این موضوع لازمه که برای حفظ سلامت روان، خودمون دسترسی به این اخبار رو کنترل کنیم.

برای حفظ سلامت روان، خودمون دسترسی به این اخبار رو کنترل کنیم

درسته که میخوای آگاه باشی اما گاهی تعداد خبرها در دنیای امروز خیلی زیاده به خصوص اگه اخبار بد و منفی باشن موجب اضطراب، غم، ناامیدی و یا افسردگی میشن. واقعیت اینه که در دنیای امروز نمیشه به طور کامل از پیگیری اخبار دست کشید و در بی خبری زندگی کرد. در این مقاله میخواهیم بگیم که در بمباران اخبار رسانه ها چه باید بکنیم تا آسیب های اخبار بد رو برای خودمون به حداقل برسونیم؟

غیر فعال کردن نوتیفیکشن ها

در مرحله اول به نظر میرسه که بهترین راه حل غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های فوری اخبار هست. اپلیکیشن های اخبار پر بازدید که کاری جز آب و تاب دادن به اخبار و اتفاقات ساده ندارن رو از موبایل و کامپیوترت حذف کن. از شبکه ها، مجلات یا وب سایت هایی که روی حساسیت ها و حوادث تمرکز میکنن دوری کن. بهترین راه اینه که اخبار رو از تلویزیون دنبال کنی یا روزنامه بخونی.

برای مدتی مثلا حداقل برای یک روز کامل یا حتی یک هفته از تمام اخبار دوری کنی. تلویزیون رو خاموش کن

بهتره برای مدتی مثلا حداقل برای یک روز کامل یا حتی یک هفته از تمام اخبار دوری کنی. تلویزیون رو خاموش کن. تلگرام و اینستاگرام و فیسبوک رو قطع کن و موبایلتو از خودت دور کن. توجه کن ببین در اون مدت چه احساسی داری، چه چیزهایی رو از دست میدی و با زمان های اضافی که به طور اتفاقی برات ایجاد شده چه میکنی. بعد وقتی آماده شدی تا مجددا اخبار رو وارد زندگیت کنی اینبار پیگیری اخبار رو محدود کن. یعنی خودتو محدود کن تا حتما در طول روز یک ساعت یا کمتر اخبار ببینی بشنوی یا در اینترنت بگردی. با اینکه وقتی یه حادثه بد رخ میده تمام رسانه ها اون حادثه رو گزارش میدن اما نکته ای که باید بهش توجه کنیم اینه که این حوادث بد لزوما قرار نیس برای تو و خانواده و دوستانت هم رخ بده یا اینکه آسیب یه فاجعه به تو هم برسه. مثلا اگه یه هواپیما سقوط کنه دلیل بر ناایمن شدن تمام هواپیماها نیست و هنوز هم سفر با هواپیما امن ترین وسیله برای سفر هست.

کنترل اپلیکشن ها

کنترل اپلیکشن ها

می تونی با نصب اپلیکشن هایی بر روی گوشیت، زمانی که در رسانه ها از جمله تلگرام و اینستاگرام و… را کنترل کنی. مثلا یکی از این نرم افزاها Stay Focused است. این اپلیشکن را می تونی از لینک زیر دانلود کنی:

Stay Focused

سعی کن که بدونی بیشتر روی کدوم خبرها حساسی. روایت های غم انگیز و ناراحت کننده که موجب غمگین شدنت میشن رو دنبال نکن. اگه واکنش های خودتو نسبت به خبرهای بد بدونی بهتر میتونی عادت پیگیری اون خبرها رو تغییر بدی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *